Automaatti vai manuaali?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Jsp, 11.8.2017.

?

Automaatti vai manuaali?

  1. Manuaali

    26 ääntä
    28,9%
  2. Automaatti

    64 ääntä
    71,1%
  1. KajS

    KajS Gearhead

    Kyllä molempi parempi. Nykyautoissa meillä on nyt fordfocus sillä leikkitomaatilla (6 vaihteinen DSG kaiketi). Aiempi 3-syl ecoboost oli 6 v manuaali. Tomaatti parempi, tykkään.

    Nuorena melkein inhosin isäni innostusta automaatteihin, kun ne oli Fiatteja TH-180:lla. Mutta oli niissäkin puolensa. Nykyään annan sen manuaalimondeon olla kesäunessa ja ajan slanttivanilla ja torqueflitella, kun se on niin kiva. Kattavaa perustelua en voi antaa, sillä en ole kokenut oikean performanceauton suorituskykyä kummallakaan vaihteistolla. Pojan Datsunissa on Toyota Alteezzan 6v manuaali, mutta mä en uskalla sillä vehkeellä ajaa...
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Aikanaan mun lanseeraama lausahdus, Overdrivea ennen olleella Paalupaikka foorumilla joku oli kirjottanut pitkän vuodatuksen et miks moparihmiset on sellasia jne jne jne. Siihen laitoin vastaukseks et "koska Mopar on parsa", ja siit tuli sit lentävä lause aina tarroiks asti. Vaikka oonkin tehokas tekemään kirjotusvirheitä, niin tossa tapauksessa se niemenomaan oli tahallaan tehty. Niit tarroi painatettiin aluks vaan parikymmentä kunnes yks kaupallinen toimija kysyi et saaks lausetta lainata; anti mennä vaan. Yks orkkistarra mul on vielä jäljellä, pitäisköhän huutokaupata?

    Mut joo, manuaalis on munaa.
     
    isalmela, palontie, KajS ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Jsp

    Jsp Gearhead

    Mulle taas on kaikki korjaamot ja vanhemmat henkilöt sanonut että toyotissa on huonot vaihdelaatikot ja itsellä noin 3 eri toyotassa + tuttujen toyotissa on kaikissa ollut joko rusahtava pakki tai pakki joka ei halua mennä päälle.

    Ei kokemusta muitten japsien lootista.
     
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    Automaatti miesten kannattaa ostaa tesla. Siinä ei nykäise vaihteen vaihto niinkuin muissa automaateissa. Daf 66 variota ja muutamaa muuta lukuunottamatta.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin siis joo sori. Tarkotin toimivana hyvää eli napakat liikkeet ja pykälä menee sisään kuten kuuluu.

    On kanssa monta "ikiliikkujaa" carina 2/ saman ikänen corolla missä rusahtelee. Kyllä se merkki on niin aivopesty ja yliarvostettu suomessa kuin olla ja voi.
     
    Jsp tykkää tästä.
  6. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Itsellä on tehoton pikkuauto ja siinä on automaatti tarpeen. Syöhän se vähän tehoa mutta sillä saa kuitenkin koneesta helpolla kaiken irti, ei tarvitse kepittää koko ajan. Eri juttu nykyajan turbokoneiden kanssa jotka menee isoimmalla vaihteella ylämäet ja ohitukset.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä silti seminykyaikaiset +2000 turbodieselit vielä keppiä vaatii. Mulla vajaa 200hv ja 400nm ja silti vitosta ja nelosta pitää renkata. Toki se vitosellakin menis mutta pahalta tuntuu 60kmh alueella esim. Eli automaatti olis silti poikaa. Sillon on aina vetoalue käsillä
     
  8. Jsp

    Jsp Gearhead

    Nimenomaan. Carina kakkoset ja corollat on kehuttu maasta taivaisiin. Luulis että biljonääritkin ajaisi niillä kun ne on niin jumalan luomia tuhoutumattomia autoja.

