Museostatus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Marvä, 4.9.2017.

  1. Marvä

    Marvä 1st gear

    terve. Olen näitä museoauton kriteereitä palstalla lukenut ja muutamia mietteitä tässä. Monessa jutussa tulee ilmi, että museoauton katsastus jää kiinni vanteista. Minkä ihmeen takia. Eihän museoautoa tee autona huonommaksi tai arvottomammaksi, jos siinä on aluvanteet. Varsinkin jos auto on täydellinen muuten sisältäen kaikki alkuperäiset tehtaan kilvet yms. Itsellä on vähä tilanne se, että autoon en ole löytänyt vanteita ja kyseisessä hienossa historiikissa on juuri ne monen inhoamat aluvanteet.
     
  2. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Kyllä museoautossa saa olla aluvanteet, jos ne on kyseiseltä aikakaudelta. Mutta vuosikymmeniä nuorempia "vääräntyylisiä" vanteita ei hyväksytä, ihan syystäkin, niinkuin ei vuosikymmeniä nuorempia penkkejä tai moottoriakaan. Miksi pitäisi?
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyllä varmasti jotkut orggis alut kelpaa museokatsastukseen.

    Koko systeemistä lähtis pohja pois jos kelpaisi mitkä vaan vanteet.
     
  4. Marvä

    Marvä 1st gear

    Niin .. en nyt lähde tässä ainakaan itse sanomaan mikä ja mitkä vanteet , ovat juuri tietyn ikäkauden vanteita. Ja onko samantyyppisiä ollut jo kolmekymmentä vuotta aikaisemmin. Oma auto on -62 vuodelta ja täytyisi tehdä melko hyvää työtä, että voisi 100 prosenttisesti kumota jotakin. Tietenkin voi arvailla mitä luulen monen katsastajan myös tekevän. Mutta tärkein ajatukseni olikin se, että jos sinulla on hieno ja muuten täydellinen auto lähes kaikessa. Miksi juuri vanteet ja ainoastaan vesittäisi sen auton historian vaalimisen. Eikö juuri tarkoitus ole säilyttää ja tuoda ihmisten iloksi kauneutta . No sitten katsastus maassamme tuhoaa unelmat ja auto siirtyy peltoautoksi,) Hiukan kärjisti mutta pointin varmaan löydätte.

    Mvä
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eikö ton saman voi levittää kaikkeen?

    Mulla on yks lähes mr kuntonen auto missä uudemman penkit ja ratti. Miksi niiden tulisi estää mr katsastus?
     
  6. rb

    rb Double Gearhead

    Joo..... pointti tuli selväksi, mutta kun Suomi on kateellisten maan, niin hyvin pian ajauduttaisiin tilanteeseen että "Miks mun autossa tarvitsisi olla alkuperäis tyyliset istuimet, kun hyväksyttehän te siinä ja siinä autossa väärän tyyppiset vanteetkin"

    Eli johonkin on pakko vetää rajoja, tai muuten koko museo status menettää merkityksensä.

    Ja sitä paitsi:

    Tarvitseeko kaikkien vanhojen autojen olla mueoautoja?

    ................................................

    OK........ sdfsd oli nopeempi.....
     
    Vezques tykkää tästä.
  7. Marvä

    Marvä 1st gear

    Sinäpä sen sanoit . Samaa ihmettelen. Auto autona ja varmasti on silloin auton oikealla ajalla ollut erilaisia osia eri ihmisillä. Ugh ,)
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joku sellanen harrasterekkari olisi hyvä museorekkarin rinnalle, museorekkarin idea on näyttää jälkipolville autot sellasenaan kun ne on tehtaalta lähtenyt. Toi jättää kaikki muut harrastajat tylysti ulkopuolelle.
     
    Ässä. tykkää tästä.
  9. Jsp

    Jsp Gearhead

    Vaikuttaako kumit mitenkään mr katsastukseen? Autossa oli alkuperäset pizzaleikkurit jotka vaihoin samoilla alkup peltivanteilla kuitenkin mutta paksumpiin nakkeihin. GT radialin kiekot siellä pilkottaa pyöriä.
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei ainakaan meidän museoautossa vaikuttaneet. Edesmenneen edellisen omistajan jäljiltä siellä oli myös liian leveät GT Radialit ja hyvin oli niillä kelvannut leimalle että tapahtumiin. Nyt siellä on kyllä oikeaa kokoa olevat pitsaleikkuri rättirenkaat...
     
