Hydraulirullanostajien laatu & äänekkyys ? Kokemuksia kaivataan.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Futurage, 14.12.2017.

  1. Hai

    Hai Double Gearhead

    Vähän aisan vierestä, mutta uskallan kuitenkin.;)

    Aion koittaa kiinalaisia 165€uron (per setti) retro hydy rolllereita isossa moparissa.
    Hinta on sen verran halpa, että aion rohkaistua kokeilemaan. Myykää joku mulle edullinen uusi tai käytetty BBM hydy rolleri keppi, niin katsotaan miten jätkän käy.

    Sieltä saa halvalla myös muihin yleisiin rollerit.
    iso ja pieni Ford
    iso ja pieni Letukka
    iso ja pieni Mopar

    Vielä en kehu tai hauku kun on testaamatta. Kädessä hypisteltynä ne näyttää ihan hydy rollereilta.:)
     
  2. Futurage

    Futurage Gearhead

    Sulla taitaa olla toi nokkaprofiili suhteellisen maltillinen, jos design on 15-20 v takaa niin tää on tyypillistä.Nykyään saa jyrkkiä ramppeja .Katoin nokkasi arvot:
    Intake Duration at 050 inch Lift:234

    Exhaust Duration at 050 inch Lift:242

    Duration at 050 inch Lift:234 int./242 exh.

    Advertised Intake Duration:296

    Advertised Exhaust Duration:304

    Esim.Compin Extreme-sarjan nokka adv. 280 / 286 ja 0.050 242 / 248.

    Mutta tässä ääntelyssä ei ole kyse nokan rampista koska:
    - naputus kuuluu vain muutamasta venttiilistä
    - kylmänä / suuremmilla öljynpaineilla/uusilla öljyillä on lähes hiljainen

    Kyllähän se hydraulirullanostaja joutunee laahaavaan verrattuna aikamoisen tehtävän eteen kun nokkien muotoa keskenään vertailee.

    Mutta hieno homma jos jollakin edes on äänettömät nostajat...antaa muillekin toivoa.
     
    mmM tykkää tästä.
  3. Futurage

    Futurage Gearhead

    Taidan vielä kuitenkin kokeilla yhdet hydraulinostajat ennen kuin luovutan...olen nähnyt paljon vaivaa että tää auto olis niin sivistynyt kuin mahdollista..tietyillä reunaehdoilla..voimaa tarvii kuitenkin olla sen verran ettei kaikki bemarit ja nissanit mene ohi ( menee nyt 13,4 / 170 kmh 2,75 perällä, C6 laatikolla ja 195 65 radiaaleilla...2,3 sek 60 ft) :)
    Kaveri muuten laittoi viime keväänä 302 Fordiin hydraulirullanokan ja mekaaniset nostajat. Moottorissa on alukannet. Säätää venttiilivälykset kylmänä 0,10 mm ja pelaa hienosti. Mieto rallatus ja kiertää yli 7000 helposti. Kyllähän tällänen houkuttaa...
     
  4. Futurage

    Futurage Gearhead

    Tilasin toissakeväänä Morelin nostajat ja kun paketti saapui , kas siellä olikin Lunatin tuotteet Lunatin paketissa. Lunati on Morelin dealeri.
    Laitoin Lunatille eilen meilin jossa kysyin onko heillä tarjota FEh:en 2 eri nostajaa, siis Lunatin ja Morelin vai onko kyseessä vain eri nimellä myyty sama tuote.En ole saanut vielä vastausta...jos en saakaan niin todennäköisesti kyseessä on sitten sama tuote.
     
  5. Futurage

    Futurage Gearhead

    Onko se asia oikeasti näin ? Kysyn koska en tiedä.Siis että männän alla oleva öljytila latautuu nostajan matkatessa alaspäin ? En ole nostajaa purkanut varmaan 20 vuoteen, enkä muista tarkkaan miltä siellä näyttää mutta ajattelin näin:
    Nostajan preoloadmäntään vaikuttaa 2 voimaa: mäntää työntää ylöspäin öljynpaine ja vastavoimana tälle on yksinkertaistettuna työntötanko/venttiilinjousi.
    Kyllähän se työntötanko koko ajan painaa sitä mäntää alaspäin, oli nostaja menossa ylös-tai alaspäin, vertaa vaikka tilannetta jossa mittaat venttiilinjousimittarilla jousta,kyllä mittari suurinpiirtein saman paineen näyttää samoilla jousikorkeuksilla,puristit jousta kasaan tai toiseen suuntaan.
    Kyllähän tässä eroa varmaan on, lieneekö kysymyksessä ns.hystereesi-ilmiö ja lisäksi mäntään vaikuttaa myös inertia eli hitausvoima, se "haluaa jäädä paikalleen yläkuolokohdassa".
    Olisiko tässä kuitenkin se juttu miksi hydraulirullanostajan rakentaminen on niin vaikeaa..?Erot voimissa nostajan kulkiessa ylös / alas.

    Vai onko niin että preloadmäntä "kelluu" tietyssä korkeudessa, alhaalta sitä työntää öljynpaine ja työntötanko pistää vastaan.

    Enivei, kyllähän noi sisäiset toleranssit on tosi tärkeät.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joo, ei oo ihan uusinta hottia mut onneks tossa vaiheessa oli pikkuletukoihin sorvattu kärsiä jo semmonen nelkyt vuotta. Kivasti se toimii sinänsä. Pakoäänet on mieleiset ja jotenkin jaksaa mennäkkin. Nyt kun noita nokka/nostaja ääntelytopikkeja on lueskellu, niin toimivan paketin päivittäminen ei oo ekana mielessä!
     
