North Blacklist ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Bee-One-Power-Gear, 10.12.2017.

?

Olisiko North Blacklistalle tarvetta?

  1. Kyllä ja osallistuisin itsekin

    27 ääntä
    27,3%
  2. Kyllä, tulisin katsomaan BL-kisoja

    65 ääntä
    65,7%
  3. Ei ole tarvetta, katukisa sutinaa riittää pohjoisessa jo muutenkin

    7 ääntä
    7,1%
  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kiitos Miksu todella paljon!

    Nimimerkki "Miksu.1g" on pyytetön harrastaja, jonka ottamia kuvia tuhannnet ja taas tuhannet harrastajat mielellään selailevat netissä. Ja ovat tehneet sitä jo herranjestas vaikka kuinka monta vuotta.

    Kuten minäkin. Enkä kertaakaan ole muistanut kiittää, vaikka aina joskus varikolla kohdataankin.

    Nyt kun Kalajoen kisat loppuu FHRA:n toimesta, en tiedä missä tavataan. Toivottavasti jossain.

    Ja kun kohdataan, on minun aika kiittää.
     
    Blower Camino, Miksu.1g, supo ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Laikka Fury, isolohkolla ja pumpulla
    [​IMG]
    Nelikko Audi turbolla
    [​IMG]
     
    Miksu.1g tykkää tästä.
  3. Isomoottorinen 1968 Charger listalle, 607 cid.
    [​IMG]
     
    Miksu.1g, bbford ja Herje tykkäävät tästä.
  4. Ensimmäinen voorti listalle. 1968 Mustang, 521+NOS+aut
    [​IMG]
     
    supo, Bee-One-Power-Gear, bbford ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. raceman

    raceman Gearhead

    No katotaan nyt ensin että saadaan meijän kone päivitettyä ja jos siihen pukkais vielä kaasut
     
    Bee-One-Power-Gear ja Herje tykkäävät tästä.
  6. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Black List North 1991 / Rovaniemen Someronharju.

    [​IMG]
     
    Fireball, Bee-One-Power-Gear ja Herje tykkäävät tästä.
  7. Herje

    Herje Double Gearhead

    Voihan takatukka.:poff:
     
  8. puna niska

    puna niska Gearhead

    Niin ja tuhannen pisteen turvahanskat rispekt
     
    Herje tykkää tästä.
  9. cuda69

    cuda69 Gearhead

    Ei taida Turbo Unolla kehata tulla ajaan :)
     
  10. Kyllä yksi fiijatti mahtuu joukkoo, eikös ne ole petojen sukua?
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kyl kehtaa! Haluun nähdä kun Uno pesee musssen!
     
    päivystäjä tykkää tästä.
  12. cuda69

    cuda69 Gearhead

    No onhan ne,auto vielä vähä vaiheessa,1600cc kone hommattuna,imusarja ym on,voimaa pitäs tulla vain 350-400,tosin auto painaa alle 700kg :)
     
    jariha ja Hegemon tykkäävät tästä.
  13. XVD

    XVD Gearhead

    Kai se Turhapuro on pessy sen speden mussen yhen kerran ..  ;):penkä minä siitä masennu jos joku ajaa kovempaa ku minä. Mähän oon sillon vaan liian hidas. :eek:
     
  14. XVD

    XVD Gearhead

    Drag racing on yksinkertaisten ihmisten yksinkertainen moottoriurheilulaji, jossa ideana on siirtyä hyvän sään aikana varttimailin päähän. Siirtyminen tapahtuu kaksikaistaista asfalttirataa pitkin autoa tai mopoa enemmän tai vähemmän muistutttavilla laitteilla.

    Sateella siirtymisiä ei suoriteta, koska silloin rataa pestään harjakonetta apuna käyttäen. Radalle satavaa vettä myös lämmitetään suihkuturbiinista tehdyllä puhaltimella, koska lämmin vesi irrottaa paremmin likaa. Kun rata on pesty ja kuivattu, siihen ruiskutetaan pesuainetta valmiiksi seuraavaa sadetta ja pesukertaa varten.

    Itse kilpurit jakautuvat moneen ryhmään ja yhteistä niille on viritystapa. Niistä kaikista on sahattu pakoputket poikki, mikä onkin edullinen tapa virittää ja kuulostaakin tehokkaalle. Muita virityskonsteja ei juuri uskalleta käyttää, koska moottorit ovat vanhoja ja heikkokuntoisia. Monet tiimit käyttävätkin varakonetta, koska yksi moottori ei useinkaan kestä koko matkaa.

    Heikoimmissa käytetään myös koneen päällä pientä apumoottoria, jolla helpotetaan kampiakselin pyörimistä hammashihnan välityksellä. Toisin kuin luullaan, ei nopeudella aina olekaan juuri merkitystä, koska moniin ryhmiin on asetettu nopeusrajoitukset tieliikenteen malliin. Näissä autoissa saa myös käyttää
    cruisecontrollia, ettei vauhti vahingossa nouse liikaa eikä kaasujalkakaan väsy.

    Myös kuskin matkustusmukavuuteen panostetaan, kestäähän kilpailusuoritus
    kerrallaan ainakin 5-12 sekuntia. Siksi renkaina käytetään pehmeitä matalapaineslicksejä, jotka tasoittavat pienetkin epätasaisuudet. Joissakin autoissa käytetään myös jousitusta ja iskunvaimennusta, mutta säätäminen on tiimien mukaan hyvin vaikeaa. Sen kyllä ymmärtää, koska nykyään radat ovat niin pahuksen tasaisia.