  11. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Mitä mr-autossa saa olla ja mitä ei saa olla?? Tällä foorumilla ei saa aiheeseen kuin itsekunkin vastaajan mielipiteen, koska tällä foorumilla ei ole niistä säännöistä päätetty. Olet varmaan lukenut tämän:
    https://asiakas.kotisivukone.com/fi...useoajoneuvon_hyvaksyminen_katsastuksessa.pdf

    Mikäli joku tietty vannemalli/tyyppi arveluttaa, niin kysy suoraan oman alueesi mr tarkastajalta. ... ei niitä vanteita ensin ostaa tarvitse; kuvatkin riittää ja jotain tietoa siitä onko ko mallia ollut myynnissä/käytössä 30v sitten ( jos kyseessä on vm -62 auto, niin ei niiden vanteiden tarvitse olla -62...), esim vanhat lehtimainokset jne varmaan riittää vertailukohdaksi.
    5 puola kromivanteita ja ns mag wheelsejä (alu/magnesium) on ollut jo 50 luvulla... Yhteystiedot tarkastajille taitaa löytyä myös tuolta sahk.fi sivuilta.
    Renkaat saa olla vyörenkaat, mutta koko pitää olla lähellä alkuperäistä...

    http://www.sahk.fi/15
     
    Pertti K tykkää tästä.
  12. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Kommenttina tuohon Catiskan vastaukseen: vuosikatsastus ja mr-tarkastus on ihan eri asia; ne leveät renkaat varmaan kelpaa normikatsastuksessa (se on ihan katsurista kiinni) mutta mr- tarkastuksessa saattaa olla selittämistä...
    Normaali vuosi(joka toinen)katsastuksessa, mikäli katsastajan mielestä ajoneuvo ei hänen mielestään enää täytä mr-kriteerejä, hän voi määrätä sen uusinta mr-tarkastukseen... tai ajoneuvo muutoskatsatetaan normaalirekisteriin.
     
  13. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mitä muuta etua se MR-status lähtökohtaisesti tuo kuin harvemman katsastussyklin?
    Etuja vakuutuksiin toki, mutta samalla myös rajoituksia auton käyttöön. Tänä päivänä kun on niin naurettavan helppoa ottaa ja poistaa ajoneuvo liikennekäytöstä, että vuosittainen vakuutuskertymä ei ole taloudellisesti ajatellen kummoinen. Eli jos haluaa käyttää niitä erikoisvanteita, CD-mankkaa, MSD-sytkää ja tarvikemittaristoa, niin ei se 2-3kk käyttö vuodessa isoa lovea lompakkoon kairaa.

    Edit: Ja puhun tässä nyt vain kesäkäytössä olevista hyväkuntoisista harrasteajoneuvoista, joilla mahdolliset edellytykset myös MR-rekisteriin.
     
  14. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Jakulepi: sillä saa mandaatin pitää ja paukutella pussihousuja ja niiden henkseleitä! :D:D:p
     
    PikkuPaja, PauliR, cellu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Näkisin että museoauto pitää olla entisöity sellaiseen kuosiin kun se tehtaalta on lähtenyt. Sit jos autoa muuten vaan kunnostelee niin sit ei väliä.
     
  16. Marvä

    Marvä 1st gear

    Niin kyllä tuo liikenteestä poisto ja siihen laitto on niin helppoa, että tuosta on turha ressiä ottaa. Vakuutukset saa myös useampiin autoihin ns. Täysille bonuksille yms..
     
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ei veroja. Minulla ainakin käyttö on helmikuun alusta n. lokakuulle silloin tällöin päivä, max 2 putkeen. Läheskään joka vuosi ei tule 30 pv täyteen. Aikamoista ees-taas puljausta olisi normaalirekisterissä (niinkuin tahtoo olla muilla ei päivittäisessä käytössä olevilla autoilla).
     
    jakulepi tykkää tästä.
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Museoautostatus on sitä varten, että niitä vituttaa, joiden auto sitä ei täytä :(
     
    cdv70 ja 401 tykkäävät tästä.
  19. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Asiaa! Saako niitä housuja muuten tilattua Zalandolta? Voisin pistää tilausta sisään!
     
  20. spinout

    spinout Gearhead

    Museostatus on siunauksellinen olotila, koska säästyn nyt vuodessa n. €365 ajoneuvoveroilta kahden auton puolen vuoden satunnaiselta käytöltä, mikä on merkittävä summa ajomäärään suhteutettuna ja tulevaisuudessa se varmasti nousee.

    Määräaikaiskatsastus voi mahdollisesti poistua kokonaan tai ainakin harventua entisestään.
     

Kerro tästä muillekin!