Rengaskone 89e ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja virta, 8.1.2018.

  1. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Eipä juuri.

    Ja anteeksi nillitys, mutta kirjoitit melko vaikeaselkoista pötkötekstiä. No en itsekään ole kovin hyvä ilmaisemaan itseäni, joten lopetan tällä erää tämän aiheen käsittelyn tähän.:)
     
  2. cdi

    cdi Double Gearhead

    No koitan vasta sit kysymyksiin erikseen.
     
  3. cdi

    cdi Double Gearhead


    Niin ne tekee ehkä se sekaa ajattelua. Oleellista lienee painon suuruus ja,painon paikka. Painon paikallakaan ei akselinsuunnassa ole merkitystä se voi olla joko sisällä ulkona kunhan se on samalla linjalla keskikohdalla ylhäällä.
    Jos se ei ole kiinnitykohdan kanssa samalla linjalla se aiheuttaa momentin dynaamisessa tasapainotuksessa. staattisen tasapainon väärä asennuspaikka tuhoaa dynaamisen tasapainon totaalisesti.

    Kolmas tuli jo tuossa samalla edellä selitettyä.

    neljäs juu

    On sillä merkitys näille dikitaaleille anetaan momenttivarren mitta sitten se vasta pystyy laskemaan.

    Tuossa omassa esimerkissä se vanteensisäpuoli onkin juuri pystyakselin keskikohdalla ettei se aiheuta dynaamisessa tarkastelussa momenttia akselille ,tuosta samasta pisteestä painotettavan kiinnityspisteeseen antaa sen momentin dynaamiseen tarkasteluun.

    Tää dynaaminen ja staattisen yhdistäminen tuntuu olevan hankala asia.
     
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    Sikäli kyllä Luulen et meillä on tulkinta eroja kuullun ja luetun ymmärtämisessä vaikka varmaan samasta asiasta puhutaan.
     
  5. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    En nyt kuitenkaan malta olla palaamatta asiaan, kun räkätaudin valvottaman oli aikaa tätäkin asiaa pähkäillä. En ehkä tänäänkään osaan asiaa sen ymmärrettävämmin selittää, mutta yritän kuitenkin.

    Edelleen pysyn kannassani, että vanteet et:llä eli kiinntyskohdalla akseliin ei ole merkitystä. Jos kiinnitys olisi jotenkin nivelletty, niin silloin luonnollisesti voima ei voi välittyä akseliin muutoin kuin kiinnityskohdan kautta. Mutta kun kiinnitys on jäykkä, niin akseli ja pyörä on yksi kokonaisuus. Tilanne ei eroa tästä:

    [​IMG]

    Tuollainen tela tai mikä nyt onkaan, voi olla akseleineen yksi umpijööti. Missä siinä on kiinnityslinja akseliin?

    Tai kuten tuolla aikaisemmin esitin, että jos auton vanteeseen laitetaan kaksi keskiötä ja se kiinnitetään sellaisena tasapainotuskoneesen kahdesta eri linjasta, niin käyttäytyykö se eri tavalla kuin tavallinen vanne? Mielestäni ei.
     
  6. cdi

    cdi Double Gearhead

    Tuota joo vaikka se akseli on yhtä puuta ei se sitä sano ettei siihen kohdistu voimia ja ne voimat joilla ei ole vastavoimaa aiheuttaa pyöriessään väriminää. Ja aina kun asioita ajatellaan pitää se lähteä jostain linjasta tässätapauksessa joko navan keskiöstä tai vanteen kiinnityslinjasta.
    Jos lähdetään navasta mitä kauemmas pyörä akselilla viedään navasta sitä suurempi momentti napaan kohdistuu.
    Jos ajatellaan pyörää ilman akselia sen pyörän kokonaismassan keskipiste on akselilinjalla pyörän keskilinjalla jos et on nolla. Kun keskiötä siirretään ulospäin jonkun et verran kyllä se kokonaismassapiste seuraa keskiön mukana ulospäin ei toki kiinnityslinjaan asti mut siihen välille koska keskiön massa ei niin suuri kun muun renkaan . Eli tilanne on se kun se massapiste siirtyy aiheuttaa se jo momenttia akselille ja mitä suurempi et sitä suurempi momentti ja kaikki tämä tapahtuu vaikka rengas ei pyöri. Jos rengasta pyöritetään ja rengas on tasapainossa edelleenkin siellä on se sama momentti mikä aiheutuu siitä massapisteen siirrosta. Nyt jos aiheutetaan epätasapaino panemalla renkaaseen paino kiinnitys linjaa aiheuttaa se momentin suurenemista suoraan akselille jos sitä tarkastellan navan suhteen jos taas se heitetään vaikka renkaan sisälinjalle aiheutta se edelleen saman momentin kasvun akselille kiinnityslinjassa ++ lisäksi vielä kiinnitylinjan ja vanteen sisäreunan verran momenttia lisää akselille kiinnityskohdassa tarkasteltuna.

    Tämän tarkemmin en pysty sanallisesti asiaa selittämään jos ei selvennyt palataan fläppitaulun kanssa asiaan.
     
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mä lähtisin tässä tapauksessa ajattelemaan pyörivän möykyn (rengas kiinnitettynä tasapainotuskoneeseen, edellisen kuvan mukainen tela tai joku muu) pyörintäakselin linjan ja kyseisen möykyn massan pyörintäkselin poikkemia.

    Mutta antaa sen fläppitaulun olla kaapissa. Voi olla, että kumpikin ymmärrämme asian mutta emme ymmärrä toistemme selostuksia.
     
