Tomaatti ja peräkärry, jarruton

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Rotten, 25.12.2017.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Typhoonissa vetopaino 0, jarruilla tai ilman.
     
    Karpov tykkää tästä.
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Hyvä kysyms. Piti ihan trafin sivuilta tutkia muiden omien autojen massat. VW:t on henkilöautoja ja manuaalilaatikoilla.

    Golf 1995 Vr6 syncro variant. Omamassa (kg)1380. Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg)1860
    Perävaunumassa jarruin (kg)1500
    Perävaunumassa jarruitta (kg)700

    Passat 1997 Syncro variant 1.8 vaparibensa. Omamassa (kg)1533. Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg)1980.
    Perävaunumassa jarruin (kg)1500
    Perävaunumassa jarruitta (kg)720

    Paku, Chevy Fleetside C20 6.2D 1987. Omamassa (kg)2190. Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg)2900.
    HUOM, ei ole mainittu jarrutonta kärriä ollenkaan???
    Perävaunumassa jarruin (kg)2500
     
  3. downtown

    downtown 3rd gear

    usan osavaltioissa on myös erisäädöksiä noihin kärryjen vetopainoihin, alhaisimmillaan 1000lb niin kärryssä pitää olla jarrut
     
  4. Rotten

    Rotten Gearhead

    Jorkkeri painaa 2190
    Jarrutta 750kg
    Jarruilla 2190kg
    Vani painaa 2250
    Jarrutta 450
    Jarruilla 1850kg???
    Voyagger painaa 1930
    Jarrutta 450kg
    Jarruilla 1600kg
    Ooppeli painaa 1395
    Jarruitta (muistin väärin) 680kg
    Jarruilla 1350

    No ooppeli versus vani?? Vai onko kumminkin hallituksen kusetusta???
     
  5. Rotten

    Rotten Gearhead


    Edit, nää kaikki tomaatteja
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Omissa tomaateissa vetopainot jarruton / jarrullinen / omamassa [kg]

    Passat 750 / 1800 / 1734
    E-Merssu 750 / 1900 / 1850
    Typhoon 0 / 0 / 1750
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Taitaa faktana olla et vetopainot määräytyy kuunkierron mukaan ja pohjavesien asennosta


    Maasturipuolella keskustelleet jonkun verran vetopainoista ja niissä on ihan kiinnostavia, kun identtiset autot toisessa jarruton 750kg jarrulla 3200kg ja siinä identtisessä kaverissa jarrutta 450kg ja jarruilla 3500kg

    Eli toisella saa kiskoa täyteen lastattua muulia, mutta ei täyttä traileria ja toisella saa kiskoa tyhjää muulia, mutta sitten taas täyttä traileria


    Ja sillä valmistajan lätkällä ovessa ei kuulemma ole vessapaperin virkaa, kun suikkalakki päättää vetopainot
    Esim. engelsmanni vehkeissä pätkä range 750/3500kg oma paino 1800kg ovipilarissa tarra 500/1800kg
    Ja sit pitkässä uudemmassa mallissa 450/~2000kg ja ovipilarissa tarra 1000/3500kg omamassa päälle 2300kg

    Näin ainakin yks haasteli kun "sa-vetokoukkuaan" ihastelin ja kertoilin et saksalainen sano sillä saavan saksassa kiskoa paljonko saa liikkeelle jos on katsastettu, hänellä ei ole leimattu ja hän saa kiskoa mitä kuulalla saa vetää ja aisapainot menee kuulan mukaan



    Tämän käsityksen olen itse saanut mitä keskustelua seurannut ja rek.otteita ihmetellyt osassa nelikko hiaceissa jarrullinen 3500kg ja toisessa identtisessä alle 2000kg sit sellainenkin takapotku tullut vastaan missä oli 3500kg rek.otteessa jarrullista ja jotain aivan olematonta jarruttomassa
    Eli siinäkin on ollut suikkalakin mielivallassa mitä saat kiskoa
     
    Saetkae ja Rotten tykkäävät tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Chevyssä oli vielä se jännä juttu, paperi otteessa oli 1300kg jarrullinen. Kun siirryttiin sähköseen, niin se hyppäs tonne 2500kg.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    2wd pikappi autom. Omassa 1800

    Perävaunumassa jarruin (kg)
    1815
    Perävaunumassa jarruitta (kg)
    455


    Passatissa 600kg jarruton molemmissa ja vanhemmassa 1200kg uudemmassa 1600kg jarruilla.
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Jossain oli kirjoiteltu, että auton valmistaja ilmoittaa max vetopainot.
    Jenkkiautoissa just pieniä, noita 450kg. Ja suomen laissa on jarruton kärry max 750kg
     
  11. Jsp

    Jsp Gearhead

    Hinasin nissan sunnyllä 650kg jarruttomalla kärrillä. Kyydissä oli siis betonia joten tarkka painomäärä. Hyvin jasko vetää ylämäkeen kun vaihteen puotti neloselle.

    Ja ei ole kun v8sin puolikas.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eiks jenkeissä ole se lakipykälä että kärry ei saa vaikuttaa auton hidastuvuuteen?

    Eli siksi on sähköjarrut eikä työntäviä jarruja
     
  13. downtown

    downtown 3rd gear

    sellaisia pykäliä ainakin on että yhdistelmän on pysähdyttävä tietyssä nopeudessa tietyn matkan aikana
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tonhan luulis aina täyttyvän.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mites muuten onko työntöjarrukärry progressiivinen, eli jarruttaako se koko ajan vähentyvästi vai saman verran nopeudesta ja hidastuvuudesta riippumatta


    Jos pitää saavuttaa määrätty hidastuvuus määrätyssä nopeudessa esim. 100 Kmh vauhdista 5kmh/2metriä
    eli nopeuden pitää pudota 5 kilsaa tunnissa jokaista kuljettua 2 metriä kohden,
    siihen laitetaan 750kg lisää painoa, niin vaatii kohtuullisen suuret jarrut että saadaan toi liki tonnin ylimääränen massa hidastumaan ilman, että jarrut häviää
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Aattelin että tietyssä vauhdissa tietyn matkaa pysähtyy aina auto jos vaan jarruttaa tai tekee muuta kuin ylläåitää tai lisää vauhtia.
     
  17. downtown

    downtown 3rd gear

    Saetkae tykkää tästä.
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kun täällä Trafilaiset ei osaa lukee. Kun valmistaja ei SUOSITTELE perävaunun vetämistä iljettävän sikäläisen korvausrangaistukseen perustuvan oikeusjärjestelmän puutteiden takia, joka pyrkii maksattamaan valmistajalla jokaikisen asiakkaan hölmöilyn, niin täällä virkamies kääntää sen tarkoittamaan EI SAA VETÄÄ. Ihan samoin kun kaiken muka EU:sta peräisin olevan paskan. Jos jossain lukee, että tämä olisi harkinnanvarainen suositus, niin täkäläinen virkamies omasta halustaan taikoo siitä MÄÄRÄYKSEN.
     
    Rotten, Powerstroke, Saetkae ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Farkku-Mondeo, jarruilla 2000kg, ja Jeep ZJ, jarruilla 3500kg. Molemmat automaatilla. Tuossa Grandissa ihmeen iso vetomassa, ei se nyt niin iso auto edes ole. Kannattaa muistaa että siinä omassa kortissakin saattaa olla kans rajoituksia max kokonaismassaan.
     
  20. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Suzuki Swiftissä koukku. Piti oikein katsoa,ilman jarrua 100 kg ja jarruilla 200. Polkupyörätelinettä varten varmaankin.
     
    rane58, Rotten ja Karpov tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!