M+S merkintä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja ktappinen, 24.11.2017.

  1. ktappinen

    ktappinen 2nd gear

    Saako m+s merkityillä renkailla ajaa 1.12 jälkeen:confused:, vai tuleeko sanomista:rolleyes:
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Totta kai saa. Jopa vaaditaan.
     
    KajS, eilhik ja Karpov tykkäävät tästä.
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vaatiko se m+s sen lumihiutaleen vai vuorenhuippu mikälie vai oliko se vaan tae "paremmasta" renkaasta?
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Piti tulla, mutta eussa huomasivat, että lumihuippu on vaan nastallisissa renkaissa tai oikeissa kitkoissa, niin jättivät pelkän m+s vaateen voimaan


    Njaa niijjoo joulukuussako se talvirengaspakko alko?
     
    KajS tykkää tästä.
  5. Jsp

    Jsp Gearhead

    M+S = Mud + Snow.. Näkyykö mutaa tai lunta?
     
    edsel.fi ja passerby tykkäävät tästä.
  6. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Mulla yhdet Landsailit ja m+s merkinnällä ei kylläkään mitkään talvirenkaat :)
    Kuten jotkin american classic valkosivuissakin m+s ja helkutin kovaa nailonia.
     
    Muokattu: 24.11.2017
  7. Ilmeisesti mistään lakipykälästä ei löydy vaatimusta M+S tekstille.

    Asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä lukee, että "joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm."

    Ja direktiivi 92/23/ETY määrittelee, mitä talvirenkaalla tarkoitetaan:

    `talvirenkaalla` rengasta, jonka kulutuspinnan kuvio ja rakenne on ensisijaisesti suunniteltu varmistamaan tavallista rengasta parempi suorituskyky mudassa ja lumessa tai sohjossa. Talvirenkaan kulutuspinnan kuvio koostuu yleensä tavallista rengasta laajemmalle alueelle levitetyistä urista ja/tai umpinaisista palamaisista elementeistä;

    Trafin omat sivut kylläkin väittää tekstin tarpeellisuutta:

    "Parhaiten talvirenkaat tunnistaa rengasmerkinnöistä M+S tai MS tai M & S."
     
    KajS ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Aika huvittava huomio. Tuo direktiivi ei loppujen lopuksi tarkoita yhtään mitään (mikä on "umpinainen palamainen elementti"?) , eikä trafin kikkailu semantiikalla sen enempää. Sehän vain neuvoo mikä on paras tapa, ei ainoa tapa tunnistaa "talvirengas". Siten ainoa mitattavissa oleva ja yksiselitteinen asia on tuo 3mm.

    Toki itse en laita alle muuta kuin niitä lumivuorenhuippukumeja talveksi. Enää. Muutama talvi on tullut m+s kumeillakin luisteltua.
     
    Muokattu: 24.11.2017
    KajS tykkää tästä.
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Sehän taitaa melkein joka renkaassa olla merkintä m+s kumista


    Sinällään tosi hyvä, ettei tartte hommata erillisiä talvikumeja harrasteisiin tai harvoin talvella liikuteltaviin laitteisiin
     
    ktappinen tykkää tästä.
  10. duel

    duel 3rd gear

    No entäs kun joistain renkaista, missä on ollut M+S onkin nykyään P.O.R (Professional Off Road)? Esim. Toyo Open Country ja BF Goodrich Mud Terrain.

    Tilasin ihan kivijalka rengasliikkeestä autooni uudet talvirenkaat, just noi Toyo:t. Piti olla M+S merkityt, mutta olikin tuo P.O.R.

    Kävipä sitten huono tuuri ja tienpäällä poliisi rupes syynäämään ja lopuksi huomautti että täytyy vaihtaa talvirenkaat alle(viime talvi), selvisin siis huomautuksella.
    Painelin sitte rengasliikkeeseen josta sain lopuksi mukaan johtajalta "todistuksen" leimoineen ja allekirjoituksineen jotta nuo ovat talvirenkaat.
     
    Muokattu: 25.11.2017
  11. Lueskelin tarkemmin tuota direktiiviä M+S vaatimus löytyy myöhemmin merknitäkohdasta:

    3.1.5 talvirenkaiden osalta tunnus "M + S" (tai vaihtoehtoisesti "M. S." tai "M & S");

    Eli tuolta se vaatimus sitten taitaa tulla.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä sen sitten liukkaalla huomaa :D
     
    KajS tykkää tästä.
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Onks sulla paprua tallessa jossa on rengasliikkeen nimi ja todistus että por renkaat on talvikäyttöön kelpoiset?
     
  14. duel

    duel 3rd gear

    On. Se kulkee autossa mukana koska samat renkaatkin alla. Ja on vielä pitkään.
     
  15. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Tuskin noita renkiden merkintöjä kukaan katselee, minulta ei muistaakseni ikinä. Mutta rengaskauppiaan kirjoittama todistus ei kyllä tee kesärenkaasta talvirengasta (kun siis puuttuu merkintä joka osoittaa sen talvirenkaaksi)
     
  16. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Sit jos kolahtaa, kannattaa varautua kaivamaan omaa kuvetta. Vakuutusyhtiö ainakin isoimmissa mälleissä tutkii renkaat. Siis jos kesäslikseillä joulu-helmikuussa kolisee.
     
  17. ktappinen

    ktappinen 2nd gear

    Niin jos alle 3 mm urat, ei kait niillä muutoin on mitään sanomista jos renkaassa on merkintä S+M;)
     
    Muokattu: 25.11.2017
  18. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Talvirengas on aina M+S merkitty, kunnollisissa myös se vuori/lumihiutale, POR renkaissa ei EU ssa enää ole muita merkintöjä joten ne ei ole viralliset talvirenkaat. Jonkun rengasliikkeen todistuksella tuskin on siinä mitään virallista merkitystä.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  19. duel

    duel 3rd gear

    No voi hitto sentään. Mulla on nyt sitte 6kpl karkeakuvioisia POR renkaita joilla aattelin päästellä ympäri vuoden kunnes ovat vaihto kunnossa niinkuin edeltäjänsäkin...
     
  20. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Kai sitä omalla vastuulla voi päästellä POR eillakin, ainakin jos mitään ei satu... poliisisetä saattaa jopa jonkun lapun vielä uskoakin, mutta vakuutusyhtiön tulkinnasta en olis enää yhtään varma... onko niissä muuten kunnolla pitoa talvikelillä?
     

Kerro tästä muillekin!