1000hp katuauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mickey, 14.10.2017.

  1. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    on toki mutku se 200-300kmh vauhdista lähtee niin ei omat kädet välttämättä ehdi mukaan :poff:
     
  2. 401

    401 2nd gear

    Ei välttämättä pelastu silläkään luiston estolla enää.ja absit varmistaa että se ei ainakaan pysähdy.järki löytynee ratin ja penkin välistä.
     
    MadMike ja xarper tykkäävät tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Absit ja luistonestot on kädettömille kuskeille :soosoo:
     
    MadMike ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kerkeekö sit luiston esto jos pyörien pito on siinä pisteessä et pito on totaalisen menetetty ja auto täydessä luisussa, tai onko tollasessa tilanteessa abseistakaan enää hyötyä.


    En ole itte ajanut kun jollain 600 heppasella autolla mut se oli saksalainen eikä mulla sen kanssa mitään ongelmaa ollu pysyä kaiteitten välissä. No ekalla liikkeellelähdöllä ruovein kun en tajunnu ettei tartte polkea yhtä paljon kun olds 307 ja oli vuos kun viimeks manuaalia ajanu.

    Siinä tosin oli tehty alustaa ja jotkut paremmat renkaatkin paikallaan että sai sitä voimaa tiehenkin. Alottajankin tapauksessa varmaan ihan fiksua harkita myös sitä asiaa, muutoin ei niillä hevosilla tee mitään ja se 20 000 euron patti on siellä keulalla aika turha kun tollasen jenkkimossen saa sutimaan vähemmälläkin voimankäytöllä.
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Oma kokemus on että 500hv jälkeen katurenkailla ja 600hv jälkeen katuslikseillä hommasta tulee vaarallista. (Hauskaa ehkä)

    Nyt nämä isot ahdetut dieselit on kans yllättäviä. Näissä 1000-> Nm väännöt pääsee joskus yllättämään. Kuten Big Wheelsistä palatessa ohittaessa jotain Skylinea Motoparkin tiellä. Ei meinannu tie riittää kun alko kampee poikittain 4dr duallya ohitustilanteessa. Uudella autolla eka kerta sadekelis pääs yllättämään.

    Automaattivehkeissä koen ongelmana voimansiieron inertian, vaikka nostat kaasun ni kamat pyörii hetken. Sen voi todeta jos vaikka 80-100kmh vauhdista vetäset pienet burnikset ja auto alkaa luistelee hallitusti pientä sladia. Missä kohtaa heiluriliikettä lopetat? Auto luistaa viel vähän aikaa ennen kuin pito palautuu ja sit heitetään taas vasaraa varresta. Toki tekee saman manuautossa jos käyttää kytkintä väärään aikaan.

    Luistonestoja on niin monenlaisia, ja vaikutukseltaan erilaisia. Tietysti erilaiset moottorikombinaatiot tarvii erilaiset suitset. Ahdettuun turboruiskupeliin ehkä helpoin.

    Omaan projektiin (ruuviahdettu+automaatti) tulee molemmat, valinnainen ABS ja säädettävä luistonesto. Luistonesto käyttää ABS antureita 2 edessä ja 1 takana (lukkoperä) mitatakseen pyörien välistä nopeuseroa ja minä asetan parametrit kuinka paljon sallitaan eroa %;teina. Teen useamman kartan eri %-arvoilla. Näin erilaiset asetukaet eri ajotilanteen ja kelin mukaan.

    Sitten itse tehon säätö tehdään puuttumalla seokseen, ennakkoon ja sähköiseen kaasuläpän asentoon. Voi tehdä yhdella tai kaikilla yhtäaikaa. Toki ottaa varmaan oman aikansa saada säädöt kohdalleen.

    Turbomotissa vois viel ahtopainetta ohjata.
     
