Päivän autokuva

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kautsi, 19.4.2009.

  1. miguelo

    miguelo Gearhead

    Vanhassa vara parempi, sanotaan.

    Mutta lienee toki kiistatta luotettavampi talviautoksi, kun nykypäivän ranskalaiset...
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos toi on Pertun, kuten oletan, niin tässä sama vähän aikaa sitten...
    [​IMG]
     
  3. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    ...lienee toki kiistatta(?) vieläkin luotettavampi talviautoksi, kun nykypäivän ranskalaiset...

    terv., nimim. "talvet ranskalaisella jo 38 vuotta"
     
    miguelo ja Pertti K tykkäävät tästä.
  4. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    On muuten tosi hieno valokuva tämä eka(kin)... "Cry Baby"
    Tulostin "helmikuun kalenterikuvaksi", luvallanne (lupaa kysymättä)
     
    Sounderi, isalmela ja Pertti K tykkäävät tästä.
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Tämä jätkien kanssa elvytettiin ja tästä juttua talwiajojen topikissakin hieman mutta siis juu, sbc 305nen räystään alta sinne heitettiin ja tiedossa oli että vei jäähyä joten kannet koneistettiin ja koeponnistettiin mutta silti tekee painetta joten pakko olla lohko halki tms. Onneksi uusi kone on jo tulossa ;)
     
    miguelo ja tinareki tykkäävät tästä.
  6. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Sakke J. omistuksessa tämä taisi olla pelkkä puutarhatonttu ilman tekniikkaa?
    Maantielle on auton mieli.
    Iloisia kilometrejä teille ja Dodgelle. 1939 oli hyvännäköinen vuosimalli, IMO paremman näköinen kuin esim. Letukka tai standard-mallin foordi tuona vuonna, vaikka nämä kax muuta ovatkin nousseet ikoneiksi...
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kyllä oma lättiskutonen ja manuaaliaski on tallella ja oli siis autossa paikallaan kunnes sai väistyä sbc+pg tekniikan tieltä :p

    Mutta kiitoksia omistajankin puolesta ja vaarana on että tän saattaa päästä näkemään vuoden näyttelyissäkin jos ottavat vastaan ;)
     
    miguelo tykkää tästä.
  8. MJF

    MJF Double Gearhead

    [​IMG]

    Pakkaspäivän ajelulla
     
    mikkis83, isalmela, Vuokralainen ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ajattelin ensin, että tässä kokoontuu Tyhjentyneet Ilmapussit YR, mutta mutta...

    Onks toi Vuosaaren ABC, se satamassa oleva? Kontit täynnä Saksan tuliaisia? Jotain munkkien panemaa kenties?

    Komiaa, että tuonkin ikäistä ameriikan luksusta ihmiset vielä ylläpitävät liikenteessä.
     
  10. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Se oma kuutonen olisi saattanut olla luotettavampi voimanpesä kuin tuo SBC...
    Talwiajot ja muutamat kesäajot maaliin asti.
    Ettei vain vanha moppe olisi hylkinyt GM siirrännäistä...?;)

    Näihin moparin lättiskuutosiin on valloissa saatavana kaikenlaista viritysosaa, alukansia, nokka-akseleita, tuplakaasareita, tuplaputkistoja... Mutta viriosat eivät ole varsin budjettiherkkua, pikemminkin herrain herkkua.
    Perusmuodossaan hullunluotettavia moottoreita. Ei kannata antaa sitä kuutosta sulattoon, näitäkin vielä harrastetaan enkä ihmettelisi, jos joku innostuisi rakentelemaankin hot rod kuutosta.
     
    karhu01 tykkää tästä.
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu ajatus olikin että jossain vaiheessa joko kunnostaa tuohon se lättis tai sit vaihtoehtoisesti myydä jollekin tarvitsevalle harrastajalle mutta saas ny nähä :)

    Kalliita osia tosiaan siihen lättikseen eikä nyt ois aikataulukaan antanu periksi alkaa sitä kunnostamaan ni siks päädyttiin tohon "jaloissa pyörineeseen" sbc tekniikkaan :D
     
    tinareki ja karhu01 tykkäävät tästä.
  12. miguelo

    miguelo Gearhead

    Eipä silti, kyllähän itsekin olen erilaisilla PSA-konsernin tuotteilla vuosienmittaan tullut ajaneeksi reilut 200 - 300 tkm, lähinnä dieseleillä. (mutta takavuosina olen ennättänyt "elvyttämään" takaisin liikenteeseen harvinaisen 1986 vuoden Peugeot 505 Turbo injection - mallin, joka oli kieltämättä ripeä ja mukava kulkupeli, kaikessa erikoisuudessaan, aivan puhuvaa ajotietokonetta myöten)

    Viattoman näköisellä 180 hv. "pappa pösöllä" oli mukava kiusata Lahden motarilla työsuhde-audeillaan ajelevia merkonomeja:odcool:

    Mutta ainahan ranskattarien kanssa asennetta vaaditaan, kuten oheisesta linkistä käy ilmi:

    https://www.2cv.fi/arctic-ducks-move-towards-north-complete-madness-way-life/

    Eli onhan niistä toki talvikäyttöönkin, ainakin VANHEMMISTA malleista:odsmile:
     
    isalmela ja tinareki tykkäävät tästä.
  13. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Mulla on kans tollanen 39 dodge mut coupe ja menin hätäännyksis myymään siitä ton lättis kuutosen pussihousulle. Mut laitoon kuiteskin moparin tuotetta noukalle eli mieto 273. Ei pitääsi hylkiä.:) Vähä jälkiinpäin harmittanu myyminen mut toisaalta auttoi viemään omaa projektia askeleen eteenpäin.
     
    miguelo ja tinareki tykkäävät tästä.
  14. karhu01

    karhu01 2nd gear

    [​IMG]

    Siinä kans vähä dodge tuulettumas pihalla.
     
