Harrastepajan kompressori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja mustang66, 10.2.2016.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kaksi vie jo liikaa tilaa omassa tapauksessa. Hiekkapuhallusta tuskin tulee käytettyä mutta osien puhdistuksessa paineilma loppu omasta bilteman kompurasta melko nopeasti ja paineilmapelti saha saa ainakin ilman loppumaan myös, pulttipyssyyn riittä kyllä tuo 2,2kW jos vaan laskee paineen 10 bar => 7-8 bar alueelle.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Riittää käytännössä kaikkeen muuhuin kuin hiekkapuhaltamiseen. Meillä oli kimppatallilla tommonen ja muuten tosiaan piisas mutta hiekkapuhallus otti niin paljon ilmaa että joutu tauottamaan :) ja paineilmarälläkkää/vinkua tms. Ei jaksa pyörittää useammalla käyttäjällä yhtäaikaa mutta yksin pärjää kyllä :D (sittemmin tuli nuairin isoin mäntämalli mitä k-raudasta sai eli ~3kertaa enempi tuottoa ni sillä tekee mitä vaan)
     
  5. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mulla on 4kw peli, tosin kolmimäntäinen, ja kyllä mä sillä olen hiekkapuhaltanutkin ihan sujuvasti :)
    Muistaakseni tässä ketjussa aiemmin siitä juttua.
     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu kyllä kaapissa vielä menee mutta puhalluspallolla loppuu ilma, been there done that ;)
     
  7. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

  8. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Riippuu myös paljon pallosta ja sen säädöistä.
     
  9. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Itsellä kilahti just kompura jumiin, yli 15v kuitenkin tuo väliaikainen halpalohko kesti.
    Mistäpä halpa ja mahdollisimman suurituottoinen lohko nyt hajonneen tilalle?
    Sähkömoottori näyttää olevan 3-vaihe 4kw ja säiliö 250litraa, seinässä 16A sulakkeet.
    Alle 500,- sais italialaista 5,5kw kakspyttylohkoa, jossa imutuotto 920 ja vastapainetuotto 745L, pystyykö tuon laittamaan tuohon 4kw sähkömoottorin perään, vaikka aavistuksen välitystä tihentämällä?
    ..minä kun näistä mitään tiedä ja traktorin perässä oleva isompi 3-pyttyinenkin hajos hiljattain.
     
    Muokattu: 13.12.2017
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Äkkiä tuntus siltä, että kovin korkeaa painetta ei pysty tuolla moottorilla tuottamaan?
    Itsellä tilttas Biltemalaiseta 2,2kW:n valovirtakoneesta moottori. Siihen olis kunnostusta vaativat kalut muuttaa toisella moottorilla voimavirtakoneeksi, ja käyttäisin sitä rinnan toisen pari kilovattisen kompresssorikeskuksen voimavirtakoneen kanssa. Säätäsin vain niin, että käynnistyspainerajat olis vähän eri. Eli toinen käynnistys vain, kun paine laskee alle jonkin rajan.
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Jeps itekseenhän tuota tuleekin käyteltyä, eli riittänee mun tarpeisiin siis.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Noh mikäs nyt Stronglinea ahistaa. Kävin hakemassa ton, paikanpäällä toimi hienosti, nyt vaan jurisee ihan kun olis jumissa vaikka ei olekkaan.

    Vaiheet sekasin pistokkeesta tjsp? Mutta eikö se sillon pitäis kummiskin väärään suuntaan pyöriä? Vai puuttuuko virtaa tai jotain?
     
  13. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Yks vaihe uupuu eli joko sulake tai pistoke? Tuo mun arvaus.
     
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Jotain tämmöstä mäkin mietin kun tossa yritin kaivella lisää tietoa.. Pitää kokeilla toista pistoketta huomenna ja katella sulakkeet.
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh kävin tossa ihmettelee ja kai sieltä varmaan se yks vaihe on pimeenä jostain syystä, soitin vuokranantajalle ja käy myöhemmin tänään vilkasee.

    Pistokkeeseen tulee 5 johtoa joista kompuralle lähtee neljä, olikohan musta ruskee valkonen ja keltavihree.
    Ei mulle ole toki vehkeitä millä mitata noita mutta kun kokeilin ni kaks noista kolmesta vaiheesta vilautti jotain mittarissa hetkellisesti aina mutta yhestä en saanut mitään eloa. Liekkö se sitten pimeä, en tiedä.
     
  16. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Päätös tehty:
    Tilasin just tuon italialaisen 5,5kw 920L/min kompuralohkon, kun halpa oli. Kokeilen eka tuolla 4kw koneella, vaihdan sit isomman jos tarve.
     
  17. AirHD

    AirHD 3rd gear

    Siinä käy niin että 5.5kW kompressorilohko kuormittaa 4kW moottoria Tolla 5.5kW:lla Joten moottori ottaa enempi virtaa, kuumenee ja kärvähtää. Saattaa toki kestää lyhyitä käyttöjä, kompuran maksimi paineen lasku pienentää tehontarvetta. Kuten myös tuo kierrosluvun lasku.

    Kannattaa siis tarkkailla moottorin kuumenemista.
    Ja mittailla virtoja jos mahdollista.
     
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Markkinoilla ei taida olla pikkusäiliöllä olevaa (yli 50l mutta alle 100l) 4,0kw kolmivaihde kompuraa? Stronglinea kattelin mutta en bongannu ton kokoista, autotalliin ei mahdu sellanen 150l kompura.
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Voihan sen isomman lohkon, ja moottorin laittaa pienempäänkin säiliöön.
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla on Kompressorikeskuksen pienin voimavirtakompura lattialla (liikuteltava malli). Sen yläpuolelle tein tukevan komijalkasen,seinään pultatun telineen, minkä päälle laitan vanhan 4kW:n kompurani kumityynyjen päälle, ja letkutan ne samaan paineilmaverkkoon. Ei vie paljoa lattiatilaa.
     

Kerro tästä muillekin!