Kaukovalot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja dodgeman, 16.10.2017.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Pistä oscar cibiet h4 siihen. Noita kuuppia saa jollain 30 eurolla briteistä, mukana myös umpio.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Illegal.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onk sillä väliä?
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Täälläpäin valitettavasti on. Skoudet tai raja pistää sakon kouraan.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei ne käsitä jos paat vielä kytkimen kajuuttaan, pimeellä ne poliisit ei sitä hoksaa että tolla oli nyt kahdennetut lähivalot ja rajahomojen kanssa voit sammuttaa ne. Päivällä niitä ei tartte polttaa.
     
    KajS tykkää tästä.
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Voi kuule kun olis noin helppoa. Riittää tottakai kuten laissakin että se poltin on kiinni. Ihan sama palaako se.


    Heti ne on puomilla kattomassa että mitäs se nyt on keksinyt.
     
    rane58 tykkää tästä.
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä mä tuolla yllä jotain sellasta yritin sanoa. Mutta ei ne ole yleisvalot, eikä lähivalojen lisukkeet. Niitä käytetään sumussa.
     
    rane58 tykkää tästä.
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sumu kyllä nykytalvissa läsnä tosi usein joten hyvät sumuvalot ois ihan oikeeseenkin käyttöön poikaa ja ehdotuksia otetaan vastaan.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Ne mussuttaa rajalla jo siitä et on nypityt nastat edessä ja takana m+s merkityt kesäkuvat

    Täysin laillinen rengastus mukku mulkku on mulkku vaikka se ois rajalla töissä

    Toki suurin osa rajalla olevista tekee vaan duuniaan, mutta aina sattuu sekaan virheellisiäkin




    Jaa meni ihan ohi, no poikkeus vahvistaa säännön

    Mut tosiaan oikein säädetyistä sumareista on vaan hyötyä, valitettavasti suurin osa taitaa olla pieleen säädettyjä

    Jossain joku jopa huhuili, et oikein säädetyt sumarit ei kelpaa katsastuksessa, kun antaa viallisen valokuvion ollen liian alas suunnattuna


    Joo saa ilmiantaa mullekkin kunnollisia ja sitten toimivia halpoja sumareita




    Onkohan mikään valmistaja tehnyt lisäpitkiä joissa ois sumari ja lisäpitkä leimat, mutta ei ajovalo leimoja?
    Nehän ois täydelliset. Sais "kahdennettua" ajovalot ja lisäpitkät samassa paketissa
    Mersu vitossahan on h4 sumareina ja pitkinä ja h3/7? lyhkäsinä.
    Melkeen kaikissa on sulanu se lyhkäsien piuha tai lampun pohja, siihen nopee korjaus on ajella sumareilla, kun pitkät toimii normaalisti
    Jotkut jopa johdottaa sumarit lyhkäsiksi ja sitten lisävalottaa ne ajovalot
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Mun autossani olevat sumuvalot ei häikäse toisia, ne on kokolailla samoin suunnattu, kuin lähivalotkin. Sumuvalot on nykypäivänä vähemmän häikäisevät, kuin oikein suunnatut lähivalot, joissa se epäsymmetrinen osuus nousee ylöspäin. Sumuvaloissa se raja on suora.
    Totta on, että valtatie nopeuksissa ei sumuvaloista ole juurikaan hyötyä, tai jos niiden valokeilaan jotain tulee, niin se on myöhäistä. Esim. peura, tai hirvi.
    Sumuvalot rajoittaa pitkillä näkemistä? Nyt en ymmärrä, ellet tarkoita jännitteen alenemisen kautta tapahtuvaa valojen heikkenemistä. Siihen auttaa isompi laturi. Sumuvalot saa sähkönsä eri johtoo pitkin, kuin muut valot, eli johtimet ei oo syynä.
    Itsekkäästi en ajattele, siksi säädän valot oikein, ja pudotan niitä päivälläkin aina alaspäin.
    Olis muuten hienoo, että kaikki säätäs edes lähivalonsa niin, että ne osuu tiehen noin 50m päässä. Sen totee helposti pimeellä, kun kevyesti jarruttaa. Sillai näkee sen rajan, mihin se valo tiessä osuu. (jos ei lukkojarrutuksellakaan saa valorajaa näkymään tiessä, niin valot on suunnattu tosi korkeelle näyttämään :() Useimmat suuntaa lähivalonsa korvaamaan kaukovaloja, jotta itse näkee, toisista ei niin väliä (tai sitten ei pätkääkään kiinnosta, mihin valot sojottaa). Varsinkin kaupungissa se on huono juttu, kun ei häikäistynä näe kevyttä liikennettä kovin helposti.
    Erimieltä saa olla, ihan sovussakin.:) Perustelut olis kans hyvä olla, ettei vaan tyydy siihen sanontaan, että ne on ihan perseestä......Mitä se sitten kulloinkin tarkoittaa..... Joskushan se on hyväkin asia, jos on vaikka ummella.....:D
     
