Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Eipä ole mullakaan mitään koneellista poistoa, saati tuloa.
    Ei se kylppärituuletin oikein mitään käryjä vie mihinkään. 100 mm kanavapuhallin alkaa jo liikuttamaan ilmaa jonkin verran. Mulla on meinaan pirtissä puuhella ja sen päällä huuva jonka poistoputken päässä on sellainen kylppäripuhallin. Ja voi kyllä palohälyttimet huutaa kun vähän kokkailee. Kylppäristä se toki poistaa huurua...
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei auta. Mulla on 315 mm:n kanava ja 5.5 kW:n radiaalipuhallin, se jo vähän liikuttaa ilmaa.
     
  3. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    100 mm putki puhaltimella on jokseenkin sama asia kuin ei olisi mitään putkea. Seuraavana päivänä savu on hälventynyt normikokoisesta tallista kylpyhuonesysteemeillä.:confused:
    Yli 200mm putkea ainakin pitää olla ja tehokas imuri. Korvausilmaa unohtamatta. Alkaa ilma vähän liikkua ja samalla lämmin karkaa harakoille.:D
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juuei. Yllä selitys.
     
  5. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Sitä vähän pelkäsinkin. Olisihan se ollut helppo ¨ratkaisu¨. :p Täytyy tutustua aiheeseen kanavapuhallin.
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Minullaon 125 putkessa Ahlsellin tehokkain kanavapuhallin. Semmosen kuuden metrin nivelletyn kevyen puomin päässä pikkusen vajaan metrin halkaisijainen kevyt huuva, jossaonvainreunoilla ilmarako. Se poistaa kaikki käryt kohteesta, ja hienon pölyn, mutta rälläkän murut putoo lattialle. Yleisilmanvaihtona on se LTO, Pingviini. Kun ne on päällä, niin kirkkaalla valolla näkee, ettei pölyä ole paljoa ilmassa.
    Jos ei ole mitään ilmanvaihtoa, niin kirkkaassa valossa näkyy pelästyttävän paljon pölyä. Just sitä pölyä, joka jää keuhkoihin, ja menee verenkiertoon. Se on niin hienoa pölyä, että sitä ei tahdo muuten silmällä nähdä.
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    mä ostin talliin sellaisen suodatus vaunun hitsaus käryille. tehokkaasti se ottaa näkyvän savun ja jotain kai se ottaa niihin aktiihiili kasetteihin.
     
  8. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Laittasitko linkin!
     
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Joo Wihuri niitä myy, 5 vuotta sitten Ostin. Katon kun Käyn tallissa kun ei tule se merkki nyt mieleen,harmaa se on.
    Laho pää on. worky smobi3 on se tyyppi,löytyy googlella.
     
    Muokattu: 15.1.2018
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Mikä on sen suodatusluokka?Jos ei oo P3, vaan on alempi, niin se ei silloin pysty poistamaan haitallisia partikkeleita, siirtää ne vaan toiseen paikkaan.
     
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    En osaa sanoa. Varmasti se ohuin pöly voi tulla läpi.
     
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Tuosta pölystä sen verran, että esim. P2-luokan suodattimeen jää vain se karkeampi pöly, ja hieno menee läpi. P2, tai P1 suodatin tekee vain sellaisen turvallisen olon, mutta saattaa olla jopa pahempi tilanne verrattuna siihen, että ei oo mitään suojainta. Ilman suojainta lähtee pölysestä paikasta aikasemmin pois, kuin suodatin naamalla.
     
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    En löytänyt esitteestä tietoja. Ainakin ne poisto kanavat on puhtaan oloisia.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla on sellanen kempin vastaava hitsauskaasujen imuri, mutta enempi se on rekvisiittana.
    1600W on teho, eli kyllä se ilman saa liikkumaan, vaikka letkut on suunnilleen pölyimurin letkukokoa.
     
  15. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kertokaapas viisaammat mihin toimenpiteisiin kannattaa ryhtyä kun jos ajan auton suoraan pesun jälkeen märkänä talliin niin hetken päästä ilma on kuin kylpyhuoneessa. Eli kosteus tiivistyy ikkunoihin. Tässähän on sellainen homma että ilmeisesti lämmin lattia höyrystää veden ja kun lämpötila on alhainen niin kostetuuta piisaa. Ilmanvaihto on painovoimainen. Riittääköhän kanavapuhallin ratkaisuksi?
     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Mulla samaa "vaivaa", kun ajaa oikein kunnon lumikasan sisään kuivumaan tai muuhun remonttiin niin tulee kyllä ikkunoihin kosteutta. Yön aikana yleensä se kosteus on poistunut mutta jos haluaa kosteudesta nopeammin eroon niin mulla on katon rajassa kanavapuhallin, sitä kun käyttää pari kolme tuntia niin ei tuu oikeastaan yhtään kosteutta ikkunoihin. Lattialämmitys kyllä tehokkaasti kuivaa auton mutta tarvii tietty vähän ilmankin vaihtua jos on oikein märkä auto.
     
  17. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ongelma on selvästi ilmanvaihdossa, mutta mitä kannattaa tehdä..
     
  18. GBS

    GBS 3rd gear

    Minä ratkaisin tuon ongelman trotec kuivaimella. Kts aiempia viestejä. Turha sitä läämintä ilmaa on ulos puhaltaa kosteuden takia. Pöly yms. Sit eri juttu. Tai sit rakennat sen lto systeemin. Siitäkin aiemmin tarinaa.


    Toi mulla on.
    https://www.trotec24.fi/koneet/ilma...n/ilmankuivain-ttk-140-s-vuosimalli-2013.html

    Kosteusprosentti n.50% Siihen oon säädelly.
    Kun ajaa lumisen vessan sisään niin jossain vaihees saattaa nousta kuudenkympin hujakoille.
    Mutta palautuu nopsaan taas. Mulla vesi menee suoraan lavuaariin kuivaimelta.
     
    valpas tykkää tästä.
  19. Holley

    Holley Gearhead

    Ilman voi vaihtaa nopeastikin jättämällä ihan pikkuisen tallin oven raolleen, näin kylmää ilmaa tulee talliin aika haipakkaa. Lattialämmityksen olen nostanut aika kovalle tuolloin, kun pesen autoa ja sitten on tosiaan sellainen ilmankuivainkin tallissa. Yksi raksapuhallin auton pohjan alle lähelle sitä ulko-ovea, mistä se ulkoilma tulee. Kanavapuhallin täysille... Nykyään en itse asiassa enää jätä tallin oveakaan raolleen, koska noilla muilla toimilla se aika nopeasti kuivaakin kyllä.
     
  20. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    mikähän voisi olla sopiva lämmitysjärjestelmä tuohon 100m2 / 350m3 autotalliin ajatuksella peruslämpö 8-10c (joo, tiedän noi kosteus ym jutut) ja nopee nosto tarvittaessa? nyt on halppis ilp, 16c lämmintä pitona. miettiny olen ultin reilumman kokosta ilppiä +8 ylläpidolla tai sitten jos ihan jollain muulla kun sähköllä lämmittäs. käryä en kyllä sisään halua.
    ajatuksia?
     

Kerro tästä muillekin!