Sikkikone hakusassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja robin, 13.5.2013.

  1. rodhot

    rodhot Gearhead

    Kiristysruuvit löytyy sieltä ikh:n hyllystä myös.
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Hyvä vinkki!
    Mulla pysyy rulla akselissa kiinni ilman kiilaa, ja pidätinruuvia. Pelkästään sillä akselin päässä olevalla M8 ruuvilla.
     
  3. GBS

    GBS 2nd gear

    Noi traktorijutut on yleensä sit vähä sinnepäin. Toki jos sen sorvaa ja holkittaa yms.
    Onko noista esim. Koneita.comin halvemmista kapistuksista yhtään mihinkään? Esim lattiapeltien tekoon?
     
  4. BBC

    BBC Guest

    Kyllä se vain niin on että jos sikkikoneella tosissaan tekee ja joutuu vaihtamaan asetusta (syvyyttä), ylä ja alapyörää , niin ehdottomasti pitää olla kiila ja eihän sillä päätypultilla tarvi kuin kevyesti lukita paikoilleen rullat! lisäksi, rullia pitää kuitenkin sekoittaa eli käyttää eri hommiin erilaisia pareja , jolloin helppo käyttää erimittaisia simmiholkkeja jotka tulee pyörän alle.

    Miksi tämmöisestä sähkökäyttöisestä koneesta ei voisi maksaa sitä reilua tonnia?
    Kannattaa ostaa esim. JS toolsilta valmis kone, tehdä senkin aikaa mitä menee ihmettelyyn ja rakenteluun, vaikka ylitöitä ja sitten saa semmoisen laitteen ettei tarvi ihmetellä ja tehdä kompromisseja. Kyllä nämä rullien vaihdot, akselin pituussäädöt jne pitää tapahtua nopeasti ja helposti jos konetta oikeasti käyttää muuhunkin kuin lattiapellin uran ajamiseen.
    Siihenkin olisi paras pullmax työkaluilla. venyttää paremmin ja pelti pysyy oikeasti tikkusuorana. Ei tarvi sitten venyttää enää englishwheelillä uranpohjaa
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Onneks saa vielä tehdä, niinkuin itse tykkää, eikä niinkuin toiset sanoo.... :D
    Totta puhut, että säädöt on kiva saada tehtyä nopeesti. Simmiholkit on aina portaallisia, siksi akselin nopee päittäissäätö on hyvä. Rullien asennon muuttaminen on tarpeen, ettei tule reunoihin turhia jälkiä, silloin akselin käyttöpään korkeussäätö on poikaa, ja sitä ei ostolaisissa ole! Sikkikoneella ei oikeesti runtata kerralla, Mitä pienemmällä kertamuokkauksella tekee, niin sitä pienmmät muodonmuutokset, ja vääntelyt tulee ympäristöön.
    Minulle riittää, että vain alempi rulla vetää, ja ylempi on vapaa, minulle on tärkeää, että yläpyöränä voi käyttää ihan pikkusta, ja vastaavasti alapyöränä isompaa, tai päinvastoin (pystyy tekemään aika pienellä säteellä olevan uran päätteen, ettei tartte tapilla hakata jälkeenpäin). Pakottaa painamaan vähän kerrassaan, jos lähtee aina pellin ulkopuolelta.
    Turhaan sitä toisten tekemisiä on mollata, minä ainakin oon tosi tyytyväinen itse tehtyyn, ja kaupallista monipuolisempaan sikkikoneeseeni (nyt on taajuusmuuttajakin jalkapolkimella, ja se on tosi hyvä, kuten moni sanoikin).:). Mun ei tarvi alkaa moittimaan toisten tekemisiä, mutta kertoilen, mitä itse teen, jos kertoilen.:D
    Jos jotain kuperaa lattiapeltiä sikkaa, niin sillä Englanninpyörällä pitää tehdä se pallomaisuus ennen sikkausta. Pitää vain osata arvioida, mitä sikaukset tekee sille pallomaisuudelle. Englanninpyörällä ei tee oikeen mitään sen jälkeen, kun pelti on uritettu sikkikoneella.
    Jos Pulmax on, niin sillä syntyy kans, mutta tahtoo jäädä enempi "vasarajälkee", kuin sikkikoneella? Maalarille enempi hommaa......
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  6. urho3

