Chevrolet Alero 3.4 - Imusarjan tiiviste

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Buick-T, 22.7.2017.

  1. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Noniin, tästä autosta on keskusteltukin jo toisessa ketjussa, mutta jätetään se omaan aiheeseensa.

    Eli nyt siis tilanne on se, että koneen päädyssä näkyy jotakin nestettä, jonka itse miellän nyt vihreäksi jäähdytinnesteeksi. Noissahan taitaa olla perisyntinä imusarjan tiivisteen kuluminen rikki. Sen verran olen taustatutkimusta tehnyt, että Fel-Pro tekee metalli-kumista tiivistettä minkä pitäisi tulevaisuudessa estää tiivisteen ennenaikainen kulahtaminen.

    Haluaisin saada varmistusta oireista mahdollisesti tämän kokeneilta. Eli tosiaan koneen päädyssä on kosteutta. Aion tänään kuivata päädyn ja putsata siellä lilluvat nesteet pois. Samalla siivoan paisuntasäiliön korkin. Sen jälkeen pieni koelenkki ja tarkistus, tuleeko nestettä lisää. Samalla myös aion raottaa hieman syylärin korkkia ja tarkistaa tuleeko kuohuntaa. Uudet nesteet ja öljyt tähän on vaihdettu ja kone on pesty, eli varmasti jotain on meneillään, harvoin näin moottoritilaltaan siistiä "vaihtoautoa" on nähnyt...

    Öljyt näyttävät puhtailta, öljykorkki on puhdas ja venttiilikopan sisustassa ei näy "kermaa"/vaahtoa. Mielestäni myös jäähdytinneste paisuntasäiliössä on kirkkaan oloista. Ainoana merkkinä nesteiden sekaantumisesta on ohut kerros ruskeankeltaista vaahtoa paisarin korkissa, hyvin vähän tosin. Lämmöt pysyvät jotakuinkin tasaisena, mittarin keskivaiheilla. Tasa-ajossa voi hieman laskea, kyläajossa kiihdytellessä hieman nousta. Suurta muutosta ei tapahdu kuitenkaan.

    Jos tiiviste siis menee, kumpi on todennäköisempää: Öljyä pääsee jäähdytinnesteeseen vai että jäähdytinnestettä kulkeutuu öljyn joukkoon. Tuo imusarjantiivistehän on melko selkeästi nostajalaakson päällä, eli valuuko neste nostajille ja öljytilaan?

    Lähinnä kiinnostaa se, uskaltaako autoa liikuttaa metriäkään näillä oireilla. Moottorivauriota en tahdo, mutta toisaalta nyt on tilanne rahallisesti hieman heikko eräiden muiden muuttujien vuoksi, joten mielelläni tekisin vain sen mikä on tarpeellista o_O
     
  2. jus57

    jus57 Gearhead

    Ainakin meillä sotki öljyt jäähdytysnesteeseen kun en älynnyt jälkikiristää imusarjaa tiivisteiden vaihdon jälkeen.
    Pikku putsaus ja kiristys niin sen jälkeen toiminut...sen osalta.
    Meillä tuntuu menevän noita lamda antureita yllättävän vähällä ajolla vai siitäköhän se johtuu?
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kattos, ettei pakosarja vuoda yhtään ennen lambdaa.
     
  4. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Joo tuo vikakoodi voisi hyvin olla lambda? Kun oireita ei juurikaan ole eli tuskin ainakaan ilmamassamittari tai muuta "vakavaa".

    Niin, eilen vedetty 150km lenkki ja huomioitu seuraavaa: öljykorkin alla näkyy öljyä, ei vaahtoilua, öljytikussa näkyy öljyä vain. Paisarinkorkin siivosin ja nyt siinä näkyy hennosti jotain tahmaa, mutta säiliössä nesteessä hieman kuraa mukana. Koneen pääty kuivaamisen jälkeen edelleen kuiva! Lämmöt pysyvät tasaisina.

    Tässä on kattava huoltokirja mutta tiivisteestä ei puhuta mitään... Yksi mikä tuli mieleen on että nyt on vihreä neste, jos sitä sekaantuu punaiseen syntyy kyllä puuroa.

    Tekisi mieli soittaa liikkeelle ja pyytää remonttirahaa mutta niin kuin kauppakirjassa lukee, vaihtoautoilla ei takuuta :D

    EDIT: Paisuntasäiliön korkin kun avaa kuumana niin sisällä kyllä tapahtuu virtausta mutta ei kuplintaa. Jotain paakkua siellä kyllä pyörii mukana vähän, mutta eikö öljy näy yleensä enemmän kalvona kuin kokkareina?
     
    Muokattu: 25.7.2017
  5. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Minä se vain jaksan elvytellä omaa keskusteluani... Suotakoon se minulle anteeksi!

    Eli nyt täytyy alkaa kyselemään tiivisteitä ainakin imusarjalle. Paisuntasäiliön pohjalle on eilisen jälkeen ilmestynyt selvästi jotakin tummaa muhjua ja kun kastoin kankaanpalan nesteeseen, näkyi rättiin tarttuneena selvästi kellanruskeita paakkuja.

