Museostatus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Marvä, 4.9.2017.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Näinhän se on, etenkin paperilla. Mutta tosielämässä MR-tarkastajien mielipiteet asioista on kuin persereikä, jokaisella omansa.
    Nuo leveämmät vyörenkaat näkyy ihan auton MR-todistuksen kuvassakin, eli ovat kelvanneet mainiosti tarkastuksessakin.

    Olen myös monesti nähnyt sellaisia MR-tarkastettuja autoja joita en hyväksyisi suurin surminkaan jos itse olisin tarkastaja.

    Mutta muutoin en juuri piittaa koko MR asiasta. Meillä yksi auto on sillä "statuksella", muut ei tule sinne joutumaan.
     
  2. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Ruotsissa on helppo ja yksinkertainen verosysteemi 30v autoille, prätkille ym. KAIKKI ovat automaattisesti verovapaita.
    - Eikä ole ulkopuolisten (pussihousujen) arvioitavissa! Nämä ne nykyistä tyyliä puolustaa ja ajaa - epäilen. Hyvä tulonlähde.
    - Ei myöskään ole rajoituksia käytön suhteen.
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    Följande fordon är inte fordonsskattepliktiga:
    • motorcyklar, bussar, lastbilar och personbilar som är 30 år eller äldre och som inte används i yrkesmässig trafik (åldern beräknas som skillnaden mellan fordonsåret* och innevarande kalenderår)
    • mopeder
    • traktorer klass II (jordbrukstraktorer)
     
    helvetinkat, rane58 ja talonmiehen vapaapäivä tykkäävät tästä.
  3. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Sehän on vanhan autoilijan paratiisi, taivas.... :D
     
  4. nuffield

    nuffield Gearhead

    Eikös ne siellä vielä lopeta ens-vuoden alusta yli 50 vuotiaitten autojen vuosikatsastusksen.
     
    rane58 tykkää tästä.
  5. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Vastaavaa byrokratianpurkua olis kiva nähdä täälläkin, tietty autoverosta siellä myös luovuttiin eu:n myötä
     
    rane58 tykkää tästä.
  6. PikkuPaja

    PikkuPaja Gearhead

    jakulepi tykkää tästä.
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Paljon helpompaa on täällä muutaman tunnin ajomatkan päässä itkeä omaa kurjuuttaan, varsinkin, kun Ruotsiin saa vielä toistaiseksi mennä tuosta vain, saa asunnon ja duunin, eli ;) ;)
     
  8. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Jaa että helpompi vaihtaa kansa kuin muuttaa lainsäädäntöä, taitaa olla vinha perä
     
    rane58 tykkää tästä.
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Onhan se noinkin, mutta päättymätön muutto- ja työpaikanvaihtorumbahan siitä seuraa jos aina jonkun epäkohdan huomatessaan nostaa kytkintä.

    Ihan hyvä taktiikka sekin, että valitsee (tai esi-isät valitsi) jonkun good enough -paikan, kuten vaikkapa Suomi ja pyrkii vaikuttamaan niihin epäkohtiin mitä nyt joka paikassa kuitenkin on. Tai sitten vaan antaa olla jos ei nappaa, mutta ei sitten kovin isosti ole varaa valittaakaan.
     
    Naumasto, rane58, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mun mielestä on outoa, että niin erilaisilla perusteilla jotkut kelpaavat museokilpiin ja jotkut eivät. Jollekkin valitetaan puuttuvasta tuulitunnelista, vaikka kaikki muu on täysin alkuperäistä ja siistiä. Joku toinen saa vääränlaisista kiinalaisista repro-osista kasatun auton museokilpiin, ja autossa saattaa olla vielä sellainen väritys, mitä ei tehtaalta saanut.
     
    rane58 tykkää tästä.
  11. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Tämän takia se pitäisikin perustua ainoastaan ikään, entisöintikilpailut on erikseen.
     
    rane58 ja eilhik tykkäävät tästä.
  12. rb

    rb Double Gearhead

    Mut jotain ylpeyttä täytyy olla sellaisen auton omistajalla, joka tarjoaa sitä museoleimalle.

    Ei tarttee olla mikään huippuentisöity, tai 100% orginaalina säilynyt, mut ei niihin kuulu kakkuvati ilmansuodattimet sen enempää, pantteri penkinpäällisetkään.
     
    Naumasto, rane58, eilhik ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    "Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin yhtenä vastuualueena hallituksessa on turhan byrokratian vähentäminen."

    :p:p:p
     
    Pertti K ja rane58 tykkäävät tästä.
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tähän tuskin löytyy tarpeeksi nauruhymiöitä.
     
    Naumasto ja helvetinkat tykkäävät tästä.
  15. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Ei naurata... :odcry:
     
    Naumasto ja eilhik tykkäävät tästä.
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Toisaalta joku 1970 luvun Datsun, jossa on aidot uutena hankitut pantteripäälliset, kelpaa mielestäni hyvin museorekisteriin.
    Aikakauden lisävarusteet pitäisi hyväksyä.

    Ihan samaan tapaan museokamaa jos joku museoisi esim. Alkuperäisenä säilyneen, hieman kuluneen Plymouth Dusterin, jossa on -70 luvun "tuff- ralliratti, Sun-kiekkamittari ja nokalla -70 luvun alussa asennetut Hella-lisävalot.
     
    isalmela ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Hyvin tuollaiset varusteet kelpaa. Aikakauden viritkin käy.
     
  18. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Nimenomaan aikakauden. Noita tuff-ratteja, sun- mittareita ja lisävaloja saa kiinassa tehtyinä reproina. Mun mielestä ei välttämättä täytä museo-termiä, vaikka ovatkin samannäköisiä.
    Eli kokonaisuus ratkaisee.
     
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jos ns "uusituotanto"osat ei kävisi niin eipä sitten kait uudet palloniveletkään yms varaosat vaan auto pitäisi kasata NOS-osilla.
    Mielestäni tarkastuksessa riittää että näyttää aikakauteen kuuluvalta vaikka auto olisi entisöity täysin uusituotanto-osilla.
     
  20. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    No ei nyt sentään. Kulutusosat ja turvallisuuteen liittyvät osat ovat aina kelvanneet paranneltuina ja uusina museorekisteriin. Renkaat, ohjaus ja jarrut. Mutta jos uustuotanto osista kasattu auto kelpaa, mikä on ok, niin pitää kelvata myös siisti alkuperäinen pelleiltään ja sisustaltaan oleva auto, eikä katsastumies saisi marista että takapuskuri on himmeä yms bullshittiä.
     

Kerro tästä muillekin!