Kaukovalot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja dodgeman, 16.10.2017.

  1. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Autossa on lisävalot kaukovaloille eli lyhyet palaa vain auton omissa valoissa ja kun kytketään pitkät niin silloin palaa kaukovalot auton omien umpioiden lisäksi myös lisävaloissa, releet on lisätty järjestelmään siten että Rele1 on lähivaloille, Rele2 auton omat kaukovalot, Rele3 Lisäkaukovalot ja nyt itse kysymykseen: saako nämä lisäkaukovalot kytkeä siten että kun vedetään pitkät päälle niin silloin näissä lisävaloissa palaa saman aikaisesti sekä pitkät että lyhyet, onko tähän jokin laki/tekninen este?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla ainakin chevyssä palaa samaan aikaan. Oma umpio lyhyellä ja pitkällä. Molemmat palaa kun pitkät päällä.


    Tien päällä ei ainakaan ongelmia tule, tarkka inssi voi antaa nootin jos tuoreempi auto.
     
  3. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Tää on vanha 90 Dodge paku
     
  4. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    miksi sen lyhyen pitää palaa samaan aikaan?
     
  5. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Varsinkin sadekelillä olisi enemmän valotehoa, just avasin noi umpiot ja polttimot näytti olevan H3, näihin ei taida saada tehtyä tota kytkentää
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    H3 auton oma lyhyt ja pitkä vai?
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Varsinkin pikapissa/vanissa hyvä kun valot näyttää korkeelle jo lyhyissä.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lähivalojen tuplaaminen siirtyi ei sallittujen temppujen joukkoon 1981 mallista alkaen.
     
    KajS tykkää tästä.
  9. DslCat

    DslCat Gearhead

    Niin, siis onko kyse tällaisesta nelilamppuisesta? Lainakuva nettiau..
    [​IMG]
    Vastaavaan sevyhuussiin on tullut tehtyä koko keula 4:llä Hellan h4-umpiolla - toiset lähivalot mykistetty/sytytetty erillisellä merkkivalokatkaisijalla - muisti katsastukseen aina sammuttaa. o_O Kaukovaloina losotti kaikki 4.
     
    KajS tykkää tästä.
  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Riippuen umpion mallista, siinä voi ainakin käydä niin, että lasi kuumenee liikaa, jolloin roiskevesi tai räntäsade saattaa sen halkaista?
     
    cdv70 ja KajS tykkäävät tästä.
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lasi ei ihan heti itteensä ota 2x55w. 100w yksittäispoltin kestää muoviumpiossakin jotenkin (en tosin suosittele).

    Jenkeistä jos kyse niin lähes aina puhutaan omasta umpiosta molemmille.
     
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ja oikea vastaus kyseisestä laista oli 1980 ei 1981 o_Oo_O
     
    viikinki75, cdv70 ja KajS tykkäävät tästä.
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Jotta näkis paremmin. Dodgeramvan '89 alkuperäiset H4 ajovalot on aika vaatimattomat.

    Juu, kyllä halkeaa. Kokeilin '89 Dodgeramvanissa pitkiä parkkiherätteellä. Siis lyhyt ja pitkä paloi samaan aikaan. Halkesi. Tyhmä kokeilu.

    100W polttimoilla leikittiin 80-luvulla. Ainakin Toyota Corollan umpiossa kesti. Valoteho nyt mitään parantunut, johdot lämpeni.

    Nuo nelilamppuiset Dodget ja muut on alunperin olleet juuri noin: oma umpio molemmille. Täällä on sitten vaihdettu H4:t ja jätetty toisesta parista lähivalo kytkemättä (Joskus sai niitä H1 kaukovaloumpioitakin). Kätevät lisälähikset saa sitten ottamalla tuo toinen pari mukaan erillisellä kytkimellä. Eieiei ei saa, koska Suomi.

    Vertailun vuoksi noiden eri versioiden keulat:

    Dodgeman '90(luulisin olevan tuollainen, ei siis sama auto):

    [​IMG]


    Slanttivani '86, Royal huom.:

    [​IMG]

    Jos laittaisin apukaukovalot, kytkisin ne (ehkä) parkkiherätteellä. Silloin ne saisi palamaan lyhyiden kanssa. Ei tuossakaan mitään järkeä ole, mutta yhdet IT-insinöörit Stadissa kytki tuollalailla patterin apupitkiä keulalle.
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Pakko taas laittaa superootee: Tuolloin 1979/1980 uutena vuotena kahden luokkakaverin isät osti uudet Saab 900:set ja ne rekisteröitiin vanhan vuoden puolella, jotta sai H4 lisävalot keulalle.
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Tuon NFF-56:n maski on jännä sekasikiö: Siinä on Royalin tuplavalot mutta yksittäislamppuisen parkit...siis Suomessa vilkut. Eieiei ei saa laittaa oransseja parkkeja palamaan. Paitsi muuttoautossa (Lakimuutos 2016 alkaen?). Ja mun Slanttivani on muuttoauto, sillä ajetaan muuttokuormia, siksi palaa oranssit parkit.
     
    Karpov tykkää tästä.
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Chevyllä kun tuolla vesisateessa ajeli, tuli mieleen että ois hyvä että myös pitkät palais samalla kun lyhyet :poff:
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jos olisi laittanut paksummat piuhat ja releen, niin valoteho olisi parantunut ihan huomattavasti.
     
    KajS tykkää tästä.
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Se oli "pimeällä" 80-luvulla. 90-luvulla opin releistämään kaikki transitista ooppeleihin ja tällä vuosisadalla dodgevanit. Vakiopolttimoilla.

    Ja taas OT: opelkadettissa purin releistykset, riitti kun oli hyvät maajohdot.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nop ei H3 lampuissa ole puolikkaita. Vähän jo ihmettelinkin, mistä oot vielä löytäny lisävalot, jossa on molemmat...
     
    Mikkis tykkää tästä.
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nykyään tuntuu ongelma olevan se että 100w polttimot lähinnä kiinakamaa vaikka motonetissa. Ne ei paksuillakaan johdoilla oikeen iske.

    Ebay ym tarjoaa jopa nightbreikkeriä ja muuta tujumpaa 100w kynttilää.
     

Kerro tästä muillekin!