  7. J.J.

    J.J. Gearhead

    Paljonko tulee nostajaan öljynpainetta per neliösentti ja paljonko jousipainetta. Ei taida öljynpaineet vaikuttaa yhtään mitään.

    Noin niinkuin karkeena esimerkkinä öljynpaineen vaikutuksesta nostajan toimintaan.

    Toki se nostaja sen paineen tarvitsee toimiakseen mutta vaikuttaako se sitten mihinkään. Ei kai.
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sorty kun lässytän taas 2 pyöräisestä mut vähän uutempiin härräköihin sopii pikkulohkon nostajat mutta ne ei toimi koska ne on tehty isommille paineille. En tiedä kuinka kasinkoneessa öljy nousee vintille mut jos nostajien kautta niin painetta tarvii.

    Kiitos ja anteeksi. :)

     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Öljynpaine ei juurikaan oleellisesti vaikuta sisämäntään. Siellä sisämännän alla on lähes umpitila, jossa on kans yksi jousi työntämässä ulospäin ja sinne menee öljy yksisuuntavenan läpi. Sinne päässyt öljy vaan kovettaa nostajan työnnössä ja kun se pikkasen painuu kuitekin, niin palautuksessa yksisuuntavenan kautta imastaan uus satsi pienen hävinneen määrän tilalle.
     
    J.J. tykkää tästä.
  10. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tottakai pitää öljyä kulkea myös yläkertaan. Auton koneessa tosin vaan paljon vähemmän kuin noissa pyörän koneissa joissa öljy myös jäähdyttää yläkertaa.

    Tossa vaan koitin ite sönkätä että öljynpaineet ei vaikuta nostajan toimintaan, että vaikka olisi kymmenen kiloa öljynpainetta niin ei venat kanna sen enempää kuin parin kilon paineella.

    Jollain rajulla nokalla voi nostajaan tulla helposti 400kg paine työntötankoa pitkin. Riippuen venajousista ja keinuvipusuhteesta. Siinä ei öljynpaineet paljoa hanttiin laita.

    Jussi289 tuossa vähän avasikin tuota hydynostajan toimintaperiaatteita.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Vähän survomalla pääsee...
     
  12. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Jotenkin jää hämäämään, että uusilla ja/tai viileillä öljyillä rallattaa vähemmän.

    Voisiko öljyä päästä jotenkin jostain nostajien ohi sen lämmittyä ja öljyn ohennuttua nostajat ei enää toimisi aivan täydellisesti ?

    Millaisia viskositeetteja olet kokeillut ? Itselle voisi tulla mieleen ennen nostajien vaihtoa kokeilla kertaalleen pykälää jäykempiä öljyjä ja erillistä öljynjäähdytintä (15w40 tai 20w50), ehkä...

    IS
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu ei oo hydraulitkaan ikuisia.
     
  14. Futurage

    Futurage Gearhead

    Näinhän se muuten taitaa olla ! Jos venttiilinjousen keskimääräinen jäykkyys on vaikkapa 300 lbs eli noin 135 kg ja öljynpaine 5 kg / cm niin ei se öljynpaine kyllä millään tavalla pistä vastaan sille venttiilinjouselle, oli kitkat ym. mitkä tahansa.
    Eli ei se "preloadmäntä" siellä mitenkään kellu näiden kahden voiman välissä vaan kyllä sen nostajan tarvii jotenkin lukkiutua.

    Pitääpäs maanantaina avata 20 vuoden tauon jälkeen nostaja ja tutkailla sisuskaluja tarkemmin.
    Compin rullanostajaa et kyllä rikkomatta avaa, se kun on lukittu Spirolockeilla, mutta noi Lunatit saa purettua.
     
  15. Futurage

    Futurage Gearhead

    Uusilla öljyillä on vähän aikaa lähes äänetön.Olen kokeillut eri öljyjä/viskositeetteja eikä selkeitä johtopäätöksiä voi vetää.
    Tässä vaiheessa kallistun 800 usd Crower-nostajien kannalle, jos ne hankin ja vielä ääntävät niin sitten pitää taikuroida lisää eri öljyjen kanssa.
    Kuten ekassa kommentissa kerroin niin kaverin pikkulohkoletukka kärsi samasta asiasta ja kun vaihtoi viime keväänä noi kalliit Crowerit Compin nostajien tilalle äänekkyys hävisi saman tien.Pitää haastatella Mattia lisää kun saan sen kiinni.
     
  16. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Muokattu: 15.12.2017
  17. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Et sä sitä Fordilla kiinni saa, sori, oli pakko...:)
     
  18. Futurage

    Futurage Gearhead

    Nää mun nostajat on Lunatit ( voi siis olla että Lunati=Morel), niissä lukee Lunati.Nää ei kyllä vaikuta väärennyksiltä.
    Aika huolestuttava juttu enivei toi väärennys.Kannattaa olla tarkkana jos jotain saa puoleen hintaan!

    Kyllä se Matin -55 letukka hyvin kulkee sillä 383:lla ja Performer RPM reseptillä + 4 lovisella..eipä ole vielä kokeiltua kuinka pärjää museofairlanelle...:)
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Morel nostajat mullakin on yhet Lunatin merkillä, tosin mekaaniset. Ei noit nostajavalmistajia ylipäätään ole kovin montaa, mut pikkasen specsit voivat vaihdella "tuotemerkistä" toiseen. Taitaa 90% tapauksista olla valmistajana Johnson lifters.
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Montakos nostajakokeilua ja öljytestiä tekee yhden crane nostajasarjan hinnalla..?! :rotfl: :poff:
     
    Futurage tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!