Automaatti vai manuaali?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Jsp, 11.8.2017.

?

Automaatti vai manuaali?

  1. Manuaali

    26 ääntä
    28,9%
  2. Automaatti

    64 ääntä
    71,1%
  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eiku laiskuus.
     
  2. downtown

    downtown 3rd gear

    automaatti tietenkin, mutta tuo pisti silmään että toyotissa vaihdelaatikkot huonoja? en ole kyseisiä autoja omistanut mutta velipoika on korjannut/vaihtanut autoihin vaihdelaatikoita niin kertoi että ranskalaisiin, bmw:hin uudempiin volvoihin on tehty eniten vaihteistoon liittyviä ongelmia? tiiä sitte
     
  3. Jsp

    Jsp Gearhead

    Jaa-a. Elämäni aikana olen kai sitten nähnyt tämän pienen läjän näitä poikkeuksia.
    Carinassa pakki ei halunnu mennä silmään. Kytkin lattiaa vasten alhaalla ja keppi pysähtyy keskiväliin.. Mutta jos autoa vähä nitkuttaa edestakas vapaalla niin jossain vaiheessa se keppi sujahtaa pakille.

    Previassa kun laitti pakin silmään niin sama juttu. Pitää autoa ajaa hieman eteenpäin ennenkuin pakki haluaa mennä silmään. Ihan kun se jotenkin olisi menossa hammas hammasta vasten ja pitää pyörittää laatikkoa hieman että osuu hammas kolon kohdalle.

    Sit oli muistaaksee 98 corolla jossa pakki aina teki rusahtavan äänen. Teit ihan mitä tahansa. Aina sellanen ruts. Mikään muu vaihde ei rusahtanut mutta ainoastaan pakki.

    Emännän toijjoota celicassa kakkonen pitää kauheaa grindaus ääntä kun yrität puottaa kolmoselta kakkoselle jos auto kulkee yhtään yli 10km/h. Ja se ääni tulee vaikka kytkin ois pohjassa ja laitat kakkosta silmään kytkimen ollessa pohjassa. Eli ei kyse ole siitä kytkintä vapauttaessa kuuluis ääni.

    Kolmonen rusahtaa joka ikinen kerta. (synkro?)
    Pakissa sama vika kun previassa. Pitää olla tietyssä asennossa vaihelaatikko että antaa kepin mennä koloonsa.


    Sit emännällä on 80 luvun corolla mutta siinä ei ollut vikoja lootassa.
     
    Muokattu: 12.8.2017
  4. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    automaatti ilman muuta
    antaa aika paljon anteeksi kun voimaa on PALJON :odeek:
    itellä kuitenki jopa 2 manuaalia ja tänään 40km reissu manuaalilla ja kytkin alko luistaan 763/950 voimilla
     
    Herje tykkää tästä.
  5. Jsp

    Jsp Gearhead

    Mä tykkäsin aspenin automaatti lootasta. Siinä ei ollu koskaan mitään ongelmia.
    Ehkä kuitenkin pikkulohko chevyn loota (parisiennessä) jotenkin tuntu vaihtavan pehmeemmin.
     
  6. kuula

    kuula Gearhead

    Sehän on ihan suhteessa kamoihin noilla tehoilla, totta se periks antaa jos on vakio muncie. Totta sulla siellä saginavi on :D
     
  7. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    ai mullako :odeek:
    ei oo ku TKO600 pikku vapari BBC:n perässä ja on toki jo laatikkokin rajoilla noilla väänöillä mutku ei kovin paljo parempia oo ees tarjolla
    Centerfossin kytkintä tässä jo kateltu tilalle:poff:
     
    Herje tykkää tästä.
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Pääsee joo, jakajakin on fiksusti sillä puolella konetta minne motti nojaa... Ja on ketju, mutta ei näy olevan ikuinen sekään, nimimerkillä viime syksynä Slantin ketjun vaihtanut. Sai purkaa jäähdyttimestä lähtien kaiken pois tieltä, ja eihän sitä sekopään kopan ja öljypohjan saumaa pitämään, olis pitänyt irrottaa öljypohjakin ja sehän ei onnistu kone paikallaan...

