Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. jorkat

    jorkat Gearhead

    unohdit muutaman lt-mittarin mm.
     
  2. jorkat

    jorkat Gearhead

    typerää vedellä juureen jotain nyky limbojen tai ferrareiden ööliuokituksia ja kuvitella näillä olevan mitään merkitystä normitaatelille, joka miettii, että mitä piristettyyn capriceen laittais...

    esimerkkinä, että nykyiset mm. sarjan wrc-autot vetää nollaöljyillä.

    toisaalta on tunnettua, että varsinkin ne ferrarit kuluttaa öljyä aivan vitusti...
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu putkista töräjää kun antaa jerryä.
     
    J.J. tykkää tästä.
  4. jorkat

    jorkat Gearhead

    vielä sellainen, että autonvalmistaja voi vittuillessaan keksiä oman luokituksensa. kärjistetty esim. säilytät ööliä 2 vuotta -20 celsiusta ja tämän jälkeen 2v + 100 celsiusta ja tämän jälkeen tehdään varsinaiset testitemput, joissa tulee saada vähintään arvot nämä ja nämä. näin autonvalmistaja saa kumppaniööliyhtiölleen järjestettyä ainakin joksikin aikaa monopolin speksit täyttäviin ööleihin jne.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Foorrti öljyt oli tollasia joskus, nykyään se joku ihmeluokitus on jo kaikissa mutta joskus sai vain ford öljyä missä oli se luokitus
     
    jorkat tykkää tästä.
  6. unknown

    unknown 3rd gear

    Sen verran omaa kokemusta, että ihan "Esson baaria" tuo öljynkulutus -juttu.
     
    J.J. tykkää tästä.
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Limboon ja ferrariin delvac 10w-30 super 1400.
    Piristettyyn capriseen delvac 10w-30 super 1400
    Wrc sarjan autoon delvac 10w-30 super 1400

    Teet asiasta liian monimutkaista.
     
    Nikuzai ja Karpov tykkäävät tästä.
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Öljyissä käytettiin sinkkiä aikaisemmin enemmänkin, kun se on edullista. Noissa Delvaceissa on vielä sitä. Sinkin huono puoli on, että siitä jää koneeseen sludgea eli mömmöä.
    (Ja tuhkaa katalysaattorin ja hiukkassuodattimen jos sellaiset sattuu olemaan.)
     
  9. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Käytän vai tarvikeliikkeen öljyjä.Myyntiketju ostaa öljynsä mistä edullisemmin saa.Siellä on joskus aivan mainosten"huippuöljyä".Sitä ei saa ilmoittaa asiakkaalle.
     
  10. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Saksasta oon tilannut Märssun luokitusten mukaista öljyä.
    Dieseli kun on ja hiukkaspönttö,niin pitäis kai olla semmosta
    "vähätuhkaista".20 litran pänikkä niin satkun paikkeilla kotiintuotuna.
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Pari osien valmistajaa vaatii nykyäänkin sinkkiä. Jos tuotteissa ei ole sinkkiä niin tuotteen takuu raukeaa heti. Kuulemma muilla aineilla ei saada riittävän kovaa pintapaineenkestävyyttä. Kyse kuitenkin noin 1000€ osista.... ja eräät nokkavalmistajat suosittelevat sinkkiä jos haluaa että nokka ei kulu pois altaaikayksikön. Öljy-valmistajahan ei anna mitään takuuta jos öljy ei ole riittävän hyvää, he vaan myyvät.
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Toyota käyttää 0w20 öljy ja öljynvaihtoväli on suht. pitkä. Öljynkulutus on ollu noi juoksevasta öljystä huolimatta nolla. Siis riippuu miten moottori suunniteltu, kuinka tiivis se on. Jos Ferrarissa on takomännät jo vakiona niin en yhtään ihmettele jos se vie öljyä, koska takomännissä on aina suhteellisen isot männän välykset, kylmänä vie siis öljyä.
     
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ihan mielenkiintoista tekstiä, onko noita lisää? Sain jotenkin kuvan että olisi kirjoitellut enemmänkin...?
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

  15. Anza

    Anza Gearhead

    Mitäs ootte mieltä onnistuuko nostajan nalkutus hiljentää litkummalla / jäykemmällä öljyllä? Vai auttaisko öljypumpun uusiminen parhaiten?
    Tyhjäkäynnillä nalkattaa kuin diiseli. Äänen taajuus muuttuu kierrosten mukaan, kunnes ei kuulu korkeammilla kierroksilla enää. 1.6 vag tuote, ketjukone ja yläpuolinen nokka siis.
     
  16. Jora78

    Jora78 Gearhead

  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ehkä jos ois vanhempi pata. Tossa varmaan perus öljynvaihdon laiminlyönti : 30tkm välit jne ja egr karstannut koneen jne jne. Dsl huuhtelua vois kokeilla. Omalla vastuulla.
     
  18. unknown

    unknown 3rd gear

    Lue nuo linkit, tässä esimerkki:

    Tässä siis huomioidaan se, että moottorivalmistajat pyrkii siihen, että moottori käy aina "10" arvoisella öljyllä, tässä tapauksessa xxW-30 öljyllä, mikä kuumana vastaa tuota "10" arvoa, mutta minkälaista siirappia se on kylmäkäynnistäessä (joka ei tarkoita mitään pakkaslukemia) , eli tiputtakaa sitä kylmäpuolen arvoa alas, koska kaikki, 0w-30 ,05w-30, 10w-30 on yhtä paksua öljyä.

    A 10W-30 multigrade mineral based oil is made from a 10 weight oil and has VI improvers added to thicken the product in a 212 F engine. It acts as a 30 weight oil when hot. It acts more as a 10 weight oil at startup. I remind you that a 10 or 5 or 2 weight oil is still too thick to provide lubrication at startup. They are all too thick at startup. There is currently no engine oil thin enough to operate correctly at startup. They all cause excessive wear at startup. Again, we are discussing the needs of my single hypothetical engine for around town driving.

    Oil type.. Thickness at 75 F ..Thickness at 212 F

    Straight 30..........250....................10
    10W-30...............100....................10
    0W-30.................40.....................10

    Straight 10..........30.....................6
    Straight 5...........20.....................4
    Straight 2...........15.....................3
    Straight 0...........12.....................3 est.
     
    Muokattu: 5.2.2018
  19. unknown

    unknown 3rd gear

    Monelle tuntuu olevan tärkeää, että vanha moottori tarvitsee paksua öljyä, mikä on ihan ok ja ehkä sellainen kansallinen ongelma, menemättä sen enempää politiikkaan, niin miksi vanha moottori tarvitsee 20w-50 öljyä vaikka kaupasta saa halvalla 05w-50?
    Onko idea se, että kylmäkäynnistys kuluminen on väljässä moottorissa jotenkin toissijainen juttu, että antaa mennä vaan...
    Toisaalta voidaan myös kysyä, onko se tietämättömyys ja varaosakaupan myyjän vika, että moottori on alunperin kulunut siihen jamaan, että tarvitsee raskasta maaöljyä toimiakseen?

    Itse olen huomannut muuten, että viimeisimmän luokituksen öljyt pysyvät paremmin koneessa, eli lisäyksen tarve vähenee, mikä johtuu tietystä lisäaineesta, mitä niissä nykyään on.
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    No joo, voihan reilu sinkin käyttö kompensoida osien valmistajan halvempien raaka-aineiden ja valmistuskustannusten (kiina) käytön.
     

Kerro tästä muillekin!