1000hp katuauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mickey, 14.10.2017.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa on GM 400 toosa ja "oikean" turbiinin etsiminen kestäny jo vuosia.
     
    MadMike ja J.J. tykkäävät tästä.
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Harvassa kuitenkin ovat, ja kyl niit tuolla kadunmiehen tapahtumissa, WCC:ssä jne kuitenkin jonkinverran on pörrännyt. Itekin tiedän yhden jonka motista on jarrutettu paljonkin yli tuhat mut ei ole autoa kelloja vastaan koeponnistanut. Ihan helpolla ei kuitenkaan sen nykylukemiin ole päästy.

    En tiedä onks se helppoo vai ei, rengasta tietty oli onkinverran 13-5/30/15 ET Streetit mut takana tehtaan omat lehtijouset ilman lisätuentoja ja etujousitus vakio.
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Formuloissa haetaan ideaalia sääntöjen puitteissa. Jos 3L V10 painaa 85kg niin sinne ei pysty laittaa 4" teräsakselia. Eikä nekään pysty parhaimpiinsa jos niis olis 3000hv.

    Sultzin kuvissa oleva laatikko jos yhden kuvan numeroihin luottaa niin ei ole kestävin aihio. 2 viimestä numeroa tyypissä merkkaa.. 722.6 ja XX vahvin on 49.
     
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    ¨
    Hahaha tän kun muut tajuaisi niin multa löytyis museokatsastettu pappatunturi! :D

    Muita jotka kestää kuormaa on
    Ford mustang 302 Boss
    Piston stroke 3 in (76 mm)

    http://www.ultimatecarpage.com/spec/2214/Ford-Capri-RS-2600.html
    Bore / Stroke 95.0 mm (3.7 in) / 69.0 mm (2.7 in)

    Jos haluataan oikeasti pitkä ikäinen niin iskupituuden viritys käytössä pitäis olla
    alle 80mm jos meinataan kierrättää konetta yli 6000rpm. Toki on erikoisteräs kamppareita joilla saadaan pitkälläkin iskulla moottori kestämään.

    https://drivetribe.com/p/why-do-aus...Jn8JRyO6TIp_JaZvNw?iid=M_D3c3vaTXCz9BXD8OhzOQ
    Tossa on esimerkki pitkä iskuisesta ja tuosta saa paljonkin tehoa, 100mm iskua mutta
    muistaakseni 1000+ heppaisessa versiossa pitää vaihtaa kaikki moottorisisuskalut lohkoa lukuunottamatta.
     
    Muokattu: 16.10.2017
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Onneks ei noitakaan asioista mitään tienny ku omaa rakens reilu kymmenen vuotta takaperin. Ainoo ohje mitä tuli noudatettuu, asiantuntijoilta saadut oli niin laidasta laitaan, ettei niist saanu kii pihdeilläkään, oli et pidä isku lyhyenä. No, siit tuli 3.75" mut peruste sille ei ollu minkäänlainen kestävyysasia, vaan se et vääntöö tulee joka tapauksessa niin paljon et sen kanssa on kusessa. Eikä se ihan huono neuvo ollut. Siin oli rajotin 7800:ssa ja sen se maalissa kiers, joskus ku pito läks ni käytiin päälle 8000:ssa. Mut nyt on 4.25" ja kierrokset ois tarkotus rajata 7000:n.
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Yks aihe josta kukaan ei ole maininnut on bensavehkeet.

    Kun aletaan ruokkimaan isoja ruokahaluja mutta sitten pitäs myös ajella pintakaasulla niin ei niin helppoa toteuttaa toimivasti. Tai on. hihnapumpulla.

    Ollaan kokeiltu kahta jopa kolmea sähköpumppua mutta ongelmaksi tulee bensan lämpiäminen. 30km ajoa ja keruu säiliö on käsin lämmin. Se ei ole hyvä juttu mitenkään päin. AMWn Maatsi teki e85;lla kokeita ja huomas että 42c jälkeen alkaa alkoholi ja bensa erottumaan toisistaan... Pajassa minulla onkin tekeillä lämmönvaihdin. Jäähdyttää kiertävää polttoainetta turvallisesti.
     
  7. shr1

    shr1 Gearhead

    Eikös toi TH-400 / PG oo ihan kustannustehokas kuitenkin, jos meesun toosa lähentelee neljää tonnia... Mulla ensin mainittu prepattuna, tosin näähän on "älyttömiä". Pitkä perävälitys kompensoi vähän ylivaihteen puutetta ja voima jota olevinaan, sit taas pitkää välitystä. Sata lasissa vajaa 2500rpm, joka minusta ihan siedettävä. Turbiiniin menee juu tonni tai enemmän, jos meininki ajella myös radalla ja edes jonkunsortin tulosta saada aikaiseksi.

    Bensapumppuna toistaiseksi toiminu Aeromotiven A1000 controllerilla höystettynä, ei lämpiä isosti ja pumpun käyttöikä moninkertaistuu ton poksin myötä.
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ei ole Th tai PG halpa jos aletaan kestävää tekemään. Eikä tarvii mailin kisoihin mennä toivoen 200mph ylityksiä.

