Mercury '50 255 lättäpään piristys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Linkku, 11.11.2016.

  1. Linkku

    Linkku Gearhead

    Kiitos. Yritetään pitää kunnossa ja samalla on pudoteltu vähän lähemmäs maan pintaa.
     
  2. vepi

    vepi Gearhead

    aerostarin jousilla tippuu etupää noin 3tuumaa ja on hyvä ajaa...
     
  3. Linkku

    Linkku Gearhead

    Niitä monet tuntuvat kehuvan. Mulla oli tuossa viime kesän Shoebox Centralin madallusjouset, jotka oli pirun kovat, eivätkä edes madaltaneet riittävästi mun makuun.
    Nyt laitoin vakiojouset takaisin ja Fatmanin droppiolka-akselit. Nyt korkeus näyttäisi olevan lähempänä oikeaa ja joustaakin vielä.
     
  4. vepi

    vepi Gearhead

    piknikin aikoihin monniin sit mercury Lincoln ranch meettiin.
     
  5. Linkku

    Linkku Gearhead

    Pannu tärähti käyntiin helposti ja tuntuisi käyvän hyvin. Aluksi käynnistin kannen mukana tulleen ohjeen mukaan ilman nesteitä. Käyttelin hetken samalla kansien lämpötilaa kämmenellä seuraten. Kovin kuumaksi en tohtinut käyttää. Sitten jälkikiristelin kannenmutterit.
    Kaadoin nesteet sisään ja pari kertaa olen käytellyt tallissa lämpimäksi, että termostaatit ovat auenneet.
    Tänään huomasin, että parin kannenmutterin alta on vuotanut jäähdytysnestettä. Laitoin kyllä liimaa vaarnaruuvien kierteisiin asennusvaiheessa, mutta silti näköjään pieleen meni.
    Taitaa olla niin, että homma menee uusiksi. Mitä liimaa sinne kierteisiin kannattaisi laittaa, että tulisi varmiten pitävät? Vai onko jotain muuta tehtävissä, ettei tarvitsisi kansia irrotella? Hyvät neuvot ovat tarpeen.
     
  6. Linkku

    Linkku Gearhead

    Saattoikin olla väärä hälytys. Eilen putsasin ja kuivasin paikat hyvin ja käyttelin taas pannun kuumaksi. Pientä vuotoa oli ainoastaan termarikotelon alta molemmilla puolilla, jonka tuuletin sitten puhaltaa kannen päälle ja mutterien poteroihin. Toivottavasti näin - tiivistetään termarit uudestaan ja seurataan tilannetta.
     
  7. LPV

    LPV 3rd gear

    Johan tuli hieno!!! Flattarissa on kyllä paljon makeampi soundi kuin SBC:ssä. Hienoa että pidät pääsi ja jatkat sillä. Tuo konehuone rivoitetuilla kansilla ja ilmanputsarilla on todella hieno! Meinasin jossain kohtaa ketjua kysyä siitä pienestä ilmanputsarista joka oli Holleyn päällä, näytti liian ahtaalta minusta. On voinut olla osaltaan syyllinen hengenahdistukseen. Nyt se asia korjaantui kerralla tuon uuden isomman putsarin kanssa.
     
    tinareki tykkää tästä.
  8. Linkku

    Linkku Gearhead

    Kiitos vaan. Lättäpää on kyllä koko ajan enemmän lujasti kiinni tässä autossa. Tallissa on myös kansiventtiiliautoja, joita voi harrastaa, mikäli tämä alkaa liikaa puuduttamaan.
    Ainakaan toistaiseksi en ole juuri ulkonäköasioita tuon kanssa ajatellut - toimivuus on vielä enempi etusijalla, mutta olen kyllä myös tyytyväinen tuohon ilmanputsarin ja kansien yhteensopivuuteen.
    Viime kesänä ajossa ollut pikkusuodatin tuli tilattua hätäpäissään kaasarin kanssa samaan kuormaan ja aloin sittemmin myös ajattelemaan sen ahdistusta. Nyt sitten osui tuo rivotettu silmään eBayssä surffatessani, joten vältyin isommalta "peruskromilautanen"-suodattimelta.
     
