Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Juuri näin, ei olisi kauhean mittava hanke saada asiat kuntoon.

    Mutta kaikki pitäisi lähteä radan omistajan ja radan käyttäjän yhteistyöstä.
    Siinä ei saa olla mitään uhitteluja, että jos et laske vuokria, me siirrämme kilpailut muualle.
     
    supo ja kapav tykkäävät tästä.
  2. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Taitaa Nixon johtokunta olla joululomalla ja takas tammikuun puolessavälissä. Samaa mieltä, nyt perkeleen nopeasti se hattu päästä ja Tupalan juttusille eikä jäädä odottamaan yhteyden ottoa. Voi herra jumala sentään mikä kirjotus taas kattojärjestöltä.
     
    Tomas C5 tykkää tästä.
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Parahin Nixxon.

    Kiva kuulla että olet seurannut tekemisiäni ja muuta mitä ylipäänsä teen drag racingin parissa/hyväksi.

    Pitääpä vähentää varmaan tekemiset nolliin ja olla ihan vain hiljaa.


    Sen verran avaan tuota aiempaa kommentointiani,
    DRF:n Facebook-sivuilla on DRF itse kertonut tienneensä jo syksyllä, että on tulossa Resykli Oy:ltä päätös jotta ovat aikeissa lopettaa DR kilpailut radallaan.

    Otan hatun pois päästäni ja syön sen, luotin aikuisten ihmisten kirjoitteluun ja vituiksihan se meni.

    Sinut Nixxon nähdään varmasti neuvottelupöydässä kun kauden -19 kilpailupaikoista neuvotellaan?
     
    Pate-68 tykkää tästä.
  4. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Tässä kohtaa pitää muistaa että työpaperit syö Pöyryyden omat paperit paljaaltaan, eli että on vedenpitävä (niin, tässä tapauksessa aika kirjaimellisesti). Ne kun isot pamput ja virkamiehet päättää ja saa oman näkemyksensä läpite vaikka konsultin tekemänä, on niitä tunnetusti aika hankala pyörtää. En sano että mahdotonta, ennemmin kallista/aikaa vievää/raskasta?
     
  5. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Siis jos jollekkin oikeasti epäselvää, niin kyllä, johtokunta on hereillä. Netistä lukemani perusteella ainakin Jarmo Grönman ollut yhteydessä niin perjantaina kuin myös eilen Tupalaan. Johtokunta ei Salakarin mukaan ole ollenkaan ollut tietoinen mahdollisuudesta, ettei kiihdytysajot ehkä jatku Alastarolla. Tupala ei ole siis minkäänlaisessa yhteydessä ollut asiakkaaseensa tehdessään päätöksiä asiakkaan tapahtumiin liittyen, eikä vielä perjantaina maininnut ollenkaan Pöyry OY:n selvitystä Grönmanille.
    Minusta ainakin tuntuu, että drag race kuljettajia kusetetaan nyt ratayhtiön toimesta silmään. FHRA on ollut aivan yhtä tietämätön tilanteesta, ja tuo Pöyry OY:n selvitys voi tulevaisuudessa olla oikeasti tuhoisa lajille jos se lähtee politiikan myllyssä elämään. Asvaltti kyllä Tupalalle kelpasi, hyvä ettei kaidevaluja ehditty samalla tekemään.
    Edit: niin, siis älkää ymmärtäkö väärin. Tupala voi yrittäjänä vuokrata tai olla vuokraamatta, etenkin kun asvaltista ei DRF:än kanssa mitään sovittu, siihen hänellä on oikeus. Sitä en käsitä miksi tarvitsee tuollainen selvitys suurennella ja paisutella ja vielä leikkiä tietämätöntä sen päälle, miksei sano suoraan että drag racing on liian kallis ja siksi ei-toivottu laji Alastarolle, piste.
     
    Muokattu: 18.12.2017
    Pate-68, et1133 ja Mikkis tykkäävät tästä.
  6. MaxDura

    MaxDura Gearhead

  7. PerttiP

    PerttiP 1st gear

    Hyvå Nixxon,
    Svenska talade bättre Folke. Ristus, herää ny vanha ukko.

    P

    Tupalalla ei ole mitään velvollisuutta tehdä sijoitusta joka ei maksa ikinä itseään takaisin.
    Tyhmä yrittäjä jos semmoisen tekee. Yritystoiminta perustuu tuottavaan toimintaan, jokainen sen tietää (paitsi ne jotka on työskennelleet koko elämänsä suojatyökeskuksissa ja odottaneet etuuksia). Muutenkin kuoleva laji, 3-5 viimeistä EM kisaa onnettomia, sen voi jokainen käydä kysymässä ulkomaalaisilta kuskeilta.

