Akun lataaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja homer, 29.12.2016.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Oon itekkin joskus elvyttäny akun kumivasaralla, nyky akuissa se ei enää tunnu toimivan
    Ja oli tosiaan sellainen akku, et mittarilla 10 ja laturissa kiehu heti

    Kumolleen ja gummivasaraa kuin rosmolle pamppua.
    Mittarilla 10, mutta ei kiehunu laturissa ja parin päivän jälkeen tai olla 12 mittarilla
    Ei siitä hyvää tullu, mutta saabin sillä sai käyntiin syksyllä
     
    Muokattu: 16.1.2017
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Lyijylevyjen pintaan muodostuu sulfaattia, joka estää akun toiminnan, voisko tuo kylpysuolapesu irroittaa tuota sulfaattikerrosta?
    Vanha raskaskoneasentaja kertoi, että aikanaan oli huollossa yleistä, että traktoreiden akuista huuhdeltiin tislatulla vedellä sakat pois pohjalta ja hapotettiin uudestaan. Niissä oli niin paksut lyijylevyt, että kestivät pitkää käyttöä. Nykyään säästetään levyjen paksuudessa ja se pienentää valmistuskustannuksia ja lyhentää akun ikää.
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Juur näin! Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Eikun akkukauppaan...

    Ja Sa-Intissähän oli ennen vanhaan akkuhapottajanpesti, sille saapumiserän onnettomimmalle vetelykselle mistä muuhun ei ollut.
     
    KajS tykkää tästä.
  4. ville400

    ville400 2nd gear

    niin aattelinkin et noi on netin hupijuttuja, ite oon j0 7-8 vuotta käyttäny vaan optiman akkuja ja ei oo lataus ongelmia ollut just katoin et traktorissa mitä käytetään harvoin on 8 vuotta vanha optima redtop ja en kertaakaan joutunut virtaa antamaan tai lataamaan sitä vaikka välillä seisoo kuukausia, eli kannataa kyl ostaa aina laatua varsinkin harvoin käytettäviin
     
    Muokattu: 16.1.2017
    Saetkae tykkää tästä.
  5. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei se levyjen ohentaminen pelkästään säästöstä ole kiinni, ohuita levyjä mahtuu samoihin kuoriin enemmän ja siten pinta-ala kasvaa ja sen myötä kylmäkäynistys virta. Valitettavasti keskin heikkenee samalla suuresti, agm akuissa sitten tuota ongelmaa korjataan sillä että happo on imeytetty lasivillaan joka tukee levyjä ja estää niiden murenemista ja oikosulkuja.

    Tästä syystä jos tarvitsen varmatoimista akkua enkä agm akkua malta ostaa niin valitsen semmoisen joka ulkomittoihinsa nähden omaa pienimmän cca lukeman.
     
    KajS tykkää tästä.
  6. rampleri

    rampleri 3rd gear

    Kesäautoon toimiva vaihtoehto.

    Ite joskus erehdyin ostamaan Ahma merkkisen akun käyttikseen, muuten ok, muttei lähteny varjonpuolelta käyntiin.

    Tätä aikani ihmeteltyäni, syyksi paljastui juuri tuo levyjen vähyys, lämpimällä toimi sekin.
     
  7. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    kaiken saa pilattua kaikella

    ot: meinasin vain sitä, että hopea/kalsium -akun pidemmän iän salaisuus on ajoittainen suuremmalla jännitteellä lataaminen (+15v)

    tehkää mitä lystäätte.
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Puhut taas AGM-akusta joka aivan eri kuin hopea/kalsium...
     
  9. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tää tuntuu ihan hyvältä systeemiltä ainakin omille ajoille. Akku on täys vajaan kolmentunnin latauksen jälkeen ja laturi siirtynyt ylläpitoon. Kesällä satunnaisessa latailussa akun täyttymiseem ei riittänyt työpäivä. ja akku on sama, kuten laturikin.
     
  11. qaw

    qaw 2nd gear

    Ctekin päähän mökin varastoon jätetty 60Ah Varta piti kerran komeaa sihinää kun tultiin paikalle ja katku varastossa oli melkoinen. Että ei ne ihan pomminvarmoja ole kuitenkaan...
     
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ^niissä taitaa lukee että jättää vahtimatta sit vasta kun lataus on siirtynyt ylläpitovaiheeseen. Mullakin sihisi yx AcDelcon vajaa parivuotias akku kun sitä latasin mut se sihisi kyl auton omalla laturillakin, en vaan heti huomannut sitä koneen käydessä.

    Yks akku ei täyttynyt viikossakaan.

    Kaikki hajoo aikanaan.
     
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Millä konstilla tavis voi todeta, onko akussa enää mitään järkeä? Siis apuvälineinä yleismittari ja käynnistyslaboratoriona slanttivani.

    Juu, ymmärrän, että se riittää, kunhan auto lähtee käyntiin.

    Mulla on parikin akkua, jotka latauksen jälkeen vähän levättyään näyttää 12,5 V. Siis ihan hyvä. Sitten kun ne laittaa slanttivaniin, putoaa jännite 12,3 V tasolle. (varmaan on joku vuotovirta, kun radiokin on kytketty suoraan akkuun, mutta se ei ole nyt ongelma, kun on se ulkoinen laturi).

