Dodge Challenger 1970 T/A projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja klunssila, 6.11.2013.

  1. klunssila

    klunssila Gearhead

    Oma projekti laitetaan käyntiin nyt! Tuolla e-body hemmojen kanssa ollutkin jo juttua, mutta en viitsi myrkyttää "e-body-threadia" pelkillä omilla tarinoilla tai päivityksillä.

    Tässä lyhyesti auton tarinaa, jonka kirjoitin Suomen e-bodyt blogiin:
    Auto on aito T/A Challenger 1970, joka löytyi Jenslundin Peten kautta eräältä Mopar-keräilijältä. Keräilijä on eläkkeelle jäänyt lakimies, joka on ostellut autoja 80-90 luvulla ja nyt on niitä pikkuhiljaa myynyt pois. Parhaillaan hänellä on ollut 60 autoa sekä useita merikontillisia varaosia. Nykyään "enää" 40 autoa pihassa. Hänelle on toinen hyvässä kunnossa oleva T/A, joten tämä toinen oli mahdollista myydä Suomeen. Auto oli tullut hänelle vuonna -98 ja ollut siitä asti pihassa. Auto on melko varmasti ollut koko ikänsä Californiassa, sillä siitä löytyy "saastelaitteet" ja kiinni edelleen sinipohjaiset CA-kilvet.

    Autossa on mm. matching numbers kone, alkuperäiset six-pak kaasarit, pakosarjat, syyläri yms. tärkeät osat yhä kiinni. Ainoastaan automaattilaatikko on vaihtunut vuosien varrella. Buildsheet ja fender tagit mukana sekä muuallakin numerot täsmää, joten lähtökohta on hyvä.

    Auto tarvitsee täydellisen läpikäynnin, mutta on pelleiltään kohtuullisen hyvä. Takakontin pohja sekä toinen takalokarin alareuna vaatii korjauspalan ja vaihtamisen. Myös yksi pieni reikä takaikkunan alapuolella vaatii hieman peltitöitä. Ei ole mätä koriltaan, joten auto siirtyy melko nopeasti Suomeen saavuttuaan puhallukseen.

    Tehtaalta auto on lähtenyt mm.:
    FF4 Light Green metallic +musta vinyylikatto
    Musta sisustus, bucketit vinyylillä
    Mustat peltivanteet 15", + hub caps + trim rings

    340 T.A + six pack
    TF 727
    Perä 8 3/4, välitys 3.55
    Ja tietysti normaalit T/A varusteet, mm. levyt edessä, HD kallistuksen vakaajat, sivuputket, tarrat, T/A konepeitto.
    Auto saapuu Suomeen tammikuussa 2014.
    Valmistumisajankohta: ajoon Vapuksi! (tosin ei vielä tiedä minä vuonna)


    Auton rakentelua päivitellään tänne sivustolle ihan ameriikan kielellä: http://challenger-ta-1970.weebly.com
    Erityisesti päivityksiä tulee sivuston "my challenger t/a project"-osioon.
     
  2. klunssila

    klunssila Gearhead

    Jaahas, tässä on taas välissä käyty töissä hankkimassa rakentelukassaa. Mutta kuten aiemmin kirjoitin, niin peltityöt tehdään Usassa Jenslundin Peten toimesta kuntoon ja vasta sitten auto lähtee Suomeen. Tulee paljon halvemmaksi hitsata osat kiinni jenkeissä, kun rahdata isolla rahalla ne ensin tänne, maksaa tullit ja alvit päälle siitä ilosta. Lisäksi omat tilat ja taidot eivät ole hitsaamiseen optimaaliset, joten tienaan enemmän tekemällä leipätöitä tuona aikana ja annan ammattilaisen hoitaa nämä. Kiitos Petelle!

