Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Egr venttiilillä lienee tekemistä ton karstottumisen kanssa noissa.

    En ainakaan ite keksi mikä muu suodatetussa ilmassa muka voisi karstaa tehä
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kyllähän siellä imupuolella käväisee pikkuisen palokaasuja kääntymässä venttiilin auetessa ja ohjureista tulee ajanmittaan pikkuisen öljyä myöskin. Kaasulla ei kait ole samanmoista liuotinpesuvaikutusta kuin ilma-bensa-coctaililla.
     
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    EGR ja huohotuskaasut ne venttiilit sotkee kunnossa olevassa koneessa.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo, totta.

    Varmaan jos tekee bensa-kaasu kannattaa ajaa välillä tankillinen bensallakin
     
    DX tykkää tästä.
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eikös käynnistys yleensä tapahdu bensalla?
     
    rane58 tykkää tästä.
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Ihmettelenkin tuota pakokaasujen takaisinkierrätystä. Aineen häviämättömyyden laki! Yleensä polttamalla aine muuttuu, mutta yleensä vaan haitallisemmaksi? Varmaan Typen oksidit vähenee, mutta minkälaiseksi palo yhdisteeksi se muuttuu?
    JOS EGR;n tulppais, niin kuulemma polttoaineenkulutus pienenee, imusarja pysyy puhtaampana, ja kone toimii paremmin, ainakin vanhempana.
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Joo kannattaa ajaa välillä bensallakin kun se ei siellä tankissa säily kovinkaan kauan kun bensapumppu sitä kuitenkin pyörittää edestakaisin.

    Noissa jälkiasenteisissa pystyy syöttämään koko ajan bensaa sekaan jos haluaa. Mulla tulee muutama millisekunti bensaa kun suuttimien aukiolo aika menee muistaakseni yli 15 millisekuntia eli kovemmilla kierroksilla tai vedättäessä. Eli lähinnä vähän avustamaan paloa.
     
    Vezques tykkää tästä.
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Noissa tehdastekoisissa Volvoissa startti on aina bensalla. Tilanteesta riippuen vaihtaa muutaman sekunnin tai jopa minuuttien päästä kaasulle. Oleellisinta on, että paineenalennin ei jäädy. Kun painetta pudotetaan 200bar -> 2bar käy paikat vähän vilpoisiksi. Siksi alenninta lämmitetään jäähdytysnesteellä ja jos neste on vielä kylmää, niin menee hetki, kunnes ohjaus antaa mennä kaasulle.
    Volvoissa on konsti suoralle kaasustarttaukselle, jos bensa on loppu.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Muuttuuko mikskääm.

    Muistasin että pienemmällä palamislämpötilalla sitä typen oksidia ei muodostu laisinkaan, mut todennäkösesri olen väärässä?
     
  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Sehän se on EGR:n tarkoitus, että pudotetaan palamislämpötilaa, jolloin ei muodostuisi typen oksideja. Moottorillehan se ei hyvää tee. Ja kellepä paskan syönti tekisi, vaikka jotkut saksalaiset siitä tykkääkin.
     
    valpas ja jorkat tykkäävät tästä.
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Aamulehdessä oli hyvä, ja asiapitoinen juttu Biokaasusta/Maakaasusta. En saanut siitä linkkiä tänne. Oli vain näköislehden Teema-osiossa.
    Suurella ihmetyksellä seuraan kun hallitus ajaa sähkökäyttöistä autoa markkinoille väkisin, kuin käärmettä pysyyn.
    Olisko niin, että kaasulle on jo valmiit "välistävetäjät" olemassa, eli hallituksessa olevien lähipiiri ei pääse rahastamaan, ja rikastumaan? Vaikka eikös Gasum oo jo Valtion näpeissä?
    Se Dieselveron tapainen maksu pitäisi poistaa kaasuautoilta. Olisi ensimmäinen ekoteko hallitukselta.
    Se siinä varmaan on, että monet käytössä olevat autot pystyy muutamalla satasella, tai tonnilla muuttamaan kaasukäyttöisiksi. Romahduttaisi jonkun silmäätekevän autontuonti/romutus bisnekset (saman silmäätekevän peukalon alla), ja antaisi ansaintamahdollisuuden rahvaalle korjaamotyöläiselle. Se olisi niin väärin.....
    Mullakin on naapurissa hele...., ei kun tosi iso maatila (isoja pyöröpaaleja pellolla tuhansia), josta tulee lietelannan, ja hajun perusteella tosi paljon Biokaasua. Lietelantaa on saanu pelloille edukkaasti. Pintaan levitettynä se estää varkaiden tulon pellon kautta, tai eivät tuu toista kertaa sen kautta......
    Viimeks isolla levityskoneella upotettiin lanta muutaman sentin syvyyteen, eikä tuoksahdellut, kuin pari päivää, ja heinä kasvo vain niissä kohdissa, joissa oli lietelantaa. Helkutin hyvä aine.
    Pystysköhän tekeen biokaasua itse?
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Pystyy, suosittelen Lundenin tai Jalaostajan tuotetta ja kylkeen ruisleipä juustolla. Maito kruunaa tuotoksen, toisilla jopa monin kertaisesti.:)

    Mut oikeesti satsaus prosessilaitteisiin lienee yhdelle taloudelle aika iso sijoitus. Voihan niitä kuitenkin kysyä Meteneriltä.

    En oikein usko hallituksen salaliittoihin varsinkaan tämän uusimman lakiehdotuksen jälkeen. On sen verran myönteinen muutoksille.
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Jep, mutta jos on joku asia, joka näyttää joltakin, niin hyvin usein se on just sitä, miltä se näyttää, vaikka toisin yritetään todistaa, sääntöihin vedoten.
     
  14. B-66

    B-66 Gearhead

  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  16. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Katsooko poliisi tien päällä jos on kaasulla?
    Ymmärtävätkö edes? Onko rek otteessa merkintä?
    Muuttuuko verot jotenkin jos katsastaa kaasulle?
    Kaikki uutta mulle....
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaasusta menee dieselveron kaltaiselle ajoneuvon tyypistä (hlö/paku/kuorkki) ja painosta riippuvalle verolle. Viinasta ei ainakaan vielä.
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Otteeseen tulee merkintä Bensa / CNG (compressed natural gas)

    Vero taisi olla henkilöautoissa 3.3 senttiä per alkaka 100kg per päivä. Kuorma-autoissa ~85€ vuodessa. Pakujen hintaa en muista.

    Jos puhutaan vaikka ihan uudesta kaasu octaviasta niin se taitaa olla halvempi uutena kun bensa veljensä. Molemmissa yhtä iso bensa tankki. Toki vuotuinen vero tulee päälle.

    Itse ajan -03 1500hd silveradolla ja olen oikein tyytyväinen.

    Suosittelen jos asemia on järkevällä etäisyydellä.
     
  19. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Noita jo valmiita "kaasuautoja" saa USAsta halvalla. Jotkut ala Mexico mallia - kosaanipullot kolisee lavalla mutta tuntuu ne toimivan.
    Siksi kyselin...
     
  20. Vezques

    Vezques 3rd gear

    Onkos porukka hakenut jo muuntotukia?

    No sanotaan näin, että jos teet muutoksen etkä muutoskatsasta niin se, että joku sen tajuaisi kertomatta on aika epätodennäköistä (ottamatta sitten kantaa, jos jotain sattuu ja takautuvasti selvittäessä selviää kaasulaitteisto).
     

Kerro tästä muillekin!