    rane58 ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mistä se tyyppi sielöä rajalla tietää onko siellä h4 vai mikä polttimo
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tulee kattomaan onko valossa kaukovalon merkinnät (umpiossa leima) sitten tulee sanominen kun se ei siihen käypä ole tai äkkää jopa että lähivaloja kahdennettu.


    Valitettavasti olen itse neljästi tätä virkaintoa ja valokyttäystä itse todistanut ettei oo kuultua.
     
  13. Pertura

    Pertura Gearhead

    Sumuvalot rajoittavat näkyvyyttä pitkillä siksi, koska auton eteen tulee enemmän valoa, jolloin siitä valosta ei näe läpi sinne kauas hämärämpään, vaan valo ikään kuin muodostaa muurin auton eteen. Kun auton edestä vähennetään valoa, näkee sinne kauemmas paremmin, vaikka pitkät valot ovat ihan samat kuin sumareiden kanssa.

    Tuossa tapahtuu sama ilmiö kuin katulampun taakse katsoessa. Jos koittaa tihrustaa pimeällä katulampun taakse, ei sinne näe ollenkaan. Mutta jos taasen tihrustaa sitä takamettää kahden katulampun väliltä, voi siellä jotain nähdäkin, koska kirkas alue ei muodosta valomuuria.
     
    rane58 tykkää tästä.
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Miksi ne on vain sumussa sallittuja käyttää. Kertokaa mulle syy, miksi niitä ei saa polttaa muulloinkin? Ei riitä, että laki sanoo niin, vaan joku muu järkevä peruste. Ei sekään, että ne vaan on perseestä! Minun mielestäni ne on oikein suunnattuina hyvät lähivalojen lisänä. Suurimman osan ajoista ajan pimeällä, ja minulla on kokemus niistä, että ne on helkkarin hyvät apuna, enempi pienemmissä nopeuksissa, mutta jos laturi kestää, niin antaa palaa valtateilläkin.
    Sumuvaloja ei saa sekottaa nyky autojen kääntymisvaloihin.
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Oon kyllä kokeillu sumareilla, ja ilman pitkillä, mutta tuommosta en oo havainnu. Ainahan sitä auton valot valaisee kirkkaammin sitä lähistöö, kun valoteho laskee aika nopeesti etäisyyden suhteessa. Katuvaloissa se valomuuri tulee häikäisystä, ja siittä, kun se valo tulee ihan eri suunnasta. Se on totta, että kun katuvalot sammuu aamuhämärissä, niin näkee kaiken selvemmin, mutta siihenkin on syy jonkintasoisesta häikäistymisessä.
    Näkeminen ei oo ongelma pitkillä valoilla, vaan lähivaloilla, varsinkin valtatienopeuksilla.
     
  16. jart$u

    jart$u Gearhead

    Pistä linkki mistä brittifirmasta saa näitä rhd kuviolla
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin joo toi ongelmana, mut siihenhän menee ihan perus umpio siihen kuuppaan?
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    30e hintaisista myös linkkiä :)
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niinjuu kiinankopio. Kai noita yleisumpioit motonet/biltemakin myyne. Vaikka motskarimalli niin on kupukin taustalla.
     

Kerro tästä muillekin!