Mopsin Slant-6 vinkit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jveij, 16.1.2014.

  1. kinpin

    kinpin 1st gear

    Täytynee jostain säätää huomenna sytkään ottaa vähemmän ennakkoa sekä sitä seosruuvia lisää auki, se on vissiin liian kiinni. Mielestäni nyt mennään 4-kierrosta auki...

    Lisäksi pitää pystyä pelaan us partsin puhelinbingon läpi aamulla että saa uuden tiivisteen imusarjan ja kaasarin väliin...

    Kardaanin ristikot on muuten kait ok, ainoo millon kolistaa on tuo. Katsastusmies oli ainakin sitä mieltä. Toki ei tietoa koska niille kukaan mitään on tehnyt, tuskin kukaan kun aika alkuperäistä on kaikki ollut lukuunottamatta kivoja pikku virivirejä =D

    No, jospa se huominen koittaa huomenna ja lauantaina Big Wheels.
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Se tiiviste imusarjan ja kaasarin väliin on hyvä ostos. Mulla on se marine-malli eli paksuin, mikä korjaussarjan mukana tuli. Laita sitten kierrelukitetta pinnapultteihin, muuten löystyy niin, että saat viikon välein kiristellä. Mulla pysynyt 2,5 vuotta hyvin kiinni.

    Jos sulla on se tiiviste ihan riekaleina, väliaikaisen voi tehdä metritavarasta (tulppasin EGR:n sillä) tai maitopurkista (tosin maitopurkkitiivisteet toimi lähinnä Hondamonkeymoottoreissa).

    Onnea matkaan Big Wheelsiin, muista heiluttaa sitä "Slant Sixes for ever"-lippua meidän poissaolijoidenkin puolesta!
     
    kinpin tykkää tästä.
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Kävin lukemassa Holley 1920-ohjeita ja törmäsin SlanSixDaniin kahdella foorumilla:

    http://www.forabodiesonly.com/mopar/threads/holley-1920-replacement-question.132683/
    http://www.slantsix.org/forum/viewtopic.php?t=33102

    Ja tuolta täsmäohjeita:
    http://u225.torque.net/cars/SL6/docs/Holley_1920_Manual.pdf

    Tieto lisää tuskaa ja sulla on varmaan tuo kaikki tieto, mutta oireista päätellen sun tehdaskorjatun 1920:n säädöt ei ole oikein.

    Nyt pysyy virtuaalitiepalvelumies KajS hiljaa ja luovuttaa puheenvuoron oikeille tietäjille; Slant Sickness, Grantorino, Jussi289, kertokaa tietonne, jotta Big wheelsin reissu on succé eikä disaster.
     
    kinpin tykkää tästä.
  4. kinpin

    kinpin 1st gear

    No, nyt Vallu niin lähellä käyvää autoa etten muista. Tein niinkuin KajS ja noista ohjeista sai irti: kaiken putsaus ja rassaus, ennakkoa noin 12 ja seosta rikkaammalle. Tyhjäkäynti parani, nykiminen poistui mutta tuo liikkeellelähtö ja pysähtymisongelma ei poistunut, lieveni huomattavasti tosin: eli ihan pienellä kaasulla pysyy hengissä.

    Sitten semmoinen huomio/kysymys: vm 73 slanttiin kun ei Suomesta saa tiivistettä imusarjan ja kaasarin väliin niin otin vm 74:sen tiivisteen. Muuten sama mutta tiivisteessä ei ole yhtään pientä reikää mitä taas kaasarin pohjassa olisi 3 tarjolla, imusarjassa tosin vain 1 pikkureikä... Kun jenkeistä sitten katselee Hoolley 1920 korjausarjoja, tulee niissä 2-3 tiivistettä mukana; ilman reikiä, neljällä reiällä ja/tai yhdellä reiällä ja kahdella love kaasarin keskireiän suuntaan.

    Joten kysymys kuuluukin osaako kukaan sanoa mikä tiiviste tuohon oikeasti kuuluu? Tuskin reiällinen kun ei imusarjassakaan ole kuin 1 pikkureikä?

    Voiko nyt tuo yhden pikku reiän puute aiheuttaa ns. tukehtumisefektin painaessa vähän kaasua? Eli pienellä kaasulla ja reippaammalla kaasulla toimii mutta ns. kevyt kiihdytys sammuttaa.

    Ja uskaltaako tuohon nyt melkein toimivaan tiivisteeseen porata tuon reiän vai onko minulla taas vuotava tiiviste käsissä?
     
    Muokattu: 19.7.2017
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Tässä oli kysymys ehtymättömästä tyhmien kysymysten laarista. Poistin sen, jatketaan niillä paremmilla kysymyksillä ja vinkeillä.

    Holley-asiantuntijat voisi valaista, jotta kinpinin Vallu saataisiin toimimaan oikein. Multa saa vaan niitä Carter BBD-vinkkejä yhden Carterin kokemuksella.
     
    Muokattu: 6.8.2017
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Törmäsin mielenkiintoiseen PO-viritykseen (PO=Previous Owner) slantissa. Kyseessä on moottorin ja vaihteiston kiinnityspultti oikealla alhaalla. Siis auton takaapäin katsottuna. Pultti tulee moottorista vaihteistoon, kierteet on vaihteiston kuoressa.