    Muokattu: 16.10.2017
    Naumasto, Vermilion ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. isalmela

    isalmela Gearhead

    Tuossa Remmivedon kirjoituksessa oli paljon asiaa. Minulle 1000 hv katuauto on vieras asia, omalla harrasteautolla ajaa körötellään rauhallisesti. Aloittajan projekti kuulostaa silti sen verran kiinnostavalta, että kirjoitanpa muutaman rivin. Minäkin myönnän olevani sen verran ripuliranne, että minulle nuo oman käyttöauton luistonesto ja absit ovat aivan mukava juttu. Silloin kun lapsettaa, niin ne saa kytkettyä pois :) Kaikki kunnioitus aloittajan projektille silti! Kuminpoltto ja show autoon manuaali, kiihdytysautoon PG, kumpaan käyttöön auto enemmän tulee?
     
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Asiallista tekstiä. Tosin tehoa ei tarvita edes noin paljon kevyessä A-korissa. Katurenkaista ei ole kokemusta mutta uudet 29-12.5 katusliksit on liukkaat pienemmilläkin tehoilla :)
    Hauskat toki myös kun täydellä äijäkuormalla saa 80km/h nopeudesta manuaalilla pelkällä kaasulla sutimaan eikä sutiminen lopu kuin vasta reilusti satasen tuolla puolen. En tiedä kuinka hullua tuo olisi katurenkailla.
     
  8. mickey

    mickey Gearhead

    Hyvä että varoitellaan jo valmiiksi. Kuitenkaan vielä en voi ajaa ojaan enkä tolppaan kun rakentelu ei ole vielä alkanut ja autotallikin on vielä hieman kesken... Itsellä myöskin tuollainen muncie pontiakki jolla on hauska ajaa mutta kyllä se tuohon vauhtipeliin automaatti on parempi ja mukavampi. Ojaan ajosta vielä että näin iällä ollessa on jo jäänyt turhat koittamiset pois (ehkä???) :)
     
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    About juuri näin! Itsellä auto ainakin rauhoittuu melkein heti jos alkaa mennä poikittain kun vaan näyttää kytkintä. Jarruun ei saa koskea jos menee sivuttain... Niin minulla oli aikaisemmin ZF 75% kisalevy lukko joka oli hengenvaarallinen jos auto lähti luistamaan poikittain, koska kytkimellä ei saanut sitä luistoa /perä lukittautumista pois. Noin 2-3s viive että perä korjaantui ja se on pitkä aika. Lukko kun vaihtui tuollaiseen Quifen ATB lukkoperään se käyttäytyy todella paljon paremmin mutta pitää aivan samalla tavalla. Huomattavasti turvallisempi ja hauskempi ajaa.

    Mitä tulee siihen, että mikä tehomäärä on tiellä turvallinen niin siitä voi olla montaa mieltä. Tuollaisilla esim. kapeilla 205 renkailla jotka on vanhat (yli 5 vuotta olleet) niin saa auton luisuun helposti kovemmassakin nopeudessa. Märällä asfaltilla jossa on uria lähtee luisuun pelkällä kaasupolkaisulla vaikka vauhtia on noin 120km/h.... on vaan about puolet tuosta tuhannesta hepasta ja vääntöä vähän alle 700nm...

    Kyllä se on niin, että kun on tarpeeksi tehokas auto pitää olla kuskilla järkeä missä sitä tehoa käyttää ja kuinka paljon. Tehoa ei ole koskaan liikaa, vaan kyse on siitä missä muodossa ja alueella se tulee ulos.

    Tehokaskin auto voi olla hyvin katu-auto jos teho tulee tarpeeksi laajalla alueella ja tasaisesti, eikä sellaisella todella pienellä alueella ja piikkimäisesti.

    Jos itse lähtisin rakentamaan 1000 heppaistan katu-autoa niin joku 302V8 turbotettuna tai toyota 2JZ turbo moottori olisi se mistä lähtisin tekemään.

    2JZ vaatii kyllä katuajossa teräskampparin ja strokkauksen joko 3.2 tai 3.4 litraikseksi ja juuri sopivan ahtimen, että täysi ahtopaine saadaan niinkin matalalla kuin 4.000rpm.
    Tällöin auto on katu-ajossa vielä noin 2000rpm alueella ajokelpoinen ja alkaa ahtamaan 2500+rpm alueelta eteen päin.

