Imuilman lämpötila

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Sunnuntaikuvaaja, 20.6.2011.

  1. Sunnuntaikuvaaja

    Sunnuntaikuvaaja 1st gear

    Onks kukaan koskaan asentanut minkäänlaista lämpöanturia imariin mittaamaan imuilman lämpötilaa?

    Alkoi kiinnostamaan, kun kone tahtoo sammua valoissa tyhjäkäynnillä (epäilen, että bensa kiehuu kaasarissa). Viileinä päivinä ei ole samaa ongelmaa.

    Minkälaista anturia pitäisi käyttää? Tulee mieleen että ihan mikä vaan veden lämmön mittaamiseen tarkoitettu ei varmaan käy...
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollasen saa uspartsista ja myös tollanen nerunpätkä sen perään sieltä löytyy.
    [​IMG]
     
  3. Sunnuntaikuvaaja

    Sunnuntaikuvaaja 1st gear

    Hienoo, minkälainen näyttölaite siihen menee? (mittari)
     
  4. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    kokemuksia kellään imuilmanlämpömittareista ? ...... .....kovin vähän löyty googlettamalla , myykö suomessa esim. kukaan noita.?
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  6. J.J.

    J.J. Gearhead

    Onko sytkä kohdallaan? Jos on liian myöhäisellä niin nostaa kanssa helposti lämpöjä/kiehuttaa bensaa.
     
  7. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mikä ois saavutettava hyvä imuilman lämpötila vaikka +15-20 ulkolämpötilaan?

    30 on itsellä käyttöpaskassa jossa mittari sille on.
     
  9. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Kaippa se ulkoilman lämpötila optimaalinen olisi. Mahdoton toteuttaa käytännössä. Ilma lämpeää nopeasti esim. joutokäynnillä kun ei ole virtausta juurikaan. Mulla on LS moottorissa raitisotto ajovalon vieressä ja moottorin oma imulämpöanturi kaasuläpän ja ilmamassamittarin välissä imuputkessa. Jäähdyttäjän takaa se putki kulkee ja imulämmöt ajossa siinä 50 astetta. Toki kun läpän avaa levälleen kiihdytyksessä, imulämmöt laskee samantien rajusti kun virtaus kasvaa.
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Noistahan on käppyröitä tehty paljonkin, nyrkkisääntö, mitä viileämpää, sitä suurempi teho. Tyhjäkäynnillä ei teholla lie väliä ;)
     
    KajS tykkää tästä.
  11. J

    J Gearhead

    Ja jossain nyrkkisäännössä yksi yksikkö lämpöä vastaa yhtä yksikköä voimaa. Tosin äkkiä tulee järkevyyden rajat vastaan viilennyksessä, niinkuin kaikessa muussakin optimoinnissa.

    Jos Karpovin käyttis on se 3bg tiisseli, niin keulakennolla vois saada kymmenkunta astetta pois. Alkuviikosta logittelin yhtä sellasta ja kone haukkoi noin 20asteista ilmaa kun pihalla oli joku 17ast.
     
  12. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ja monet poistaa alkuperäisen imun joka vetää keulasta tai lokarin sisältä viileää ja laittavat tehonlisääjän suoraan syylärin takaa imemään.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kromisessa tötterössä/kärpässilmässä on kato sitä oikeeta virtausta eihän noi ahistavat tehdasviritelmät :poff:
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo on. Oli siinä sitten 10ast ero ja mulla oli ajossa se ero. Paikallaan hörppii n. 40ast jos ulkona tuo 17 ja ajossa se 30.



    Niin sen kyllä ymmärrän että optimi ois sama kun ulkona (tai miksei viileämpi :D) mutta just tää mahdollisuus on hyvä tietää!


    Mites kasikoneessa?
     
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    23 ulkolämpö,kone 91 imuilma tyhmäkäynnillä 28 saabissa
     
  16. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

Kerro tästä muillekin!