Kaukovalot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja dodgeman, 16.10.2017.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Noissahan saa kytkeä niin, että puolikkaat jää palamaan kaukovaloilla. Omassa vähän varmistellen modasin umpioita kaukovalon osalta sopivaksi HB5 polttimolle. Saa napista molempiin "puolikkaat" yhtä aikaa. Laitonta tokihan se on. Samalla selvis, kuinka huonoa on noiden polttimoiden "laatu" nykyään. Suuntaus on ihan polsasta kiinni, eikä umpion asennosta...
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla on just noin. Tuo sketsi vaan meinas lyhyiden huonoa valotehoa johon pitkät ois tehny gutaa.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ymmärsin kyllä. Ja siihen liitty noi toiset "puolikkaat", mustalla kelillä vähän auttaa.
     
  4. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Joo kyl ne valot nyt tekis terä. Oma kokemukseni, tosiankiin voortin nokalla vähä sama, valot on ja pystyy ajamaakin. Mutta aika surkeet on. Releestin ne ja sain pykälä paremmaks. Kaksi lankaa samanaikaseest palama, noh ei poltimo kestaa kovin kaua. Sama ilmio on olnu niiten 100W poltmoiten kans, fiilipsin poltimot 85x100W kestivat noin kuukauden. Toki valot olivat silloin jo ehkkä tyytytävat. Suositelen releistä ne orkisvalot ja hankki siihen lisapitkät. Valikoima nykyä aika laaja. On ledejä ja ksenoonejä ja halogeene. Omast kokemuksestä ton 73000 lm hirviöledbarin kans, ei ehkkä sellaist. Valoa oli kun elokuvan kuvauspaikal, mut kun palasit lähivaloille [​IMG] eikä kelvanu lain mukaa tieliikennekäyttö ei etes jenkeissä. Nykyy löyty kans niitä ksenoon ja LED konversioita omiin ajovaloin mut nekin täytyy viimest katsastukses vaiht tavalisiin. Mut tieliikennekelpoisia(ei tarvi vähä välin piilotta niitä) lisäpitkiä on kaupois riitamin. Toki suositelen mahdollisuuksien muka kokeile niiten todeellist valokeilaa ja teho silman mukaisest. Ne pakkauksis luvatut ei vältämät ole ne todelliset. Ja ne lisät pitaa ainaa releistä. Erillist huomio kannatais kiinitä ns Cree LED eist kootuin valaisimin, nee saata ol aika tehoikaita, jopa 6W LED kappale. Ja jos valaisimes on niitä jo vaik 10 kpl sit see 60W yksikkö. Mut tulehän tosta jo kuiteenkiin valoa näkyviin.
    Noh [​IMG]
     
    Muokattu: 18.10.2017
  5. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Excursionin 2005 facelift valoillakin alkoi näkemään varsin hyvin, kun laitoin H7 halogeenien(Osram Off Road 65w) tilalle 75w xenonit. Eikä oo vastaantulijatkaan räpsytelly.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites saako olla lisä lyhyet erillisissä valoissa?

    5-600 sarjasissa mersuissa pitkät on typerät ja valisimet lakkaa näyttämästä tietä, sit kun lyhkäset on järkevästi et näkee ees jotain pitkät nousee tiestä ylös

    Lavurissa oli homma ratkaistu pikkuisilla sumareilla puskurissa jotka oli pitkä ohjatut


    Sit sellainen saako lisä lyhyet tai pitkät olla puskurin alla kuinka kaukana?
    Eli keskialue tietä ajettaessa sais valaistua pidemmälle eteen, mutta ylös nousevan valon sais leikattua kokonaan pois ilman halfmooneja alapuolelle
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei enää aikoihin.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ....mut panee sinne liittimen väliin niin saa lyhyet niistä veks kun katsastaa.

    sit katsastuskonttorin pihalla pistät takas kiinni, näytät keskaria katsastusmiehelle ja lähdet kahdennetuilla valoillasi kohti kotia.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos haluaa suht laillisesti kikkailla lyhyille paremmat valot eikä xenon auta, niin laitaa sumuvalot.