    Varsinkin hitaammissa autoissa käytetään kattoa, koska matkan aikana voi hyvinkin sade yllättää. Dragster-tyyppisissä kilpureissa ei ole kattoa eikä ovia, mutta
    askeettisuudestaan huolimatta ne sopivat erityisen hyvin kuskeille, jotka kärsivät tietynlaisesta alemmuuskompleksista. 8,5 metrinen putki onkin varsin leuhka miehisyyden jatke verrattuna johonkin katu-bemariin.

    Funny car on taas vastaavasti hauskojen kalamiesten auto paitsi, että ne
    muistuttavat isoa rapalan vaappua, ne myöskin kulkevat uistimen ketkuttelua mukaillen. Jotkut kuskit ovatkin erityisen taitavia leikkisästi vemputtamaan ratilla oikean liikehdinnän aikaansaamiseksi.

    Nitroautot sopivat hyvin eläkeläisille kuten nimikin jo kertoo. Jos varsinkin kuulo- ja hajuaistit ovat heikentyneet on siitä vain hyötyä. Dementiakaan ei ole esteenä, koska niissä ei ole vaihteita ja matka taittuu muutenkin niin sukkelasti, ettei ehdi unohtaa minne on menossa.

    Reikäpäät ajavat moottoripyörillä ja ainoa mitä nämä itsesuojeluvaistottomat kuskit pelkäävät yli kaiken ovat hyönteiset. Usein näkeekin kuinka prätkäkuski heiluu villisti pyörän sivulta toiselle väistääkseen ilmassa lentelevän pörriäisen. Junnuille on myös omat auto- ja prätkäryhmänsä. Yllättäen juuri nuoret ovat kuljettajina kaikkein
    taitavimpia eivätkä he tarvitse edes apupyöriä, joita taas isommat käyttävät jopa autoissaan.

    Laji sopii siis aivan kaikille, koska siinä ei tarvitse osata juuri yhtään mitään ja kuskeina on kyllä nähtykin jos jonkinlaisia mattinykäsiä ja muitakin renttuja. Uniapneetikotkin ovat ottaneet lajin omakseen ja varsinkin pudotusajoissa nämä raukat usein nukahtavat jopa lähtövaloihin. Lähettäjällä on onneksi käytössään melkoinen patteristo erivärisiä lamppuja, joita välkyttelemällä kuskit saadaan kuitenkin hereille ja matkaan.

    Reissun jälkeen vain harvat autot kykenevät omin avuin tulemaan takaisin ja useimmat joudutaan hinaamaan varikolle. Jos kuskilla sattuu olemaan jotain muistikuvia matkasta, hän silmät pyöreinä selittää kuinka on selvinnyt tästä omasta mielestään vaikeasta tehtävästä. Useimmiten todisteet matkan tapahtumista kaivetaan kuitenkin tietokoneelta, jota itseään jumalaakin viisaampana pitävä päämekaanikko tulkitsee itselleen sopivalla tavalla.

    Keskinäisen sättimisen jälkeen tiimi aloittaa kuitenkin vimmatun, usein tuntikausia, kestävän ruuvien ja muttereiden edestakaisen pyörittelyn. Vaikka tämän jälkeen moottori vielä sattuisikin käynnistymään, niin ennen uudelleen radalle menoa jatketaan päätöntä purkamista ja kasaamista vielä tovi. Näin jatketaan läpi viikon-lopun ja jos oikein hyvin on mennyt saattaa tiimin yhteenlaskettujen kilpailu-suoritusten kesto olla kisan aikana jopa yli puoli minuuttia.

    Tällaisen lajin ovat iloksemme kehtittäneet tietenkin amerikkalaiset ja onneksi ovatkin, sillä missähän suolla me rämmittäisiin, jos joku sekopää suomalainen olisi sen keksinyt...

    PS. älkää ottako tätä liian vakavasti! :)
     
    päivystäjä, jarona, artsiracing ja 14 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Varsin tyhjentävästi selitetty. :rotfl:
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kiitos tämän esiin kaivamisesta, otan tarinasta täyden vastuun!
    Tällainen tuli aikoinaan väsättyä meidän omille nettisivuille kun alkoi päässä viiraamaan:p
    Ja otsikko oli: Vaihtoehtoinen näkemys lajista
     
    Muokattu: 27.12.2017
    päivystäjä, Ade62, Herje ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Heitin vaan, halusin vaan tuoda sen esille, että jos rakentelut viedään loppuun saa aikaa aika nopean riisikiponkin jos haluaa. Olisi kiva tietää missä se yksi kiihdytysrantakirppu on... muistan sellaisen yhdestä kiihdytyskisasta tais vedellä 9 sekunnin aikoja. Siinä tais olla 2.4 litrainen Porschen moottori ahdettuna bensalla. Nykyään sen ois voinu tehdä E85:lla ja ruiskulla varmaan olis saanu lisää potkua.
     
  18. raceman

    raceman Gearhead

    Ootappa Pekka kun tulee pikkulohko Mopari Foordia vastaan:D
     
  19. XVD

    XVD Gearhead

    Eläs ny Kari ala paukutteleen henkseleitä o_O
     
  20. raceman

    raceman Gearhead

    Talvella paukutellaan henkseleitä ja kesällä koitetaan ajaa
     

Kerro tästä muillekin!