    Kun taas todellisuudessa ne on niin paskasia ruostepesiä että niistä ei saa kun päänsärkyä.
    Itsellä on ollu carina ja corolla ja molemmat vaikka kuinka niitä hitsais ja pitäis kun kukkoo kämmenellä ne on aina läpimätiä..

    Sitten aina se kehuminen siitä tuhoutumattomasta koneesta mutta mitä hyötyä siitä koneesta on kun koko auto ympäriltä lahoaa päivän oston jälkeen. Eikä ne koneetkaan mitään ihmeellisiä ole. Tavallinen rivinelonen niinkuin muissakin. Ainut ero että nissanin 1.3L samanikäsessä koneessa on jakopääketju ja mielestäni se kestää paremmin ja on vielä edullisempi kun ei tartte 600 euron remonttia teetättää 5 vuoden välein.

    Mut tosiaan se on todettu että toijjootissa on heikoin lenkki se vaihdelaatikko, korin jälkeen.
     
    Muokattu: 12.8.2017
    Karpov tykkää tästä.
  9. emil knievel

    emil knievel 2nd gear

    sinähän se varsinainen tekijä olet... :D
    remmi maksaa parikymppiä ja jos oikein haluaa hurjastella, niin rullan/rullat(mallista riippuen ) saa muutamalla kympillä. vartti töitä ja vot! taas pääsee AINAKIN 100000km... ;)
     
  10. Jsp

    Jsp Gearhead

    Ihan totta puhut jos auto olisi takavetoinen.. Kun taas kyseessä on toijjooloota karina niin joudut purkamaan puolet koneesta että pääset tuohon remmiin käsiksi. Se on päivän työ joten pitäisi sijoittaa se viikonlopulle ja siihen menee sitten oma viikonloppu jonniinjoutavaan työhön jota ei alunperinkään olisi edes pakko tehdä jos olisi ketjua käyttänyt.

    Helpommalla pääset kun ostat ketjukoneen alunperin niin ei tartte etes sitä paria kymppiä tuhlata.

    Sitäpaitti minä en mihinkään etuvetoisiin mitään remontteja rupee etes tekemään. Antaa korjaamon noitua ja ottaa migreeniä.



    EDIT:

    Ja lisätään tähän vielä piste i:n päälle. Itsellä ei ole edes sitä jakopääketjua voorttissa vaan venttiilikoneisto pyörii ihan rattailla suoraan. Joten minkäänlaista jakopääremonttia ei joudu KOSKAAN tekemään. Jakopää pyörii niin pitkään kun kone kestää. Ja siinävaiheessa kun ruetaan koneremonttia tekemään niin bakeliittirattaat vaihtuu teräsrattaisiin. 50 vuotta on jaksanu pyöriä tehtaan sineetit kylessä ennenkuin vaihdoin v6seen. Kone on vieläkin ihan hyvässä kunnossa.

    V6sessa on myös jakopäärattaat.
     
  11. 3964

    3964 3rd gear

    Eipä nuo ole vakiona yksikään ameriikan rasia pysynyt.
     
  12. emil knievel

    emil knievel 2nd gear

    tossa luki 1.3

    en muista nähneeni etuveto-narinaa jossa on 1.3 kattila. eikä sitä 2.0 remmiäkään paria tuntia kauempaa passaa ihmetellä... 1.6 menee sinne johonkin välille. ;)

    eikä se ole halpaa ostaa -94 korollaan ketjukonetta! siinähän sitä vasta töitä joutuu tekemään! :p

    mutta nythän me ollaan eksytty ihan täysin aiheesta! :D
     
    KajS tykkää tästä.
  13. 3964

    3964 3rd gear

    Viilatulla tomaatilla sitten kiva ruisailla 3000 stallia ja ainakun vaihtaa löytyy pipo takalasilta.
     
    palontie ja KajS tykkäävät tästä.
  14. Jsp

    Jsp Gearhead

    Jos tykkää harrastaa hihnojen vaihtoa ja siitä nauttii niin miksipä ei. Saapi aina tehdä sen 5 vuoden välein. Joskus useamminkin. Itse en kyseisestä remontista piittaa koska muutenkin vituttaa ahtaat paikat autoissa.