    Minulla ei ole controllereista hyviä kokemuksia. Muutama asenettu ja yhtä monta poistettu temppuilevina.
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Meil on rysys Holleyn kaksmoottorinen pumppu, kaasariversio. Ja toises on sit kaks pumppuu, normi "biltema boschi" katuajoon ja Weldoni sit ku tarvii enempi. Normi katurenkaille riittää se boschi. On sil vartillakin vedetty muistaakseni 9.5 meni.
    PG ja TH400 tuhannen heppaa kestävänä ei oo kauheen paha rasti, PG voi mennä sen viel vakiolla 1.76 planeetallakin. Ja etuna niis on helppo breikin asennus. Ja tietty sit turbiini ja muu osasaatavuus. Ylivaihdettahan niis ei oo vakiona, mut ei sellasta mun mielestä ilan lukkoturbiinia edes tarvitse. 4L85E on kans potentiaalinen vaihtoehto jos vähän modernimpaa kaipaa.
     
  10. shr1

    shr1 Gearhead

    Kai maar niihin saa menemään, mut varmaan tuhannen hepan katuautoon välttää laatikko, jossa ei ihan kaikki oo billettiä ja ajellaan vaikka ilman trans brakea.;)

    No pirulaut, toivottavasti mun controlleri ei ala temppuilemaan, hö....
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hmmm en tiennykkään että alkoholi ja bensa erottuu. Erittäin hyvä tietää, kiitos tiedosta!
    Mutta eikö tätä lämpenemistä pysty korjaamaan pyörittämällä vähemmän bensaa kun sitä ei tarvita? Laittaa polttoainepumppuja mukaan paineen perusteella. Kuten minulla on yksi 910 Bosh pumppu joka kokoajan pumppaa ja toinen pumppu lähtee hereille vasta kun ahtopainetta tulee 0.5 bar, jolloin yhteens pumppujen pitäisi tuottaa noin 5 bar paineella 600-700 hepan polttoainetuotto. Yksipumppu antaa noin 280-350 heppaaa

    Oisko jollain kertoa tarkemmin tollasesta hihnapumpusta? Ottaa siis suoraan kampiakselilta tehon? Ilmeisesti pidemmässä käytössä todella lyhytikäisiä, vähän sama syy kuin remmiahtimia ei käytetä normaali autoissa.

    Hmmm vakio valu kampiakselille voidaan laskea metriä sekunnissa nopeus jonka jälkeen tulee ongelmia ja tämä maaginen raja on noin 16-19m/s takomateriaalilla päästää kyllä kovempii lukemiin 20-25m/s, Olet siis aivan ylärajalla keston kanssa ton 4.25" kanssa... sain laskemalla
    (108m/s / 1000) * 7000rom / 60 = 25.2m/s

    https://en.wikipedia.org/wiki/Mean_piston_speed

    Along time ago the maximum attainable piston velocity was limited by the materials and manufacturing quality of the engine internals. For many decades OEM engine designers considered 3500 ft/min (17.8 m/s) to be the threshold. Think low-grade cast iron construction.

    Chevy 350
    Engine RPM/ Piston Velocity mph / G's exerted on rotating mass.
    6000/ 62.20/ 1140.15

    Formula 1 engine
    Engine RPM/ Piston Velocity mph/ G's exerted on rotating mass.
    17,000/ 83.56/ 4324.97

    2004 R1 Engine
    Engine RPM/ Piston Velocity mph/ G's exerted on rotating mass.
    12,500/ 78.58/ 3001.46

    2004 R6
    Engine RPM/ Piston Velocity mph/ G's exerted on rotating mass.
    15,500/ 80.89/ 3831.51

    2004 V-Rod
    Engine RPM/ Piston Velocity mph/ G's exerted on rotating mass.
    9000/ 76.14/ 2094.07


    Kerrankin keskustelu mun mieleen! Hyvä topic, tässä kun vielä joku toteisi mitkä moottorit olisi hyviä vaihtoehtoja edellisten päätelmien perusteella.

    Oisko edellisten päätelmiä mukaan Mersun "Amg" automaattiloota siis paras automaatti hintalaadultaan tälläisen katukilpuriin?

    Moottorit auki...
     