    302:sta etsisin sellaisen mallin joka ei ole kovinkaan pitkä-iskuinen niin niin todennäköisesti kampi-akseli kestäisi vakionakin jo 1000 heppaa ilman ongelmia. Tai yksivaihtoehto on tehdä jostain isommasta moottorista de-stroukkaamalla 302 ja alkaa siitä rakentaa. V8:ssa on enemmän vääntöä joten tuskin tarvii kauhean korkeita kierroksiakaan että saadaan vaikka 2.0 bar ahdoilla sitä 1000 heppaa.

    Jos haluataan autosta katu-ajettava suositeltavaa olisi joku 9 puristus ja etanoli moottori jolloin on vielä jonkunlainen alakierros vääntö ja moottori ei nakuta puristuksen puolesta vaikka kävisinkin helteellä kuumana. Max kierrokset olisi hyvä rajata noin 7000rpm alueelle, jolloin normaali ajossa moottori olisi vielä jotenkin ajettavissa 2000rpm alueella. Paras olisi nokka jolle olisi ilmoitettu 1500-7000rpm toiminta alueeksi. Moottoriin mielellään yhdet tai maksimissaan kahdet venttiilinjouset, jolloin venttiilikoneistokin on suhteellisen pitkä-ikäinen. Automaatti on kiva ajaa, mutta jos ei käytetä sliksejä renkaina niin tuollainen manuaalikin kyllä kestää katurenkailla. Sintteriä ei kyllä ihan vähällä kannata laittaa katu-autoon.

    Supran V16x, Tremec TR6060, T56 oikeilla mausteilla on sellaisia, että saattaisivat kestää.
    Perävälitys pitää olla 1000 heppaisessa autossa harva, että saadaan polttoaineenkulutus ja vaihteisto ja peräkestämään joku 2.9x:1 ja 3.2:1 välissä on varmaan sopiva, teoreettisesti huippunopeudesta tulee kova, mutta ei sitä tarvi ajaa. Tärkeintä on että 100 ja 120km/h nopeuksissakin saadaan kierrokset sellaiselle alueella että moottori käytännössä vaan lipuu.
    (2000-2500rpm)
     
  10. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Edelliseen että 302 vakiolohkon tehonkestoraja menee 500hv tienoilla. Tuppaa halkeamaan pitkittäin nokan kohdalta.

    Boss-lohko on kustannustehokas vaihtoehto.
     
  11. shr1

    shr1 Gearhead

    Olen kuullu huhuja, että tuo tehotavoite täyttyy yhdelläkin turbolla pikkulohkossa / LS-moottorissa melko vaivattomasti, muiden käyttöominaisuuksien juuri kärsimättä. Jos kustannustehokkuus on yksi painava kriteeri, niin pitäisin sinkkuajatusta varteenotettavana vaihtoehtona. Noita ahtimia kun löytyy joka lähtöön varmasti sopivia esim. jenkeistä pajoilta, jotka niitä modailee.

    Tässä yksi hyvä esimerkki: https://www.liljohnsmotorsports.com/
     
    J.J. tykkää tästä.
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Jostain luin juttua että jonkun isolohkon kun destroukkaa niin saa todella kestävän paketin, en tähän hätään löytänny juttua siitä. Mutta luulis kestävän jos jonkun 440 moottorin de-stroukkaa 302 ja laittaa ahtimen tai pari, jolloin päästään johonkin 60-70 millin iskupituuteen.
    Tällöin kierrosten ja ahtopaineen aiheuttamat kuormat ei ole niin isoa, että kampi-akseli ei kestäisi 7000rpm aluetta. Nelipulttinen alakerta olisi myös aika must tälläisessa 1000 heppaisessa katu-autossa.

    Tässä olisi ihanteelliset mitat omastamielestä jos katu moottoria jossa on paljon tehoa.
    https://en.wikipedia.org/wiki/McLaren_M838T_engine

    Tuollaista moottoria ei kyl saa mistään, mutta matkiahan voi ja hakea lähtokohtaa.