    Nyt peltityöt on tehty seuraavasti:
    - takakontin pohja ja sen laajennukset vaihdettu
    - takalokarin ulkopuoli ja sisäosa vaihdettu
    - ovessa olleet pienet reiät paikattu, samoin takaikkunan alareunassa
    - torque boxit fiksattu, puuttuva boksi otettu 1971 challenger convertiblesta. Näitä ei oikein kannata uustuotantona laittaa, koska sopivuuden kanssa on ollut ongelmia

    Blogissa on nyt 4 uutta postausta, sieltä voi lukea lisää ja katsella kuvia:
    http://challenger-ta-1970.weebly.com/my-challenger-ta-project.html

    Auto olisi lähdössä vuodenvaihteessa kohti Suomea, kunhan saadaan kontti täyteen. Tilailen vielä YearOne.comista tai vastaavasta mukaan joitakin puuttuvia osia sekä Organosol maalia. Ostettuna on jo valmiina Mancini Racing kärjetyn sytkä ja muutama pikkuosa puolan kiinnitykseen ja kaasuvaijeriin. Nämä ovat orkkista vastaavaa T/A + sixpack osia, jotka puuttuivat autosta.

    Auto saapunee suomeen helmi-maaliskuun vaihteessa. Sen jälkeen puran auton osiksi ja se pääsee puhallukseen kevään aikana. Tavoitteena on saada peltityöt ja pohjatyöt viimeisteltyä kesän aikana ja koppa maalattua syksyyn mennessä. Ensi syksynä ja talvena 2014-2015 sitten alkaa armoton kasaaminen ellei yllätyksiä tule, mutta lienee turhan aikaista ennakoida tätä :poff:
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tein pari vuotta sitten Jymy70:n ta challeen motin, ja siit tuli kyl aika makee vekotin. Auto tais kyl siirtyy ruåttin puolelle, mut muutaman päivän sil ajelin ja nautin menosta.
     
  4. klunssila

    klunssila Gearhead

    Morjens, tarkoittanet tätä autoa? http://overdrive.fi/forum/viewtopic.php?f=30&t=128076&start=2775 Onneksi auto saatiin takaisin Suomeen, ruottalaisilla on näitä aivan liikaa!

    Itsekin odotan innolla että pääsen testaamaan T/A:n pikkulohkoa, jonka pitäisi olla satamacruisailu ihan sopiva.
     
  5. klunssila

    klunssila Gearhead

    Jaahas, pitää tännekin päivitellä tarinaa, kirjoitin saman tuohon e-bodykeskusteluun.

    Projektin kanssa ei ole tullut hätäiltyä, koska ei ole ollut kiirettä. Toiseksi, homma meni sen verran vakavaksi, että pitää tehdä kerralla sitten kunnolla. Peltiosia odotellessa ei ole ollut kiirettä. Samalla on joutunut ihan raadollisista syistä kokoamaan harrastuskassaa.
    http://challenger-ta-1970.weebly.com/my ... ta-project

    Aikataulu on ollut auton kanssa seuraava:
    4/2014 auto saapui Suomeen
    5/2014 sain auton omaan talliin
    6/2014 auto purettiin ja osat pussitettiin ja laatikoihin
    7/2014 kesälomailtiin
    8/2014 kesälomaa ja alustamassat pois
    9/2014 tekniikka ja akselit pois --> auto grilliin
    10/2014 kattopelti (roof skin pois)
    11/2014 osien tilailua ja odottelua
    12/2014 a-pilarit ja cowl pois, takajalkatilan lattia pois --> auto valmis puhallukseen,

    Tällä vauhdilla auto ajoon vappuna! En vaan tiedä minä vuonna :rotfl:
     
  6. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    Tuli itse myös ihmeteltyä mihin projekti hävisi. Hyvä että jatkuu.
     
  7. klunssila

    klunssila Gearhead

    Projekti ei ole hävinnyt mihinkään, mutta aika blogin kirjoitteluun on ollut hieman kortilla. Mutta päivittelin taas tilannetta kerralla kunnolla. Eli siellä on nyt 4 postaus (alkaen tammikuu 2015) tarinaa kuinka auto pistettiin palasiksi, sitten heitettiin hiekkaa päälle, ruiskutettiin ruma väri pohjalle ja raahattiin väkipakolla maalaamoon.