    Tuttu vaihto ml Mersuun sumarit. Olivat boschin 100 tms kuuppavalot mitä on ihan auton keulallakin nähty. Valokuvio ja teho hakkas 100-0 mersun omat valot. Halkaisija oli jotain 2.5-3" max.


    Sumuvalot voi mennä vahingossa päälle ei niistä poliisit rankaiE, ja hyvin säädettynä ei ne häikäse.
     
    valpas tykkää tästä.
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pitäs kyllä rankaista. Ihan liikaa on niitä väärin suunnattuja väpättäviä paska-asennuksia.
     
    rane58 tykkää tästä.
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Valitettavasti eivät useinkaan rankaise, mutta syytä kyllä olisi...sumuvalo kun häikäisee aina väärin käytettynä ja todellista tarvetta sille on oikeasti hyvin harvoin.

    Sumuvalo ei tosiaankaan ole mikään lisälähivalo...tuollaiset sumuvaloja turhaan polttelevat pölvästit sapettaa tuolla tiellä :odrealmad:
    Vielä enempi ne jotka virittelevät niihin jotain xenon-muutossarjoja, joka etenkin venäläisillä on ollut tapana.
     
    Muokattu: 5.11.2017
    rane58, rampleri ja cdv70 tykkäävät tästä.
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Onhan tuo vähän ongelmallista jos lyhyet on huonot, eikä niitä saa enää nykyään kahdentaa.
    Pitkiä valoja saa laitella nykyään mielin määrin ihan laillisesti vaikka katolle ja eteen tulee sitten äkkiä tuo pimeroolis:n mainitsema ongelma...ajat pitkillä ja kun vaihdat lyhkäsille, W...ttu kuka sammutti valot !

    Käyttikseen laittelin 3 kpl NBB 225 Alpha Xenon lisäpitkiä ihan laillisilla 35W:n polttimoilla ja ballasteilla...pitkillä näkee hyvin joo, mutta kun vaihdat lyhkäsille, niin "hieman kaipaisi lisää valoa"...kestää hetken ennen kuin silmä tottuu muutokseen ja siinä ajassa ehtii tapahtua jo vaikka mitä.
    Joskus aikasemmin kokeillut noita Xenon-muutossarjoja, haittapuolena ensinnäkin laittomia halogen-umpiossa ja toisekseen saattavat häikäistä pahasti vastaantulijoita...toisaalta nuo ovat projektori umpiot, joissa on hyvin rajattu kuvio, mutta ei se siltikään laillista siitä tee :odconfused:

    Päädyin laittamaan Osram Night Breaker +130% polttimot auton omiin valoihin ja se paransi tilannetta yllättävän paljon...lyhyt käyttöikä tiedetään, mutta kestänevät aikansa...nykyään tulee ajeltua muutenkin päivävaloilla aina kun mahdollista.
    Harraste Pick Up:n vaihtelin molempiin jo kesällä Night Breaker + 110% HB3/HB4-tyyppiset lamput...valoteho parani huimasti niissäkin :odcool:
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sumuvaloja kans kun on monenlaisia.

    Jos jollain naitbreikkerillä tai 100w lampulla paranee valoteho hyväksi, niin sitten on hyvä ollut jo alkaen tai sitten ei hyvästä tietoakaan.


    Eise hyvä lisäsumari häikäse kun keilan vetää vähän ajovaloja alemmas.


    70tkm vuoteen ja eniten häikii uusien crossoverien tai pakujen valot, yleensä vielä ne missä ek ole xenoneita.


    Todella harvoin osuu täällä ainakin täys perse jälkiasennusxenoneita ym. Ja aina voi vilauttaa pitkiä jos siltä tuntuu :D
     
    rane58 tykkää tästä.
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Se on ihme hommaa kun valitetaan et sumarit häikii sumarit häikii


    Eihän ne oiken säädettyvä voi häikästä kun kuuluu valokeilata konepellin tason alapuolella



    Siitä tulikin imuriin, et onko olemassakaan sellaisia lisäpitkiä jotka oikeesti näyttäis vaan eteen, ei ylös eikä alas