    LPV ja tinareki tykkäävät tästä.
  9. Linkku

    Linkku Gearhead

    Mercuryn käyttöönotto tänä keväänä viivästyi, kun huonot ilmat ja routaiset tiet täällä syrjäkylillä eivät motivoineet tarpeeksi ajelemaan. Vasta eilen otin sen ajoon ja ajelin ensimmäiset kolmisenkymmentä testikilometriä.

    Oikein mukavan tuntuinen moottori siitä tuli jo noillakin pikkumuutoksilla. Selvästi on voimaa enemmän ja kaasupoljinta voi käyttää jo muissakin asennoissa, kuin pohjassa ja joutokäynnillä. Moottori vastaa pieniinkin kaasupolkimen asennon muutoksiin pontevasti, mitä se ei viime kesänä tehnyt. Lisäksi ykkösellä ja kakkosella, miksei kolmosellakin, voi halutessaan huudattaa korkeammalle, eli kierroksiakin löytyy tarvittaessa aiempaa enemmän.

    Olen oikeinkin tyytyväinen - taikuri on itsekin yllättynyt. Uskon pärjääväni näillä asetuksilla kesän tai pari. Jossain vaiheessa pitää sitten ottaa kone pois ja käydä se läpi perusteellisemmin ja samalla katsoa noita nokka-akselijuttuja yms. Tai jos hommaisi/löytäisi toisen moottoriaihion ja tekisi siitä pikkuhiljaa vielä kiukkuisemman varapannun. Ja sen perään 5-lovisen manuaalin ja katto matalaksi ja ilmat jousiin ja ja...
     
    KajS, auburn ja Kalu tykkäävät tästä.
  10. auburn

    auburn Gearhead

    Mites tämä koneprojekti rokkasi kesän ajelut, kerro vähän kokemuksia.
     
  11. Linkku

    Linkku Gearhead

    Kiitos kysymästä, oikein hyvin rokkasi. Moottorin toimintaan olen nyt sen verran tyytyväinen, että ensi talvena ei ole tarvetta viritellä enempää. Kesän aikana hienosäädin sytytysennakkoa kerran - muuta säätöä se ei kaivannut. Eihän se mikään kiihdytysauto ole, mutta mukavan helppo ajettava ja pärjää liikenteen mukana. Moottori käynnistyy hyvin kuumana ja kylmänä, käy joutokäyntiä ja vetää yskimättä koko kierrosalueen läpi.
    Lämpömittarin mukaan kone käy inansa kuumempana, kuin aikaisemmin. Johtunee kasvaneista puristuksista. Ylikuumenemaan ei kuitenkaan päässyt. Kesällä laitoin kokeeksi katkaisijalla ohjatun sähköflektin jäähdyttimen etupuolelle. Sillä sain lämmöt putoamaan hyvin tarvittaessa, eli käytännössä silloin, kun seisotaan pitempään paikoillaan tai ajetaan hyvin hiljaa. Maantiellä lämmöt toki pysyy kurissa ilmankin. Talven aikana meinaan vaihtaa uudet termostaatit.
    Lisäksi kiinalainen vaihtovirtalaturi alkoi kiukuttelemaan - säädin nostaa latausjännitettä aika-ajoin reiluun 15 volttiin. Toisinaan taas pysyy n. 14,4 V:ssa. Pitää etsiä hieman laadukkaampi laturi jostain, joka sopii samaan kiinnikkeeseen. Luulen, että joku Letukan laturi siihen sopii.
    Tästä kitistä on siis kysymys. https://www.macsautoparts.com/ford_...t-has-narrow-3-8-pulley-flathead-v8-ford.html
     
    auburn tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!