Pedon superkinneri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja peto, 31.8.2017.

  1. mcmies

    mcmies Gearhead

  2. peto

    peto Gearhead

    Mriden trike versio on ollut yksi innostajista tälle projektille. Mriden triken joutuisi tekemään Suomessa omavalmisteena alurunko muutosten ja kokonaismassa ongelman takia...
     
  3. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    Ootko tutkinut miten pelittäisi mönkkärin etupää asfalttirenkailla. Luulisi että esim kunnon merkkisen crossi-mönkkärin etupää olisi melko luja ja siinä oisi valmis ohjaussysteemi. Tangon tilalle ehkä ratti.
     
  4. peto

    peto Gearhead

    Juu olen. En tarvitse niin pitkiä joustoja ja raideleveys jää kapeeksi. Näillä valikoituneilla auton osilla saa tehtyä etupään paremmin alueelle säätöjen puolesta. Lisäksi hinta jää huomattavasti halvemmaksi.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Oha niitä krossimönkijöitä, joissa raideleveys 180cm luokkaa

    Sellaisesta vois olla jopa helppo tehdä, kun ettisi suunnilleen saman runkoisen mökijän ja prätkän

    Siihen sopivaa asentelua, et ohjaaminen kallistaa meno suuntaan


    Itellä pitkään ollu haaveissa trike etuvetoisesta autosta ja kone rungon takapuolelle
     
  6. peto

    peto Gearhead

    Käytettävien osien olisi hyvä olla tieliikenteeseen hyväksyttyjen ajoneuvojen tehdasvalmisteisia osia. Tämä helpottaa muutoskatsastuksessa.

    Lisäksi mitä vanhan duunin osalta tuli noiden mönkijöiden varaosahintoja katsottua, saan rakennettua koko etupään pelkkien länsimaisen mönkkärin tukivarsien hinnalla.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites onko ne osat pakko olla samasta ajoneuvoista?

    Ja miten se luokitellaan et osat on tieliikenteeseen hyväksyttyjen ajoneuvojen tehdasvalmisteisia osia
    Etukelkkahan ois corollasta, siihen sopiva putkirunko joka menee eteen, ohjauksen osat pitäisi varmasti hommata oikeat triken osat
    Mutta kelpaako rungoksi esim. "pikkasen" taivutettu mersu linja-auton rungon pätkä?

    Voishan toisaalta sen etukelkan pultata siihen taka-akselin notsaukseen, tuurilla ois iskareiden tornitkin kohdalla, et vahvistus rauta ja mcpersonit kiinni

    Sit etujarrut varmaan vois olla takana, tai pitäis hommata sopivat takasatulat, et sais käsijarrun
    Jarrulaitteethan ois corollasta ja muut ohjausvermeet sähkötkin varmaan 90%

    Takavalot on farkussa aika sievät ja miksei etuvalotkin sopisi siihen jalkatappien eteen
    Takalattian vois ottaa siitä corollasta, et sais takapenkit ja kuskin jakkarahan vois olla kanssa kanta-autosta

    Eli melko iso osa ois autoa/ja
     
  8. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    https://www.youtube.com/watch?v=np0oAJSZLdw

    Löyty juutuupipätkä jossa tuunataan Velorexin näkönen hökötys, tossa pultataan motukka melkein siltään matontamppaustelineen oloseen hässäkkään ja siihen volkkarin ohjaimet keulimmaiseksi ja eikun menoksi
     
    peto tykkää tästä.
  9. peto

    peto Gearhead

    En osaa tuohon sanoa sen tarkemmin. En ole ikinä oikein pitänyt näistä perinteisistä trikeistä. Mutta senverran tiedän, että rungon saa tehdä itse, riittävillä selvityksillä.

    Niistä 3-4 omavalmisteesta mitä Suomessa on jo tehty, yksi on Smartin tekniikka paketilla tehty perinteinen trike.

    Minunkin suunnitelmissa on tarkoitus käyttää useamman merkin ja mallin osia etupään rakenteissa. Pääsääntöisesti mitoitus tulee locost/caterham/westfield autosta.
     