    Nyt FHRA:lla vihdoinkin aikaa panostaa perusjäsenistöön.
    Olisi DRF ja ne FHRA johtohenkilöt jotka tiesivät että lupahommat on kortilla, voineet ilmoittaa hyvissä ajoin kisatiimeille tulevasta, se olisi ollut suotavaa ja asiallista.
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Noniin, nythän tuo kuulostaa jo oikealta asialta.
    Miksi tuotakaan lausuntoa ei voinut heti tehdä?

    Nyt sitten odotellaan päätöstä onko tuo nykyjärjestelmä riittävä.

    Itse olen siinä uskossa että ei ole, varsinkaan siinä vaiheessa kun katsotaan noita vääristeltyjä lukuja.

    TF taitaa kuluttaa nitroa per lähtö, lämmityskäyttöineen 80-100 litraa?

    Alkoholiautot TMD, TMFC, PM, 40 litraa
    TD ja SPS hieman vähemmän.

    PS ?? Jotain litroja?
    Nixxon, paljonko teillä menee polttoainetta per lähtö? 10 litraa?

    Katuluokan autot varmaan imuroi puolesta litrasta viiteen litraan?

    Nuo ylläolevat on yläkanttiin arvioituja, mutta silti ei päästä tuon Pöyry Oy:n ja Resykli Oy:n antamiin lukuihin raportissaan.
     
  9. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Heitän mutua tähän väliin, pyydän anteeksi jos joskus osoittautuu että olen väärässä, mutta..
    Jos FHRA:lta ei ei ole tiedusteltu edes osallistujamääriä (Pöyry OY:n laskelmissa pro stock, pro mod ja top methanol taitaa kaikissa olla 30 kuskia, olisikin :odsmile:) niin silloinhan nuo ovat joko ratayhtiöltä tai tuulesta temmattuja. Jos ovat tuulesta, on se Pöyryn häpeä, jos Tupalalta, niin ihmettelen vain että miksi liioitella, jos ei tarkoituksena saada drag racing huonoon valoon raportissa? Vai tietääkö mahdollisesti joku, mistä nuo luvut ovat, itse epäilen hyvin vahvasti että olisi kilpailun järjestäjältä, mutta sekin on mahdollisuus.

    Ja nuo litramäärät, ne ovat vaan aivan käsittämättömät. Nopealla laskulla sm-kisaan budjetoitu 66 litraa per auto, eli sellaiset 10 litraa lähtöön. Ei tuollaisia määriä taida mennä kuin ehkä remmivehkeillä TD ja SPS, ei todellakaan 9 sekuntin häksättimellä, ei millään. Nitropyörä vie 150 litraa, eli joku 30 litraa lähtöön? Aika rikkaalla taitaa kavereiden pyörät käydä.. Tuo selvitys täytyy saada ammuttua alas jonkun toimesta, ettei se vaan päädy esimerkkitapaukseksi ely-keskukseen ja sen jälkeen ikuisesti haittaa kaikkea kiihdytystoimintaa Suomessa. Mutta millä tämä tapahtuu, riittääkö pelkkä FHRA:n ja DRF:än "vastaselvitys"? Olisiko mahdollista asialle saada mediahuomiota, tai mitähän Pöyry OY on itse mieltä selvityksestään, jos heille siitä joku taho soittaisi?
     
    Mikkis tykkää tästä.
  10. BUICK:it

    BUICK:it 3rd gear

    "Jos Aluehallintovirastossa katsotaan nykyiset ja suunnitellut maaperän ja pohjaveden suojausmenettelyt riittäviksi, voivat kiihdytyskilpailut jatkua entiseen tapaan"

    Tuskin menee kun on vääristelty ja tehty Drag racesta ISO riski kuten Pöyryn raportti kertoo. Silloin on ratayhtiön hyvä mennä tuon yllä olevan taakse "piiloon" ja todeta voi voi...ei voi mitään.
     
    kojootti tykkää tästä.
  11. nixxon

    nixxon 3rd gear

    No ni
    Tämä bettre mies ei käytä face book joten minun
    oli pakko käydä drf sivuilla ja minä en todellakaan
    Vieläkään löytänyt mitään muuta kun että selvitykset
    näytteistä yms.kaikissa oli lähdössä johonkin instanssi
    Lopettamisesta en tienyt eikä varmaan kovin moni
    muukaan.ja suunta mistä tuli oli minullekin todellinen yllätys.ja herätyksen jos olisi ollut fiksumpi niin olisi

    Jo 90 luvulla herännyt ja myynyt kaikki ja tehnyt jotain muuta.
    Ja muistaakseni valoitin kyllä että jos vuokrataan rata
    7päivää vuodessa niin ei kyllä investointi innostus voi
    olla suuri. Mutta nyt taitaa olla enemmän terosta kiinni haluaako hän jatkaa vai uhrtaanko Drag Racing ja siirytään suuntaan no-prep Bensamäärä niin meillä menee noin 4l bensaa lyjytön
    per veto

    Ps miten voit sanoa 22v vanhaksi
    Nixxon
     
    Muokattu: 18.12.2017
  12. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Hei uuvatti, eiköhän Nixon tarkoita että menee neuvottelemaan Tupalan kanssa miten asiaan saadaan ratkaisu. Herää sinä niin ymmärrät mitä täällä kirjoitetaan!
     
