Tomaatti ja peräkärry, jarruton

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Rotten, 25.12.2017.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Muiden ja oman turvallisuutesi vuoksi :D
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  2. 3964

    3964 3rd gear

    535 penari -96 öljynvatkainlaatikolla omamassa 1630kg jarrullista 2000kg .
    En kyllä kovin kauas lähtis vetämään.
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Mikset?
     
  4. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    2004 C-TomaattiMersussa näyttää olevan 1500 jarrullista. Omapaino 1555.
     
  5. Rotten

    Rotten Gearhead

    Mut mitä ne jarruttomat massat??
    Se kiinnostaa, miks ne on niin pienet! Versus manuaalin, versus jarrullisiin!
     
  6. lpr

    lpr 2nd gear

    Nuo jarruttomat kärrit on semmosia pommeja liikenteessä, että hyväkin vähän suitsia niiden käyttöä. Saisvat ottaa meilläkin Ruotsin ja Norjan määräykset käyttöön ja kaikille jarruttomille kikottimille siellä perässä max. 40 km/h nopeusrajoitus. Jarrullisen nopeuden kyllä vois nostaa vaikka sataan.

    Täysin hullua yrittää vetää talvella sileillä kesärenkailla 825 kg massaa norminopeuksia tuolla tien päällä. Sit kun noita jarruttomia ei tarvii katsastaa, on suurimmasta osasta niistä vielä niitten sileitten 30 vuotta vanhojen renkaitteen kudokset poikki, pyöränlaakerit kappaleina, runko ratkennu muutamasta kohtaa ja hyvällä tuurilla saattaa toinen vilkku joskus toimia.
     
    Karpov ja rane58 tykkäävät tästä.
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ja vaikka 3500 jarruilla saisi vetää niin kannattaa katsoa koukun valmistajan vetomäärät.poliisi katselee näitäkin.
     
    rane58 ja Rotten tykkäävät tästä.
  8. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Ymmärtääkseni nää vetopainot määräytyy valmistajalta lähtien auton runkorakenteen, massan ja voimansiirron komponenttien mukaan. Joku kevyt rungoton auto jonka peltipokkauksiin kiinnitetään se koukku ja sitten tavallinen automaatti keulille jonkun pienen moottorin kanssa niin ei kai kukaan valmistaja semmoselle kovia painoja anna ihan takuusyidenkin vuoksi.
    Meillä töissä vedetään mobiileja esiintymislavoja joiden painot huitelee jarrullisen maksimeja eli 3300-3450, niin yritettiin aluksi vetää land cruiserilla ja sprinterilläkin mutta ensimmäisten auton massa vs. perävaunun massa+tuuli-tapahtumien jälkeen vetoautoissa siirryttiin isompaan luokkaan ja vedetään mersun atecolla. Mm. vanhoissa hj61-land cruisereissa ilman ABS:ää on vetopainot tapissa mutta kyllä suosittelen miettimään semmosenkin kanssa kaksi kertaa ennenkuin lähtee maksimeja hinaamaan...kyllä se vetää mutta se pysähtyminen ja ne alamäet...
     
    rane58 tykkää tästä.
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Miten tuohon vaikuttaa se onko jarruja vai ei? Jos jarrullista saa vetää parin tonnin huitteilla ja jarrutonta 400-500 kg.
     
    Rotten tykkää tästä.
  10. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Niin vaikuttaa mihin? Pysähtymiseen nyt ainakin? Vai mitä tarkoitit?
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Lähinnä meinasin että pieni moottori ja kevyet peltipokkaukset. Että jos ne kestää jarrullista kiskoa tonnikaupalla, niin miksi ei jarrutonta. Ja useinhan kumminkin nuo ihmettelyn aiheena olevat pienet jarruttomat painot on ihan reilun kokoisissa americaanoissa. Esim. https://www.nettiauto.com/chevrolet/blazer/9328012
     
    Rotten tykkää tästä.
  12. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Aivan, ymmärrän. No, minusta suomessa jarruttoman ja jarrullisen suhde on muutenkin erikoinen, verrattuna vaikka maksimit eli 750/3500. Tuohon täytyy olla jokin jarrutehon jakautumislaskukaava ja sitenniin ei rakenteisiin tule niin kovaa rasitetta??
     
