Uudet sähköt harrastepeliin. Onko tekijöitä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja rautakansleri, 27.7.2015.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    No mitäs nämä "oikeat liittimet" on ja mistä niitä saa? Ikinä kuullutkaan.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jep, liitintä puristetaan tasan yhden kerran ja oikein. Ja oikein ei ole se littaava peruspää, mitä siihen tarjotaan. Useampi, tai väärä puristus vaan tosiaan murtaa sen liittimen, tai poistaa jännityksen puristeesta.
     
  3. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Niitä muovikuorisia abikoita käytettiin entisellä työpaikalla 1000V kaapeleiden liittämiseen parhaillaan yli miljoonan maksavissa työkoneissa. Jokainen päätelköön sitten olisko ne liitokset tehty juottamalla, tai eristämättömällä puristusliitoksella ja kutistesukalla jos se olis ollut jotenkin parempi ratkaisu. Liittimien valmistaja taisi olla AMP, eli sama ei välttämättä päde halpahallin kahden euron kiinasarjaan ;). Joskus väärin mitoittettuja (24V) kaapeleita suojaletkun sisään vaihtaessa uusi kaapeli vedettiin tilalle vanhaan jatko-abikolla liitettynä, eikä kahden ison äijän paino riittänyt siinä hommassa mihinkään :D. Nosturilla niitä sitten revittiin, jonka vetokyky oli 1000kg. Yleensä liitin kesti, mutta joskus kaapeli petti muutaman sentin päästä liitoksesta :cool:. Oikein tehtyä abikoliitosta ei siis ihan helpolla irti revi :).
     
    xarper tykkää tästä.
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jep,ostaa kunnon pihdit ja oikeaan paikkaan niin kestää.itse en vetämällä saa irti.ja mikä niitä vetää,kaiken saa paskaksi jos haluaa.myös kuorinta pihdit kannattaa ostaa kunnolliset vaikka ns automaattimalli niin ei ohentele kaapelin neliöitä.
     
  5. Bukero

    Bukero Gearhead

    ei se muovikuorinen "apiko" todellakaan huono ole oikeantyyppisillä ympäripuristavilla tai pistävällä piikkimallin pihdeillä oikeankokoisella liittimellä ja johtimella saa aikaan ihan pätevän liitoksen. mutta niissä joissain"kiina"versioissa ei ole metallia ollenkaan siinä osassa joka puristuu kaapelinkuoren ympärille.
    vaativissa kohteissa suhtaudun niihin varauksella.(tärinä,veto,liike)
    se johtimen kuoriosa ei tule tavallaan kiinni kuin pyhällähengellä.
     
  6. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mä en ole noihin puristettaviin luottanu koskaan, muovit veks ja kevyen puristamisen jälkeen oon tinannu liitoksen ja kutistesukka päälle niin toimii.
     
    Forvolett tykkää tästä.
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Siinä on sitten vaan hoidettava johdon tuenta niin, ettei se pääse taipuilemaan tai isommin tärisemään 5 senttiä lähempää juotosta.
     
  8. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Tina kovettaa johdon ja jos se pääsee tärisemään niin murtuu siitä mihin tina loppuu. Muutenhan tinaus on lähes ikuinen.

    Abikoja käyttäessä kannattaa kiertää johdon säikeet kierteelle niin pysyy paremmin kiinni puristuksen jälkeen.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juoksute menee johdossa tinaa pidemmälle, ja sekin kovettaa johtoa huonommin taipumista kestäväksi.
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Se tina on ehken hyvä akun kaapelin lenkkipäissä ja isoimissa johtimissa.
     
  11. kaierkki

    kaierkki Gearhead

    Näin olen aina tehnyt kaikissa autoissa...

    [​IMG]
     
    xarper tykkää tästä.
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Samoin. Luulen et nuin toimii parhaiten.
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Käsi ylös ne joiden tinattu liitos on katkennut.

    Käsi myös ylös niillä joiden puristusliitos on auennut.

    Nolla-yks, tai no nolla-kolkyt viis vois olla nyt lukema?
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Yleensä ne abikot irtoo kun niitä johtoja yrittää irroittaa. Jos on irrotakseen.
     
  15. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    -80 luvulta lähtien oon tinannu ja ei oo yksikään katkennu, kuulostaa aika uskomattomalta tarinalta eli kädet pysyy tiukasti alhaalla.
     
    wilburi, xarper ja kaierkki tykkäävät tästä.
  16. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    En oo kuullu että auto käytössä olis tinatut liitokset katkennut, mutta veneessä kylläkin.
     
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ja kuulemma myös m.pyörissä on tinattuja katkennut...
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Minäkin tinailen kriittisiä paikkoja. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että tinattu monisäikeinen johto käyttäytyy liikkuessaan kuin jäykkä yksisäikeinen. Jousto-ominaisuus on menetetty.
     
    mikke88 tykkää tästä.
  19. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Teollisuudessa ei juuri tinata mitään liittimiä enää, kyllä ne puristuksella tehdään. Kai ne tinattaisiin jos se olisi parempi.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Teollisuudessa menee aika moni juttu "paremman" edelle. Ja kyllä, niitä tinataan kun on sellanen paikka, että se oikeesti vaaditaan. Usein koneellinen puristus riittää arvioituun käyttöikään..
     

Kerro tästä muillekin!