  13. salakazi

    salakazi 2nd gear

    Ei ole Pöyryn tekemä selvitys vaan Resykli Oy:n selvitys Pöyry Oy:lle joka on asiassa konsulttina eli Teron tekemä selvitys millä pienenetään riskiä haitallisten aineden pääsystä pohjaveteen. Litra määrät ja muukin asiantunteva kiihdytys info on Teron kynästä.

    Näyttää lähteneen lähteneen jo politiikan myllyyn 27.102017, pitää vaan toivoo ettei menny lapsi pesuveden mukana. Drag racingiä on tuon selvityksen jälkeen ainakaan Alastarolle turha haikailla olkoon lakki kädessä nöyränä anelija sitten vaikka itse NHRA
     
  14. salakazi

    salakazi 2nd gear

    viranomaisten rattaat on jo hyvää vauhtia jauhamassa kiihdytys baanaa parkkipaikaksi;
    http://212.146.61.96/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/pk_asil.htm?+elin=YMPRAKLTK&pvm=13.12.2017 17:00

    LAUSUNTO ETELÄ-SUOMEN ALUEHALLLINTOVIRASTOLLE RESYKLI OY:N ANTAMASTA SELVITYKSESTÄ ( DNRO ESAVI/7738/2016 ) Ymp.rak.ltk. 13.12.2017 § 106

    Kiihdytyskilpailutoiminta esitetään lopetettavaksi ja varikkoalueiden hulevedet johdettavaksi rakennettavaan hulevesiviemäriin ja sen kautta pohjavesialueen ulkopuolelle vuoteen 2019 mennessä.

    Rakennustarkastaja: Ympäristö- ja rakennuslautakunta antaa Resykli Oy:n Etelä-Suomen aluehallintovirastolle antamasta selvityksestä, Dnro ESAVI/7738/2016, seuraavan lausunnon:....

    Selvitys osoittaa, että mainittavaa vaaraa pohjavesille aiheuttavat kiihdytyskilpailut suurimpien poltto- ja voiteluainemäärien sekä kitkantorjuntaan käytettävän kemikaalin johdosta. Lautakunta katsoo, että kiihdytysajojen lopettaminen on erittäin tehokas tapa vähentää pohjavedelle aiheutuvaa pilaantumisen vaaraa.

    Nyt ei auta muu kuin kaikki kiihdytyksen kannattajat yhteisrintamaan että laji säilyy ja saadaan yhdessä hommattua sellainen suorituspaikka että EM:kisoja ajetaan myös 2019 suomessa
     
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Täs on kyllä fyyralla yhdistyksenä paikka tehdä ja vaatia oikaisua noihin teitoihin ja määriin. Ja ehkä vähän Tupalatakin udella motivaatiota tolle puutaheinälle. Mut eiköhän hallitus tiedä mitä se tekee.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  16. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Okei, elikkä näinpäin. Mulla mennyt siis selvitysten suunta väärin!
     
  17. salakazi

    salakazi 2nd gear

    Edelleen;
    FHRA = jäsenet,
    Niille jotka täällä eivät tiedä keitä tämä "ylimielinen fyyranhallitus" on, niin voin selventää että harvalukuisen jäsenistön keskuudestaan valitsema 8 henkinen johtokunta ja Puheenjohtaja = rivijäseniä ja tavallisia harrastajia, eikä ollenkaan se usein täällä esitetty kasvoton salaliittoseura
     
    pile ja kojootti tykkäävät tästä.
  18. salakazi

    salakazi 2nd gear

    Jos harrastajat on edelleen sitä mieltä ettei "ainakaan sen FYYRAN kanssa tehdä mitään" niin sitten vaan pystyyn sellaista yhdistystä mikä kerää lauman kasaan ja hoitaa asiat kuntoon
     
    Pate-68 tykkää tästä.
  19. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Viimekesänä ihmettelin varikon viereen tehtyä kaivausta, ja ajattelin että onpa siihen tehty helvetinmoinen luonnon pisuaari tiimeille!

    Juuri nyt tuntuu että se olikin valmiiksi kaivettu joukkohauta, jonka äärellä viimeisen kisan "palkintojen jako" aiotaan suorittaa..
     

Kerro tästä muillekin!