Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. jorkat

    jorkat Gearhead

    :rotfl:
     
  2. jorkat

    jorkat Gearhead

    peugeot
     
  3. jorkat

    jorkat Gearhead

    silti aikoinaan minulta penäsit syitä, että miten eri öljyt voi rikkoa 6.5td motin...
    :poff:
     
  4. jorkat

    jorkat Gearhead

    ne voi olla enemmän peseviä kuin syntiset
    :eek: oo! kerroinko vahingossa liikaa:eek:?
     
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Kaikki moottoriöljyt ei ole peseviä.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Suuri paljastus
     
  7. Rotten

    Rotten Gearhead

    Kyselin tuossa liikkestä miun autoihin suodattimet ja tiivisteet ym.. no vahinhossa tuli, et meinasin tuohon jorkkerin stroukki koneeseen pistää valvolinen 20-50! Myyjä kehu kendallin maasta taivaaseen!
    Paremmat ominaisuudet, öljynpaine ei putoo tiukassakaan vehkeessä ja muita mukavia!
    Meinasin kokeilla kyl! Kaveria käytin ajelulla, pistin siinä reippaasti nilkkaa suoraks ja kumia asvalttiin, ni öljypaine valo syttyi?:eek: ja on sitä öljyä riittävästi koneessa!
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    En ole nähnyt, mut kaverilla saattais voida olla paprut tallessa bemarin kone rempasta

    Saksassa ajeltu sillä millä 80 lukusella bimmillä kuuluukin, sit suomessa se on todellinen laatuvaunu, joten parasta pesevintä täyssynteettistä koneeseen laatuvaunuun ja sit kaverilla nokkien öljykanavat tukkoon ja nokat kaljuksi siitä sit mukavaa metalli mujua kiertoon ja laakerit kanaviin


    Muistelisin et koneistamo ei saanut nokkien kanavia puhallettua auki siitä tervasta, olivat vaan koneistamolla muistaakseni maininneet että pesevät öljyt oli lähteny liuottaan sitä skeidaa kanavista liikkeelle ja lopulta ne oli kertynyt heikoimman paineen omaavaan kohtaan ja siitä pakannut kanavat tukkoon
     
    jorkat tykkää tästä.
  9. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Hähää,mitäs tähän sanotte!:)
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    20-50 liian jäykkää erityisesti kylmällä pelaa ehkä +20..... kun moottori on oikeesti lämmenny
     
    Rotten ja Karpov tykkäävät tästä.
  11. unknown

    unknown 3rd gear

    20-xx on liian jäykkää kaikissa olosuhteissa, myös siinä +20 asteen kylmäkäynnistyksessä.

    xx-50 on liian jäykkää muuten vaan, paitsi kilparadalla ja itseasiassa liian paksu öljy saattaa huonontaa voitelua, kuten tuossa öljyvalon kanssa ylhäällä luetiin. Öljy ei kierrä, ei se voitele, vaikka öljynpaine on "hyvä"

    Itse yrittäisin etsiä mahdollisimman juoksevaa öljyä kylmäkäynnistykseen, joten 05 tai 00 alkuista tavaraa.
    Jos autossa on öljynpainemittari, niin sen kanssa katsoisin, että kuinka hyvin juoksevaa kuuma pään öljyä sitten laittaisin, xx-40, jos öljynpaine riittää, niin xx-30, xx-20, jäähdykyksen takia.
     
    Rotten tykkää tästä.
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    10w40 oli aika jäykkää -20 kun kannusta valuttelin. Sitä mulla chevyssä ollut nyt syksystä lähtien.

    Vaihdan kyllä ilman muuta 5w40 nyt seuraavaksi eli ihan lähiviikkoina.


    20w alkunen öljy ei kyllä kuulu mihinkään toimivaan kamppeeseen paitsi kuplaan kesällä.
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jos on oikein kuumana käyvä moottori niin siinä voi olla se loppuarvo hyvä olla 50, mutta alkuarvo on oltava joko 5w tai 10w muuten se on alle 15 asteen lämpötiloissa aika jäykkää puhumattakaan pakkaskeleistä. Omasta mielestä paras öljy olisi sellainen jossa oli 1500ppm sinkkiä ja 5w60 toimialue kesällä kuumassa ajossa. Niin ja pesevä täysynteettinen öljy pitää olla vielä! Toki jos on uudempi tiivis katalysaattori moottori joku 0w30 öljy on niihin hyvä tiputtaa polttoaineenkulutusta ja sinkkiä ei saa olla muuten menee katit paskaksi nopeasti. Tolla öljyllä vielä jouksevaa -15 asteen pakkasessakin.
     
    Karpov tykkää tästä.
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Motonettiin tulee keväällä 10w-60 tepoilin täyssyntistä... härräkässä hyväksi todettua.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ite pistän delvac 5w 30 kaikkiin laitteisiin. Jollei sillä pidä öljynpainetta, täytyy kone rempata
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Että mä haluaisin nähdä miljoona mailia ajetun bemarin koneen, jolle tehdään kolme kylmästarttia päivässä ja 80% ajosta on pätkää. :p
     
    Nikuzai ja Vuppe tykkäävät tästä.
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ^ Ihan samaa aattelin.
     
  18. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Kyllä Jza oikeessa on,ihanneolosuhteissa on ajettu.Vaan kuitenkin oon sitä mieltä,öljyt kannattaa vaihtaa ajoissa,ainakin jos on tarkoitus pitemmin autoa pitää!Kustannus on pieni kuitenkin!
    Edit:pikkaisen ottaneena kuvittelen mielessäni taputtavani Mersun konepellille, sanon mitäs tykkäät jos lähdettäis ajelulle.Mersu innoissaan,mennään vaan,muistat kai kuitenkin öljynvaihdon?Mää siihen sitten,tottakai,olen sinuun rakastunut enkä hevillä luovu!
    Silti mieleiseni biisin laitan!:p
     
    Muokattu: 2.2.2018
    rb tykkää tästä.
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu öljynvaihto säännöllisesti kaiken a ja ö.
     
    jorkat ja mpower tykkäävät tästä.
  20. Rotten

    Rotten Gearhead

    Tiiä sit, tän taulukon mukaan ois tuo 20-50 ihan passeli, miun ajoilleni? En noilla kovilla, pakkasilla oo ajellut

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!