    Lisäksi nyt koneen kyljelle (laatikon puoli) on ilmestynyt kosteutta ja imusarjan "alla" olevassa kolossa on selvä lammikko jäähdytinnestettä. Huolestuttavaa on, että myös selvästi öljyn tapaista moskaa on hieman alempana koneen kyljellä...

    Eli ainakin imusarjan tiiviste on kulahtanut, mutta lieneekö sitten myös kansipahvi. Perkele, hävettää myöntää mutta nyt mennään vähän budjetilla muutenkin ns."elämäntilanteen muutoksen" vuoksi. Ei huvittaisi lähteä kansiakin vielä koneistukseen viemään. Mutta minkäs teet :D

    OT: Joku on minulle sanonut jo että myy koko roska, mutta kun olen sen sortin "ihmeellinen myyjä" etten tykkää kusettaa kaupoissa. En myöskään myydä romuja paitsi romuraudan hinnalla. Eipä ole kukaan koskaan peräänkään soitellut. Mielummin myyn sitten ehjän kamppeen rempattuna vaikka persnettoa tulisikin.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eipä se hommaa paljon lisää, vaikka vaihdat kanspahvit samalla. Tiiviste voi väsyä ihan ilman kennen muotovirheitäkin.
     
    Buick-T tykkää tästä.
  7. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Juu eli eiköhän laiteta sitten rockautosta osia tulemaan. Toivottavasti näissä amerikkalaisissa pätee sitten vuosimallit, kun tiivistesatsit näyttää Aleron kohdalla vaihtuvan 2000-vuonna. Trafin tietojen mukaan tää on rekisteriöity joskus marraskuussa -99 ja on kai se jonkin aikaa tehtaalta tännekin seikkaillut. Eli luotan siis siihen että on -99.

    Pirullisia hommia, kun ei ne osat ikinä vaihdu tasan vuodenvaihteen jälkeen...
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Vin koodilla saattas tulla tehtaan tarkoittama vuosmalli.
     
  9. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Kyllä se VIN-koodilla näytti 1999, tulee tarkisteltua tehtaat, vuosimallit yms. aina jo auton hankinnan jälkeen ;) En tiedä miksi. Mulla on melkein kaikista autoista joku pdf koneella...

    Kyllä mä luotan että tuo oli -99. Lähinnä välillä huvittaa nuo varaosien vuosimallirajat. -99 tämä osa, -00 tuo osa... Tämä nyt vain tällaista varaosamyyjän pohdintaa...
     
  10. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Tilannepäivitystä: Onneksi pistin koko yläpään satsin kerralla tulemaan...

    Meinasin lähteä käymään kaupalla näin illasta, mutta startti oli hieman huono ja mielestäni kävi "laiskasti". Jäin sitten kotiin. Öljyä on ilmaantunut paisuntasäiliöön selvästi ja öljykorkki haisee pahasti bensalle.

    Taidanpa jättää suosiolla pihaan odottelemaan varaosatilausta. Sen siitä (taas) sai kun otti jenkin ainoaksi käyttöautoksi :D
     
  11. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Ei Alerossa mitään pahaa ole... Mun entinen oli ajettu pikkasta vaille 600tkm, kun myin sen seuraavalle onnelliselle omistajalle ;)
    No,joo... Heitin kyllä vähemmän ajetun koneen nokalle jossain n. 570tkm kohdalla:oops:

    Nykyisen mittariin tuli just viikolla 180tkm, joten vasta sisäänajo menossa:)
     
    Buick-T tykkää tästä.
  12. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Juu, tuo tiivistepuoli tuossa nyt päänvaivaa teettääkin. Täytyy olla nyt vain varovainen, ettei glykoleja pyöritä liikaa kampiakselin laakereissa :rolleyes:

    Muuten ihan kiva laite! Mukavan tuntuinen ajella, on oikein kasetti+CD-asemaa, nahkapenkkiä yms! On tuohon toisaalta iskariremonttiakin tehty huoltokirjan mukaan muistaakseni viime vuonna ja öljynvaihdotkin tehty ajallaan yms. Harvinaista että tämänikäisessä on huoltokirja ja vieläpä merkintöjä. Ja onhan tuo tosiaan 2018 marraskuuhun asti leimattu, eli sikä "huoletonta" ajoa vielä pitkän aikaa.

    Eikä yhtään pöllömmän näköinen!
     
  13. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Ei kampiakselin laakerit ota ekana turpiinsa pakkasnesteestä, vaan nokka-akselin... Ensimmäinen vihje aiheeseen on naputtava(t) nostaja(t) ;) ja siinä kohdalla onkin jo kiire avata koko kone, jos ei halua hommata toista lohkoa... Chevy Trans sport-ketjusta löytyy asiasta aika paljon lisää:eek:

    Edit: http://www.overdrive.fi/forum/threads/chevrolet-trans-sport.94419/
     
    Muokattu: 29.7.2017
  14. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Juu ei (mielestäni) vielä mikään naputa, mutta enpä oikein taida uskaltaa ottaa riskiäkään... Perkele, vähän tuli huonoon saumaan. Lomakin loppuu huomenna ja työmaalle pitäisi päästä kulkemaan o_O

    Sen verran kun uskaltaisi siirtää että jos keksii jonkun paikan missä vapaammin laitella kuin oma rivitalon etupiha, mutta kun ei taida uskaltaa. Ellei sitten heittäisi uusia öljyjä vielä tontilla sisään. Mitä enemmän juttuja on lukenut, sen vainoharhaisemmaksi sitä tulee :( Mutta nyt se on kyllä ihan tervettä pelkoa.