  10. LPV

    LPV 3rd gear

    Lotuksen 7 siis lähtökohdaksi... Tuohan on kuin käänteinen Morgan!
    Eli Morgan teki ensin Tre Wheelereitä ja sitten "oikeita autoja".
    Ei voi mennä vikaan jos käytät seiskan osia tai geometrioita, niitä on tehty ja hierottu viiskyt luvun lopusta saakka. Tietoa on vaikka ja kuinka! Hieno projekti!!!
     
  11. micco

    micco 3rd gear

  12. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Morgan 3 wheeler tai replica olis kyllä pirun hieno. Replica vois mennä omavalmisteena 3-pyöräks. Iso v-twini keulalle ja nauttimaan kesäkeleistä, siis sinä yhtenä päivänä kun niitä on.... UK: sta löytyi joku puolet morgania halvempi valmistaja, tekee valmiita 3-pyöräisiä 16k£:lla ja rakennussarjoja sitten alle: https://www.pembleton.co.uk/ Toi tosin käyttää rättärin osia....

    Can-am spyder vois olla ihan mielenkiintoinen lähtökohtana. Ainakin uuden kuivapaino on 400kg ja kantavuus 199. Toki maksavat mutta jos esim. AVK:lta sais sen verran käyttökelpoisen että voisi hyödyntää sen reilun 50%. Morgan-tyylisenä olis aika veikeän näköinen.
     
    palontie tykkää tästä.
  13. peto

    peto Gearhead

    Pitää muistaa pari asiaa omavalmisteesta ja muutoskatsastuksessa tehtävästä muutoksen erosta. Omavalmisteena saa valmistaa ihan millaisen haluat, kunhan pysyy säädösten määräämien rajojen sisällä. Muutoskatsastamalla kanta-ajoneuvon pitäisi olla vanhempi kuin 2004, jolloin tuli voimaan tiukemmat tyyppihyväksyntä säädökset. 2004-> joutuisi tyyppihyväksyttämään muutososat, mikä käytännössä mahdotonta.

    Pembleton, Buckland b3, Aero cycle, Blackjack, Mev Tr1ke, Grinnal, FSR, jne. löytyy hyviä vaihtoehtoja jos haluaa three wheelerin kit carina rakentaa.

    Itse haluan tehdä tämän projektin kokonaan omatoimisesti ja niin että jos siitä tulee sellainen, että muutkin pitää mallista niin pystyn tekemään kittejä myyntiinkin asti. Se on myös yksi syy miksi haluan käyttää auton osia etu-akselissa helpon osien saatavuuden takia ja tietenkin hinnan. Brititkin käyttävät kitteissään auton osia etu-akselilla.

    Btw. Jos jollain on into ja taitoa käyttää Solidwork/autocad/jne. suunnitteluohjelmaa niin apuja ottaisin mielelläni vastaan. Mitat, materiaalit, desing, jne. on jo tiedossa omassa pääkopassa :)
     
    Muokattu: 6.9.2017
  14. mcmies

    mcmies Gearhead

    No ei nyt sentään tyyppihyväksyttämään...

    Mutta siinä mielessä oot oikeassa, että moottorille, pakoputkille ja voimansiirtolinjalle ei 17.6.2003 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa pysty laillisesti tekemään oikein mitään. Mikä tässä sun projektissa merkitsee, että ei pysty käyttämään uudempaa aihiota.

    Sen sijaan kaikenlaista muuta pystyy uudemmistakin väsäämään, ja onhan noita väsättykin.

    Kaikista uusimmat on sitten taas oma lukunsa, ABS-pakko käytännössä rajoittaa muutoksia lisää.

    Omavalmisteena tästä sais hienomman, mutta verottaja riistäisi sellaisesta valistuneen arvioni mukaan öpaut viis donaa, mikä vituttaa ehkä liian paljon. Siispä muutoskatsastuksen kautta ja tarpeeksi vanha aihio, kuten olit funtsinutkin.

