Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Ajatukseni olikin et jos mutkarataa halutaan rakentaa lisää ei sillä riskit pienene vaan jostain muusta on tuo "vähennys"tehtävä.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  2. PerttiP

    PerttiP 1st gear

    Hox Hox, Miten FHRA tuon radan nyt sitten pelastaisi. Persaukinen puulaaki, mistä kaivaa rahat, kun muutenkin kädestä suuhun elämistä.

    Jokainen jolla on ALV numero ja on joutunut palkkansa tienaamaan ja itsensä yrittämisellä elättämään, tajuaa että jos tuommoisen radan ja varikkoalueen hulevesijärjestelmä kaikkineen maksaa 300 000 - 500 000e, se raha ei tule koskaan takaisin. Mikäs vitun sponsori on radan omistaja on. Päin vastoin radan yrittäjän pitää saada tuommonen investointi pois 5-6vuodessa ja sinäkin aikana pientä tuottoa investoinnin maksun lisäksi.

    Jokainen tietää että yritystoiminnan tarkoitus on tuottaa, yleisesti tuotto-odotus on 5-10% välillä ja nyt sitten pitäs kiihdytysporukalle tehdä investointi ja kirota että kun ei 20vuodessa tule rahat takaisin.....

    Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Ei kukaan kustanna toisten harrastusta ja luuleeko tosiaan porukka että tupalalla jää käteen kaikki se mitä FHRA maksaa parista kisasta hänelle. Ei ole mitään kuluja jätehuolto, kiinteistövero, sähkö, vakuutus, investointi yms puolella vaan koko FHRAn maksaman vuokran voi pistää suoraan taskuun ja lähteä karibian lomalle. just niin.

    Pankaa nyt asioista perilläolevat eli Salakari, Ensokutseitti ja muut paljonko se raha on mitä esim. menneenä vuotena maksoitte ratayhtiölle, vai onko se salaisuus?

    sitten tehdään laskelmat yhdessä helmitaulun kanssa, ennen kuin tuo yksi kerkiää hypätä sillalta.
     
    jorkat, supo ja GS tykkäävät tästä.
  3. nalle71

    nalle71 Gearhead

    Sitten alkavat vaan pohjanmaalla katteleen ja toteuttaan KV-kiihdytysrataa palveluineen. Katseet etelään ja yhteistyöhön EDRA;n kanssa Suomessa EM-kisoja tuskin enään nähdään ens vuoden jälkeen paitsi, jos joku dragracing;kiä rakastava miljonääri haluaa sijoittaa. Oikarinen vihjaa vähän näille kotimaisille formulakuskeille
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    Bisnes on bisnes ja jeesus on jeesus....
     
  5. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Toistan jo vähän itseäni, ei se pointti edelleenkään ole se että onko Tupalan pakko jatkaa kannattamatonta toimintaa sen kiihdytyssuoran kanssa, sen jokainen ymmärtää että ei ole. Mutta miksi tehdä tämä kaikki salassa toivoen, ettei kukaan huomaa ja vielä liioitella järjettömiä sinne selvitykseen. Se selvitys voi pahimmillaan tulevaisuudessa lopettaa kiihdytysajot Suomessa jos jää byrokratian rattaisiin elämään.
     
    Yarza, cutlass cruiser, Heikki ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. GS

    GS Gearhead

    Kysymys on yrityksen omista asioista, joita kukaan yrittäjä, Tupala mukaanlukien ei halua kesken prosessin levitellä julkisuuteen, eikä tähän mikään myöskään tässä vaiheessa velvoita.
    Tämä koko keissihän on lisäksi pääosin käyty vasta tämän syksyn aikana, eikä se vieläkään ole ”aamenen kanssa” valmiina niin että mitään neuvotteluja mihinkään suuntaan pitäisi vielä lähteä käymään.
    Eli mitään lopullisia päätöksiähän edes tämän ydinasian, eli suojaustason välttämättömyyden kanssa ole tehty, jolloin neuvottelu yhdenkään kolmannen osapuolen kanssa ei vielä ole edes ajankohtaista.