    Eniten edelleen tässä hommassa korpeaa se, että oli aivan puhtaat (ilmeisesti uudet) nesteet sisässä ostohetkellä. Eli vika on ollut tiedossa, olettaisin...
     
  15. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Päivittelyä, monessakin mielessä.

    Osat ovat kovaa vauhtia tulossa koneremonttia varten. Pakko on ollut ajaa mutta öljyt ovat edelleen puhtaan oloiset, eikä kone ääntele mitenkään kummemmin. Kylmänä tosin ihan pientä kilkettä, mutta rauhoittuu kun hieman lämpiää. Olen tulkinnut hydraulinostajien ääneksi? Ei siis lähelläkään sitä ääntä mitä on Youtube täynnä (rod knock yms...).

    Sitten tätä muuta:
    -Muutaman kerran syttynyt ABS- ja Traction-valot tauluun ajossa. Tokenee uudella startilla.
    -Low Traction-valo syttyy välillä liikkellelähdettäessä. Sammuu hetken kuluttua.
    -Jarrupoljin alkanut muuttua löysäksi. Painuu pohjaan (ainakin välillä). Ei hukkaa nestettä.
    -Käsijarru ei pidä yhtään. Ei kertakaikkiaan mitään.
    -Takapäässä jokin alkanut kolista.
    -Moniurahihnan kiristin alkoi pitää ääntä ja antaa periksi. Uusi tilattu...

    Lisäksi tosiaan vaihdettu jo tuo virtalukko ja tulossa yläpään tiivisteet ja muut kilkkeet.

    Alkaa remontin hinta lähennellä sitä luokkaa että melkein alkaa katumus iskeä auton hankintaa kohtaan. Mutta tätä tämä käytetyn auton ostaminen on :cool:
     
  16. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Tänään tuli osat! Jos on enää tarvis.

    Tähän mennessä kaikki ollut OK (öljyt edelleen puhtaat yms) mutta tänään päivällä ei tuntunut enää pieni naputtelu hiipuvan edes lämmetessä. Lisäksi mielestäni pieni outo napse kuului välillä. Tosiaan parkissa käytellyt auton aina lämpimäksi ennen ajoa.

    Paska tilanne kun mistään ei saanut vara-autoa, eikä ole voinut ajamattakaan olla.

    Toivotaan parasta, se on vaan alettava konetta avaamaan...
     
  17. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Niin ja perusasioihin vielä... Vikakoodi mikä ilmaantuu on P0341.

    Nyt suomenkielinen laite antoi suoraan "Nokka-akselin asentotunnistin".

    Mihinkähän taas luottaisi. Mielestäni tuntuu että silti ongelma on mekaaninen lähtökohdiltaan. Tosin startatessa joutuu pyörittämään useamman sekunnin, mutta olen jo oppinut etukäteen milloin päästää avaimelta ja auto jää käyntiin...?

    Olen vain jo milliä vaille laittamassa Aleron paaliin, remonttihinnat lähentelee jo auton arvoa, mikä sekään ei ollut ihan ilmainen tällä hetkellä. Ärsyttää myös oma negatiivisuus asiaa kohtaan, mutta olisi nyt muutakin ajateltavaa kuin renaava auto...

    Nyt autolla ei ajettu kuin väkisin töihin, 15min käyttämisen jälkeen ääni kyllä selvästi rauhoittuu. Silti paha kutina pään sisällä että ei korjaannu enää pelkillä tiivisteillä. o_O
     
    Muokattu: 18.8.2017
  18. Buick-T

    Buick-T 2nd gear



    Siinä virallista ääniraitaa. Helvetin huonostihan tuosta mitään selvää saa, mutta tuon äänen kuulee parhaiten kohdassa jossa siirrän "kameralaitteiston" imusarjan päälle (n.1:00 ->).

    Huomautan että autolla on tänään ajettu, yli kaksi tuntia ennen videon kuvaamista. Silti täysin kylmänä minusta kaikki äänet hieman voimakkaampia. Lisäksi kuuluu ääni kuluneelta kiristäjältä.
     
    Muokattu: 18.8.2017
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Videon ääni on todella huono arvioida yhtään mitään analyysimielessä, mutta nostaja-tyyppinen toi naku minusta on. Sama hyvin epämääräinen, eikä aina edes kuuluva napu mulla oli Transsportin 3.1 koneessa. Ajoin sillä 100000, eikä se ääni mihinkään muuttunu.
     
  20. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    tarkista damperin kumi,kumi antaa periksi ja kun ulkokehä "elää" herjaa samalla tunnistinta,kokeile ilman hihnaa muutama sekka.
     

Kerro tästä muillekin!