Cadillac 500 cid "optimointi"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Silvarello, 27.12.2017.

  1. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Ei vissiin ihan kauhian nopeet vastaukset tuolta 500cid.com/ MTS puolelta. Viimeviikolla laitoin kyselyä.
    Nyt sitten katoin sivuja niin olivat muuttuneet ihan erinäköisiksikin! Tais sattuu sivupäivitys samaan aikaan. Nyt ei sit löytynyt nokkia edes haulla.. taitaa olla kesken sivut.
    Cad companylla ei taida olla ollenkaan nettikauppa mahdollisuutta. Ei taida löytyä tuotteita Ebayn puoleltakaan. Olisihan se ikävää jos joku kloppi ostais jotain, niin joutus postissa ravaamaan.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  3. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Joo. MTS nokkia löytyy ebaysta. Hieman eri hintaan.
    MTS: llä oli matalanostoinen Thumpr sivullaan (ei ebayssa). Mitenhän toimis mökänokka tuommosessa..? Kuulostaa vaan niin kivalta.
     
  4. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Btw. Taisin löytää Karpov sen sinun ketjusi tuolta Cadillacpowerilta. Hakusanana käytin muistaakseni "comp cams" Kyllä siinä mielenkiintoista luettavaa oli.
    Yhteen lauseeseen jos kiteyttäs niin se olisi että vaihda kaikki niin tulee hyvä tai ainakin samanlainen kuin muillakin. Sullakin tais olla tuo Compin 268 HE harkinnassa. Aika skeptisiä olivat tehon lisäyksen kanssa- mutta paljonko pelkän nokan pitäs ees antaakkaan.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Toi 74 oli kai silti surkein viritysvuosi eli en tiedä sitten 75vm kikoista ihan kaikkea.


    Pelimies tilais suoraan jonkun mts nokan (koska kehutuimpia) ja kattos kuinka käy.
     
  6. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    ..Tai pelimieshän arpoisi nokan ihan lonkalta jännäis miten toimii..
    -MTS:t tuntuu olevan kehutuimpia
    -Cad companyn nokissa taitaa kaihertaa käyttäjiä specsien panttaus. Tuntus olevan että pitäs soittaa ja rupatella.
    -Kolmantena tulee sitten nää muut. Saatavuus ja HINTA plussana. 300 vs 500 eur. nostajien kanssa.

    Eipä ollut valinnan vara tämmöstä kun rakentelin Moparin isolohko strokeria, tai letukan pikkulohkoa Kivasti löyti käytettynä kaikkee pitkin kylän raittia. Nyt tuli jo tuo kone maksamaan sen 2500e että sai ehjän rapakon takaa.
    Tulihan siinä sitten puolikas autokin.
    Kukaan ei varoittanut että nää pirut lisääntyy- 1969 avo deville ja 1,5 kpl 1975 avo Eldorado...
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ihan lonkalta arpois muuten, mutta mua ainakin kaihertais se että mts ja company ainoot jotka tehny nokan just käkkylään,ei viritellyt sitä mistään Chevyn nokasta yms.


    Nää kun eroaa aikalailla mistään rahvaan koneista :D
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Toistaseks viel keksiny mist kohtaa, paitsi sieluttoman hepposen venakoneistonsa osalta. Jos jo tällä viikolla pääsis kasailee tota 472:sta, eiköhän se sit jo ois ens viikol läjässä. Sit jossain vaihees koeponnistaa et onks se motori vai mikkihiiri.
     
  9. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Minunhan pitäs tän Eldon koneen jälkeen tehdä tuohon Devilleen pannu (Ja ihan jottain muutakin, ellei jotakuta kiinnosta halpa avo)
    Vaihtoehtoina ois kaverilla -70 472 käyntikunto tai sit tuo tuhoutunut 500 cid jämä.
    Siihen olisikin sitten kiva panostaa hieman enemmänkin kun ihan takaveto.

    Jännä ois tietää mitä on eroa samalla kokoonpanolla ja samaan "luokkaan" kuuluvilla eri valmistajien nokilla .
    Jotenkin tuntuu että tässä minun tapauksessani erot olisi aika pieniä.
    Tuo Moparin strokeri reagoi nokkien vaihtoon ihan perstuntumalla, mutta siin ei ollukaan mitään muuta alkuperäisestä kuin lohko. Kulutuksekin onnistuin melkein tuplaamaan pelkällä nenän vaihdolla :D
     
  10. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Jatkan tätä yksinpuhelua tässä. Voihan tästä olla jollekulle joskus apua jos ei minulle.
    MTS Vastasi viimein. Vastaus hieman yllätti. Odotin jotain "miedompaa" nokkaa tarjottavan.

    Eli kopioin tähän nyt lähettämäni kysymyksen ja sitten Mts:n vastauksen

    Minä: Hello From Finland! I have all std/stock 1975 500 cid here and planning put it back where it came from: FWD Eldorado (Heavy cruiser) Engine is good condition (Re ring and bearings) Im planning mill heads (#493 120 cc) and do some porting (Cleaning) And deck going to mill 0. Im expecting 8,5-9:1 CR I have 425 #112 heads too but im told these arent good choice to make some CR..? Im planning to use stock rockers. Its easy upgrade later if needed. My question is which cam i should use to make some power? I dont mind little hotrod sound too. Its not my Grandmas car... Thanks in advance -Mikko "silvarello"-

    Ja MTS Vastaus:
    First, while you are having the head work done, make sure to cut the valve guides down 0.150" If you do not cut them, the most camshaft total life you can use is just under .500. The retainers will hit and bind if you have a cam with bigger lift.