    Edellisistä lisäpitkistä teippasin yläosan, mutta jesari sulaa ajaessakin, joten ei ollut pitkäikäinen vaikka Todella toimiva olikin

    Ei viittisi peltiputkia asennella umpioiden ympärille leikkaamaan hajavalo pois, vaikka toisaalta saikos nykyään henkilöautoon laittaa lisäpitkät katolle?
    Sinnehhän ne putket vois laitaakkin vaikka metrin mittasina :odeek: :odbiggrin: :rotfl:
     
    KajS tykkää tästä.
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lisäpitkiä? Ledit on sellasia ettö aika tarkkaan leikkaa kuvion ja näyttää auton eteen kirkkaasti. Pitkissä ei aina se paras ominaisuus... Lähihoitajaab
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Nyt kannattas tarkistaa näkemystään. Mikä niissä sumuvaloissa on huonoa?
    Tarkka valoraja? Ei häikäisyä aiheuttavaa epäsymmetrisyyttä? Suunnataan vaakasuoraan (mieluusti pikkusen alaspäin)? Leveä valokuvio? Valaisee suunnilleen yhtä kauaksi, kuin lähivalotkin? Onko jotain muuta?
    Siis varsinkin kaupunkinopeuksissa todella hyvät lähivalojen lisänä, ja näyttävät suojatielle astuvat jalankulkijat, koska valo jakaantuu myös sivusuuntaan.
    Sytytän usein suojatielle tullessani sumarit. Monesti on helpottanut sivusta tulevan jalankulkijan havaitsemisessa.
    Jos on harrastanut Autosuunnistusta, niin tietää, mitä sumarit valaisee.
    Kaukovaloja ei tarvitse mielestäni lisätä. ne riittää ihan vakionakin (missä niitä lisäpitkiä tarvitaan?). Häikäisemätöntä lähivalaistusta saisi lisätä. Lähivalojen valaisuetäisyys ei tahdo nykynopeuksille riittää joka paikassa. Se ei ole oikein, että nykyiset tehokkaat lähivalot säädetään näyttämään ylös, kuten tapana tahtoo olla.
    Monet tulee lisäpitkillään nyppylän takaa vastaan täysillä valoilla. Vastuuta valojen käytössä pitäisi olla. Vastaan tulija ei tahdo hetkeen nähdä mitään. Ne pitkät pitäis vaihtaa lähivaloille ENNEN nyppylällä kohtaamista.
     
    rane58 ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Juurikin tuota itsekästä minä itse näen (vaikken oikeasti näe), muiden ei tarvitse nähdä ajattelua...:wc:
    Ehkä sinä näet kävelyvauhdissa sen jalankulkijan jalat joo, mutta toisesta suunnasta tuleva ajaa sen jalankukijan päälle sumuvalojesi häikäisyn takia :odrealmad:

    On totta että lähialueelle tarvitaan usein lisää valoa, mutta oikea ratkaisu ei ole se sumuvalo...lähivalot pitäisi saada mieluummin kahdentaa.

    Toinen mikä ihmetyttää, miksi niitä sumuvaloja poltetaan maantiellä 80 - 100km/h nopeuksissa....mitä teet sillä tiedolla mitä siinä aivan edessäsi on, kun et ehdi reagoida siihen millään tavoin, kun auto etenee esim sen 22m/s - 80km/h vauhdissa ?
    Toisekseen sumuvalot palavat usein myös pitkillä, josta on vain haittaa, koska se rajoittaa näkymää pitkälle...vanha systeemi oli parempi kun ne toimivat vain lyhkäsillä.
    Sama juttu on vähän noiden lähivalojen kanssa kun ne ovat erillään...palavat pitkien kanssa yhtäaikaa, mutta siihenkin on syynsä, talvi ja räntä-/lumisade.

    Sinulla saa olla vapaasti mielipiteesi sumuvaloista ja niiden käytöstä, mutta omani on että aivan turhat ja joutaisi kieltää kokonaan, mieluummin sallittaisi tuplata ne lähivalot.

    Omista autoista puran yleensä kyseiset turhakkeet pois ja laitan tilalle päivävalot tai vaikka pelkät peitelevyt.