    urho3 Gearhead

    Kyllä se akselin pituus säätö on jotenkin pakollinen ja sähkö taajuusmuuttajalla jos meinaa helpolla mennä. Itse ostin uuden turkkilaisen valurunkosen painasko 80kg ja siihen laitoin taajarin ja motin mitkä oli hyllyssä. Ja tosiaan sieltä päästä on lukittu upotettavalla mutterilla. Simmejä en ole vielä tarvinnu. Runko on kyllä jäykkä kun on valua. Eikä se ollu ees kallis,oisko ollu 700 5 paria rullia mukana.
     
  7. BBC

    BBC Guest

    Toki saa tehdä ja pitääkin tehdä kuten itse haluaa.

    On vain pirun helppo vaihdella rullia nopeastikin ja hakea säädöt kun yläakselilla on tarpeeksi liikkumavaraa ja pikalukituksilla sekin. Samoin rullien vaihtoa joutuu tekemään kokoajan jos tekee jotain suojanreunaa jne, joten sekinhomma pitää olla helppo ja vaivaton. Tuommoinen kiila vaan hoitaa niin hyvin sen kitkan pois ja lukitus on vain pieni ruuvi päässä.

    ja rullia saa lisää vaikka tuolta ruotsin firmasta lisää tarpeen mukaan 50e pr tms.

    Ei ole kalliita osat. esim.
    - 20mm karkaistu akseli tarkkuushiottu 10e m
    - Moduli pyörät vetopäähän 10e kpl
    - Kierukkavaihde 1:100 välityksellä 70e
    - siihen moottori 4napainen 70e

    Jyrsimellä akseleihin kiilaurat.
    Sorvilla etupäähän kannatinholkit, joihin voi panna vaikka messinki, tinapronssi tms. inlainerit. nuo holkit 2-5e kpl. Takapäähän samanlaiset tai voi sinne panna vaikka laippalaakerit, jotka rälläköi sen mallisiksi että mahtuvat putkipalkin sisään (jos rungot esim. 40x80) jne jne.

    Ei tarvi taajuusmuuntajaa, pedaali vain ja vähän töitä, leikkauttaa palat vaikka laserilla valmiiksi ja rullia vähän tilaa ruotsista.

    Tämä on vain yksi vaihtoehto, huono semmoinen.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    kiiloista olen samaa mieltä, lukituspulteille riittää periaatteessa sormikireys ja oma sikki on siitä kiva, että ala-akselissa on portaaton pituussäätö, ei tartte shimmien kanssa pelata.

    rullavalikoima vaan on pikkasen yksipuolinen, niitä on joku kymmenkunta paria, mutta yli puolet liki samanlaisia keskenään
     
    Muokattu: 10.10.2017
  9. BBC

    BBC Guest

    Rullia saa monenlaisia Oskarilta. TMWAB.SE

    Hän jatkoi Lazzen hommia ja tehnyt paljon roadster, coupe koreja.
    Kurssit taitaa olla hänen pääjuttu. Ottaa 6hlöä kerrallaan viikon kurssille, jossa tehdään porukalla joku roadster kori. Lazzen kirjassa on aivan hirveä määrä sikkikoneen rullia valittavana, mutta tosiasia on että muutama hyvä pari ja oikeanlaisia irtorullia riittää.

    Ennen hänellä oli CNC keskus joka teki hallin nurkassa yksikseen english wheel ja sikkikone rullia. Nyt näyttää nuo uudet mallit olevan samat kuin JS:llä eli joku konepaja ne kummallekin hitsaa.... Minulla on joku 7-8paria + muutama irtorulla ja niillä pärjää. Empä ole ostanut valmista 1932 ford kylkisikin rullaparia, mutta sen saa hienosti tehtyä kun ajaa kummankin puolen erikseen. Muutoinkin sikkien leveys vaihtelee, joten parempi ajaa ylä - ja alapuoli erikseen.

