Tyhjän akun herättely?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja virta, 14.12.2017.

  1. virta

    virta Gearhead

    No akku tuollainen 60 ah tyypillinen auton akku.Akku näyttää melko uudelta ulkoisesti mutta on pitkään seisseestä autosta ja täysin tyhjänä eikä tunnu ainakaan auton laturilta enää ottavan virtaa vastaan.
    Millanen toimenpide tuon herättely olisi,käytössä 4 a laturi ilman älytoimintoja ja tuollanen pieni 2 a älylaturi suppeilla toiminnoilla.
    Ja jätetään ne osta uusi kommentit nyt sanomatta tällä kertaa koska yrittänyttä ei laiteta!
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Naapuri laitto pelkkää happoa sinne ja keitti yön yli laturissa. Sitten puljas liemien kanssa ja muuta poppamiestouhua.

    Koputteli akun pohjaa nurinperin että moskaa tuli ynnä muuta.


    Kas monessa uudessakin akussa on tulpat teipin alla piilossa.


    Älylaturi muuten auttais operaatiota.


    Onse jonkun akun saanut tuolla poppailulla kuntoon ja osaa ei.
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Toinen akku rinnalle ja laturiin ni voi herätä ottamaan virtaa vastaan
     
    KajS ja cdv70 tykkäävät tästä.
  4. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Aikanaan 20vuotta sitten pajalla oli isompi akkulaturi jossa 12&24v ja puikkohitsaus. Kuollutta akkua kun hetken keitätti 24voltilla tai viimeisenä keinona puikkopuolella syötti aavistuksen virtaa, niin akut virkistäytyi kummasti ja monesta romuakusta tuli vielä kelpopeli.

    Nimimerkki:
    Näkö ja kuulo tallella.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Riippuu siitä, miten pahasti kennojen levyt ovat päässeet sulfatoitumaan.
    Googlella löytyy ohjeita hitsausmuuntajan avulla herättämisestä. Käytännössä annetaan levyille lyhyt aikaisia shokkihoitoja, jotta sulfaattikerros saataisiin irtoamaan.
     
    Rotten tykkää tästä.
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos se on pitkään ollu tyhjänä, niin ei kannata nähdä vaivaa sen kanssa. Hukkaan menee työ.
     
    kerkko ja Bukero tykkäävät tästä.
  7. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Helpointa ostaa uus, ei siitä kunnollista saa enää kuitenkaan...
     
  8. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    ..ja sit ostat aina uudeksi akuks jonkun sznaiderin tai hankookin niin tämä keskustelu säilyy aktiivisena ja ajankohtaisena.
     
    palontie, kompassi ja eilhik tykkäävät tästä.
  9. Rotten

    Rotten Gearhead

    Ite lähtisin kokeilee vain toinen auto käynnissä ja kaapeleilla virtaa tyhjään akkuun ja sit kun rupee latauslaite toimimaan, niin sillä täyteen, jos vaihto ehtoja, max virroilla, purat akun, varauksen siis, ei nolliin, sit pienillä virroilla täyteen! Jos ei rupee toimimaan, niin sit voi kokeilla, jos mahdllisuuksia, noihin veikeisiin latureihin ja parit tanssi ja koputukset kylkiin!?
     
  10. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    koita sillä älylaturilla aloittaa niin että laitat vaikka lampun siihen rinnalle palamaan,irrotat laturin aina välillä ja annat lampun syödä akun tyhjäksi,toistat saman useamman kerran niin siitä se heräileepi.
    jos ei lähde alkuun niin koita sama sillä 4A laturilla jos ei sekään tepsi niin sitten koitat välillä laittaa plus ja miinus navat päinvastoin(monesti auttaa) kunhan et niitä kauaa pidä,ehkä muutaman sekuntin kerrallaan.
    jos ei noi auta niin sökö mikä sökö!
    äläkä ny vaa lähe niitte happojen kans läträämään!
    ite voi siinä ehkä touhuillessa hapotella!
     
  11. rampleri

    rampleri 3rd gear

    Taitaa noissa älylatureissa olla oikeestikin jotain taikavoimia.
    Itellä lavurissa tupla-akut joista toinen vanhempi, siinä sellane tarkistus silmä näytti että kuollut on.

    Ekaks vaikutti ettei tokene, mut jätin reiluks kaheks viikkoo laturin kiinni ja jossain välissä oli akku täyttyny. Kummatkin akut paikoillaan autossa, jos tällä mitään merkitystä.

    Pitkähköön aikaan saattoi vaikuttaa se että toi laturi on liian pieni tehoinen kahelle sata-ampeeriselle akulle. Annoin silti niiden olla kytkettynä paikoilleen.

    Joo, joskus sitä ihmettelee itteesäkin, et miks sitä pitää tehä aina ohjeitten vastasesti...
     