    Toivottavasti löytyy virtaa viedä tämä homma maaliin, mielenkiintoinen projekti!
     
  15. peto

    peto Gearhead

    En tosiaan niin hyvin säädöksiä tunne, mutta olin ymmärtänyt "omavalmiste osat" olisivat olleet mahdottomia ilman tyyppihyväksyntään perinteisissä trikeissä ja sivari muutoksissa tuon päivämäärän jälkeen? Helpommalla joka tapauksessa pääsee näillä vanhemmilla aihioilla.
     
  16. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Mielenkiintoinen projekti. Itsekin jo useamman vuoden haaveillut vastaavasta, mutta enemmänkin Morganin/rodin tms tyylisestä. Mä haluan moottorin ehdottomasti kuskin eteen. Makuasioita, mutta mielestäni "keskimoottorisissa" mitat eivät ole ollenkaan sopusuhtaiset ja akselivälistä tulee helposti aivan liian pitkä.

    Tee sä ensin niin mä voin seurata perästä ;) Juu, tallatut polut on tallatuillle miehille. :poff:

    Tuo vuosimalliraja on kyllä todella, todella harmillinen. Siinä tipahtaa heti monta hyvää aihiota pois, kuten Triumph Rocket esimerkiksi.

    Oletko muuten jutellut jonkun instanssin kanssa kuinka paljon runkoa, takahaarukkaa jne. saat muokata niiden menettämättä prosentteja ja/tai muuttumalla omavalmisteeksi?
     
    Muokattu: 6.9.2017
  17. peto

    peto Gearhead

    Omassa projektissa kun säilytän rungon ja koko moottorin niin kanta-ajoneuvon prosentit menee reilusti yli 50%. Lisäksi tulee tankki, takahaarukka/vanne ja mittaristo. Joten sen puolesta ei ole ongelmaa.

    Pyörittelin myös pitkään ajatusta etumoottorista, mutta en saanut mitenkään järkevää rakennetta, että olisin saanut kanta-ajoneuvon prosentteja riittämään. Lisäksi paikkaluku olisi edelleen yksipaikkainen.

    Omavalmisteena tuo ei olisi ongelma. Mutta nyt tehdään näin ja yritetään pitää pituus lyhyenä.
     
  18. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    https://www.nettimoto.com/boss-hoss/zz4/2172670

    Pistetään ny tännekin kun sattu silmään: Trikeksi muutettu Boss Hoss. Kovahko hinta 4200 €, ....vai onko siinä vielä nolla perässä, ikänäkö 47 v :D

    Luulis että vakio 350 oisi piisannut mutta ohan se pitänyt tehä 383:ksi. Ku ois rahhoo ja taitoa, hommaisin Boss Hossin ja siittä rodin näkönen nurinperintrike. Mutta kun ei o rahhoo eikä taitoa, ajattelin nähä siitä ens yönä unta, etes.
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Prosenttitaulukon mukaan moottori apulaitteineen on 28%, samoin runko. Takahaarukka, - akselisto ja -jousitus tekee 8%. Takapyörä, eli napa + vannekehä tekee yht 8%, polttoainesäiliö 4%. Noista tulis ilman runkoa 48%. Pakoputkistosta 2% jos ne saa käytettyä, takavalosta 1% ja jos esim. apurungon osuuden saa käytettyä, niin 2% lisää. Menisi juuri yli 50%:n, jos oikein tarkasti laskee ja venyttää. Ja jos saisi vielä osan rungosta käytettyä, niin saisi siitä hitusen päälle ja Morganin tyyppinen rakennelma voisi jopa onnistua muutoskatsastamalla. Riittävän raskas ja vanha pyörä vaan aihioksi. Noh, pitää jatkaa haaveilua ainakin toistaiseksi....
     
  20. mcmies

    mcmies Gearhead

    Prosenttitaulukossa ei oteta kantaa siihen, miten päin se kattila siinä makaa. Jos duunaisi harrrikasta, niin voisi laittaa koneen siihen eteen poikittain...:rolleyes:
     

Kerro tästä muillekin!