    Niin ja jos noita värkkejä haluaa (akselit, holkit, Moduli pyörät vetopäähän, vaihdemoottori,....Niitä on meillä hyllyssä ja saa sopivasti.vähän rautaa, muutaman laipan leikkauttaa ja alkaa kasaamaan konetta.
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla on pikku sorvi, ja noin 150 kpl eri vahvuista peltikiekkoa, joisssa on 20mm tarkka reikä keskellä. Niistä niputtaa, ja sorvaa sopivaks ulkokehän.:)
    Sanoisin, että tukevamman saa, jos tekee 25mm karkaistusta akselista, ja sorvaa sen pyörän kohdan 20 milliseks. Voi pitää akselit suht pitkällä ulokkeella. Olikohan metrin pätkä noin 20 Euroa Tampereella, suoraan varastosta. Jos tarvii pidempää, niin 2m löytyy.
    Akselinpäässä oleva ruuvin pää kannattaa upottaa siinä rullassa. Siinä hommassa simmiholkeilla on käyttöä.
    Täytyy kyllä sanoo, että viimesessä projektissa ei sikkikonetta juurikaan tarvinnu, kuin lokasuojan reunoissa pikkusen, samoin kutistinta, ja venytintä vain siinä kaaressa.
    Kaikki muu ruuvipenkissä, ja alasimen päällä vasaralla, ja taltoilla.
    Hitsisaumojen hiontakin oli tarkinta kovalla kivellä. Lamellilaikalla vaan tulee parempi jälki. Voi sillä sitten lopuks.
    Mulla oli ennen hitaalla nopeudella jalkapolkimella on/off käyttö. Nyt on taajari, ja jalkapoljin. Ero nurkkia tehdessä on kuin yö, ja päivä. Tulee helpommin kaarevaa (tiukkojakin) ilman ylimääräisiä jälkiä.
    Tiukoissa kaarteissa pitää olla mahdollisuus käyttää pienihalkaisijaista pyörää.
    Kaikki työkalutarpeet riippuu siittä, mitä tekee, ja mitkä on vaatimukset tekemisessä.
    Kaikki saa tehdä, kuten parhaksi näkee.:)
    Auttaahan se monia, jos jotkut kertoilee, miten ite on tehny. Voi sitten suunnitella omat tekemisensä.
     
  11. BBC

    BBC Guest

    Noissa nopeissa jyrkissä kurveissa olisi taajuusmuuntaja käyttö hyvä. Tosin, jos näitä peltikoneita käyttäisi päivittäin/viikottain, sekin auttaisi, mutta kun tahtoo olla aina pitkä tauko välillä,...

    Ostakaa se Lazze kirja, siinä on monenlaisia hyviä vinkkejä ja montasataa kuvaa.
    YouTubet hyviä nekin.
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    juu, pajalla poikkeevat frendit jaksaa joka kerta kysyä kun johonkin väyrysmersuun naputtelen suorasta kaaria, että eikö noita muka olis saanut saanut valmiina ja mää vastaan joka kerta,
    että sais varmaan, mutta kai näitäkin sopii värkkäillä, että pysyy jonkinlainen tuntuma pellinvääntöön,
    mukavampi sitten harrastevärkkienkin kanssa puuhailla, joihin ei osia saa, tai jopa kustomoida, kun ei ihan jokaista peliliikettä tartte eikutella ja peruutella.
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Lazzen, ja muidenkin opukset, ja youtube videot on hyviä, niistä saa perus jutut, mutta se oma tekeminen on aina tapauskohtaista. Pääasia on se, että saa pellin muotoa muutettua haluamakseen (eli myötöraja ylittyy, yli takaisin jouston). Sitten, kun sen saa mahdollisimman pienillä ylimääräsillä jäljilla, niin maalari tykkää. Vielä, jos onnistuu samaan pitkän, ja suoran kyljen niin, että ei tarvi pakkelia käyttää, kuin muutama kymppä, niin avot!
    Onneks oon vanhuuseläkkeellä, niin pääsen joka päivä tekeen........:D. Toki niin on tehny työssäoloaikanakin harrasteena.......
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    joo tykkäähän se, mää tiärän koska maalaan pellitykseni ite,
    toisaalta kokonaisuutta ajatellen, monasti pääsee aika paljon vähemmällä vaivalla kun ei kauheesti piittaa pellin työstöjäljistä,
    mutta juu, onhan se komiaa katteltavaa ennen maalausta kun sun tekemissäs kappaleissa ei näy jälkee senkään vertaa mitä tehtaan prässit jättää.

