Rengaskone 89e ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja virta, 8.1.2018.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    Havaitsetko nyt et joku muukin epäilee juttujasi?
     
  2. cdi

    cdi Double Gearhead

    Yksinkertaistetaan .. samalla etäisyydellä keskiakselista olevaa painoa voi siirrellä akselin suhteen saman suuntaisesti staattisen tasapainon järkkymättä tässä tapauksessa paino voi korvata samansuuruisella painolla joka on massa pisteenkanssa saamassa linjassa ja yhtä kaukana pyörintä akselilta. Tilanne ei muutu vaikka saman ehdon täyttäviä painoja olisi usampiakin. ja tämä kaikki kun tarkastellaan asiaa pyörimisuunnassa jos tarkastellaan 90 astetta toisesta suunnasta momenttia syntyy kun massapiste linja ylitetään.
    No sulla on varmaan selitys mihin momentti syntyy ja millä perusteella jos et on nolla ja massapiste on samassa eli tasapainossa ennen pyöritystä ? Kyllä olis erittäin hyvä niiden viittauksien lisäksi perustelut miksi näet asian toisin.
     
  3. cdi

    cdi Double Gearhead

    Kyllä epäillä saa ja mieluummin perustellusti kumota. Mä jo alkumetreillä kertoilin minkälaisia voimia siihen akselille syntyy ja se oli virhe se vain sekoitti keskusteluja

    Vielä jos nuo kilon puntit on samalla etäisyydellä pyörintä akselista ja massakeskilinjalla vastakkaisella puolella ne kumoavat toisensa.
     
    Muokattu: 12.1.2018
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    Kyl ymmärrän mitä ajat takaa. Nimen omaan tätä tilannetta et nää 0 et vanteella kupla tasapainotus koneessa. Normaalissa koneessa se näkyy dynaamisella painotuksella jolloin et 0 Vanne ei tee siitä mitään poikkeusta että ei tarvitse dynaamista painotusta.
     
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Juuri näin. Tässä tilanteessa yhdistelmä on staattisesti tasapainossa. Mutta silti tuommonen rengas vaatii dynaamisen tasapainotuksen,eihän sitä muuten käytettäisi.
     
  6. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Onko nyt niin että jos pulttaan ET 0 -vanteeseen 40 mm paksun spacerin, niin sen tasapaino järkkyy ja ohjaus alkaa täristämään. Mutta jos pulttaankin sen saman spacerin napaan, niin täristystä ei esiinny?
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Sitä voi jokainen miettiä miten rengas käyttäytyy kun laitat sisäpuolelle kilon puntin ylös ja ulkopuolelle alas kun se laitetaan pyörimään. voi ihan miettiä mitä keskihakuvoima tekee. veikkaan et kyyti ei ole ihan smoothia.
     
  8. cdi

    cdi Double Gearhead

    No unohdin kyllä täysin sun kupla koneen,mä ajattelin renkaan pystyyn teoriassa se ei muuta mitään mutta käytäntö taitaa kokeilujen kannalta olla ongelmallisempi. Jos paat vanteen reunaan painon ja se pitää siirtää oikealle linjalle sisäpuolelle tietää se sitä että paino pitää olla isompi. Mutta massakeskipiste on samassa paikassa katsoi mistä päin hyvänsä. se että käytännössä sä et saa painoa sisäkehälle ET 0 oikeaan paikkaan ellei pane puolikaspainoja kummallekkin puolelle. Mutta teoriassa se menee yhdellä painolla oikeassa paikassa jos reunaehdot täyttyy. kyllä se vaatii teorian esittämisen jos mieleni muutan.
     
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Niin on mulla 4v vanha cemb joka makso 5ke. ja uskon sun teoriaan et sopivassa tilanteessa se yksi paino riittää,vielä kun sen saisi sijoitettua vanteen ulkopuolelle. teen kuitenkin tasapainotusta viikottain ja ongelmarenkaatkin usein menee parempaan suuntaan. aina se ei ole mahdollista. et uskallan kyllä väittää et kokemusta löytyy tehdä asia kerralla ja oikein.
     
  10. cdi

    cdi Double Gearhead

    Tämäkö on se tilanne minkä meinaat että pitäis yhdellä painolla kontrata?
     
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Tämä liioiteltu tilanne voi tulla eteen. kuten sanottu niin rengas voi olla staattisesti tasapainossa mutta ei dynaamisesti. ei kyse ole pitääkö monta painoa laittaa vaan kyse on siitä että 0et vanne ei ole mikään poikkeus että sitä ei tarvitse tasapainottaa dynaamisesti. tarvitseeko yhden vai kaksi painoa näyttää kone kyllä. arpoa sitä ei tarvitse.
     
  12. cdi

    cdi Double Gearhead

    Eli sulla on kone joka laskee anturien perusteella mikä paino ja mihin.? Mä en painota kun omia pyöriä ja kone mullakin on se on piirtävä ja se ei anna anteeksi mitään se on absoluuttinen......tietysti kulumisväljyydet heikentää ja tietysti käyttäjän huolimattomuus. Eli käytännön jumppaa on vuosien varrella tullut enmpi kun lääkärimäärää. Mutta ei se teoriaa mikikään muuta luulis helpottavamn ymmärtämään.
     
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    Juu laskee kyllä. voit kattoo myös mitä ehottaa staattisena voit siirrellä painoja erikohtaan vanteen levydellä ja laskee kokoajan tarvittavan painon. voi myös laittaa mittavarteen liimapainon joka lukittuu automaattisesti oikeaan kohtaan. vanne pysähtyy myös jarrulla oikeaan kohtaan ja lukittuu. ei mitään mieltä tuolla kuplakoneella tehdä kun on parempiakin. niin ja on siinä joku ultraäänitutkakin joka heittoa mittaa.
     
  14. cdi

    cdi Double Gearhead

    No jos nämä painot siirrät siihen massapistelinjalle kummatkin niin silloin on painossa dynaamisestikkin.Tietysti etäisyys täytyy akseliin ollla sama. ja painot kumoavat toisensa
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Käytännössä aina joutuu laittamaan painot molemille puolen.
     
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    Miten käytännössä se tapahtuu kun en hahmota?
     
  17. cdi

    cdi Double Gearhead

    No se on se linja renkaan keskellä jossa linjan molemmilla puolilla on sama massa.(yhtä suuri)
    Tääkin olis kannattanu sanoa ajoisa niin olis säästyny monta hukkaanmennyttä selitystä.
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Mut mitä painoa siirrät mihin päin.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Siis onko muka että ET0 vanteita ei tartte ku keskelle laittaa yks paino oli rengas vaikka kuinka leveä?

    Esim. ETnolla 10" leveenä riittää, että vanteen keskilinjalle laittaa painon vaikka kumissa on kylkeen paistettu 50grammanen paikka
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Mites tämä havainnoidaan ilman dynaamista painotusta. kysytään nyt näin päin.
     

Kerro tästä muillekin!