    "Developed with help from Ricardo, the engine redlines at 8500 rpm, but 80% of the engine's torque is available as low as 2000 rpm"

    Iskupituus on "bore and stroke of 93 mm × 69.9 mm" Jos tuosta moottoripoistetaan hieno säädöt, niin miksi ei saisi oottoria joka pelaisi samalla tavalla 1500-7000rpm alueella jos hienomalla elektroniikalla tehtaan tekemä pelaa 2000-8500rpm. Varsinkin jos moottorin tilavuus on vielä vähän isompi kuin 3.8 jolloin vääntöä ahtamatta on enemmän, esim 5.0 litrainen moottori. Tällöin pitäisi olla noin 30% lisää vääntöä. Jos nyt heitetään että 50% vääntöä alueella 2000-7000rpm niin onko se nyt sitten mahdottomuus? Tälläisellä moottorilla kyllä ajelisi jo kaupungissa ilman ongelmia.

    Mitä tekniisiä ratkaisuja sitten siihen vaaditaan, oisko juuri oikean kokoiset pakoputkistot, ei liian isot kannet, (ahdetussa ahtopaine kummasti tasoittaa eroja), keraamisilla laakereilla oleva/olevat ahtimet, kaksi porttiset ahtimet ja useampi hukkaportti. Ahtimille tulevat ilman imuputket pidemmät, ei siis suoraan oravasuodattimia kiinni ahtimiin. (Voidaan saada 5-10% lisä vääntöä)
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Erhomäen veljeksiltä tuli LS-moottoreista aikapaljon huonoa sanottavaa, soikeita sylinteriputkia ja ohuita sylinteriseinämiä yms. ilmeisesti tietävät asiansa kun toinen
    on koneistaja ja itse harrastavat kiihdytyskisaamista. Tuskin pidemmän päälle kestäviä
    ehkä juuri ja juuri kestävät sinne 1000 heppaan asti varsinkin aivan vakiona. Toki vahvistamalla ja parantamalla saa kyllä tehtyä ja osiahan näihin saa todella hyvin,
    vissiin suoraan kittiäkin löytyy 700-800 heppaan asti.

    Edit: Toyotan 4.0V8 1UZ-FE ois aika passeli vähän pitkä iskupituus kylläkin, mutta Australian pojat ottannu tästä sen 1000 heppaa ja kestää käyttöä 8.2 varttimalilla ajellu.



    Hmmm 350 chevyn moottoreistakin kyllä väki rakennellu noita 1000 heppasia hmmm.. Omaan makuun vähän iso moottori jo.
     
    Muokattu: 16.10.2017
  14. max

    max Double Gearhead

    Olin hiljakkoin 1000hp Toyota Supran kyydissä,ja kokeilupätkä oli mutkainen asfaltitoitu kylätie.
    Kokemus oli vähintäänkin pelottava,vauhtia aabout 150km/h koko ajan ja auto jatkuvasti sladissa tai muuten vaan pito irti.
    Laatikko huusi kuin Mossessa,oli jonkun Hermanssonin väsäämä.Ilmeisesti suorahampainen versio jotta kestäis hirmusen voiman.
     
    J.J. ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  15. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Helpomminhan isosta moottorista saa tonnin kuin pienestä. Tai luulisi että pitempi-ikäisen ainakin.

    Itsellä tulossa reilu 8 litrainen, tosin 10 mukinen.

    Laatikoista ja varsinkin automaateista. Pikkusen hirvittää kun porukka virittää koneen ja jättää lootan suojaamatta. Miettivätköhän paljonko planeetat pyörii ja mitä sitten jos pääsee vapaaksi
     
  16. J.J.

    J.J. Gearhead

    Mersun loota on kustannustehokas vaihtoehto tuommoisen +1000hv moottorin perään jos automaattia meinaa.
    Sähköohjattu viisilovinen, saa vaikka rattiläppävaihteet jos haluaa.
    Esimerkiksi Ruotsissa yksi paja mainostaa +1200hv tehoille prepattua lootaa 3800 euron hintaan.
     
