Kokemuksia Chrysler 300C

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja mikkoP, 9.6.2012.

  1. fishbone

    fishbone Gearhead

    mulla oli eilen magnumi narun päässä ankkalinnassa mutta päästin irti,
     
  2. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Sitte rahanarvosta tietoa 300C/Charger/Magnum harrastajille. Ja tää tulee valitettavasti monille tarpeeseen kun kuulostaa olevan tyyppivika.

    Melko salapoliisityötä joutunut tekee tuon ABS modulin alkuperän selvittämiseksi. Siinähän on vaan Moparin leimat ja niillä ei löydy googlettamalla yhtään mitään tietoa. Eikä jenkkiforumeillakaan ole kukaan asiaa selventänyt, tai ei ainakaan paljastanut.

    Mutta soittelin tuossa Elehuoltoon Pattijoelle sekä Sercapille Keminmaahan (myös Kalajoella). Selvisi että ovat korjanneet noita Chryslereiden ABS moduleja ja se on alunperin ATE MK25 tai MK60. Googlettamalla näkeekin että nuo on ulkoisesti samanmoisia moduleita. Korjaus maksaa sitten 225-350 euroa. Huomattavasti halvempi kuin maksaa merkkiliikkeelle 1500 euroa kun ne vaihtaa modulin sekä pumpun. Tuon modulin pystyy ihan nätisti ite irrottelemaan mitä asiaa katselin ja autolla pitäs pystyä ajamaan sen aikaa kun moduli korjattavana sen vajaan viikon.

    Laittakaapa korvan taakse jos sama ikävä yllätys tulee teille vastaan :poff:
     
    päivystäjä tykkää tästä.
  3. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Tähän selvisi tänään vielä lisätietoa. Se ABS yksikkö näissä on ATE MK25 kun laitoin kuvat pumpusta ja modulista asiantuntijalle. Tuo ei ole heikoimmasta päästä oleva moduli kuulemma mutta menee sekin kertalaakilla pimiäksi kuulemma aina joskus. Mutta tuossa ATE MK25 mallissa meneekin sitten siitä pumpusta se moottori ja se on se heikoin kohta mikä yleensä pimenee. Korjaus samassa hintaluokassa kuin modulinkin (alle 300 euroa) mutta koko ABS pumppu moduleineen pitää irrottaa virallista korjautusta varten.

    Tosin tuon moottorin sitten pystyy vaihtamaan jokaisen osan ollessa paikallaan ilman mitään muuta purkamatta itsekin, irtoaa parilla pultilla tuosta ABS yksiköstä. Ja 300C:ssä tuo ABS pumpun moottorin perse on makeimmilleen niin väljällä alueella että pultit vaan auki, entisen nykäsee irti ja uus tai toimiva käytetty tilalle. Nyt tietenki uusien tietojen valossa toivon että olisikin vain tuo moottori kerran se on se heikko lenkki tuossa paketissa muutenkin, noita ATE MK25 yksiköitä kun on romikset pullollaan (koska esim Volvo käyttää tuota lukuisissa eri malleissaan) niin nappaa semmosesta vaan toimivan moottorin tilalle ja thats it :rotfl: Ennen moottorin epäilyä käskivät testata vielä että virransyöttö ei kyykkää varmana, eli pitää käyttää liitin irti modulista ja tsekata että syöttöjännitteet pysyy pikku kuormallakin.
     
    TuomoII ja päivystäjä tykkäävät tästä.
  4. päivystäjä

    päivystäjä 3rd gear

    Näin joulun kunniaksi kysymys. Minkä painoista jarrutonta kärryä saa vetää teidän autoilla mulla -07 awd farkku 450kg jarrutonta.
     
  5. jariha

    jariha Double Gearhead

    se oli muute nokkakettinki kun oli menny poikki kaverin 2,7motista, 260tkm. nyt 150tkm ajettu vaihtomotti ruotsista vaihettuna 3200e?
     
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    nämä abs-pumpunmoottorit kovilla ja usein kaput varsinkin jos harrastaa ns. aktiivista ajamista. varsinkin näin talvikeleillä kun on vaan niin merkillisen hauskaa vetää pitkällä sladilla tuollasella takapotkulla. TC offilla tietenkin
    ja koko ajan tietenkin luistonesto siellä taustalla säestää melkoisella paukkeella.
    eli käy viimein noin.
    hyvä tieto tuo pumpun tyyppi. käsittääkseni mersuissa aivan samoja ongelmia ja koko yksikön vaihto luokkaa 3k€. ja mersu sytyttää vikavalon pumpun käyttökertojen laskurin perusteella vaikka vielä muuten ok???
    tämä tosin virallista hevosmiestentietotoimistosta kuultua...
    eli hiilet/ankkurihan niistä ilmeisesti menee.
     