    Toisin sanoen homma etenee kerrankin hienosti, kun on osaavat ammattilaiset apuna. Tässä suora linkki blogiin: http://challenger-ta-1970.weebly.com/my ... ta-project
     
  8. klunssila

    klunssila Gearhead

    Auto on palannut takaisin omaan talliini, joten edistystä on taas tapahtunut. Custom Creationsin Juhani (www.ceecee.fi, nimimerkki "Remmiveto") sai peltityöt ammattitaidolla viimeisteltyä ja hienoa jälkeä tuli. Kesän aikana tehdään pienempiä hommia vielä läpi, maalaamoon auto siirtyy aikaisintaan syksyllä tai talvella (Automaalaamo Jukka&Hytti, Lappeenranta).

    Tällä kertaa on kuvia sitten oikein urakalla, tässä siis koontina koko viime talven tapahtumat aina keväälle asti: http://challenger-ta-1970.weebly.com/my ... ta-project
     
    arskazone tykkää tästä.
  9. klunssila

    klunssila Gearhead

    No niin, niinhän siinä kävi kuten monessa muussakin projektissa... It's a still alive! Eli jotakin on tehty ja projekti taas pienessä myötätuulessa.

    Auton pohjatyöt valmistuvat syyskuun loppuun mennessä ja sen jälkeen sitä voi alkaa maalaamaan. Osia tuli kevään korvilla Falcontin kautta taas melkoisesti, mm. kaikki puslat, kumiosat ja etupään nivelet. Lisäksi kaikkea pientä kivaa on hankitty ebaysta iltojen ratoksi. Koelauta on vielä Ruotsin pojilla entisöitävänä, mutta pitäisi sekin valmistua syyskuussa. Penkit purin ja rungot lähtee hiekkapuhallukseen ja maalaukseen, sen jälkeen verhoiluun (valmiilla vinyyleillä). Hyvästä verhoilijastakin otetaan vinkkejä vastaan...

    Vähän mietityttää, mahtuuko autoa kunnolla kasaamaan omassa tallissa, vai pitäisikö etsiä Lappeenranta/Joutseno -akselilta isompaa tilaa. Tarjoa, jos tiedät sopivaa tilaa vuokralle
    o5o 355137o/Teemu

    Tässä vielä pari kuvaa:
    Klik ja Klik
     
    tzampy tykkää tästä.
  10. 4spdBcuda

    4spdBcuda Gearhead

    Tsemmpiä projektiin, hyvä siitä tulee. Omassa vielä paljon tekemistä ennen kun saa pohjia alkaa hieroon mutta täältä tullaan. -70 r/t siis.
     
    arskazone ja klunssila tykkäävät tästä.
  11. klunssila

    klunssila Gearhead

    Auto kävi maalarilla ja nyt näyttää, että siitä tulee ihan hieno. Iso kiitos Automaalaamo Jukka & Hytti Lappeenranta, tässä muutamia kuvia.
    Eka (pohja ennen over-sprayta)
    Toka (pohja ennen over-sprayta)
    Sisältä
    Ovet
    Etuloksu
    Koppa edestä
    Takakylki

    Seuraavaksi sitten kasataan ja naatiskellaan!
     
    skyhigh, Remmiveto, cdv70 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. LPV

    LPV 3rd gear

    Hieno vihreä, mikä se on? F4 light Green ? Tuo uuden maalin "hullun kiilto" on jotain ihmeellistä. Buick (94 STW) maalattiin vuosi sitten samalla tummalla metalli-viininpunaisella ja se muuttui koko auto ihan eriväriseksi kirkkaammaksi... Nyt se on taas tummunut, mutta kiiltää vieläkin.
     
  13. klunssila

    klunssila Gearhead

    Joo, väri on F4 eli Light Green Metallic. Tästä linkistä löytyy tietoa F4 käytöstä.
     

Kerro tästä muillekin!