Kertokaa fiksulle nelivedosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Karpov, 10.12.2017.

  1. g-series

    g-series 1st gear

    taitaa olla range rover ja grand cherokeet missä aina neliveto päällä
     
    J.J. tykkää tästä.
  2. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Wrangler taitaa yhä olla työkalumainen maastopeli.
     
    rane58 tykkää tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Näyttääpäs tutulta :rotfl:
    Pari pv sit:
    [​IMG]
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Paitti vaijerista päätellen Lara ei taida kulkea enää ajamalla..! :)
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Oli vähän syvällä joo, sit sen verta kallellaan ja pien tankki 1/4 jälellä ni ei saanu bensaa ni piti sitäkin hakee välissä, ei noussu pelkällä vinssillä :poff:
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu ja automaattiwagoneekereissäkin jatkuva 4WD jäkis. Lisäksi tota NP-203 jäkistä tais löytyy moparin ja voortinkin tuotteista general mistaken lisäksi.

    Ja tällainen keli mitä tänään on ollut niin hyydyttää minkä tahansa maasturin. Ite jäin jumiin kun piti ängetä mettäautotielle jossa ~30-40 senttii suojalunta. Hyvin meni siihen asti että tuli pitkä loiva ylämäki eteen. Se saatanan lumi ei väisty vaan pakkaantuu renkaitten alle ja jenkin paskoissa vielä leveämpi etualeksi niin ei ole vanhaa jälkeä takapyörien alla. Ja oli 100% lukot molemmissa päissä. Onneksi oli vinssi ja sillä hylsy ympäri ja pää punasena tulosuuntaan.
    Pakkaslunta voi olla metritolkulla niin siitä pääsee läpi jos näkee mihin menee.
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin, jakoloota on silloin vissiin tuo NP242, löytyy 2wd, 4wd hi,fulltime, ja 4wd lo.
     
    rane58 tykkää tästä.
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nojoo. Laskisin kuitenkin cherokeet, explot ynnä muut 1990+ maasturit enempi suv maisiksi lepposiksi ajokokemukseksi kuin työkaluksi.
     
    rane58 tykkää tästä.
  9. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kyllä. Siis just noilla missä jatkuva nelikko.
    Eipä siinä oikein vaihtoehtojakaan ole. :D
    Ei kyllä kinnaa tippaakaan vastaan asfaltilla , ei siitä huomaa millään tavalla että on nelikko ennenkuin alkaa sitä nelikkoa tarviimaan.
     
    Muokattu: 13.12.2017
    Karpov tykkää tästä.
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  11. maddis

    maddis Gearhead

    Itsellä ollut pari nelikkoa. Wanha Turbo Audi 200 Quattro ja yhtä vanha Range Rover.

    Audilla tuli enemmän tiellä ajeltua niin huomasi hyvin että nelikolla joutu valoissa himmaileen enemmän kuin vajaavetoisella jos ei sattunut olemaan ensimmäisenä. Audissa oli torsen keskellä joten ajotyylistä täytyi tehdä hieman erilainen verrattuna etu-/takavetoiseen. Luistossa mentiin kaasulla ja vauhtia tuli äkkiä paljonkin. Eipä tuota muuten nelivetoiseksi huomannut kuin talvella juurikin lähdöissä/luistossa. Ja talvella parkkipaikalla pysty pyöräyttään liki paikallaan kuin takavedon konsanaan.

    Range taas oli offipeli joten siinä oli isot nappularenkaat. Siinä nelivedon huomasi siitä, kun auto alkoi yhtäkkiä luistamaan esim. liikenneympyrässä tangentin suuntaan kaikilla renkailla. Painava, jatkuvalla nelivedolla varustettu automaattivaihteinen auto ilman abs:iä niin muutama jännä paikka kerkes niinä talvina tulla minä sillä ajoin.

    Mutta _itse_ en ole saanut itselleni käyttökulkineeksi perusteltua nelivetoa. Pääasiassa kuitenkin kaupunkiajoa tulee niin vajaavetoinen riittänyt eikä ole ylimääräisiä osia pyörimässä.

    Eipä mulla muuta.
     
    Ana67 tykkää tästä.
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Eilenhän se oli oikea nelivetojen keli... :odcool:

    Ihme sekoilua, muuten kaltutaan paljasta tietä niin että kipinät sinkoilevat auranterästä vaikkei ole luntakaan, mutta eilen ei minkäänlaista aurauskalustoa liikkeellä koko päivänä ?
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu ei näkyny auraajia ei...
     
  14. J

    J Gearhead

    Onhan siinä mahdollisuus lipsutella 2HI -asennossa. Ja se saattaa toisinaan olla jopa ihan houkuttelva vaihtoehto, jos haluaa sulavaa kyytiä.
    Auto4WD on takaveto siihen asti kun pito karkaa, ja nelivedon kytkeytyessä se brutaalisti nykäsee. Tämä vaikuttaa melko kökköseltä toteutukselta, mikäli on tottunut kunnolla toimivaan nelivetoon, eli vaikkapa aiemmin ylistämiini quattron eri muotoihin.
    4HI asetuksella toiminta olis muuten ok, mut vastustaa kurveissa ja tätä asentoa ei voi käyttää vaihtelevia olosuhteita sisältävässä arkiliikenteessä.

    Kokemukseni perustuu tuohon mun Tahoeen, joten en tiedä onko nuo kaikki jenkkien automaattinelikot samanlaisia. Tämä niinsanotulla oikeella nelivedolla varustettu niinsanottu hienostomaasturi onkin todellisuudessa melko brutaali laite.
    Jos arvosteluperusteena olis pelkästään monivedon toiminta arkiliikenteessä, niin kyllä se Tahoe jää pihaan ja ennemmin ajan tolla lamamuovisella epäoikeella nelikolla.
     
  15. J.J.

    J.J. Gearhead

    Ei noissa vanhanliiton jatkuvallanelikolla olevista jenkeistä huomaa mitään nykäisyjä tms siintä nelikon toiminnasta. Todella sujavaa kyytiä.
     
    Ana67 tykkää tästä.
  16. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Juuri näin, itellä löytyy -76 wagoneer ja -00 grandi ja molemmissa nelikko toimii hienosti ja eleettömästi
     
    Ana67 ja J.J. tykkäävät tästä.
  17. J.J.

    J.J. Gearhead

    Ja noita wagoneereja on kanssa aika moneen erilähtöön, kun joku tuossa tuskaili että ovat aika työkoneita.

    Itellä oli aikoinaan poliisin vanha Lapissa ikänsä palvellut jossa kyllä tekniikka oli kohdallaan (360police/th400) mutta mitään muuta ylimääräistä ei ollut.
    Kun taas isäukolla oli sunnuntaiautona puuviilukylkinen jossa ilmastoinnit ja kaikki sähköhilppeet ja lattiamatot sun muut eristeet joita tuossa virka-autossa ei ollut.
    Olihan siinä vähän kyydissä eroa vaikka auto olikin ns sama.
     
  18. jorkat

    jorkat Gearhead

    en nyt kuitenkaan menis aivan dissaamaan poliisiautoja. sen mitä niillä tullu mentyä niin niissä on ollu erikseen mua varten kuljettaja ja apukuskikin.
     
    rane58, chevytb02, J.J. ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Oliko neliveto päällä?
     
    rane58, Powerstroke, chevytb02 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. J.J.

    J.J. Gearhead

    No tuossa yksilössä oli se hyvä että sai itse valita määränpään vaikka nyt palvelusväki puuttuikin.
     
    rane58, Karpov ja jorkat tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!