Rengaskone 89e ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja virta, 8.1.2018.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    No en nyt ihan samaa mieltä et jos paat kilon puntit eri puolelle vannetta 180 asteen erolla et se ei vaikuttas.
     
  2. cdi

    cdi Double Gearhead

    En nyt pääse jäljille miten ajattelet?

    Staattinen tasapaino ei kaipaa dynaamista sillä erotuksella että kiinnityspiste on tasapaino pisteessä eli et=0 silloin toki se korjaava painokin pitää liimata sinne vanteen keskelle.
     
  3. cdi

    cdi Double Gearhead

    Mihin sä laitat painon tuolla kuplakonella?
     
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    No yleensä liimapainon keskelle vannetta. meinaan sitä jos paat pystyssä olevaan renkaan sisäpuolelle ylös kilon puntin ja ulkopuolelle alas kilon puntin niin ei se kyllä oo tasapainossa olipa et mikä tahansa.
     
  5. cdi

    cdi Double Gearhead

    Tuota joo silloin kun se on koneessa kiinni ratkaisee se painon mitta keskiöön tilannehan on toinen kun rengas on pystyssä.
    Sun täytyy koetta panna se samalle linjaa kun kiinnityskohta niin se ei aiheuta momenttia pyöriessään.
     
  6. urho3

    urho3 Gearhead

    Mut en Oo kyllä keksinyt mikä hyöty tuolla on painottaa kun oikea kone tekee sen paremmin ja tarkemmin.
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Tätä en vielä oikein usko. Sehän se vemputtaa renkasta sivu suunnassa ja tuskin se hyvää tekee laakereille.
     
  8. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei kyllä vaikuta vanteen et dynaamisen tasapainotuksen tarpeeseen.

    [​IMG]
     
  9. urho3

    urho3 Gearhead


    Tätä mieltä olen mut kun en ole insinööri ei mielipiteelläni ole merkitystä.
     
  10. cdi

    cdi Double Gearhead

    Joo hyvin harvoin vanhat vanteet pyörii heitottomasti ja ehkä renkaissakin on vilunkia se saa aikaan tuon ilmiön.

    Ja tämäkö kuva todistaa sitä?

    Tarkentavia kysymyksiä: Mistä kohtaa momentti välittyy akselille?
    Meillä oli molemmista päistä tuettu akseli ja rengas pyörii siinä vapaasti ja raskain kohta hakeutuu alimmaiseksi. Siihen alimmaiseen kohtaan haetaan oikea paino että renkaan voi jättää mihin asentoon tahansa. Onko sen painon oikea kohta silloin kiinnityslinjalla?
    Jos ei missä se sitten on?
    Pystyykö tällä systeemillä dynaamiseen tasapainotukseen.?
     
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    meinaatko että kun vanteen et on 0 sitä ei tarvi painottaa dynaamisesti. mites vanne jossa et 20 ja siinä 20mm spaceri eroaa toisistaan?
     
  12. cdi

    cdi Double Gearhead

    Periaatteessa ei ,se pyörittäminen ei tuo mihinkään massaa lisää eikä ota sitä pois. Selkäheittoa ei saa painottamalla pois ,mutta sen voi jakaa puoliksi sivu ja pystysuoran heiton kanssa.
    Oikeassa elämässähän siihen kiinnityslinjalle harvoin saa painoja ne laitetaan vanteen kummallekkin reunalle juuri siitä syystä. Ja se on mahdollista vain dynaamisella tasapainotuksella. Vanteen ja tasapainoituksen osalta ei mitenkään,napaan se kyllä antaa suuremman momentin mitä kauemmas kiinnityspiste navan akselilla viedään.
     
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    Mut eiks rengasliikkeessä tasapainoteta dynaamisesti et se rengas vanne yhdistelmä on mahdollisimman hyvin painotettu. en ainakaan itse näe syytä poiketa siitä.
     
  14. cdi

    cdi Double Gearhead

    Näin on ei siitä kannatakkaan poiketa ,mutta kun lähtökohtana oli kotikonstein. Ja noilla välineillä ei dynaaminen onnistu. Mutta sillä painon sijoittelulla voidaan torpedoida se dynaaminenkin puoli. Voi se toki joskus onnistuakkin mut osumaprosentti on loton päävoiton luokkaa.