    Eli eihän tässä kukaan ole yrittänyt tehdä mitään ”salassa” yhtään sen enempää kuin miten nämä asiat ihan normaalistikkin menee. Voisi melkein väittää että tämä Lauttakylä-lehden juttu on ennenaikainen ”julkinen vuoto”, kuin että tässä vaiheessa kenelläkään olisi vielä mitään konkreettista ja konkreettisesta neuvoteltavaa.

    Tästä ”liioittelusta” vielä, eli ympäristölupaan kirjatut määrät ovat ehdottomia maksimioletuksia, maksimitapauksessa, ei keskimääräisiä todellisia.
    Eli ne ovat määriä joita missään olosuhteissa eikä ilman uutta anottua erityislupaa saa ylittää.
    Mikäli ylitys määrissä havaitaan, tarkoittaa se käytännössä radan kiinni laittamista, luvan purkua ja uudelleen käsittelyä (ympäristöluvan ehtojen tuottamuksellinen rikkomus).
    Pahimmassa tapauksessa tämä tarkoittaa vuotta/paria vuotta rata kiinni ja melkoista kasaa työtä ja rahaa.
    Eli ”sanktio” siitä mahdollisuudesta että ilmoitetut määrät jostain syystä sattuisivatkin ylittymään, ovat niin kovat että lupaehdoissa tässä kohtaa pitää ehdottomasti ”liioitella”, kuin yrittää mennä rimaa hipoen.
    Lisäksi, vaikka lupaehdoissa määrät puolitettaisiin, se tuskin vaikuttaisi mitenkään nykyisiin vaatimuksiin.
     
    Muokattu: 20.12.2017
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Puolustusvoiman Tiedustelukeskus, tai Alastaron moottorirata, tietovuotoja kaikkineen :D
     
  8. kallekko

    kallekko 1st gear

    Onhan jatkopeli selvillä tuon toimitetun lausunnon jälkeen. Loppu tulee kiihdytysajoille Alastarolla, se on selvä. Kukaan ei sijoita sinne tarvittavia summia ellei sitä ylimääräistä ole todella paljon. Tuottoa sijoitetulle pääomalle ei saisi milloinkaan.

    Motoparkin EM kisat voi unohtaa jo heti, turha haikailla mahdottomuuksien perään. Iittiin ei suoraa tule, enkä usko muuallekkaan sellaista rakennettavan. Nykymaailmassa sijoitusten pitää noissa summissa tuottaa, hyväntekeväisyyttä voidaan tehdä pienissä summissa.
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Kyllä, mikään yritys ei tässä näekkään tuotto-odotuksia sijoitetulle pääomalle ja sitä kautta tämä ei olekkaan bisnesasia, vaan harrastajien asia.
    Mikäli harrastajat haluavat harrastaa, silloin harrastuksista pitää myös maksaa ja hyvin harvoin ”harrastukset” tuottavat voittoa.

    Tässä ei varmastikkaan ole kyse ”kertainvestoinnista” niin että....”puolimilliänythetitähänkäteenjoshalutaanajaa”...vaan eiköhän tähän ole löydettävissä jokin pidempiaikainen rahoitusratkaisu, puolin jos toisin.
    Eli se mikä on faktaa on se että Tupala/Resykli ei ko.suojausta maksa omasta pussistaan, mutta sitähän me emme ilman neuvottelupöytään istumista tiedä, onko hän kuitenkin lopulta valmis lähtemään rahoittamaan osaa tehdyistä töistä ja minkälaisin ehdoin?
    Lopullinen hintalappu on siis harrastajien osalta tässä kohtaa täysin avoin ja oikeastaan kokonaan spekulaation ulottumattomissa (joo, rahaa varmasti menee, mutta kuinka paljon?).