  13. mcmies

    mcmies Gearhead

    Jarruihin onkin laskentakaava. Kun auton jarrut hyväksytään, jarruttoman peräkärrin massa otetaan laskennallisesti mukaan ilman kärryä mitattuun hidastuvuuteen. Tämä voi olla yksi syy, miksi joissakin kinnereissä jarruttomalle sallittu massa on pienempi kuin 750 kg. Mutta tuskin selittää isompien jenkkilotjien hämmentävän pieniä jarruttomalle sallittuja massoja.

    Rakenteisiin tuleva rasitus on toinen juttu. Jos kärryssä on jarrut, ei jarrutustapahtumassa kohdistu yhtä paljon rasitusta autoon, kun kärryn jarru hoitaa oman osuutensa. Mutta vetosuuntaista ja pystysuuntaista rasitusta jarrullisuus ei tietenkään mihinkään muuta.

    Kytkentämassat perustuvat aina ensisijaisesti autojen valmistajien ilmoituksiin - joiden ainakin luulisi perustuvan jonkinlaiseen suunnitteluun ja laskentaan. Mitä valmistaja ilmoittaa, sitä ei kukaan muu saa muuttaa paitsi valmistaja itse. Siitäkin huolimatta, että jenkkiautoissa jarruttomat kytkentämassat tuppaavat olemaan kummallisen pieniä. No, jarrullisilla fifth wheeleillä sielä kaikki vetää, joten tuskin Joe of Americaa edes kiinnostaa, mikä se jarruttoman kytkentämassa on.

    Muuten, auton omamassalla ei taida missään kytkentämassoja koskevissa laskelmissa olla mitään virkaa, kokonaismassalla sen sijaan on.
     
  14. päivystäjä

    päivystäjä 3rd gear

    http://www.ajovalo.net/Vaunupainot.htm

    Aika vähän autoja joilla saa 750kg vetää.
    En trafin sivuille lähde vastausta etsimään mutta onko nämä nykyiset 750kg jarruttomat kärryt aina sen 750kg painoisia kuten jarrulliset kärryt vai katsotaanko kärryn painoksi todellinen paino eli kärryn paino ja kuorma esim.200 litran öljytynnyri ?
     
    Muokattu: 27.12.2017
  15. jorkat

    jorkat Gearhead

    jarruttomien kokonaismassa 750, omamassa esim. 350-400
     
    päivystäjä tykkää tästä.
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Toi voi olla niinkin typerästi kuten siinä passat tapahtumassa, että kortin mukaan katellaan, meneekö puntarille vai laskennalle


    Kaikkihan muistaa sen tyhjän 400kg trailerin ja passatin 550kg jarrutonta

    Eli se traileri kotona muulin päälle ja tielle jarruttomana, homma bueno, nykku ei ollu korttia papruista kattelemaan ja sakkoa rankimman mukaan



    Sehän tais muuttua jossain vaiheessa, että josson kortti saa kiskoa todellisen puntari painon mukaan, eli 3500kg traileria kuormattuna 1200kg;loon opelin perään ja on laillinen.

    Olisi myös ilman korttia yhdistelmämassan mukaan, muttaku menee paprujen mukaan joissa lukee 3500kg traileria ja auton kokonais massa, niin menee yhdistelmän laskennallinen massa kortin yli jolloin sakkoa tulee
     
  17. jorkat

    jorkat Gearhead

    en tajunnu
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kortti määrittää onko laillinen yhdistelmä laillinen vai laiton
     
  19. urho3

    urho3 Gearhead

    Kortti on hyvä olla kun lähtee autolla liikenteeseen totta.
     
    rane58 ja jorkat tykkäävät tästä.
  20. päivystäjä

    päivystäjä 3rd gear

    Tässäpä tämä passat esimerkki.
    https://m.iltalehti.fi/autot/2015030119282086_au.shtml
     

Kerro tästä muillekin!