Aikakone, Chrysler 300 4d ht -66

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HendriXXX, 12.6.2017.

  1. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Kiitos ohjeista, pistetään harkintaan.
    Kyllähän tuo tarkotus on pitää mahdollisimman alkuperäisenä, mutta noiden sähköjen parantelu tuskin olisi kovin rangaistavaa jos sillä estää koko auton palamisen ja jos se lisää toimintavarmuutta.

    Jep, pitää itelläki kokeilla vaihdella kapseleiden paikkoja. Ärsyttää ku muuten kohtuu hiljanen auto ni sitte hirvee naksuminen kuuluu ajaessa..
     
    Muokattu: 14.6.2017
  2. J.J.

    J.J. Gearhead

    Eikös turvallisuutta parantavia muutoksia saanut tehdä museovehkeisiin?

    Hieno rysy kyllä. Mulla oli joskus samanikäinen 300 avo ja olisi varmaan vieläkin jos kunto olisi ollut noin hyvä.

    Ja onnea hienon auton johdosta!
     
    HendriXXX tykkää tästä.
  3. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Saa tehdä. En tosin tiedä lasketaanko tuo turvallisuuden piikkiin. Nuo muutokset voi tehdä siististi niin ettei kukaan niitä huomaa. Mulla on elektroninen lataussäädin vanhoissa 60-luvun kuorissa ja ne sulakkeet on piilotettu. Ainoa minkä huomaa on se ettei ampeerimittari tietystikkään toimi kun piuhat irroittaa, mutta sekään ei ole välttämätöntä kunhan siirtää kuormituksen siltä mittarilta muualle.
     
  4. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Kummin päin tuo pakosarjan läppä (heat riser, vai mikä tuo systeemi onkaan) on auki? Ku ei tuosta saa selvää. Meinaa hieman jumitella ni pakottais sen vaikka auki..

    [​IMG]
     
    Muokattu: 21.2.2018
  5. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Pitäs kärkien kans tuuskata tänki kanssa ja sytkät muutenki katella kans kuntoon. Nyt kun on enempi ajellu ni hoksinu ettei tää ihan nappi iskussa säätöjen puolesta ole.. Mittarilla vilkasin pikaseen dwellin ni oli 25°, eli kärkiväli karannu hieman isoksi. Noh, eipä haittaa ku on pikanen homma..

    Automaatti imun kans häikkää ku ei tunnu menevän päälle vaikka mitä tekis. Tosin eipä näin kesäkeleillä sitä tarviikkaa ku lämmittelee hieman paikallaan ennen liikkeelle lähtöä. Pitääkö näissä tehä kaasun kans jotain spesiaali rituaaleja että saa imun päälle?

    Ei tuo mikään hirvee bensakrematoriokaan tunnu olevan, ku menee 14-15L/100km välille maantiellä ja hieman yli 16L/100km kylillä pyöriessä.

    Pyörivä venttiilinliiskaajapöläri asettu ku laitto hieman tartuntapintaa lisää jesarin muodossa.. :D

    Kellään tietoa näistä 4d ht malleista, että onko näitä suomeen paljonki eksyny? Itse en ole nähny ku kaks ovisia liikenteessä ja myynnissä..
     
  6. met59

    met59 Gearhead

    Trafin tilastoissa 66 Chryslereitä on seuraavasti (31.12.2016 liikennekäytössä)
    300 8kpl
    New Yorker 3kpl
    New Porteja 1 kpl
    Town & Country 3 kpl

    tuosta kyllä puuttuu jonkin verran autoja koska New Yorkereita tiedän olevan ainakin 6 kpl (2kpl 4d alkup Suomi autoja, 3kpl 4d ht ja 1 limo).
     
  7. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Ai, no ei noita liikoja sitten ole liikenteessä. :D
    Mistäs sä noita tietoja kaivoit?
     
  8. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    joku plasticpudding knöölikin toimisi kai jonkin aikaa hitsauksen sijasta kun tekee pohjat karkeeksi ja puhtaasti että saa pitoa.
     
    HendriXXX tykkää tästä.
  9. met59

    met59 Gearhead

    Muokattu: 19.6.2017
  10. Holley

    Holley Gearhead

    Tyylikäs Chrysler sulla! Mulla tavallaan kilpailija tuon tyyppiselle, kun on '66 Mercury ja minulla maalipinta oli sellainen, että jouduin sen tekeen ja siihen yhteyteen lievästi peltitöitäkin, mutta nyt ihmettelen, että pitäiskö tekniikalle tehdä jotain vai ei ja olen sitä mieltä, että ehjää ei kannata ihan ehdoin tahdoin purkamalla purkaa. Nauti kilometreistä hienolla Chryslerillä, älä tuhaan tallissa panttaa.
     
  11. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Kiitos! Laitahan kuvia näkösälle mercurystä! ;)
    Ei kai sille tekniikalle kannata tehdä mitään jos se toimii ja täyttää omat vaatimukset.

    Juu ei pantata tallissa. Ajoa varten nuo on. Kuusamossaki sillä käytiin viikko sitte, olipa sillä kyllä lysti taittaa taivalta. Pari vikapaikkaakin pitkässä ajossa selvis, pitää laitella ne kuntoon ettei aiheuta ongelmia enää jatkossa.
     
  12. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Kurkkasin jakajan sisään ja kyllähän ne kärjet on vaihtokunnossa. En edes alkanu säätämään ku oli aivan patilla keskeltä. Pitää kivijalkaliikkeestä käydä konkka+kärjet käydä hakemassa.