    Hyvä puoli pyllykynässä slantilla oli se että jokaiseen osaan pääsi hyvin käsiksi. Siinäkin on ketju.
     
  15. kepuri

    kepuri Gearhead

    automaatti on hyvä käyttöautoon kuten myös v8.jossain euro four bangerissa automaatti on aika nolo esim volvot.
     
  16. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Yhtään ei nolottanut ajella edes 1.6 litraisella etuveto-automaatti Opelilla. Se jopa toimi useamman vuoden, päinvastoin kuin sitä edeltävä kukuneuvoni Caprice-farmari. Olivat yhtä vanhojakin.
     
    palontie ja KajS tykkäävät tästä.
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mikään ei vituta niin paljon kuin huonosti toimiva automaatti, enkä tarkoita välttämättä rikkinäistä vaan koneen ominaisuuksiin huonosti sopivaa, hitaasti vaihtavaa, aina väärä pykälä silmässä olevaa, luistattavaa ja heikkoa turhaketta.
     
    palontie ja KajS tykkäävät tästä.
  18. emil knievel

    emil knievel 2nd gear

    mitenkä kun nyt alkaa tuntumaan siltä, että tämä jsp ja kaarne on sama henkilö, tai ainakin isä ja poika. tai sisko ja sen veli...

    tässä joitakin ketjuja seuranneena, niin teikäläistä ei kiinnosta hitsuutus, eikä moottoripuolen yksinkertaiset huoltotoimenpiteet, niin ollaankos sitä ihan vaan karvanoppa-osastoa?

    nimin. "ihan vaan jännityksellä odotan mitä jsp sanoo kun ensimmäisen kerran venähtäneeseen jakoketjuun, rivahtaneeseen ketjunkiristäjään tai katkenneisiin jakohampaisiin törmää."

    :D

    edelleen helvetin kaukana alkuperäisestä aiheesta. sori.
     
    KajS tykkää tästä.
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pakko vielä tojota aiheeseen sanoa että ei ne koneet mitään ikiliikkujia on. Käsi ylös kenellä on 400tkm ajettu ja ei syö öljyä? Monessa on saanut ottaa kannen auki 300-400tkm ja 2e e meni 200tkm kohdalla jo siihen että renkaat falskas.


    Talvella ei ole erityisen lämpimiä, alustat kamalia ja varsinkin corollassa lähtee perä helposti. Olen täysin samaa mieltä tm testin kanssa.


    Ei sillä että rupeisin saman ikäsiä mazdoja, mitsuja tai nissaneita kehumaan.



    2000-luvun taitteessa tojota handlas hyvin sen jo että saatto koneeseen tulla iso vika ja loota levis täysin.
     
    Jsp tykkää tästä.
  20. Jsp

    Jsp Gearhead

    1: En ole kaarne ja jos olisin niin tekisin itsemurhan
    2: Enkä ole myöskään kaarnelle sukua.
    3:En ole koskaan tietääkseni sanonut ettei minua kiinnosta hitsuuhommat. Pointtini oli että on olemassa muitakin vaihtoehtoja kun ne huonosta tölkkipellistä tehdyt korit ja mielumin ottaisin vähemmän sitä turhaa työtä.
    4:Sinun mielestä jakopäähihnan vaihto on "yksinkertainen huoltotoimenpide". Tuosta jo näkee että olet trolli.

    Kuinkas monesti sinä olet törmännyt rivahtaneeseen ketjunkiristäjään tai katkenneisiin jakohampaisiin? Tuskin olet edes autollesi muuta tehnyt kun käyttänyt huollossa. Onko sinulla edes autoa?

    Huomaa että sinulla ei ole muuta tekemistä kun poiketa aiheesta trollailun takia.
    Kovasti yrität minua verrata kaarneen. Taidat itse olla kaarnen joku kieroutunut kakkos accountti. Tiedäppä sitten.
     

Kerro tästä muillekin!