Perän vahvistus ja lehtijousien taipumisen estäminen, pidon parantaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Vermilion, 14.11.2017.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hei, en löytänyt mistään tarkkaa tietoa, mutta onko mitään tapaa laskea, vetoakselin paksuudesta tai boorien määrästä mitä perä mahdollisesti kestäisi?

    Lehtijousista en haluaisi luopua, onko mitään helppoa tapaa ilman, että auton maavara pienenee tukea lehtijousia niin että ne eivät taivu kiihdyttäessä.

    Minulla on jo perä tuettu Panhard tangolla ja Banjon ylipäässsä on kumi jos perä ottaa kiinni kiihdyttäessä. Nelilinkki tuenta on vähän huono, kun siinä käytännössä menettä takapenkit. Mitenkä yleensä tuollainen ns. kiihdytystyyppinen tuenta vaikuttaa sitten ajo-ominaisuuksiin esim. radalla?

    Kuvia miten kukakin on tukenut peräänsä ottaisin vastaan.
     
  2. Tomivuudesta en osaa loppupeleissä sanoa, mutta Hotchkiss käytti aikoinaan lehtijousien kanssa torque arm -tyyppistä tuentaa. Sellaisen pystyy rakentamaan ilman, että tarttee kamalasti lattiaa leikellä.

    [​IMG]
     
    KajS tykkää tästä.
  3. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Vastaavia tukia on itse väsättynä aika paljon offi-kalustossa, kun isoilla pyörillä ja tiheillä välityksillä mennään kivikossa. Alkaa herkästi lehtijousi olla S-mallinen..
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Taitaisi olla traction bars paikallaan ;)
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    hantta tykkää tästä.
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Torque armin hyvä puoli se ettei syö maavaraa niinku nuo caltracit tai traction barit?
     
  7. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Jämerämpi etusegmentti jouspakkaan ja pimion snubber vähentää kiertymistä.
     
    xarper tykkää tästä.
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Joo, nimim. Swingerillä katsastuksen dynoon jäänyt kiinni, ensin pakosarjan laippa, sitten traction bars :)
     
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Just tätä S-malli juttua itekin, ja jos sais noihin ujoihin renkaisiin vähän lisää pitoa.

    Tuollainen Caltrack saatais pelata, tosin vähentää maavaraa
     
    Muokattu: 15.11.2017
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ei vissiin kannata tyhjästä alkaa tekemään tollasta caltrack juttua.

    Mulla itellä on perä tälläinen.
    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVnAVMsG--f4ISZ_Ix
    Tohon pitäis saada jotain, en ihmettelis jos lehtijouset katkeais kovassa kiihdytyksessä.

    60mm leveä yksi lehtinen jousi kyseessä. Onko jossain noista caltrack jutuista mittoja?
    Tuleeko se ns. etupää hitsaamalla kiinni koriin?
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Tää kyllä vaikuttais kaikkein helpoimmalta ratkasulta? hitsaa koriin vielä jotain vahviketta vähän kohalle ni pitäs toimia varmaan hienosti eikä oo vaikee tehä eikä vie turhaa tilaakaan mistään suunnalta oikeestaan.
     
  12. Tässä jutussa on paljon asiaa caltraceista. Jutussa suositellaan tämän tapaista kiinnikettä koriin:

    [​IMG]
     
    KajS tykkää tästä.
  13. shr1

    shr1 Gearhead

    Yllä olevan kuvan kikkare on nimenomaan akselin alle tuleva kiinnike.

    Muuhun kuin suoraan ajoon ko. systeemin tangoista voi ja ehkä kannattaakin kiertää esijännitykset pois, tällöin eivät vaikuta mihinkään mitenkään.
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Siis katu-auto, ei mitään kiihdytystä tarkoitus ajaa. Ensi kesäksi uusi moottori ja tavoite ~ 500 pollea ja 700nm vääntöä. Suomen tiestön kunnon tietäen jousituksen pitää vielä pelata.

    Renkaat ehkä levenee 225x50x15 kokoisiksi. Perään tarkoitus hankki vahvistupaloja vielä.
    http://www.burtonpower.com/quaife-atlas-axle-kit-770mm-shafts-18t-metric-studs-quaakat-18-770-m.html

    Olis vaan kiva tietää vähän, että kestääkö tommoset vetari jutut oikeesti mitä...

    Kattelin vaan tätä...
    http://www.calvertracing.com/caltracs.html
    "omplete bolt-on, no cutting, welding, or modifications to OEM suspension."
    mainospuhe, mutta silti...
     
  15. shr1

    shr1 Gearhead

    Siinä tapauksessa ja ton tyyppisellä rengastuksella taitaa olla hukkaan heitettyä rahaa ja vaivaa noi cal tracsit...
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Lehtijouset menee nyt ainakin ihan S-llä. sitä tässä tarkoitus suoristaa. Ei ole tarkoius saada sitä 10s varttimaili aikaa. Parantais vaan ajo-ominaisuuksia tuskin vetelis siellä 100km/h+ nopeuksissa niin paljon, kun jouset ei vääntyis.

    Poistaisi samalla sen mahdollisuuden että lehtijousi katkeaa poikki...
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eiks toi caltrac ole se varsi joka tule edestä norranpultin alle, siinä on kolmion mallinen lappu jossa pultti norran päällä ja kolmion alareiästä sit se varsi korvakkoon joka on jousi lautasen alla kiinni

    Helppo poistaa käytöstä kun ottaa sen norran päällä olevan pultin vaan pois tosin sen kiertymisen estävän tapin ei kuulu kait nojata siihen norraan aina, vaan pelkästään vedossa

    Eli kun akselin alapuoli pyrkii eteenpäin niin se varsi pukkaa sitä kolmiota joka tukee sen pultin siihen norran päälle ja akseli lakkaa kiertymästä

    Jos U-pulttien kierteissä riittää pituus sille akselin alus korvakolle, ainoo mikä tarttee vaihtaa on norran etummainen pultti, nekun harvemmin taitaa olla liian pitkiä
     
  18. Weijari

    Weijari Gearhead

    Voisko olla että tuo yksilehtine njousi on vaan liian löysä ja sen takia wobblaa kovemmassa vauhdissa kun ohut jousi myös kiertyy, ei siis pelkästään taivu. Jos näin olis, niin eikös silloin juuri noiden caltracksien pitäisi auttaa? Tuo caltracshan on vähän sama kun lisäisi alatukivarret?
     
  19. rodhot

    rodhot Gearhead

    Tein Chevy II:seen caltrac tyyppisen tuennan siten että jousen alla etupäässä ja taka-akselin alla oli uniball nivelet. Ja niiden välissä sisäkkeiset putket(säädettävä pituus) joka jousen kiertyessä pohjasivat ,mutta eivät rajoittaneet joustoa
     
  20. shr1

    shr1 Gearhead

    Voin olla väärässäkin, mut luultavimmin kadulla suhatessa kapeet / matalat normikumit luistelee sen verran reilusti, ettei jouset nyt aivan rajoilla ole? Ei kai lisätuesta silti haittaakaan synny.
     

Kerro tästä muillekin!