    meinaan että esmes tolleen ku moukkaa kaaren korjauspalalle alkuvenutuksen

    [​IMG]

    ja sitten lopuks pikkasen silottelee alasinta vasten vasaralla ja sikissä tasasilla rullilla,
    kun tohon tulee jatkeeksi kuitenkin hitsisauma, niin ei kittaushomma käytännössä juurikaan lisäänny kun se levittyy väkisin melkein koko kappaleen päälle jokatapauksessa,
    eri asia toki sitten on jos tekee koko kylkipaneelin, niin lisäähän se sitten työmäärää jos koko paneeli on kolhittu rupuseksi.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 11.10.2017
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Tahtoo olla kuitenkin jos ei vaihdeta kokonaisuutta vaan tehdään paikka pala niin sen kun joutuu kittaamaan niin eipä siinä vaiheessa niin väliä onko kymppi vai milli kittiä.
     
    DX tykkää tästä.
  16. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Sitä voi kukin arvioida, kannattaako, jos nykyään voi, olla ylitöissä sen rajallisen harrasteajan sijasta ja onko 700 euroa tai muutama tonni uraa peltiin tekevästä koneesta verrattuna perusharrastajan romuprojektiin sitten kallista vai ei. Koneenrakennus on kuitenkin minulla niin veressä että tekisin vain paremmin, mutta silti itse, jos olisi mahdollisuus hankkia kaikki tarvikkeet kaupasta. Tai ostaisin enemmän oikeasti vanhoja ja hyviä työkaluja, ainakin projekteja olisi vielä toiset kolmekymmentä autoa eri vaiheissa nurkissa.

    Harrastus ja leipätyö ovat eri lajeja, joita ei kannata sotkea keskenään, tai menee kaikesta kivasta maku. Nyt on edes tekemisen meininki, Pullmaxiin saisin säästää vuosikausia, en keksisi sille mitään käyttöä ilman kalliita työkaluja eikä sellaista oikein voi vanhassa puutalossa hei käyttää!

    Joku kyseli, saako halpissikkikoneella tehtyä lattioita niin tottakai saa, 60cm kitasyvyydellä yltää hyvin tekemään X:t ja DK:t lattian korjauspaloihin tai vaikka mitä. Onnistuuhan ne tuurnallakin pölkyn päällä, jos ei ole kiire.

    Sitäpaitsi, ei tarvitse tulla priimaa kun itse tekee, eikä amerikanlotjien hierominen näyttelykuosiin ole yhtään mun juttu (sori). Yleensä peltihommat on ainakin minulla olleet lokasuojien, helmojen ja lattioiden korjaamista eikä ne korjaukset minnekään näy, jos on suht siististi sovitettu. No nyt on hissukseen tekeillä 1964 Fiat Milletrecento, jonka katto oli pahasti kasassa ja keulan rakenteet ihan mätiä, siitäkin meinaan selvitä itse ja paikkamaalauksella.

    [​IMG]

    Viime aikoina olen myös kerännyt korittoman 20-luvun Fiatin raatoon aineksia oman cyclecarin tekoon, englantilaisten GN Specialit ja vanhat Amilcarit ovat niin rajuja vehkeitä että sellainen tarvitaan! Katsokaa tämän korin viimeistelyä, häh!