    Charger´69 tykkää tästä.
  7. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Jep, kaveri joka noita paljon korjaillut niin nimenomaan hiilet menee tuon ATE MK25 moottorista ja se nyt on se suurin epäilys. Moottorin saa helposti irti joten sen toiminnan voi testata kun syöttää vaan akusta sille suoraan virran. Ennen tuota pittää testata että varmana sen moottorin virransyöttö on kunnossa eikä jännite notkahda kuormalla. Jos jännitteet kunnossa niin pitäs olla selvä homma että se moottori menee vaihtoon. ABS moduli sen ei pitäs nyt sitte olla, varsinki ku mulla välillä sammuu nuo valot ja tuossa ATE MK25 mallissa jos moduli kärähtää niin se on kuulemma kertalaakista sitte selvä eikä palaudu enää kuntoon hetkeksikään ilman korjausta.
     
  8. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Älkää nyt aina kaivako sitä Mersun 211 alkusarjan sähköjarruja se on sen yhden sarjan ongelma ja siitä jo faceliftatun version ovat jo jättäneet sähköjarrun pois ja ei ole edes sitä enää ongelmaa 2006-2009 väliltä V-keulasissa.
    Mutta legendahan elää kuten DSG-vaihteistot ovat kaskoja ja jonkin verran varmaan joka mallistosta löytyy.
     
  9. Bukero

    Bukero Gearhead

    ei ollut tarkoitus viitata marsunSBC jarruihin vaan 2006- uudempiin joissa mercedes palasi näihin "normaaleihin"muihin verrattaviin jarruvikoihin.
    se on totta että menetettyä mainetta on automaailmassa vaikea saada takaisin.
     
  10. Bukero

    Bukero Gearhead

    kävin tallilla vertaamassa CRD:n ja Hemin abs yks./moottoreita. saattavat hyvinkin olla saman valmistajan, tosin moottorin kiinnitys crd:ssä "niittaamalla" kun taas hempassa kahdella ruuvilla, eli tuskin kävisivät ristiin. sähkömootorin ulkohalkaisia sama n.76mm. lohkon osilta identtiset samoin sähköliitin ainakin näyttää samalta.
    millainen mahtaa kys.moottorin kiinnitys olla esim.edellä mainitussa volvossa.

    lisäksi omakohtaisesti huomattua ettei käsijarrukamat olleetkaan samat crd:ssä/hemissä.
    crd:hen kävi mersun kj-kengät heittämällä mutta hemiin ei. kehämitta sama mutta muuten eri.
    takatukivarren narinahela on sama kaikissa.
     
  11. päivystäjä

    päivystäjä 3rd gear

    Eroavaisuuksista Ainakin awd:ssä on takana tukivarret jotain alumiinia kun mersun vastaavat on peltiä tms rautaa.
     
  12. Bukero

    Bukero Gearhead

    taka-abs tunnistin kehät ainakin on mersusta. eikä maksa paljoo.
    hankalaa vaan kun eivät KL-varaosissa pysty auttamaan noissa osien yhteneväisyyksissä, vaan on aina itse otettava selvää.
    ehdotinkin että alkaisivat myydä 300c osia varsinkin crd malleissa paljon samaa kuin 211marsussa. myyjä arveli ettei maksa vaivaa... niin pieni kanta näissä 300cetkuissa ja tulevat häviämään pian liikenteestä. diiselit ajettu loppuun kymmenvuotiaina ja muut mallit ruostuu käsiin...:cool: ja paljon tilaavat ulkomailta ryönää näihin.
     
  13. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Tarkistin äsken omastaki niin tosissaan Hempassa oli mullaki kahella ruuvilla tuo ABS moottori kiinni. Pitäs tässä nyt ku alkaa joulun vietot ollee ohi niin alkaa tsekkailee ne syöttöjännitteet ja jos ne kunnossa niin metästää jostaki tuommonen moottori. Varmaan noista paikoista saa uuden moottorin missä näitä ABS pumppuja korjailevat, saapa vaan nähä ovatko kuin kalliita sitten. Tai voihan se olla että ne vaihtaa ne hiilet noihin moottoreihin, selvinnee ku soittelee ens vkolla kun palaavat taas töihin. Kyllähän se uus sais se moottori olla jos vaan mahollista saada irrallaan.
     
  14. z28

    z28 Gearhead

    ehkä noissa abs yksiköissä vuosimalli eroja? mulla -06 hemissä niittaamalla kiinni.
    volvoissa 01-05 on pulteilla moottori kiinni.
    bemussa oli mulla tuo moottoriongelma,hiilet oli jumituneet pesäänsä.hiilien herkistely ja pelas taas.
     
  15. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Noniin, ostin takuulla olevan Focuksen vm. 2002 koko ABS yksikön missä sama moduli ja moottori, vaihon moottorit mikä oli 15min homma ja nyt pellaa taas kaikki :poff::odcool: Siinäpä tuli vältettyä 2-3000 euron remppa, hinnaksi tuli 90 euroa ja 15min työtä.