  8. cdi

    cdi Double Gearhead

    Ma taas yritin selvittää mitä koko prosessissa tapahtuu ja mitä voimia tulee mihinkin kohtaan ja missä vaiheessa kun asiaa tarkastellaan staattisesti ja dynaamisesti ja mitä tapahtuu kun kiinnityskeskiötä siirretään et mitan verran sivuun.

    En usko että selostuksissa on vikaa,mutta käytettävät termit .....yritinkin fiksata niitä virallisempaan muotoon.

    ,Ja fläppi taulu on hyvä kun piirtää mitä tarkoittaa niin toinenkin ymmärtää vaikka sitä tarkoittava sana olis erilainen.............vähän kun eestinkielessä sama sana mutta eri merkitys.....sopiskos esimerkiksi tähä....... pulmapäiev
     
    Muokattu: 10.1.2018
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Mä joku päivä kokeilen tasapainoista staattisesti siten et kokeilen siirtää painoa vanteet koko leveydeltä ja mittaan sit miten lähelle se dynaamisesti on oikein. Oon sitä mieltä vieläkin et 0et Vanne ei ole mikään syy et sitä ei tarvitse dynaamisesti tasapainottaa kuten väite kuuluu. Pitäisin sitä tärkeämpänä mitä leveämpi Vanne on. Sikäli se kupla painotus toimii parhaiten kapeilla vanteilla.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ainakin dynaamisesti tasapainottava kone sekoaa jos johonkin kohtaan laittaa ET-linjalle 20g painoa

    Kokeessa laitoin ensin renkaan 0-painoon irroitin ja pompautin lattialla pari kertaa joka kerta tarkistaen, että kone haluaa nollan

    Sitten 10g painot samaan kohtaan vanteen reunaan ja pyöräytys, kone tahtoo 10g ja 10g 180 astetta toiselle puolelle, noh tässä säästöä ja 20 liimanen keskelle vannetta

    Eipäs kelvannutkaan tahto isot painot johkin kohtiin, niihin liidulla merkit ja pyöräytys.
    Sehän tahto taas sattumanvaraiset lukemat eri kohtiin


    En ihan tarkalleen muista tarkkaan, eli tossa selostuksessa voi olla virhettäkin.


    Mutta saman tekee myös jos vanteessa on ET-linjalla hiekkaa tai muuta sotkua. Kone alkaa vaatimaan isoja painoja ihan sattuman varaisiin kohtiin

    Ja koneena on Sicam sbm160.




    Ite oon urhon kannalla et jos jotain 315/25 r19 rengasta jossa vanteessa ET-0 tasapainotetaan pelkästään staattiseen ja vanteelle pyöräyttää pinkupongut itä vinkustaniasta
    Ei vetarit tai laakerit kovin kauas kestä vaikka kuinka ois tasapainossa ET-linjassa
     
  11. cdi

    cdi Double Gearhead

    Sähän oot ristiriidassa iseäs vastaan 0 ET ja kapea rengas mitä kapeampi renga sitä pienempi et
    Mut kokeile joo ja paa tulokset tänne näkyviin kuinka teoria ja käytäntö pitää paikkansa.
    On siinä äkkiä ajatellen ongelma pystyykö sen painon laittamaan kiinityslinjalle ja kun sitä painonpaikkaa hakee että se on samalla säteellä lopullisen kiinnityksen kanssa.
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Mä kokeilen liima painolla vaik sentin välein alkaen sisältä päättyen ulkosyrjälle. mut tiedän jo et se ei tule olemaan niin hyvä kuin dynaamisesti painotettu. netissä on hyvä video bubble balacer vs jotain. siinä sen eron näkee.
     
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    No eihän se nyt oo mikään itseisarvo. et on et ja leveys on leveys.
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Kokeilen mitä se käskee paikaksi kun laittaa liimapainon mittavarrella. jos se antaa sillä paikan staattisesti.
     
  15. cdi

    cdi Double Gearhead

    Jos kone on rakennettu sellaiseksi että sille annetaan kaksi mittaa vanteen sisäreunan etäisyys ja vanteen leveys ja laskukaavat tehty sen mukaan niin tulos on tietysti tuo jos ne painot laittaa johonkin muualle kun vanteen reunoihin.

    Tuossa et linjassa on kaksi päätä se alkaa vanteen keskilinjalta ja päätyy kiinnityslinjaan ja on tietysti merkitystä kumpaan päähän isket. jos et on nolla saako sen painon nollapisteeseen? Toistetaan jälleen että dynaamista toki suositellaan mutta jos lähtökohtana on vain mahdollisuus staattiseen tasapainoitukseen niin silloin sen painon paikka on merkittävä.
    En tiedä mikä merkitys tuolla renkaalla on jos se muotonsa pitää mikä siinä muuttuu kun sitä pyöritetään?
    Ehkä nää vetari ja laakeriasiat tässä yhteydessä vain sotkee ei ne vaikuta painotukseen mitenkään.
     
  16. cdi

    cdi Double Gearhead

    No mulla on oletus että keskiö tuodaan lähelle ulkopintaa ja niinmuodoin se kasvaa kun kapeassa käy väistämättä päinvastoin ,sitä vasten väittämä että et ei vaikuta mitään on ristiriidassa.
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Voihan se ET olla vaikka kaks metriä vaikka vanne on tuuman.
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Ku
    Kun se vanne voi olla epätasapainossa vaikka se olisi muuten heitoton.
     
  19. cdi

    cdi Double Gearhead

    Käytännössä ,olisko kuvaa? Kaikki on teoriassa mahdollista.
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Juu mut ei siinä ole mitään ristiriitaa et ja vanteen leveyden kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!