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 12.10.2017
    Lowry tykkää tästä.
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Pääasia on, että on itse tyytyväinen tekemisiinsä. Tai jos ei oo, niin tekee seuraavalla kerralla toisella lailla.:D
     
  18. BBC

    BBC Guest

    Nyt ei viiantinraatomies ymmärtänyt oikein mitä sikkikoneella tehdään. Sillä tehdään etupäässä muuta kuin uraa. Sehän se on aina ongelma, että jos ei ole jotain työkalua, ei voi tietää mitä sillä tehdään ja kuinka paljon se helpottaa monia muitakin hommia tms.

    Niin ja niitä sikkikoneita on muillakin muin Amerikan lintta harrastajilla, minulla esim. ei ole ikinä ollut Amerikan linttaa, ja ei ole tulossakaan.

    Sirpillä ja vasaralla saa hyvää jälkeä ja ulkona on mukava ruuvata, kun sen asian vain oikein oivaltaa. Minä olen sen verran mukavuuden haluinen että tallin pitää olla lämmin, työkalut järjestyksessä ja työkalujen tarkoituksenmukaisia. Jos jakaa esim minun työkalukustannukset per vuodelle niin voin sanoa että ei se kulu ole kuin jotain 200-300e per vuosi (30v = 6000-8000e). Sen verran moni panee viihteeseen kuukaudessa tai illassa ja ikiprojekteihin tai "ehkä tarvin tämän osan joskus" hankintoihin. Työkaluja ei ehkä tarvita, vaan minä ainakin tarvin niitä kokoajan ympäri vuoden muuhunkin kuin autojen rakentamiseen.

    Ylitöitä ei kannata tehdä, kansantaloudellisesti kannattamatonta. Itse olenkin tehnyt 2-3hommaa lähes koko ajan, mielekkäämpää vaihtaa esim. joka toinen vkl johonkin muuhun hommaan, kuin tehdä samaa puuduttavaa työtä pitkää päivää. Tämä vain tiedoksi viiattimiehelle.

    Niin, ja silti ei ole pakko hommata tai tehdä sikkikonetta. Itse vain laitoin hinnat, mitä maksaa nämä tarvikkeet ja vähän siihen päälle rautaa + soveltamista, jos haluaa tehdä edukkaasti oman koneen.

    aulis
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Tuonkin olis voinu sanoa toisella lailla?
    Onko pakko aloittaa aina kaikki kirjoitukset toisen mollaamisella?
    Joku vois sanoo, että yleensä sitä tekevät vain huonolla itsetunnolla varustetut..
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Onpahan taas vääntöä.

    Jos yksi kpl tarvii tehdä ni sen tekee vaikka polven päällä mutta jos niitä pitää tehdä useampi samanlainen tai vain itse haluaa itseään haastaa tekemään parempaa/ siistimpää tai vaikka nopeammin niin välineitä tarvitaan.

    Oma ratkaisuni rullien kiinnitykseen:
    Akselit ihan perus vedettyä 25mm. Sorvattu holkki jonka ulkoh. on 35mm eli akselilla 5mm korkea. Tigillä kiinni 20mm päähän akselin päästä. Akselin päässä on normi M10 sisäkierre. Rullat kiritetään kevyesti uppokuusiokolopultilla tota hitsattua holkkia vasten. Kokeillut niin kiilaa ja kuin pidätinruuviakin. Päätyruuvi nopeampi ja helpompi.

    Yläakselilla on 3" syvyyssäätö toteutettu traktorin ulosottoakselin boori osilla.

    Suurin osa rullista sorvattu ihan vaan normi mustasta 50mm vedetystä. Ei ole 15v kulunu piloille. Tai rosterista, tai muovista, tai polyuretaanosta.

    Mikä hyvältä tuntuu.

    Ja rungonkin tein itse. 2x 8mm mustasta. Reikäterillä, laikalla, plasmalla, puikolla ja tigillä. Mitä pajasta löytyy Reilu 1m kitasyvyyttä.

    Kuva koneesta:

    https://www.instagram.com/p/BMB3NiCA3DR/?hl=fi
     
    Muokattu: 14.10.2017
    valpas ja GBS tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!