  17. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Minulla tulossa. On vaan 722.649 eli Maybachin laatikko. 38mm pitempi kuin normi 5-s. Tehonkestoa yli 1000Nm vakiona.

    Sisuskalujahan on 3 eri tasoa.
    -Chrysler (nag-1)
    -Mersu
    -AMG

    Pro Torquella turbiinin muutokset omaan turbiiniin maksaa 900$. Lähetyskulut päälle tietty..
     
    Naumasto, peltsi ja J.J. tykkäävät tästä.
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    Varmaan jokaisesta koneesta löytyy jollakin jonkinlaista mutu tuntumaa jotka perustuu millon mihinki kokemukseen ja kaverin kaverin enon muisteluihin.
    Voi olla että aika moni vakiokone alkaa 1000hv jälkeen muuttamaan muotoaan.
    Kuitenkin LS sarjan koneeseen voi ostaa kohtuu rahalla vahvempaa lohkoa tai alkuperäiseen alu lohkoon kestävemmät putket.
    6.0L koneista aika moni ottaa yli 1000hv. Varmaan täälläkin niitä pyörii eli kokemusta varmaan löytyy ihan suomestakin.
    Patarauta lohkoon teräsveivit, isommat suuttimet, takomännät, nokka+jouset ja yksi turbo, ollaan lähellä tonnia. Mikä muu moottoriperhe pystyy samaan?
    7.0L koneessa on vakiona melko ohkaset sylinteriputket enkä vakiolohkoista lähtis ahtamaan.
    Kun noita japanilaisia 3.0L koneita ylistetään niin kannattaa muistaa että niissä tuskin on yhtään vakio osaa siinä vaiheessa kun tehot menee yli 1k.
    No en tiedä oliko tässä edes tarkoitus vääntää siitä mistä sen tehon sais kustannustehokkaimmin... itse en muutenkaan ole ahtamisen kannalla kun tyydyn pieniin tehoihin ja riittää että koneessa on asennetta ja tarvittaessa se kiertää hulluna... :)
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tos männäkesänä tuli vähän leikittyy tollasella yli 1000 heppasella katuautolla Malmin kentällä. Renkaina oli tavalliset 245 levyset 17" vanteilla ja painoa vehkeellä alun kolmatta tonnia. Olihan se kohtuu haastavaa, vähän enempi treeniä ois tarvinu et siit ois tullut yhtään mitään. 12.4 tais jäädä parhaaks ajaks ja lopparia joku 210. Kaasua ei olis tarvinu painaa pohjaan koko matkalla, mut painoin kuitenkin huvikseen aina joku 50-100 metriä ennen maalia; vaihtovalo sytty välittömästi ja se on kuitenkin 7000:ssa ja perävälitys 2.73... Ekas vedos unohdin vaihtaa kolmoselle, tai siis räpelsin shifterin kanssa, ni meni kakkosella maaliin, lopparia 209... Männäkesänä Lappeenrannan kentällä taidettiin vedellä jotain mailin vauhteja. Siel oli yks vehe LS motilla ja kahella ahtimella joka tais pyyhkästä laakista kolmanneks nopeimman auton mailivauhdin Suomessa, motin alakerta ei oo ollut koskaan auki. Ja vedossa ahtopaineen turvaraja tuli täyteen 200 metriä ennen maalia, maaliin meni "moottori sammuksissa". Et kyl nekin vissiin sit kuitenkin jotain kestää. Tuhat heppaa on puheissa helppoo ja hienoo, mut ei se välttämättä tuu ihan heittämällä mistään vaikka ameriikan lehtiartikkelissa niin sanottaiskin. Jossain Santalalla saattaa paljastua sit ne epämiellyttävät totuudet.
     
    Vermilion ja peltsi tykkäävät tästä.
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Mielenkiintoisia tarinoita, itselle tulee eittämättä mieleen tilata joltain tänne kirjoittavalta 1000+ heppainen katuauto Mesen laatikolla, kun se on niin halpaa. Otan mielelläni vastaan tarjouksia toimivasta, 1000 hp katuautosta, ja kriteerinä on ainoastaaan halpa hinta.
     

Kerro tästä muillekin!