Vanhalla-autolla ajaville 150€ sakko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja gm dealer, 9.10.2017.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    Ainakin sähkölämmiteiseen ok taloon nähden ei kuormitus oo enempää.
     
  2. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Ai 22kW ? (Teslan isompi laturi) Aika tymäkät patterit sulla talossa.
     
  3. urho3

    urho3 Gearhead

    No itteasiassa kyllä sitä patteri ja lattialämmitystä löytyy sen verran et sen 300kw menee helposti päivässä kovilla pakkasilla. meniskö teslan akkuihin enempää, kerralla?
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Teho ja kulutus ovat kaksi eri asiaa, ja niillä on eri yksiköt. Toisessa on aika mukana...
     
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Kyllä. Mut jos suurin osa tulee varaavasta yö sähköstä niin isot on kuormat. Alku tunneilla menee helposti 25kw tunnissa. Vajaa 40a kuormaa per vaihe.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ny ku on puhetta sähköstä, kestääkö 12volttinen rele laittaa läpi 220v kelalle tietysti termostaatilta 12v, mutta lämpöpatruunalle pitäisi saada ohjaus

    70A starttirelettä löytyy marketista muutamalla eurolla, mutta 12/220 relettä ei joka marketista löydykkään
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En suosittele. Varmaan kestää ja toimii kyllä, mutta rakenne-etäisyydet sisällä eivät luultavasti ole tarpeeksi isoja verkkojännitteen turvalliseen kytkemiseen.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eli 220 loikkaa 12 voltin osiin, no se ei ole hyvä :odconfused:

    Pitää ettiä jostain se ihan siihen tarkoitettu rele, itellä on 1 mutta siitä en luovu jossain pitäis olla toinen tai parikin
    Hienoa lämpöpatruunan asentelua, 220v patruunalle ei ole lainkaan termostaattia, vain katkaisija, eikä kyseisessä patruunassa ole edes 12v ohjaus mahdollisuutta :odroll:

    Jos vain itse ja vain itse käyttäisi, silloin ois ihan sama, napsauttaa sähköpatruunan päälle ja pakko ohjaus vesipumpulle päälle
    Mukku sitä käyttää muut ja niillä muilla on himo napsutella katkaisijoita niin menee kaikki 5min kun kattila jo keittää :odmad:
     
  10. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Entäs kun neukkukuutiofavelassa ei ole asukaspysäköintiin paikkoja, ja kadunvarressa ei tietysti ole töpseliä? Missä niitä tesloja sitten ladataan? Vieraspaikkojahan ei näemmä edes Joensuun kokoisessa kaupungissa enää tarvita.
     
    rane58 tykkää tästä.
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites se menikään ei ne kaikki ole samaan aikaan laturissa
     
    rane58 tykkää tästä.
  12. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Saahan Tokmannilta jatkojohtoja.

    [​IMG]
     
    Riuska-Petteri, Nikuzai ja rane58 tykkäävät tästä.
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Muistakaa mistä öljy tulee, tai lähinnä mistä se ei ainakaan tule, eli suomesta. Entä mistä sähkö tulee? Töpselistä joo, mutta suomesta enimmäkseen.

    En ole sähköautofani sinänsä mutta jos ajattelee riippumattomuutta ulkomaisesta öljystä niin alkaa olemaan valmis tinkimään bensan katkusta ja moottorin pärinästä, ja ei ne Teslat ihan hitaitakaan ole. Sitäpaitsi dieselpolttoaineita voidaan tehdä suomessakin niin saa savua ja mökää aikaseksi riittävästi.

    Onko bentsiini nyt sen arvoinen juttu että sen takia kannattaa kaikki rahat syytää ulkomaille ja keksiä kaikki mahdolliset syyt mitä maa päällään kantaa vastustaa sähköä? Ainakaan käyttöautossa. Toki siinä on haasteita mutta jos tavoite on vapautua ryssän ikeestä (2/3 suomen öljystä tulee sieltä) niin luulis senkin jotain motivoivan. Tässähän onkin hyvä kohta ottaa huomioon harrasteautorekisterin kannalta, bensamoottori sallittu!

    Vaikkapa Kanadassa on juttu eri, öljyä on yli oman tarpeen, joskin sellaisessa muodossa että markkinahintojen pienikin lasku tekee sen kannattamattomaksi juuri sillä hetkellä, mutta ompahan kumminkin.

    Kuten sanottua, kyllä on kädet nyrkissä taskussa jos sähköauton rattiin pakotetaan, mutta ajatellen kääntöpuolta eli energiaitsenäisyyttä tavoitteena niin ehkä se ei oliskaan niin kamalaa?
     
    Muokattu: 24.10.2017
    Lowry tykkää tästä.
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tossa on vaan se vika et jos samat/samankaltaiset päättääjät on vallan kahvassa, ne keksii ettei suomalaiset ydinvoimalat täytä hiilaripäästörajoituksia ja kieltää suomalaisen sähkön käyttämisen sähkö autoiluun
     
  15. timant

    timant 2nd gear

  16. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Tällä hetkellä 11304 MW kulutuksesta 3167 MW tulee ulkomailta. Ei hyvältä näytä, jos 1 asteen pakkasella ei oma tuotanto riitä. Tosin eipä se riittänyt heinäkuussakaan.
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Peräti. Oletin että ei olis noin paljon. Pieni pettymys. Kannataisko lisätä omavaraisuus prosenttia?
    Jos taas mainitsen kanadan, niin sähköä viedään jenkkeihin kun sitäkin on yli oman tarpeen.
     
  18. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Veronmaksajien lompsista otetulla tuulivoimatuellahan tämä rahoitetaan, eli sähkö on niin "halpaa" ostettuna ettei kotimaassa kannata kunnolla edes vesivoima.
     
  19. miguelo

    miguelo Gearhead

    http://tuulivahinko.fi/
     
    rane58 ja xarper tykkäävät tästä.
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mitä omavarasuus prosentin lisäämisellä saavutetaan?
     

Kerro tästä muillekin!