-79 Lil' Red Truck puuosia, mistä???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ire63, 3.10.2017.

  1. ire63

    ire63 Gearhead

    Tuli hommattua tuollainen otsikon mukainen laite.
    Pientä laittoa vaativa, lähinnä lavan pohja ja lavan ulkopuoliset puuosat.
    Onko kenelläkään tietoa saako/tekeekö noita joku Suomessa vai onko ainoa vaihtoehto USAsta joku toimittaja??
     
  2. 383

    383 Gearhead

    Ei taida saada joutuu mennä puutavaraliikeeseen
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Tammesta.
     
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    ...ainakin USAsta löytyy valmiita settejä:

    http://www.horkeyswoodandparts.com/page33.html

    Mutta jos sulla on kaikki osat olemassa mutta huonossa kunnossa, niin kyllä puusepänliikkeet mallin mukaan tekee uudet... haluamastasi puusta. Mutta hintaa voipi tulla enempi kuin valmiille setille rahteineen....
     
  5. Jsp

    Jsp Gearhead

    Menet rautakauppaan ja teet itse. Tulee hieno peli kun on vielä itte tehtyä lautatavaraa.
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Tulee varsinainen "leppäjeeppi"...:D
     
  7. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ois komeet kun tekis visakoivusta
     
  8. Jsp

    Jsp Gearhead

    Ei tulis montaa vastaan.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kuinkahan hyvin nuo puuosat istuu ja on alkujaankin istuneet?
    Starcrafteissa ja tuossa minun jeepissä (limited) niissä puuosissa on hyvin vahva käsityön jälki.
     
  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Niinpä. Mun mielestä ei niin kaunis puupinta.
    Kuuluu samaan sarjaan kuin pahkakalusto.
    Olen kerran ollut vierailulla talossa, jossa pariskunta esitteli liikkuttuneena pahkakalustoaan. "Eikös ookki kauniita" kaiken kruunasi vieressä ollut vaaleanpunainen plyyshisohva.

    En tohtinut vastata että en ole ikinä niin kamalan näköistä takkahuoneen kalustoa nähnyt.

    Mä tekisin teakista tai tammesta nuo Dodgen panelit.
    Tai jostain muusta oksattomasta puulajista.
    Osaavalta puusepältä, jolla on laitteet, niin helppo homma.
     
  11. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ja tuossa olisi hieno ratti Grantin mallistosta tuohon puukoristeiseen MoPariin. Malli otettu Cudan/Challen rim-blow -ratista.
    http://aijaa.com/sz7VOq][​IMG][/URL]
    R
     
  12. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    [​IMG]
     
  13. ire63

    ire63 Gearhead

    Kiitos tähänastisista vastauksista, itse löysin tuollaiselta sivustolta puukamoja
    http://www.dodgeconnection.com/page/page/2822475.htm
    Kenelläkään kokemuksia ko. puodista???
    Itse voisi muuten yrittää tehdä/teettää mutta minkälaiset nuo lavan lautojen kiinnikkeet/listat oikein ovat??
    Toisaalta, jos tekisi samalla tavalla kuin terassin laudoituksen niin tulisi ainakin uniikki kappale :)
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tekee pajusta, niin ei ainakaan happane kun kasvaa kokoajan uutta. :)
     
  15. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Purin yhden -58 Apachen ja siinä oli puulava. Sitä kun katselin niin ei luulisi olevan hankala homma moista lavaa tehdä itse. Puutavara varmaankin arvokkain osa projektia.

    Hionta, kiilto ja lakkaus on sitten raakaa työtä ja itse saa päättää montako kerrosta lakkaa laittaa ja moneenko kertaan hioo.
    (on muuten outo sana kirjoitettuna tuo hioo :eek::D)
     
  16. ire63

    ire63 Gearhead

    Sitähän voisi tietysti itse yrittää tehdä, onhan tässä tuleva talvi aikaa yrittää ja ainahan sen voi tehdä uudestaan, kuten monesti ennenkin on tapahtunut.
    Lavan puuosat varmaankin onnistuu jotenkin, mutta ne rosteriset välilistat pitää varmaankin teettää jollakin ammattilaisella. Niihinhän pitää todennäköisesti sikkikoneella pienet pokkaukset etteivät ne painu kovasti mutkalle kiinnityspulttien kohdalta, vai mitä mieltä raati on??
     
