Kaukovalot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja dodgeman, 16.10.2017.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Luin topikin ja kyllä taas laittoi puisteleen päätä että voi wittu mitä nysväämistä ja pilkunnussimista määräysten ja katsastusten kanssa, ettei ole tottakaan. Mulla ei ole nyt 18 vuoteen kukaan ollut kiinnostunut mun valoista paitsi minä itse. Aivan sama mitkä merkinnät ja montako lähivaloa ym ym ym. Ainoa minkä voin kuvitella haittaavan menoa on jos vastaantulevan polliisin sokaisee yöllä jollain ilmatorjunta-valoilla ja sitä alkaa vituttaan, tai sitten jos ei ole valoja ollenkaan. Muuten ihan se ja sama mitä siellä on.
     
    Karpov tykkää tästä.
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo mut cccp-suomi. Näitä ei kukaan normaali ihminen voi ymmärtää
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  3. pantera

    pantera Double Gearhead

  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ja kytät repii katolta :)

    Toi 50" vaatii jo ison katon, 42" meni just pikapin katolle kun kiinnikkeet tuli ihan reunaan.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

  6. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Mua kovasti kiinnostaisi kuulla joku fysiikkaan tai biologiaan perustuva syy sille, että esim toi Voyagerin umpioden maalaaminen parantaa valotehoa, tai siis näkemistä.

    Joo, varmaan se poistaa heijastunutta hajavaloa, mutta ei se ohjaa sitä (haja)valoa sinne, missä pitäisi jotain nähdä. Tosin, jos ilmassa siinä lamppujen yläpuolella on sumua tai sadevettä tai muuta nestettä tai kiinteää ainetta, niin silloin hajavalon poisto vähentää häikäistymistä. Jos siinä on pelkkää ilmaa, niin ei se hajavalo tee mitään valomuuria tai muutakaan, jonka läpi ei näe. Sitä voi testata vaikka sillä, että laittaa autoon pitkät valot päälle ja menee seisomaan vaikka noin metrin verran umpioiden etupuolelle, valokeilan sivuun, ja katsoo maahan sen valokeilan läpi. Siinä kohdassa on siitä lampusta tulevaa säteilyä niin paljon, että siitä ei varmasti voi juuri lainkaan nähdä läpi, jos jo heikko hajavalokin aiheuttaa sen, ettei siitä kunnolla näe läpi. Sanomattakin lienee selvää, että se pitkä valo ei aiheuta kuvatunlaista näkemäestettä. Siinä mielessä se valoverho tai - muuri puhtaassa ilmassa on tosiaan yhtä totta kuin se mainittu joulupukki.

    No siinä Voyagerin tapauksessa, jos se on alun perin niin tökerösti suunniteltu, että siitä lampusta heijastuu valoa suoraan kuskin silmiin tai vaikka auton sisäkattoon kuskin etupuolelle, niin se tietysti hämäränäköä sotkemalla estää näkemästä sinne kaukovalojen näyttämän äärialueille. Siitä huolimatta, että sen alueen valomäärä ei miksikään muutu sillä, että umpion osia maalaa mustaksi.

    Nimenomaan ihmisen silmän sopeutumisesta kulloiseenkin valomäärän on kyse siinä ilmiössä, jonka jotkut kokevat valoverhona, jonka läpi ei näe yhtä hyvin pimeille alueille.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  7. T&S

    T&S Gearhead

  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kiinan vehkeet onneksi ei tuota wattimäärää oikeesti haukkaa. Olikohan toi mun suomikanki e hyväksynnällä 120w ja mitattu joku 100? Ja täyskiinan peleissä saattaa olla heittoa hippasen enemmän.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Yyh, tuplaten mitä mun laturi antaa.....
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onko jollain kokemusta noista pyöreistä led cibieistä ja muista kalliimmista led kaukovaloista? Saako bang for buck?
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos haluat hyvät niin 80w sae seeker ok valinta. Välttäisin niitä missä yksi led poltin vaan. Tossa sessa 8kpl 10wattisia. Näkee.

    Toki niitä 35wattisiakin ym halvempia versioita. Riippuu mihin tottunur.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    :odeek: T-Fordillako sä ajat? Cool, mäkin haluaisin.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Laserpisteosoittimella varustetulla vatupassilla saa aika hyvin valot suunnattua. Auto tasaisella kohti lähintä seinää 5-10 metrin päähän. Lampun keskilinjan korkeudelta vaaterissa olevalla osoittimella sitä punaista pistettä sohii samalle seinälle ja säätää -1cm/m tai miten nyt lystää säätääkään. Motskarin kiinanledvalot tuntuu olevan passelit kun säätää ns nollille.

    Aiemmin yrittelin vesiletkulla merkitä oikean kohdan seinään, mutta toistettavuus oli vähän niin ja näin.

    Tommonen lasersuuntain maksoi Lidlissä kympin.
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Tuo vaan niin kätevä ja näkee valokuvion. Näkisin kyllä tarpeelliseksi tallityökaluksi jos vähänkin ajattelee kanssa autoilijoita.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG][​IMG]

    Kyllähän noita lukee seinästäkin.
     
    urho3 tykkää tästä.
  16. pantera

    pantera Double Gearhead

    mulla on 240w pötkö ja 10a sulake kestää
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Onks toi toinen sumuvalon kuvio?
    Lähivaloissa on tuo epäsymmetrinen osuus, joka aiheuttaa häikäsyä joissain tilanteissa, ja sille epäsymmetrisyydelle ei mielestäni nykyisin ole tarvetta. Se on vissiin sen vanhan ojavalon korvike?
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu, kertoo just oikeista ja toteutuneista wateista.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Muista ny, että ne on niitä vertauswatteja. Siihen hehkulankaan. Kun ei kukaan usko, että 30W ledipaneli on hyvä.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei kun ledeillä tehdyn 5 3/4" tehdyn umpion LED-korvikkeen lähivalo. Tuote on ulkonäkökopio H-D:n omalla merkillään tekemästä lampusta. Originaalit, joiden valokuviosta mulla ei ole kuvaa, maksaa useita satasia ja noita eri tasoisia klooneja saa kympeillä eri lähteistä. "E" merkki on, mutta ei varmasti ole hyväksytty. Orkkisvalo alkoi tummua joten jotakin piti tehdä.

    Toimii yllättävän hyvin oikein säädettynä suoralla tiellä. Tuo palkki valaisee pätkän tietä oikein hyvin eikä syksyn ajoilla ole tullut "vastaanvilkuttajia" jos ei ole sitten unohtunut pitkät päälle. Ei siis vissiin ihan mahdoton vastaantulevien silmissä.

    Ongelmat tommosessa on liiankin tarkka yläraja. Liikennemerkit varsinkin tien päällä jää välillä aika vähälle näkemiselle. Kolmannekseen tommonen valokuvio "kaatuu" moottoripyörässä niin, että tiukassa kaarteessa tulee hetkeksi aika pimeä kohta.

    Siihen vaivaan on keksitty nyttemmin kehitetty LED valoja joissa on kääntymisen mukaan muuttuva valokeila.
     

Kerro tästä muillekin!