    Muuten panin sarjan kysymyksiä?
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Tähän mä vielä takerrun. oltiinpa kotona tai muualla tasapainottamassa. saa toki minunkin painokoneella staattisesti mut ei se sillä yhdellä painolla useinkaan oo silti tasapainossa. sen voi helposti todeta oikealla koneella. se painokone muuten ei siitä vanteen eeteestä välitä.
     
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    On joissain koneessa just tuo kompromissi painotus säästäen aikaa ja liimapainoja.
     
  17. virta

    virta Gearhead

    No Torista löytyi käytetty rengaskone viiteenkymppiin niin ei tartte hankintaa sit enempää miettiä[​IMG]
     
  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead


    Ensimmäiseen ja viimeiseen kysymykseen vastaus: Kuva kuvittelin auttavan hahmottamaan asiaa, kuvassa ei ole mitään tasapainotussysteemiä vaan nuolet kuvaavat pois tasapainosta olevan pyörän pyöriessään akselille aiheuttamien voimien suuntia.

    Toinen kysymys: En luultavasti ymmärä kysymystä niin kuin tarkoitit, joten jätän vastaamatta.

    Kolmas kysymys: Jos ensimmäisen kuvan pyörään laitetaan sopiva määrä lisäpainoa ylös, niin se pysyy missä asennossa tahansa sattuu pysähtymään. Ei ole väliä laitetaanko paino pyörän kiinnityslinjalle tai johonkin muuhun kohtaan. Pyörä ei kuitenkaan todennäköisesti ole dynaamisesti tasapainossa, jolloin ollaan toisen kuvan tärisevää pyörivää pyörää kuvaavassa tilanteessa.

    Neljäs kysymys: Painon oikean paikan löytämiseen tarvitaan tasapainotuskone jolla voi suorittaa dynaamisen tasapainotuksen.

    Edit: Hetken pähkäiltyäni vastaan toiseen kysymykseen näin: Pyörä ja akseli on samaa pakettia. Ei ole väliä onko pyörä kiinni keskeltä, reunasta tai vaikka molemmista reunoista, se ei poista eikä muuta dynaamista epätasapainoa eikä sen vaikutusta.
     
    Muokattu: 9.1.2018
  19. cdi

    cdi Double Gearhead

    Saako sen painon kiinnityspinnan linjaan? Eipä se siinä tuu esille . Mutta yksinkertainen esimerkki laita se paino lankaan ja pyöritä sitä huomaat että se hakeutuu sille linjalle jossa sitä pidät kiinni sitä kovemmin mitä kovempaa pyörität.

    Näitä niinkun monia muitakin asioita ajatellaan jonkun suhteen kautta ja tässä lähtökohta on kiinnitys linja koska vain sitä kautta voimat voi välittyä akselille.
    Lyhyt oppimäärä:
    Tasapainotuskoneessa on vaaka - akseli johon painotettava rengas kiinnitetään vaaka akselissa on laakerointi joka sallii pyörimisen vaaka akseli on laakeroitu pystyakseliin joka sallii vaaka akselille vain liikkeen sivuttain. Kun tasapainotetaan vanteen sisäpuoli laitetaan keskelle pystyakselia nyt voidaan suorittaa stattinen painotus ja paino lyödään sisäpuolelle vannetta nyt kun aletaan suorittamaan dynaamista tasapainotusta tämä staattinen ei vaikuta siihen mitenkään koska se pyörii pystyakselin kohdalla ja siitä ulospäin olevat renkaat aiheuttavat momentin akselille joka on luettavissa akselin siirtymänä osoittimelta Toisessa päässä vaaka akselia on paperikiekko johon kynä piirtää akselin liikkeen. Tämä kun toistetaan pyörittämällä rengasta toisinpäin saadaan paperille kaksi sisäkkäistä palloa josta voidaan ulkokehälletulevan painon paikka määritellä.

    Näillä opeilla pitäis tasapainokone syntyä........vai jäikö jotain epäselväksi?
     
  20. cdi

    cdi Double Gearhead

    Selventikö tuo edellin vastaus mitään?
     

Kerro tästä muillekin!