    Se mikä tässä myös olisi oleellista olisi pyrkimys radan tulopuolen kasvattamiseen ja se taas vaatii lisää maksavia kilpailijoita ja maksavia katsojia lisää. Ainakin lähtökohtaisesti niin että tappiokisoja ei järjestäjälle olisi lainkaan, vaan jokainen ajopäivä myös tuottaisi.
    Tämä taas kerran vaatii lajin itsetutkiskelua ja tosiasioiden myöntämistä niin että laji saadaan nostettua tähän päivään.
    Nostalgia ja ” anhojen muistelu” kun ei elätä eikä maksa niitä laskuja mitä harrastamisesta pitää maksaa ja silloin jokaisen pitää pystyä taipumaan tämän tuulen suuntaan.
    Pelkkä omaan napaan tuijottelu ei maksa lajista aiheutuvia laskuja, vaan ne maksaa suuri yleisö ja yhteistyökumppanit.
     
  10. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Nyt on jo vähän selittelyn makua. Julkisuuteen ei tarvitse mitään revitellä, mutta tajuaahan sen tyhmempikin että hyvää makua osoittaa jos radan ainoalle käyttäjälle (eli FHRA:n johtokunnalle siis) tiedoittaisi asiasta ja pyrkisi yhdessä löytämään ratkaisua. Lopputulos olisi sama kuin miltä nyt näyttää, mutta tällaista kohua ei olisi tarvinnut nostattaa.
    Missä vaiheessa itse olisit ottabut yhteyttä asiakkaaseesi? Siinä vaiheessa kun he yrittävät varata kesälle 2019 ratapäiviä? Vai olisiko se ollut liian aikaista?

    Ja tuo "maksimimäärä" on melkoista hölynpölyä, rata-ajojen kohdalle merkatuissa polttoainemäärissä, joista en tiedä ovatko kohdalle osuvia, lukee että ovat karkeita arvioita ja voivat vaihdella.
    Muutenkin se raportti antaa käsittämättömän huonon kuvan kiihdytyshommista, aivan kuin automme turvalaitteineen olisivat jostain -80-luvulta ja ulkomaalaiset kisaajat apinoita, jotka valuttelevat öljyjään pitkin pientareita. Tuollaista selvitystä et voi tosissasi puollustella, jos haluat kiihdytyshommien Suomessa jatkuvan.
     
    jknR, JuhaKuu ja pantera tykkäävät tästä.
  11. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Jos asiaa lähestyy yrittäjänäkökulmasta tai ylipäätään taloudelliselta kantilta niin tapaushan on aika selvä.

    Jos pelkkään kiihdytysrataan tarvittaisiin jopa puolen miljoonan euron investoinnit ja samaan aikaan edelleen myös asfalttirataan ja rata-alueen yleiseen infraan on tarvetta investoida ja vastaavasti taas pääosa ratayhtiön liikevaihdosta tulee muusta kuin kiihdytyskisoista ja myös pääosa radan käytöstä on muuta kuin kiihdytyskisoja niin eihän siinä ole ratayhtiön kannalta järkevää laittaa rahaa kiinni kiihdytysrataan, joka ei selvästikään ole radan ydintoimintaa.

    Etenkin jos kiihdytysrataan tarvittavien investointien suuruusluokka on satoja tuhansia euroja ja vastaavasti ratayhtiön liikevaihto on parhaimmillaankin vain 500.000 euron luokkaa niin yhtälö on kestämätön. Ratayhtiötä ei voi velvoittaa tekemään liiketaloudellisesti pähkähulluja investointeja eikä heitä oikein voi syyttääkään siitä etteivät tällaisia investointeja suunnittele.

    Mutta tämä tilanne ei silti mitenkään puolusta sitä lausuntoa, joka asiassa on nyt laitettu liikenteeseen. Lausunto maalaa todella karun kuvan kiihdytyskilpailuista ja niiden aiheuttamista ympäristöriskeistä. Siitä tulee vielä useamman lukukerran jälkeenkin vääjäämättä mieleen ajatus, että tässä nyt vaan heitetään yksi moottoriurheilulaji susille, jotta muut pääsevät pälkähästä.
     