    Etuveto-Escortin jakoremmin vaihtoon tais mennä tunnin verran nenänkaivamisineen.
     
  9. 401

    401 2nd gear

    Ja mikä parasta niin siihen pintoon sitä ei tarte etes hyvin useesti vaihtaa ku se on jo valmis muiltai osin.
     
  10. Hellfirebird

    Hellfirebird Gearhead

    Ainut ja oikea vaihtoehto mulle olis molemmat. Fiiliksen mukaan sitten kepittelemään...
    mutta koska varallisuus rajoittaa tällästä vaihtoehtoilua niin sitten pelkkä automaatti. ugh!
     
  11. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kyllä joka koneen perään löytyy sopiva aski mikä hoitaa hommansa vaaditussa käytössä.

    Itsellä sekä manuaalilla että automaatilla olevia autoja, ja molemmissa on tietenkin hyvät ja huonot puolensa.

    Itse tykkään manuaalista kun ruvetaan oikein ajamaan sitä autoa, saa auton tekemään juuri niinkuin haluaa, ja voi vaikka polkaista kytkimellä perän irti tiestä jos tarvetta.

    Automaatti taasen sopii hyvin käyttikseen ja cruisailuun, ei tarvitse itsen hämmentää niitä vaihteita.
     
    Muokattu: 14.8.2017
  12. DX

    DX Double Gearhead

    en tarkoittanut viilaamisella, että laitteesta tarvitsee tehdä epämukava ja epäkäytännöllinen bemarin piestäkseen,
    ja viittasinkin enempi konepuoleen.
     
  13. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Kyllä mulla/tutilla/ asiakkailla on ollu laatikko vikaisia tojotia.
     
    Jsp tykkää tästä.
  14. 0rs0n

    0rs0n Gearhead



    Ei se jakopää yleensä iha nii vaikea ole kuitenkaan vaihtaa jos on yhtään harrastaja ihminen.

    Ketju on paljo hankalampi vaihtaa yleensä.

    Jotkut hihnat on aika helppoja vaihtaa vaikka kone poikittain.

    Ja vaihtohan on vaan 5-7 vuoden välein. Pitempäänkin uskaltaa ajaa omalla vastuulla.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onhan se pitkittäiskone helpompi huoltaa kuin poikittais. Voi poikittainen silti laatikkoa vaille olla yhtä hyvin huollettava.

    Esim buikin 3.8 v6 oli tilaa helposti myös tulipellin tulpille. Tojotan v6 taas vaati niveltä ja kepeitä käsiä. Etuvetoja pitkittäin siis.


    Remminvaihdolle taitaa esimerkiksi vw antaa samat ajat samalle koneelle oli se sitten pitkittäin tai poikittain. Syy se että pitkittäiskoneessa saapi keulaa purkaa edestä pois. Joten +-0 ajallisesti.
     
  16. Jsp

    Jsp Gearhead

    Ajakoot kuka haluaa millä haluaa ja tehkööt kuka haluaa mitä haluaa. Se että joku päättää olla ostamatta etuvetojakohihna autoo ei tee siitä yhtään sen vähempää harrastajaa.
     
  17. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    En minä sillä Yrittäny mainostaa. Kunhan mainitsin faktoja.

    Itse suosin vanhoja autoja. Takatuuppareita.

    Toki ykkös kori fiesta on mielekiintonen etuveto
     
  18. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    foortit ollu aina kiinnostuksen aihe. Tosin muutki jenkit kiinostaa sekä vanhat britti autot. Sekä vanhat euro autot ja idän ihmeet.
     
  19. Jsp

    Jsp Gearhead

    Kiinnostaako saksalaiset foordit?
     
  20. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Kiinostaa. Saksan ja brittein kaikki vanhat foortit
     

Kerro tästä muillekin!