  17. LPV

    LPV 3rd gear

    Hae googlesta "pick up truck wood bed strips" niin tulee niitä listoja puulattiaa varten.
    Useampikin "pulju" myy niitä, ovat näköjään melko hinnakkaita paikoitellen.
     
  18. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Muista sitten se ilman/puun kosteus ettei tule yllätyksiä. Aikoinaan kun tein sen Goliathin niin siinä on ollut ja on taas lankkulattia. Ulkoilma kostea puu mittoihin ja sitten sisälle kuivumaan. Kuukauden päästä kun nakkelin lankut lattialle sai lisätä reunaan tuuman levyisen soiron :mad::mad: .Puulajista riippuen kutistuu leveyssuunnassa ihan hitokseen :confused:
     
  19. ire63

    ire63 Gearhead

    Joo, tuosta puun kutistumisesta on kokemusta mm. terassin teossa, yllättävän paljon muuttuu leveyssuunnassa mitta.
    Jos nyt itse rupeen tekemään, niin ajattelin jostain etsiä puusepänkuivaa puutavaraa.
    Sen ei luulisi suuremmin enää kutistuvan.
    Katselin noita valmiiden sarjojen hintoja jenkeistä, niin reilun tuhat taalaa joutuisi sijoittamaan että saisi kaikki puutavaran ja kiinniketarvikkeet.
    Paljonko sitten on rahaa kulunut rahteineen ym. ennen kuin tavarat on itsellä niin se on arvoitus.
     
  20. JRD50

    JRD50 3rd gear

    Tilasin omaan Dodge -50 Pick Upiin Bedwoodin sinkityt listat valmiilla rei´illä sekä ruuvisatsin Tuumacidin kautta.
    Ne listat on sitten sen verran jytyä tavaraa että on ihan turha suunnitella että joku peltiseppä hurauttaa ne tuosta vaan sikkikoneella. Varsinkin jos haluat ne rosterisina. Ei onnistu.
    Listoja on erilaisia, on reiällisiä kuten omani. Kiinnitys lukkokantaruuveilla. Sitten on hitsatuilla ruuveilla ja sitten on kaikenmoisia piilokiinnikkeitä listan alapuolelle.

    Laudat hain rautakaupasta, Lunawoodin lämpökäsiteltyä terassilautaa, mäntyä.
    Auringonpaisteessa lava naksuu ja natisee mutta kahden vuoden aikana ei ole kutistunut eikä turvonnut mihinkään suuntaan. Näyttää olevan nimeltään Luna Lam Profix ja sitä saa kahta leveyttä, 160 ja 210 mm. Paksuus näyttää olevan 26 mm. Silloin kun tein oman lavani, lauta oli 28 milliä paksua joten niistä piti höylätä kolme milliä pois että Amerikan ruuveissa riitti pituus kun ne oli tarkoitettu tuuman laudalle.
    Ruuvien päät kastoin paksuun maaliin ja annoin kuivua. Se toimii ikään kuin ruuvilukitteena sillä muttereita ei saa kiskoa väkisin kireelle, vain sen verran ettei hölsky. Toinen konsti on käyttää nylockeja.
    Listoille tein lautojen reunaan uran käsisirkkelillä ja höylällä.

    Minkä takia sinä niitä listoja suunnittelet, onko ne niin huonot vai eikö niitä ole ollenkaan? Ja huomioi myös se että ne laudat ei välttämättä ole kaikki saman levyisiä.
    Lavan ulkopuoliset osat kannattaa kyllä tehdä tammesta. Veneentekijöiltä voi löytyä semmoisia hukkapätkiä. Muuten tammi on Suomessa sylettävän hintaista.
     

Kerro tästä muillekin!