  12. Toope

    Toope 2nd gear

    Laitat vaan sen kiinni siihen älyttömään laturiin,se herää pikkuhiljaa jos herää. Voi mennä päivä ennenkun rupeaa ottamaan vastaan virtoja,noi älylaturit voi unohtaa tuossa hommassa.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Vaihdoin autoon akun kun se tyhjeni parissa päivässä niin ettei startannut enää. Latasin sitä ehtoopuolen akkua setekillä varmaan muutaman viikon, välillä siirtyi ylläpitoon ja välillä taas latasi.

    Sama akku on nyt ollut evp voortissa parisen vuotta ja pitää hyvin latauksen. Tosin käyttökertoja parista viiteen vuodessa ja väliaikoina maakenkä irti.

    Kyl siitä ällilaturista jotain hyötyä voip olla.
     
  14. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    tarkista jännite aina välillä. jos on jotain 9v niin tod näk joku kenno on rikki.

    koputtele ja kääntele nurin että jos on joku saostuma tai vastaava lyönyt levyt yhteen. kytke toinen akku rinnalle avuksi.. tyhmä laturi kiinni. niin tehokas kun mahdollista. anna ladata päivä. poista apuakku, odota pari tuntia. tarkista jännite. jos edelleen alle 10v niin taitaa olla entinen.

    kokeile ladata auton laturilla.. se kun antaa isomman lataus virran. kokeile antaa lyhyt kestoista shokki hoitoa 24v akulla tai laturilla. sekin voi herättää.

    ja jos jossain vaiheessa saat sen akun näyttämään 12v lukemia (parin tunnin laturista irrotuksen jälkeenkin) niin sitten kannattaa kytkeä se fiksulaturi pariksi päiväksi kiinni. tyhjentää akkua sitten jollain lampulla tms radiolla hieman.. ja sitten taas älykäslaturi viikoksi kiinni. siitä saattaa vielä tulla ihan käypä akku.

    nää älylaturit vaan vaatii yleensä että akussa on vähintään se +10v ennenkun alkavat oikeasti tunnistamaan että se on akku, tyhmemmällä laturilla saa pakotettua enemmän virtaa aluksi että älykäs tajuaa olemassaolon
     
    Rotten tykkää tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Viimeinen lause on asiaa. Akkua keittäessä syntyy vetyä. Se syttyy joskus räjähdysmäisesti. Korjailin joskus 30+ vuotta sitten todella kaukana kotoa moparin starttia. Korjailuyritysten seassa koestuksia ja kun sen koestuksen aika taas tuli, otin hommaa nopeuttaakseni autosta akun pihalle ja kontista käynnistyskaapelit. Maassa ollutta starttia laudanpalalla rattaasta jarruttaen pistin käynnistinkaapelin akunnapaan ties kuinka monettako kertaa jolloin akku "räjähti". Salama- tai pakkasakku meni yhden kennon kohtalta kokonaan poikki jolloin kennon hapot levisivät ympäristöön. Oli onneksi rillit ja nuoren pojan refleksit. Ei tullut yhtään palovammaa mutta sekä farkut että t-paita tulivat hetken päästä reikiä täyteen.

    Näkökin oli riskialueella.
     
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu joskus kaverin tallilla latingissa ollut akku jysähti rälläkän kipinästä. Akun yläosa kolahti kattoon. Tuli vähän kakkaa housuun.
     
    rane58 ja Karpov tykkäävät tästä.
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nestepainot mittaamalla selviää kennovika eikä kennovikasta kannata revistelua enempää herätellä.
     
  18. virta

    virta Gearhead

    No alle vuorokauden oli latauksessa automaattilaturilla ja startti pyörii siihen malliin että kuntoon tuli akku!Akku oli uudehko Mbatt josta on itsellä aiemmat hyvätkokemukset,kestävä akku vaikka ei tunnettu merkki.
    Sen verran korjausta aiempaan että automaattilaturi oli teholtaan 3.8a,ja tuohan on Lidin parin kympin laite.Jäin miettimään tuota tehoa kun akku olikin jo täynnä aika nopeasti.
    Kyllä itsekin meinasin luopua tuon kanssa toivosta kun auton laturilta ei vain tuntunut virtaa ottavan vastaan pätkääkään.
     
    Muokattu: 15.12.2017
    rane58 tykkää tästä.
  19. Toope

    Toope 2nd gear

    Jos tuntuu että nopeasti tuli täyteen,on se merkki siitä että on sulfatoitunut akku. Todelliset Ah:t voi nyt olla muuta kun mitä akun kyljessä lukee,mut jos riittää käyttöön niin mikäs siinä. Käytössä kun on niin jopa saattaa parantua jonkin verran kapasiteetti.

    Edit: Tuota jos "tyhmällä" muuntajalaturilla "keittäs" n.+15v jännitteellä,niin sulfaatti voi hieman liueta takas hapoksi. Ällilaturilla se ei onnistu,ne kun ei anna kun sen max 14.7v.
     
    Muokattu: 15.12.2017
  20. rampleri

    rampleri 3rd gear


    Tästäkään mitään ymmärrä, mut tuota sulfatoitumisen poistoahan juuri nuo ällilaturit mainostavat yhtenä ominaisuutenaan.

    Onko minua taas koijattu mainosmiesten toimesta?
     
    rane58 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!