    Entinen moottori ei pyöriny suoralla virrallakaan enää mihinkään eli hyvin selvä tapaus.
     
    12345678910, isalmela, päivystäjä ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ai nekö korvasi "huonot" sähköjarrut jarruilla joiden korjaus maksaa vielä enemmän? Näähän on ostajan etu tällaiset legendat.
     
  17. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Mulla on nyt 2 ylimäärästä tuommosta ATE MK25 yksikön moottoria sekä myös koko ATE MK25 ABS moduli ja hydrauliyksikkö. Avasin tuon 300C entisen moottorin ja sitte tuossa kaupassa tulleen ylimääräsen toimimattoman yksikön moottori, ostin siis Ford Focus 2002 Ebaysta ostetun takuuosan sekä sen kaverina tuli entinen paskaksi menny koko yksikkö, niin sekä mun 300C entinen että tuon toisen toimimattoman yksikön moottori oli molemmat hiililtään täysin loppu, ei ollu ku hiilten piuhat enää jälellä. Että semmosta, ne noista menee.

    Korjautan nuo molemmat moottorit jollaki moottori korjaus sepällä että tulee varmalla hyvä jollen ite löydä noihin täysin oikeita hiiliä. Toisen moottorin pidän sitte itellä vastaavan varalta kun mun seuraava autokin on Jeep Cherokee KJ kunhan 300C vaihtaa omistajaa ja siinä on täysin sama ABS yksikkö, mutta toisen voin myydä jos joku haluaa varautua tähän remppaan tai on jo ABS valot koristelemassa kojelautaa.

    Nuo moottorit näyttäs ja kuulostas olevan niin paskaa tekoa että se on vaan ajan kysymys millon se menee, ja se menee varmasti. Mullaki vasta 141tkm ajettu auto ja meni. Omat ajotottumukset vaikuttaa moottorin kuluvuuteen, jos suttailee paljon niin moottoriki tulee tiensä päähän aikaisemmin. Ihan leluja, vertaa esim sisäpuhaltimen moottoreihin missä hiilet kestää yleensä sen 300-500tkm vaikka ne pyörii koko ajan, ennemmin menee niistä laakerit ku hiiilet, tuo ABS moottori pyörähtelee vaan sillon kun ABS tai ESP rynkyttää päälle. Melko noloja laitoksia. Ja tietämättömiltä korjaamot laskuttaa sitte periaatteessa 5 euron arvosten hiilien vuoksi sen pari kolme tonttua... :soosoo:
     
  18. softail

    softail Gearhead

    Uusi 300c omistaja kaipailis piäntä jelppiä. Eli kun ei ole tuota ohjekirjaa niin en löytänyt peileille sitä toimintoa millä saa kääntää ne ikkunaa vasten siis onko näissä sitä vai ihan manuaalisesti. Ohjaus jäykkä verrattuna edelliseen autoon (evanda) mutta myyjän mukaan on merkille ominaista. Meni liikkeen piikkiin pajalle vielä kun kuskin poltin värisi ja lämmönsäädin paneli oli pimee. Saas nähdä mihin tuli kätensä sotkettua... Jos jollain nurkissa ohjekirjaa niin mulle voi tarjota...
     
  19. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Jos kelpaa Syslerin manuska ihan ilmaseksi tehtaan valmistajan sivulta niin lataas tuolta PDF: https://www.chrysler.com/en/owners/manuals/index.html :odcool:

    Minusta noissa ei peilit käännyt ikkunoita vasten, mutta vastaavasti peilit kääntää itseään alaspäin peruuttaessa että näkkee ettei kolhi hienoja vanteitaan katukiveyksiin.

    Ohjaus on mersumaisen jäykähkö näissä, ohjaustehostin on hieman alitehoinen muutenkin näin painavaan autoon joten siksi varsinkin kun öljyt pakkasilla kylmänä niin voi olla melko jäykkäkin varsinkin kun -30 asteen pakkasella lähtee ajelee.

    Onnittelut hankinnasta! Millä tekniikalla toi sun auto?
     
  20. softail

    softail Gearhead

    Okei, eli 3 kertaa kalliimpi kuin edellinen auto ja huanommat varusteet:eek: 3.5 -05 ja ajettu 126...en tiä mikä kirkkoauto on ollu mutta kulumaa kyllä saatu jo noihinkin kilometreihin ja viime katsastukseen surullisen kuuluisaa niveljumppaa tehty melkein 600e edestä;) Nyt onneksi nuo mainitut viat vielä liikkeen piikkiin...mutta uudenvuodenpyhät rallattu ja täytyy sanoa että möhkö antaa kyvät kyydit ja joo, kesäpallot 22" voi olla mieleniintoinen ajella:D
    Kiitos linkistä, täytyy ladata ja tutustua..
     

Kerro tästä muillekin!