    Cam choices. For some hot rod sound, you would need to use a #10 series. The 10-ez, has a little thump at idle, and is the only thumper can you can use if you do not cut the valve guides. The cam with a more impressive thump is the 10-th. Not a giant thump, but is noticeable and sounds really good. Guides have to be cut to use this one. This cam is my favorite. 1,200 - 4,800 RPM band, and peak torque is about 3,200, perfect for getting that big cruiser moving when you step on the pedal.

    One other thing you can do to help the engine is to put a spacer between the Carb and Intake.

    Eli Thumpr nokkaa suositellaan. Jännä.
     
    Rotten tykkää tästä.
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin juu toi unohtu sanoa just että piti leikata!


    Sitten uusien jousien ja lätkyttäjien kanssa aukee valikoima.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mielestäni tarjosivat juuri vastaavaa mitä pyysit. Edelleen ei niin kovin raju nokka mutta vähän lisää eloa ja hieman kuuman sauvan ääntä...
     
  13. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Niin. En tiedä mitä odotin.
    Kuuman sauvan ääntä... täytyy sanoa että naurahdin :D

    Pitäs vaan päättää mitä raahtii ostaa.
     
  14. E-Teikari

    E-Teikari 1st gear

    Mulla on rakenteilla kanssa tuollainen 472 vm:1970 ja siihen valittiin Compin 94-600-5 Thumpperi juurikin tuon ohjureiden kiinni ottamisen takia ja myös kun moottorista ei tosiaan tehdä mitään raaseri käikälettä. Jouset ja retkut ja lukot ei sopinu keskenään ja retkut ja lukot vaihdettiin ja nyt seeti paineita mittailu parhaillaan käynnissä, alakerta siis kasassa jo.
    Koneessa oli pari eri mäntää sisällä kun aukasin+ajettu miljuuna samoilla öljyilla ja pari kankea varmaan saanut osumaa mäntä vaurion kanssa, joten ne päätettiin vaihtaa myös.Öljyt sihti muovi murua täynnä,nokka ketju ja rattaat aivan loppu, jne,jne...
    Suurin osa osista tullut tuolta 500cid.com ista. Kampuran taka stefan kanssa meinas tulla ongelma, mutta ratkasu löyty 200cid Fordin tiivisteestä.
    Resepti:
    KB-Männät.
    500cid H-Veivit.
    Compin 94-600-5 Nokka
    Kiina rulla vipat. 1.6 suhde.
    Edelin Perf Imusarja.
    Holley Sniper Ruisku.
    Kanavat kansista siistitty=ei kairattu.
    Sytkää ei ole vielä päätetty.
    Kaikkea hienoa billetti käikälettä....
    Tietenkin kaikki koneistettu ja laakeroitu, ynms...

    Saas nähä mitä tullee....kallis ainakin jos ei muuta, kun on ihan törkeen hintasia osat verrattuna vaikka letukkaan.
     
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Takastefaks käy Victor Reinz JV600
     
  16. E-Teikari

    E-Teikari 1st gear

    Jep ja sitä vissiin saakin vielä, mutta Felpro ei enään tee muutakun ``koiranpaskoja`` ja ne on vihollisen keksintöjä. Felpro numero:FEL-PRO BS30135 tuolle Fordin stefalle.
     
  17. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Eli tiivistesarjassa tulee pelkkää koiranpaskaa? Hyvä tietää ja tilata stefamalli sitten erikseen. Lohko odottaa tuossa pukissa matkaa tien toiselle puolelle koneistamoon.
    Tulee näillä näkymin kevyt hoonaus ja 0,25 mm tasoista pois.
    120cc kansia on kaksi paria joista pitäis valita. Niihin tulee siistintä ja varmaan milli pois.
    Löytyy nuo 425 kannet jos jotakuta kiinnostaa moiset.

    Nokka-asia on vielä pohdinnan alla joko tuo MTS 10 thumpr tai sit Comp 270h.
    Comp 268 kiinnostas kanssa mutta comp käyttää kuulema väärää kerrointa nostossa ja tuo 270:kin jää alle puolen tuuman. 268 jo reilusti. Paperilla nuo näyttää veljeksiltä vaikka toinen Highenergy ja toinen magnum. Tuplajousia en kuitenkaan laittas kumpaankaan.

    Ällöttävää yrittää kestää budjetissa, kun tahtos pistää kaiken uusiksi. Pitää melkein läpsiä itteesä kestämään kuosissa.
     
    Rotten tykkää tästä.
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mut hei, se on Cadillac.
     
    cdv70, big t, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kyl se meinaa vähän niin olla et jossei satu omistaan Moparia/ Chevyä, saa läpsiä itteensä koko aika kun katteloo osien hintoja..
     
    cdv70 tykkää tästä.
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jep mut on toi motti ja miksei koko muukin auto vähän parempaa seppälää, vaikka tiedetään että 70-luvulle laatu laski.


    Kunhan huollettu ja öljyt vaihdettu (eikä kokoajan keitetty, usassa varsinkin ongelma kuuman termarin kanssa) niin on noilla 472-500 ajeltu usassa miehekkäitä mailimääriä.
     

Kerro tästä muillekin!