    Epäilen, että joku noista akuista on "seula", eli laturi saa aina huutaa "täysillä". Onko ainoa mahdollisuus mennä akkukauppaan, missä tehdään se kuormitustesti. Jonka jälkeen saa uuden akun ostoluvan.

    Tarkoituksena olisi selvittää, tarviinko upouuden akun, jottei Powermaster-laturi kypsy ennen aikojaan.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kotiloissa tehtävän testin varmaan ite tekisin ajovalo polttimoilla. Sarjaan kytkemisestä en osaa sanoa, mutta kolme h4 poltinta ottaa kohtuullisesti virtaa

    Niitä polttaa 10sec ja mittaa lepojännitteen heti, pitäis nousta melko nopeesti siihen 12,5 tienoille

    Hetki odotusta ja uudestaan pitäisi nousta yli 12 melko nopeesti

    Useemman kerran kokeilee

    Saman se akkukaupan tai motonet/biltema/market testeri tekee
    Rasittaa vastuksella ja sit katotaan et viisari/näyttö nousee lepojänniteeseen

    Jos sen yleismittarin jättää kiinni valorasitteen ajaksi voi kanssa päätellä jaksaako akku enää startata kunnolla


    Jos mahdollisesti paremman testin haluaa, niin valorasitus 11,9v tienoille ja huomenna uudestaan jos nousee siihen samaan 11,9 nopeesti itse ainakin väittäisin akun olevan toimiva


    Mulla seat;issa kun akku alko kuolemaan oli ajon jälkeinen lepojännite siinä 12,5 tienoilla, startti oven edessä ja parkkikselle. Pikku remonttia ja startti ja sammutus
    Seuraavana aamuna lepo jännite oli vaan 12 ja laiskasti pyöräytti käyntiin.
    Mutta oven edestä lähti normaalisti käyntiin, eli 30m ajomatkan jälkeen starttasi ihan normaalisti




    Sekin on jännä et nollakelissä kyykähtävä akku kun on joka aamu laturissa pari tuntia, ei ole tarvinnut ladata koko kesänä, viime talvea edeltävänä kesänä jos jäi valot päälle 5min apuvirralla käyntiin tai parkkeja kesti pitää päällä 15min ja apuvirralla käyntiin
    Nyt sama akku kestää unohtaa parkit päälle puoleksi päiväksi ja ongelmitta käyntiin
    Mikään ei ole muuttunut kuin max.4a laturi pellin alla
     
  15. Toope

    Toope 2nd gear

    Ei se kyllä kerro akun kunnosta oikein mitään jos se jaksaa muutamaa h4 poltinta hehkuttaa. Jos haluaa varmuuden niin kuormitusmittaus sen kertoo minne ne voltit kyykkää rasituksessa.
     
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    No ei kyllä. Ehken kannata lähtee millään laturilla myötään lataa. Jos jonnekkin purkaa niin se kuntoon ennen kuin ostaa uuden akun.
     
  17. KajS

    KajS Gearhead

    Koska haluan, että auto käynnistyy, olen ladannut joka viikonloppu Boschia ulkoisella laturilla. (Koska yrittäjän firma on avattava aamulla, ei kokeilla, ettäjottajosko ei lähde käyntiin). Koko viikon on aina startannut kunnolla. Ja tuollaista Nikuzain mainitsemaa "elpymistä" on ollut havaittavissa. Lieneekö kuolevan akun "viimeinen sotaponnistus".

    Siis en ole kokenut mitään vöyvöy-starttia. Tuo Bosch vaan vaatii 3-4 tuntia tullakseen täyteen (jos on lauantaina soitellut radioo jonkun asennushomman yhteydessä). Laitoin pojan Granadasta pari vuotta vanhan Sznajderin, jossa 65 AH ja jotain 640 CCA (Bosch on 75 Ah ja jotain 700+CCA). Tuo Sznajder vaan tulee täyteen sunnuntaina tunnissa.

    No, tämä on taas oikeille ammattilaisille ja tosiharrastajille joutavaa bolt-on-harrastajan pohdintaa...siitäpä aiheeseen: Mitä teen, jotta selviää "Jos jonnekkin purkaa niin se kuntoon ennen kuin ostaa uuden akun."? Yleismittari käteen ja...?
     
  18. timant

    timant 2nd gear

    Itsellä ei käsitystä slanttivanin sähköistä mutta olettaisin että kannattaa aloittaa etsintä sulake kerrallaan irti jotta selviää mihin ampeerit katoaa? Itse irroittanut pluskaapelin ja mittari siihen väliin..
     
    KajS tykkää tästä.
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Investoin myös kuormitusmittariin. Aloin epäillä matkailuauton hupiakun kuntoa ja kokeilin testerillä, joka antoi ihan hyvän tuloksen. Kuitenkin muutamassa päivässä tyhjeni itekseen niin ettei sähköporras toiminut. Nyt uudessa akussa riittää virtaa viikkokaupalla kun auto seisonnassa.

    En tiedä voiko olla niin että täyteen ladattu akku antaa hyvän starttivirran (jolloin kuormitusmittarikin näyttää hyviä lukemia), mutta tyhjenee alta aikayksikön (viikko) jos ei ladata?
     
    KajS tykkää tästä.
  20. timant

    timant 2nd gear

    Noin mulla jeepissä kävi, pari päivää ilman ajoa jo riitti..
     

Kerro tästä muillekin!