Kertokaa fiksulle nelivedosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Karpov, 10.12.2017.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En kyl jotain grandia yksinkertaseks sanois.....ihan törkeet määrät kaikkea turhaa tos mikä mullekkin ajautu ja makaa pihalla. Täytys viittiä tehä jotain sille mut koko konetila on varsin puistattava ja sisältäkin auto on enemmänkin joku hävittäjän ohjaamo kuin auton ohjaamo.
     
  2. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    No mulla makaa 4Litran suorakutonen konehuoneessa, on kait siellä tilaa hyvin. Aika karvalakki varusteiltaan tuo Laredo, on siinä tietenni sähköpeilit ja ikkunat, ilmastointi, abs. Mut mitään sähköpenkkejä yms ajonestoja, kauko-ohjauksia siinä ei ole. Keskuslukkoki pelaa vaan napista. Kaverilla oli joskus 5.9 Limitedi ni siellä oli kyllä paljo kamaa kaikkialla.. :D
     
    rane58 tykkää tästä.
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Justiin eilen katsoin amerikan top gearia ja siellä kehuttiin, että nissanissa on maailman paras neliveto. Joku gtr tms. nissutin se oli. Ajoi kilpaa kelkkaa vastaan joissain ameriikan talvessa.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Aivan hirvittävä ohjelma. Jostain syystä katsoin, mutta jopa mainostauot oli parempaa viihdettä kuin toi ohjelma. Ne juontajat on aivan vammasia.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Katoin myös sen. Luulis silti että jatkuvasti päällä oleva neliveto ois aukotompi kuin sellanen missä tietokone sählää mukana.


    Siis periaatteessahan tietokone varmasti nopea ja fiksu mutta....
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No minäkin tulin soittotreeneistä kotia ja löysin vaimon sohvalta katsomassa top gear USAa. Siinä samalla tuli itsekin sitten katsottua.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Top Gear USA on kyllä karmein auto-ohjelma mikä on. Ja se automerkki ei paljon vaikuta miten se auto etenee, vaan vetotapa ja jousitus. Ihan sama melkein onko torsenin päällä, VW, Audi, Volvo yms...
     
    xarper tykkää tästä.
  8. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Nekin on aika harvinaisia näillä kulmilla....? ;)
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Yks oli aikanaan myynnissä, vähän nahkeesti kelpas. Kaverille sitten tuli ja siellä se makaa takapihalla. 4.0.

    Takaveto exploreitakin yhtä hyvällä menestyksellä kaupattu välillä nettiautossa.
     
  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Oikealla nelivedolla varustettu henkilöautokin, menee ihan mukavasti paksussakin lumessa, verrattuna vajaavetoiseen.
     
  11. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Miksi vitussa minun pitää aina lapioida tunti vaikka on pelkästään 2 pyörää 30 sentin hangessa? Joko toinen pää tai toinen sivu kokeiltu. Siispä ei tainnut olla jäätä alla tuossa videossa.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Yllättävän herkästi toi 4wd lähtee luistoon. Kaasun antaminen vielä mukavasti lisää vauhtia ko toimintaan :D

    Torsen siis. Aika takavetonen meininki näin pääperiaatteessa.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  13. Seejii

    Seejii Gearhead

    Puuterilumessa menee myös yksipyörävetoinen ihan samalla tavalla riippumatta onko vetävä pyörä edessä takana vai sivussa.

    Subaru tuolla näytöllä, ei jatkoon!

    parhaimmat nelivedot toimivat nopeudesta riippumatta. Henkilöautot tyypillisesti liikkuvat liike-energiansa turvin. Otetaan paikaltaan lähtö kaltevalla, liukkaalla ja epätasaisella alustalla niin johan alkaa eroja löytymään!
     
    rane58 tykkää tästä.
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sai peltoauto sierrankin ajettua tollasesta kinoksesta pois kuha just ei ollu jäätä alla.....
     
  15. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Tuoki o aikapaljosti riippuvaine siit päästä.Prese-käsi yhteys jos ei toimi.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tjaa. En tiedä miten se auton käytökseen vaikuttaa?


    Toki sillä, että ajaa rauhallisesti mutta muuten?

    Veikkaan että auto on edelleen takavetomainen ajo sitä sitten kankkunen tai minä.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kyllähän siihen nelikon "takavetomaisuuteen" vaikuttaa eniten painojakauma mutta myös voimansiirron tyyli omana lisänään. Mikäli nelikolla käännät rattia niinkuin normaalisti takavetoisella niin kyllähän se puskee kuin etuveto mutta halutessaan sitä rattia voipi kääntää enempi ja silloin se "takavetoisuuus" tulee ilmi ;)
     
  18. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh on toi vähän hassu vrt. joskus Fleetsideen, se meni kutakuinkin sinne minne renkaat osotti kun nelikko päällä paino luisussa mutta tuo Quattro kyllä puskee ihan homona jos ei oo renkaat täysin linkussa ja pakkoykkösellä tjsp ensin. Etkä kyllä sillonkaan tee paikallaan mitään U käännöksiä kaasulla.
     
  19. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Harva tarvitsee paikallaan U-käännöksiä kaasulla!:)
     
    xarper tykkää tästä.
  20. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Riippuen nelikosta, mutta ainakin Range Rover, Grand Cherokee ZJ sekä Subaru Forester lähtee siistiin ”takavetoluisuun” kun hieman säätelee kaasupoljinta, eli kesken puskemisen, keventää hieman, ja painaa lisää kaasua.

    Samalla tyylillä saattaa joskus onnistua ihan paikallaan u-käännös.

    Kannattaa harjoitella oman auton sielunelämää ja käytöstä.
     
    rane58 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!