    Pimeällä ajettaessa tosiaan pitkät pois ennen nyppylän päälle nousua...katolle asennetut jo paljon ennen, koska katolla jossain 3m korkeudessa olevat paistavat jo sinne nyppylän taakse...pikkuautolla tietty vähän myöhemmin.
     
    rane58 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tää on niin jännää on sellaisia joiden mielestä sumarit on todella hyvät ja eivät häikäse (oikein säädettynä)
    Ja sitten se toinen ääripää joiden mielestä sumareiden käyttö pitäisi kieltää sumullakin

    Miten ihmeessä puuttuu kokonaan se puoliväli joiden mielestä sumarit on hyvät sumulla ja väärin säädettynä näyttää päin vastaan tulijaa


    Itellä seat;issa sumarit ja niille oikeesti oli käyttöäkin
    Talvella valon taittuessa lyhkäset ei vielä näytä, pitkillä ei tee mitään ne kun näyttää pitkälle, joten ainoa jolla näkee lumen, tien ja penkan rajan on siihen penkan reunaan valaisevat sumarit

    Ite olen kokeillut että normaalilla kuormalla mun sumarit ei häikäise eikä valoa edes tule polvien yläpuolelle tai vastaan tulevan puskurin päälle

    Monikohan ees tietää et sumarit pitäsi säätää siten, että valo ei nouse puskurin yläpuolelle, koska konepellin päältä pitää nähdä sumusta läpi ilman vastavaloa ja niin että ne sumarit valaisee sen sumun läpi eteenpäin, eikä sitä sumua auton edessä

    Se on tosiasia että vituilleen säädetyt sumarit on se vihon viimeinen asia, mutta kun vertaa kahta peräkkäin tulevaa samanmerkkistä ja mallista autoa (taksit) ite en ainakaan märässä asfaltissa huomannut häikäistyväni enempää siitä ensimmäisestä jolla oli sumarit päällä kuin siitä toisesta jolla ei ollut sumarit päällä


    Epäilisin, että sumuvalo vihaa aiheuttaa juurikin lähivalojen kahdentamiskielto, jolloin ne sumarit säädetään näyttämään lisää siihen lähivalojen alueella ja kun sumarit on suunniteltu ja valmistettu näyttämään leveelle ja lähelle, jos ne nostetaan näyttämään lähialueelle suoraan kauimmas näyttävä valo suuntautuu vastaan tulevan lasin korkeudelle

    Ite mittasin kuinka korkeelle sumarit näyttää ja valo lakkaa seinään osoittamasta noin 10m päässä
    Jos siitä häikästyy aletaan puhua kateudesta

    Mutta ainakin pari kertaa oon nähny tenavan mustalla märällä asfaltilla juoksevan suojatielle, toisen näin kun muistaakseni valpas on aiemminkin kirjoittanut et nappaa sumarit päälle suojatiellä, pelkillä lähivaloilla ei mitään toivoa nähdä, kun vastaan tuli vielä auto jossa EI ollut sumareita vaan väärin säädetyt ajovalot/kuormaa
     
    valpas tykkää tästä.
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Kiivasta keskustelua. Hyvä. Mua ei vatuta vastaantulevat sumarit ei pitkät ei edes xenonit eikä jonkun wannabe-offroaderin ledipatteristo.

    Eniten v-käyrää nostattaa ne valovammaiset, jotka ajaa yksilamppuisena viikko- ja kuukausitolkulla umpipimeellä maaseudulla.
     
    rane58 tykkää tästä.
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    W124sia moni ajaa sumarit päällä ihan tyylin takia. Niitä ei edes erota valoteholtaan lähivaloista vaikka ovat vielä umpion tasolla.


    Suurin osa ottaa lisävalot/kaukovalot liian aikaisin pois ja tulee se paha pimeä gäppi. Pitäs viimiseen asti molempien pitää ja joku 50m ennen vaihtaa vasta pois. Toki jos jotkut super yber ledit, niin voi vähän aikaisemmin. Suurella osaa näitä ei kuitenkaan ole.



    Eniten tuo lähivaloilla ajo vituttaa kun siihen ei oikeen mitään keksi.
     
    rane58 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!