Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. minski

    minski Gearhead

  2. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Täällä Äänekoskella Keski-Suomessa ollu mielestäni inhimilliset maksut kaikenkaikkiaan.
    Usein sitä omaa pitäjää pitää,että kaikki on perseestä,mutta mitä näitä juttuja tässä lukenut niin näköjään paskemminkin voi olla.

    Näyttäis olevan Talousrakennuksen/katos lupa tällä hetkellä n. 170€+1.8€ neliö päälle.
    Itsellä tuo talli on Talousrakennuksen nimellä(120 neliötä)

    Pyysin pari vuotta sitten rakennustarkastajan käymään tontilla,että mitä mieltä olisi autokatoksen tekemisestä,3:lle autolle, 60neliötä.

    Näytin paikan mihin sitä suunnittelin,n.6metriä naapurin rajasta,mutta tarkastaja siirsi sen n.2 metriä rajasta käypäseksi,no se olisi tietysti vielä parempi ja siis tuolla 170€+1.8€neliön maksulla tulisi.

    En ole sitä vielä aloittanut mutta "suullinen"lupa siis jo on,kunhan tekee kuvat ja alkaa rakentamaan;)
     
    Roberto, pantera ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ton rakennuslupaa vaativan rakentamisen sotkee esim. meillä nyt tää viimenen paskalain tulkinta. Eli vanha toimiva saa olla siihen asti, kunnes kiinteistölle tehdään jotain rakennusluvan alaista. Siinä samalla sitten pitää uusia jätevesisysteemi viimesen päälle. Tulee kallis katos...
     
  4. GBS

    GBS 2nd gear

    Ok. Täytyy varmaan tollanen Trotekki tilata kun näyttää joku kamppis olevan. Pitää vaan kattoo et sekin ois sellanen mikä starttaa katkon jälkeen.
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Aika kovat tehot lupaa tuolla ottoteholla? Varmaan siinä +30 asteen lämpötilassa, kun suhteellinen kosteus on liki 100%.
    En ole lukuja paljo verrannut Ohlssonin laitteeseen, joka minulla on, mutta parhaimmillaan se täytti säiliönsä vuorokaudessa, noin 20 asteen lämpötilassa, kun kosteutta oli noin 60%, ja asetus 50%. Vuorokaudessa se ei saanut ihan asetusarvoon, vaan kävi vielä toisenkin vuorokauden, jotta sammu. Pidän hallini aika kuivana, jotta on vara lämmittää nestekaasulla silloin tällöin noin 5 astetta kerrallaan, kun on ollut jonkun aikaa peruslämmöllä. Nytkin ollu viikonloput ilman lämmitystä (noin 3vrk), ja 14-15 asteesta on pudonnu kymmenen paikkeille, mutta ei nyt kylmä vielä ookkaan. Kannatti olla eristeet hyvin asennettuja, niin sen huomaa lämmityskuluissa.Ylä pohjassakin on 600mm puhallusvillaa. Eri paikkoihin asennetut lämpömittarit kertoo, että siellä 4m korkeudessa se lämpö viihtyy, ellei kierrätä.
    Aika hiljanen tuo Torrekki on, ja se on hyvä asia.
     
    Muokattu: 3.12.2017
    GBS tykkää tästä.
  6. GBS

    GBS 2nd gear

  7. 1720cc

    1720cc 3rd gear

    GBS tykkää tästä.
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla on tallissa digi mittari ja näytti 15c ja 60pros kosteutta. Kuulostaako järkevältä?
     
  9. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla on tallissa ilmankuivaajana onnlinen huoneilmastointilaite. Kun ajan lumisen hinurin +15 asteiseen lattialämmitettyyn talliin jossa sulamisvesi menee kaivoon ,tulee silti pariämpärillistä kondenssivettä tosta ilmomasiinasta .
     
    valpas tykkää tästä.
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Eihän tuo paha oo, mutta jos lämpötila laskee tallissa, ja tulee pakkane, niin ovet alkaa kostumaan, ja huurtumaan sisäpuolelta. Myös ikkunat, jos niitä on.
    Ilman kuivain pitää suhteellisen kosteuden kurissa lämpötilan laskiessa.
    Tasalämpö on aina paras kosteuskäyttäytymisenkin suhteen.
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Hyvä tuuletus hoitais saman, jos sisälle sais kuivaa ilmaa (samanlämpöinen kostee ilma ei auta), mutta hukkaa energiaa paljonenempi, kuin tuo kuivain. Kuivaimen kanssa ei tartte lämmintä ilmaa tuulettaa ulos.
     