    Ismoskosmos, palontie, TwistOla ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Täytyy hieman tarkentaa;
    Perusvaraosat tuohon moparin lättiskuutoseen eivät ole kalliita, eikä niitä ole vaikea hankkia.
    Itse en ole tarvinnut moottoriin tosin mitään osia. RockAutosta saa moottorin ja alustan kuluvia osia varsin edullisesti. Vaikeampia osia saa Andy Bernbaumin putiikista
    http://www.oldmoparts.com/thank-you.aspx

    Kalliilla tarkoitin after market viritysosia;
    Esim. Edgy Edgerton valmistaa ja myy hienoja alumiinikansia, imusarjoja ja custom nokka-akseleita, hinnat ovat piensarja käsityön hintoja.
    http://www.edgyspeedshop.com/products.html

    Langdon's myy hienoimmat pakosarjat:
    http://www.langdonsstovebolt.com/st...dge-23-blocks/c/18665937/offset=0&sort=normal

    Täällä löytyy hyvin dokumentoitu kuvaus kuutosen rakentelusta;
    http://www.oldwillysforum.com/Plymouth/04-eng/eng.html

    [​IMG]
     
    karhu01 tykkää tästä.
  16. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Tosi nätti kupee - Onnittelut!
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela ja karhu01 tykkäävät tästä.
  17. Buick55

    Buick55 Gearhead

    ^Hieno on korimalli tuossa Dodgessa.

    Lisää Talviajoista.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    mikkis83, Pande_K, Ismoskosmos ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Minulla oli 90-luvun alkupuolella käyttöautona 1981 505 2-litraisella bensakoneella. Mukava auto ja todella hyvä ajaa. Tykkään edelleen 505 muotoilusta. Mielestäni lähimpänä jenkki-ideologiaa euroautoista. Sen ikäiseksi euroautoksi se on myös iso ja tilava.
     
    miguelo tykkää tästä.
  19. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Todella hienoja kuvia olet räpsinyt!
    Nyt harmittaa kun en lähtenyt katsomaan Saarijärvelle (vaan päätin mennä hiihtolenkille Laajavuoreen)
    Äidin Isällä ja hänen veljillään oli 30-luvulla juuri tuommoinen nelos-foordi kuorma-auto, kuin toisessa kuvassasi. Samannäköinen hyttikin, lienee kotimaista (tai ainakin pohjoismaista) valmistetta.
    [​IMG]
     
    Pande_K ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. miguelo

    miguelo Gearhead

    Pitää paikkansa, 505'lla jos on joskus "päässyt" ajamaan, niin voin kyllä taata, jotta kokemus on positiivisesti mieliinpainuva.

    Auton etuistuimet ovat myöskin niin mukavat, jotta harvalla on edes kotonaan yhtä miellyttävää nojatuolia, tuollaisella autolla eivät pidemmätkään vuorokautiset ajosuoritteet tuntuneet epämiellyttäviltä, eikä selkä kipeytynyt. (eipä ihme lainkaan, jotta olivat erittäin suosittuja taksikäytössäkin aikoinaan, 2.5 turbodiesel-koneella)

    Takatukivarret tykkäsivät ajansaatossa ruostua sedaneissa, farkkukorinen oli puolestaan jäykällä taka-akselilla. Eikä "pieniltä" sähkövioiltakaan yleensä voitu välttyä, etenkin kun autolle tuli ikää.

    Eräällä nyttemmin jo edesmenneellä vanhalla työkaverillani oli 90-luvun alkupuolella hieno vm. 1985, 604 Gti V6 ruiskukoneella. Hän oli ostanut sen alkuperäisomistajaltaan, Jyväskyläläiseltä liikemieheltä.

    Kävimme sillä useita parin päivän reissuja naapurimaassa Venäjälläkin, tosin vain Viipurin "omatoimimatkailun" merkeissä, mukavaa kyllä oli ja auto toimi hienosti, varsinkin kun saatiin paluumatkalle tankattua kunnon venäläistä lyijybensaa joka oli todella halpaa. Hotelli Drusbassa yövyttiin.

    Oli leppoisa reissuauto tuokin, kaverini teetätti siihen myöhemmin täydellisen koriremontin Jalasjärven ammatillisessa kurssikeskuksessa, jonka yhteydessä auto myöskin maalattiin alkuperäisellä metallinhohtosinisellä värillä ja ruostesuojattiin huolellisesti. (autoa tehtiin oppilastyönä pitkään ja hartaasti, mutta loppulasku ei kuitenkaan päätä huimannut)

    Noissa käytetty V6 moottori, ns. "eurokuutoseksikin kutsuttu", ei tainnut mikään kovin menestyksekäs lopulta olla, muistelisin jotta niissä oli nokka-akselivikoja + ym. murheita. (tuontyyppistä konettahan on ollut myös Volvo 264'ssä, sekä Renaultin 30" mallissa)
     
    Muokattu: 6.2.2018
    tinareki tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!