    Tuuletinflektin visko menee vaihtoon kanssa hetimmiten. Kuusamon reissulla vetäsi vissiin lopullisesti juntturaan, eli se pyörii nyt moottorien kiekkojen mukaan samalla nopeudella kokoajan. Alko nääs sen hihna kihnuttelee matkalla ja hirvee vohina käy pellin alla.

    Starttirele on uusi nyt, joten toivottavasti nyt ois yks vika vähempänä.
     
  13. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Suosittelen lämpimästi Pertronix Ignitoria vai mikä ..ttu se dongle olikaan, eli kärjet korvataan magn anturilla ja jakajan akselille tulee kahdeksalla pienellä mankulla oleva liipaisukehä. Ei näy sieltä jakajan kannen alta kenellekään ja sen jälkeen loppuu kärkien kanssa askartelu kerralla.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  14. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Jep, onhan se tuo mahdollisuus aina olemassa.

    Toistaiseksi yritän pelailla kärkien kanssa. Ei niitä nyt jatkuvasti tarvii säädellä. Kesän alussa laittaa kuntoon ni menee varmaan kesän ajot sillä säädöllä. Tai sit ei.. :D

    Mut jotain sain tänään tehtyä. Nyt on uus visko tuulettimessa ja kylläpä hiljeni vohinat ja keveni kulut. Paikallisessa kivijalkakaupassa tuli eilen asioitua ja sieltä ostin kun kerran hyllyssä heillä oli ja tarve oli ASAP. Se tosin oli HD versio, joten voipi hieman herkemmin alkaa jäähdyttää vaan tuskin siitä haittaakaan on, varsinki ku vielä saan tuon ilmastoinnin kuntoon.

    Nyt on kova odotus että kusti polkis vesiventtiilin tiivistesarjan kotia, että pääsis senki laittaa kuntoon..
     
  15. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Nyt on pakko kysyä, että oliko ilmastoinnin (lämmityksen) venttiiliin myynnissä tiivistesarjaa? Eikös se ole vaihdettava osa. Mun polarassa ATC I ja siihen ostin NORS vesiventtiilin. Vanha tallella ja voisihan sitä yrittää elvyttää.
     
  16. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Ei ole uutena saatavilla noita vesiventtileitä. Aatamin aikusia käyttämättömiä on mutta niissä on jo kumit kovettuneet valmiiksi ni ei ole järkeä ostaa. Joitakin samannäkösiä venttiileitä löysin 96 saabeista ja duetti volvoista, mutta maksovat 2-300€ järjestään. Nuo tiivisteet makso jotain 35€.

    Niitä tiivisteitä on ainakin ebayssä myynnissä. Mulla Ranco H16 vesiventtiili ja se vuotaa siitä isosta päätytiivisteestä. Myyjällä oli samassa paketissa se pienempikin venttiilivarrenkumi ni vaihdan senkin. Jospa se sitte menis taas 20vuotta. Aiempi omistaja on jo kerran vaihtanu tiivisteet tuohon samaan venttiiliin joskus..

    Ton näkönen se venttiili.. Tuon kapillaariputken pää menee lämppärinkoteloon, kennon lähelle.
    [​IMG]

    Netistä myyjä löytyy nimellä "Detroit Muscle Technologies" ja ebaystä "lorettafillmore". Tuo firma tekee kaikenlaisia tiivisteitä. Näytti polaraanki olevan vaikka mitä tiivistetta tarjolla..
     
    Muokattu: 21.2.2018
  17. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Ok. Sulla lienee manuaalinen säätö ilmastoinnissa / lämmityksessä? Mikäli olen yhtään ymmärtänyt ATC:n venttiili ihan erilainen. Alipaine hoitaa säädön =lämpimän nesteen määrän.
    Tuon aikakauden ATC lienee niitä keksintöjä joita väki välttää. Mullakin puhaltaa vain lämmintä,, huvitti kun 2015 tuo rakkine oli ACS:ssa niin lämmön säätö toimi. Vaan eipä enää....
     
  18. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Jep, manuaalinen säätö se on. Tuon kapillariputken funktiota en oo oikein sisäistänyt. Lämpöähän se haistelee lämppärinkopasta ja availee/sulkee venttiiliä, mut miksi.. o_O
     
  19. crown66

    crown66 1st gear

    Imperialissa ainakin tuon kapillaariputken funktio on seurata sisälle tulevan ilman lämpötilaa. Tehdas on asettanut minimi raja-arvon sisälle tulevan ilman lämpötilalle kun ilmastointi on päällä. Kapillaariputken avulla avataan hiukan venttiiliä jotta mukaan saadaan lämmintä ilmaa. Ehkä ihan ok systeemi jos venttiili on uusi ja toimii mutta minä jouduin vetämään tuon kapillaariputken pois lämppärin kopasta jotta ohjaamon saa pysymään viileänä.
     
  20. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    No perskeles, tottakai se noin toimii. Ite aattelin aivan liian vaikeesti taas tuota asiaa.. Tattis! :)

    Tuota oikean pakosarjan "heat riser" läppää eilen testailin. Taitaa niin olla se läppä auki, kun pakosarja on naaman eessä ni vääntää sen vipstaakin vastapäivään, jousikuormaa vasten. Ainakin tuntuu kylmällä koneella kestävän lämpeäminen pidempään näin päin..ainaki perstuntumalla..
    Viddu ku pitäs käyttää tuo pakoputki irti ja kattoa miksi se läppä takertelee, vaan ei tuossa parkkiksella kehtais alkaa sitä nysväämään.. :confused:
     
    Muokattu: 28.6.2017

Kerro tästä muillekin!