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Amerikan spedevehkeissä aika monissa on takoakselit tehtaalta, ja useimpiin niitä saa varsin sopivasti. Mä en kyl ymmärrä et millä muotoa mäntänopeus sinänsä siihen asiaan vaikuttaa, tai ylipäätään oikeen mihkään kampuraan liittyvään. On olemassa jotain mäntänopeuksia joita ei pitäis ylittää, siis keskimääräsiä, ihan akselista riippumatta. Ja siinä tietysti lyhytiskusuus auttaa. Nopeuksien liäks tietty kestävyyteen vaikuttaa massat ja materiaalitkin. Kiihtyvyyksiin ja rasituksiin sitä kautta vaikuttaa myös veivin pituuden suhde iskunpituuteen. Sit on olemassa erilaisia laakerien kehänopeuksia joilla on isoilla kierroksilla merkitystä, mut tuskin tulee normmitallustelijalle ihan ekana vastaan.
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Noh esimerkkinä tiedän että 4.0 Cologne jossa on valukamppari niin jos sitä kierrättää ahdettuna yli 6000rpm niin kamppari katkeaa. Samaa ongelmaa on 3.0 Essex moottorissa, (siinä on erityisen painava mäntä). 4.0 Colognessa on 84mm stroke. Essexissä on 72mm stroke mutta männässä oleva palotila aiheuttaa lisää painoa ja kamppareita on paukkunnu kun moottoria kierrätettään 7000rpm asti. Nämä on siis valukampiakseleita molemmat. Molemissa moottoreissa jos ahdetaan tule lisää kuormaa ja tuppaa paukkumaan vielä herkemmin taottuja akseleita ei saa ihan halvalla muistaakseni cologneen teräs kamppari maksaa 2500£....

    Jos puhutaan budjetti moottorista katu-autoon niin tuskin siihen kuuluu erikoiskampiakselin, kankien mäntien yms ostaminen. Jos kaikki pitää vaihtaa niin tulee kalliiksi. Mitä vähemmän pitää ostaa ja kestää sitä parempi.
     
  14. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Tässä toinen äääripää Amerikan mallista

    Chevy R07 Cup car engine
    And while the NASCAR teams once relied upon outside companies like Crane or Competition Cams to perform their camshaft and valvetrain development, that work is now brought in-house as well. Precise valve locations and included angles are also closely held secrets. However, here is one interesting and revealing data point: All the builders are using rocker-arm ratios of 2:1 or greater.

    With a maximum cylinder bore of 4.185 inches, the 358ci displacement limit is achieved with a stroke of 3.25 inches. Connecting-rod lengths are typically in the 6.00- to 6.200-inch range, constrained by the 9.00-inch deck height rule.Engine speeds are in the 9,300- to 9,600-rpm range. That’s pretty fast for a pushrod V-8, especially given the 800-mile service life that must be designed into the R07 to make it through practice, qualifying, and race at a NASCAR Sprint Cup event.

    Consider this: when you run the numbers, at 9,500 rpm, mean piston speed is 5,145 feet per minute with a maximum velocity of 8,380 ft/min at a crank angle of 76 degrees.
    Maximum positive piston acceleration is approximately 3,100 g, while the negative acceleration is nearly minus 5,300 g. How on earth can a big old 358ci pushrod V-8 live under such tremendous and sustained abuse, handling forces heretofore seen mainly in F1 engines?
    One part of the program that is no secret at all: extremely good parts and very careful assembly.
     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hmmm noin 26m/s kyllä kova on vauhti, mutta idea hmm? Kait tuosta jotain syn-energia etujakin saa... ja eikös nää kaikki ole vapaasti hengittäviä?
     
  16. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Olin tuossa pari viikkoa kaverin luona Mainessa ja siellä rällättiin kaverin siskon miehen 66 Bel Air wagonilla. Täydellinen sleeper,päälle orkkis ja SS sisustalla mutta sitten se hauskuus. Pellin alla chevy 505 vapari,674 hv ja 840 nm vääntöä. Alustassa säädettävät tolpat,levyjarrut ja hammastanko ohjaus. Käsittämättömän hyvä ajaa ja moottorista ei olisi uskonut että noin tehokas.
    Pata on Skip White Performancelta,turn key kaikilla apulaitteilla 8000 dollaria ja kahden vuoden takuulla.
    https://www.skipwhiteperformance.co...key-engine-new-dart-big-m-block-674-hp_82577/
    Yhtään enempää ruutia ei kyllä tarvii paitsi sitten radalle kisakumeilla.
    Tässä muuten vielä kyseinen auto ennenkuin Billy sen osti.

    Niin ja sarjojen jälkeen sähköllä aukeevat läpät joilla sai taatusti huomiota:p
     
    MadMike, rane58, speedy ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mäntänopeuksista, poimittu Vizardin kirjasta:

    Isolohko Chevyyn max suositus 23 - 26 m/s käyttötarkoituksesta riippuen
    Pro Stockkerissa n. 32 m/s
    Jossain IHRA motissa 40 m/s !!
     
    MadMike tykkää tästä.
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Johan se tuon yli 40 m/s menee alkkiksellakin.

    4.15 iskulla ja kierroksia reilut 11000, sillä saa 38 m/s
     
    artsiracing tykkää tästä.
  19. Sundat

    Sundat 1st gear

    Jotain tuollaista tekisin/teettäisin jos pitäis 1000hp olla. Edullista se ei ole tuostakaan ja uupuuhan siitä kaksi sylinteriä,mutta silti.
     
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ennemmin se björckin busbil 245nen volvo ;)
     

Kerro tästä muillekin!