    Tuota pulttia oli "shimmattu" kolmella prikalla, jotta siihen jäi runsaat 10 mm väliä, ennenkuin pultin kanta ja sen oma prikka otti lohkoon kiinni. Mittailin ja totesin, että se pultti ei tule läpi asti, vaan se on vain noin puoli tuumaa kierteillään. Otin irti koko pultin, puhdistin sen reiän kierteineen Bräkleenillä ja voitelin CRC:llä. Alkuperäisen pultin kierteet puhdistin teräsharjalla ja voitelin CRC:llä. Veivasin pulttia sormivoimin sekä moottorin että vaihteiston puolelta kierteisiin. Vähän autoin sitten räikkäavaimella. Kun olin varma, että kierteet on hyvät, veivasin pultin paikalleen ilman niitä prikkoja. Tuli hyvä. Olen ymmällä, mikä tarkoitus niillä prikoilla oli??? Tietääkö kukaan?

    Hyvää taas tässä oli se, että löytyi yksi "öljyreikä" lisää slantissa: tuo pultti oli moottoriöljystä märkä, kun vedin sen ulos.
     
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Osaako Slant6-tietäjät kertoa millainen huohotusjärjestelmä slantissa on ollut vuonna ´69? Aloin pussihousuilemaan ja kiinalaismallinen kromivenakoppa saa lähtöpassit alkuperäisen tieltä, tässä oli vielä Aro-yhtymän varaosalappu kiinni kun aloin maalailemaan:

    [​IMG]

    Ilmanputsarina mulla on Super Sixin putsari, mutta alkuperäismallinen purkki on jo hommattuna, pohja vaan täytyy muuttaa BBD:lle sopivaksi. Niin, ja tilata siihen "Charger 225"-tarra :D Kuuluuko öljykorkista mennä letku ilmanputsariin...?
     
  8. grantorino

    grantorino Gearhead

    Hienon värinsävyn olet löytänyt, onko VHT maalilla maalattu?
    Jossain vaiheessa 60-luvulla slantit olivat punaisia. Varmaan joku tietää kertoa, milloin väri muuttui siniseksi.
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Toi on itseasiassa Mipan 2-K akryyliä, Car Paint Centerillä Herttoniemessä on kaavat muutamaan Moparin siniseen ja valkkasin niistä tuon. Käsittääkseni ´69 Slant oli punainen, mutta mun autossa se on tommonen vaalean sininen joten totesin että se saa pysyä semmosena.
     
  10. K_Sa

    K_Sa Gearhead

    Kuva on b-bodysta, mulla on semmonen käsitys, että näin se huohotus on ollu a-bodyssaki 68-69.

    [​IMG]
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Okei, kiitos, toi on vähän siihen suuntaan mitä kuvittelinkin... Mun ilmanputsarissa ei tosin ole reikää kyljessä letkulle, liekö se sitten vanhemmasta moottorista? Muutenkaan en oikein ymmärrä miksi huohotusilma otetaan ilmansuodattimen "likaiselta" puolelta...
     
  12. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Toi onkin jännä. Mulla '65 170cid ja 1-kurkkunen eikä öljykorkissa ole mitään lähtöä mihinkään, ainoastaan tuosta toisen puolen tötteröstä menee letku kaasariin, kuten K_Sa:n kuvassa.
     
  13. jariha

    jariha Double Gearhead

    èi ollu luumussakaan aikanaan? ne onkin öörlejä;)
     
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  14. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Tuossa sen taas näkee. Luodaan liikaa liikkuvia (tai liikkumattomia) osia toimivaan konseptiin, mitä uudempaan vuosikertaan tullaan. :)
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toi originaali-ilmanputsari on jopa -10hp ahdistin. Lappu lattiassa likaisellakin puolella on sen verran alipainetta, ettei jo pitkän päivätyön tehnyt slant tunge käryjään puoliavoimesta öljykorkista konehuoneeseen ja siitä edelleen hytin puolelle. Mulla on omatekemä vastaava, mutta putsarin sisäpuolelle eikä pcv-venttiiliä lainkaan. Sekin auttaa johonkin.
     
  16. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ai se on niinkin virtausystävällinen :rotfl: No, kokeilen silti, kun alkuperäisasu konehuoneessa miellyttää enemmän... Palataan sitten takaisin vaikka super six-putsariin jos Dartin huima kiihtyvyys kärsii liikaa.
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Onnistuukos noissa kannen flip mode?
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei mahdu konepelti kiinni.
     
  19. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ennen muinoin, en tiedä milloin on muuttunut oli Chrysler tuotteissa tuollainen korkki kuin kuvassa toinen oikealta. Ei letkuja.

    [​IMG]
     
  20. Make500

    Make500 Gearhead

    Alkupään slanteissa oli tuollainen korkki ja road draft tube venakopan takapäässä.
    Jos on paljon ohipuhallusta, niin varmaan ei tartte alustaa niin massailla:D:D
    Tässä minun -61.
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!