  12. 1720cc

    1720cc 3rd gear

    Minulla on vielä muovitkin valun päällä, saa nähdä minkä verran alkaa irrota kosteutta kun ottaa ne pois ja nostaa lämmön tuonne 15 yläpuolelle. Pitää saada vaan vilppi seinään kiinni niin raskii alkaa pukkaamaan lämpöä kunnolla pirttiin!
     
  13. GBS

    GBS 2nd gear

  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    "If it's worth doing, it's worth overdoing".
     
    GBS tykkää tästä.
  15. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Muistaakseni ohjeen mukaan tommonen kuivain kannattaisi laittaa mahdollisimman keskelle huonetilaa (eikä siis esim. seinälle hyllylle). Itellä on tuollainen: https://www.trotec24.com/fi-fi/koneet/ilmankuivaus/ilmankuivain-ttk-100-s.html ja on ollut mielestäni tosi hyvä. Muun muassa tässä yhtä pihalla (no kylläkin katoksessa) pitempään ollutta autoa kuivasin sisältä sillä, kun se mahtuu kivasti sinne autoon. Hyvästi sillä sai sieltä vettä pois tiivistettyä ja kosteusmittarin perusteella tosi nopeasti se kuivasi ilmaa autosta. Se auto oli saanut vähän vettä sisällekin, kun ennen talliin tuomista pesin pohjan perusteelliseti painepesurilla ja pohja ei kaikilta osin ollut ihan tiivis.

    Sen verran tehokkaasti se kosteutta poistaa, että säiliötä saisi olla puolilämpimässä autotallissa aika useinkin tyhjäämässä syyskeleillä, jos ei olisi liittänyt siihen letkua, mikä taas onnistuu tosi helposti sekin. Ja lähtee sähkökatkon jälkeen käyntiin itsekseen.

    Mulla on tallissa kaksi noin 50-neliöistä osuutta, joista yhteen kerrallaan ainakin tuon teho riittää ihan asiallisesti niin, että siellä tallissa pidettävän kosteusmittarin perusteella tuolla on ihan todellista, merkittävää vaikutusta siihen, miten kuivaa tai kosteaa siellä on ja säädettävä hygrostaatti tuossa laitteessa kyllä toimii.
     
  16. GBS

    GBS 2nd gear

    Njoo. Onhan niitä kuivaimia seinämallisiakin. Mutta eiköhän se keskellä tilaa pitäis parhaiten toimia. Mutta ite ajattelin jos sen sais johnkin ylemmäs pois lattialta. Turhaa se siinä jaloissa pyörii.
    Jos laittais ilpin läheisyyteen niin sais lavuaariin suoraan vedet.
     
  17. GBS

    GBS 2nd gear

    Nyt sitten alkanu harmittaa toi painovoimainen iv. Kun ovissa alareunassa aukot ja ylhäällä seinissä pois.... ois pitäny käyttää aikaa ja rahaa enemmän. Nyt pitää joku käryimuri rakentaa mutta kun ei mene putkistoa mihinkään niin kai se pitää sekin poraa seinän läpi..
    Vai miten ootte käryt poistanu ko. Tapauksissa?
     
  18. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    160mm reikä seinään ja siihen putki ja Östbergin kanavapuhallin.
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla olis ylimääräisenä halpa ristikenno Lämmön talteenottokone. Olin sitä jo laittamassa Halliini, mutta löyty halpa pyöriväkennonen Pingviini (kotona on samanlainen,siks tykkään). Sillä saa ilmaa vaihdettua niin, ettei lämpö karkaa. Tuolla aiemmin on mun juttu, miten LTO-kone pelaa yhteen Ilpun, ja peltiseinän kanssa.
    Kanavapuhaltimella suoraaan ulos on kodepoistot, 6m säteellä liikkuva.
    Vaatii "vähän" tekemistä, mutta nyt on halpaa lämmittää, ja pölyä on aika vähän ilmassa.
     
  20. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Oikeen ole tuota järjestystä ymmärtäny koskaan.. Siis lattian rajaan kylmää ilmaa ja ylhäältä pois. Jotenkin tuntus että jos laittas ne puhaltimet siihen oven reikään ulos päin ei vetäs niin kovin jos joutuu auton alla könyämään.
    Omassa pikku korjaamossa ei ole mitään tulo eikä poistoja ilman suhteen. No eipä ole kyllä kiinnostanukkaan alkaa hitsailemaan hepissä odottavia pakoputkia. Pakko venailla kevättä ja ovien aukasua.
    Mitään kosteus ongelmaa ei ole ollut, tosi ikinä en ole lumista autoa ajanu korjaamoon. Tätä uumoilin jo sillon rekennusvaiheessa.
     

Kerro tästä muillekin!