    Pertti K, jknR, cutlass cruiser ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Kyllä, jos lausunnon lukee ilman moottoriurheilija laseja saa tekstistä hyvinkin rajun kuvan lajistamme ja minun on todella vaikea nähdä miksi näin on tehty, mikä on niin pyhä tarkoitusperä että koko kokonaisuus pitää polttaa roviolla.
     
    rb ja kojootti tykkäävät tästä.
  13. supo

    supo Double Gearhead

    Eiköhän anneta nyt työrauha kaikille osapuolille ja siirrytään joulun viettoon ja uuteen vuoteen 2018!Asia todella vakava mutta nyt ei tule mitään tietoa mistäänpäin kummaltakaan osapuolelta niin että odotetaan vaikka ensi vuoden puolelle jos vaikka saataisiin faktatietoa miten homma jatkuu niin Alastaron kuin muun kiihdyttelyn osalta Suomessa 2018 jälkeen ja missä.Homma jatkuu varmasti jollakin tavalla/tasolla jossakin Suomessa onko se sitten kyläkisoja,SM-kisoja tai jopa EM-kisoja eli Hyvvee Joulua sekä Uutta Vuotta kaikille merkistä riippumatta!Terv:Mökin Ukko Savosta
     
    jknR, Pate-68, BUICK:it ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Silmään pistää myös se, että tupala itse on tilannut raportin ja itse ehdottanut korjaustoimenpiteet, ilman että kukaan on sellaisia edes ehtinyt vaatimaan.
    Ja ilmeisesti on itse antanut täysin virheelliset tiedot, joiden pohjalta riskiarvio on tehty.

    Kyllä mulle ainakin on täysin selvää mikä on ollut tarkoitus ja kuka on sen takana.
     
    Blower Camino tykkää tästä.
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Juuri näin. Miettikääpä tuota tekstiä semmoisenaan hesarissa. Lienee vain ajan kysymys että milloin jokin hyeena alkaa repimään aiheesta vihertäviä otsikoita. Käsittämätöntä toimintaa, ei voi muuta sanoa. Olisi nuo asiat varmasti voinut muotoilla siihenkin tyyliin että homma saisi jatkua edes muualla, ellei tuonne olla tervetulleita.
     
  16. PerttiP

    PerttiP 1st gear


    Näin on. Kustettaja, yrittäjä, Oikeistolainen paskiainen.
    Cutlas Cruiser, ootko aatellu alkaa salapoliiksiksi? Cutlas "komisaario palmu" cruiser ois hyvä nimi. Haluatko numeron Tero Tupalalle tai Tarmo Tupalalle, niin ei tarvi tehdä Pekka Pouta tyyppisiä ennustuksia.

    Kulkuset kulkuset.....
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    En ole tehnyt mitään ennustusta...enkä tarvitse numeroa tupalalle...enkä usko että sitä olisi edes mitenkään vaikea löytää jos olisi asiaa.
    Mutta kun tunnut olevan asioista selvillä, niin korjaa virheeni.
    Kuka on tilannut pöyryn raportin?
    Kuka on antanut pöyryn raportissa olevat tiedot?
    Kuka on esittänyt tehtäviä toimenpiteitä?

    Muutenkaan en ymmärrä tota sun "purkausta"...osuko liian lähelle, vai miksi moinen ... no ei toi kusettaja kai kaukana ole...jos näin on tosiaan tapahtunut...mutta se kaiketi on radan omistajan oma asia mitä sillä tekee....
    Ja poliittisesta suuntautumisesta en ota mitään kantaa kun en siitä tiedä...mutta sen verran olen kyllä sosialisti, että mielelläni näkisin julkista rahoitusta annettavan moottoriradalle.
     
  18. Mopar

    Mopar Gearhead

    Olishan tän homma voinut fiksumminkin hoitaa, nyt on aika rajusti mustamaalattu laji.
     
    nalle71 tykkää tästä.
  19. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Botniaring (Jurva) Kurikka
     
  20. Tired

    Tired Gearhead

Kerro tästä muillekin!