Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Jantikka

    Jantikka 3rd gear

    Jamant, laitoin yv:tä.
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Heitin vastapallon :odwink::odwink:
     
  3. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    pian kans varmaan se lähemmäs 10v menty lock rightin turvin, voi olla että joku hienostuneempi lukko ois parempi mutta on toi hlvetisti kivempi ja parempi kuin ilman mitään lukkoa.

    Joskus pompottaa jos sudittelee, mutta ei aina. En mä siitä lukkoa syytä, vaan jäykkiä takajousia ja kevyttä perää lava tyhjänä.
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    No kyllä tuossa mun tapauksessa lukko aiheutti pomppimisen kun ilman lukkoa ei ikinä ole esiintynyt. Kokemusta ei ole, mutta kuvittelen, että joku kitkaan perustuva lukko joka aina jonkin verran luistaa, niin ei niin helpsti saa aikaan pomppimiseen johtavaa resonanssia.
     
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mä ainakin haluaisin kokeilla arbin lukkoa miten toimii tommosessa kuorma-autossa jossa on miltei kahen metrin raideväli. Oishan se vähän pro, hintakin kyllä on.. varsinkin jos semmosen saa heti pian rikki tai tulee muita ongelmia.

    Jaa täytyykin tarkistaa heti säästöpossu jokos ne rahat olis kasassa :D
     
  6. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joskus tulee miettineeksi mistä ne nää hinnat oikein repii. Kun tietää että ovat käytettyjä, semminkin kun tietävät vielä että monesti vaikka jonkun oven kahvan saa samalla hintaa uutena. Kai se on se tieto ettei näitä härveleitä niin paljoa suomessa liiku nii pistetään sitten euroja pyyntiin kunnolla. Vai liekö se yrittäjän kapea leipä..

    http://www.autopurkaamot.com/varaosahaku/?m=44,1219
     
  7. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Jos yksi pyörä sutii niin ei varmasti pompi. Yhdessä autossa jossa oli enemmä voimaa perän pomppiminen asfaltilla loppui kokonaan renkaide paineen nostolla.
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Siis juu on sähköinen ja perinteinen visko samassa. Sähköllä se kytkee sen kiinteäksi mm.ilmastoinnin ollessa päällä alle 20mph nopeuksissa ja jos moottorin lämpötila on yli 230F. Ja myös jos vaihteisto kuumenee liikaa.

    Alkuperäinen visko on aika arvokas mutta mitä oon nettikeskustelujen perusteella ymmärtänyt niin tarvikkeet ei oikein pitkää aikaa menesty.

    Oon joskus vaihtanut sellasen laakerin mikä pitää sitä visko/propelli yhdistelmää moottorissa kiinni. Muistaakseni oli alkuperäisenä ihan pöljän hintainen (monta sataa) mutta laakerinumerolla löytyy. Ei kovin usein kyllä mee rikki.

    https://www.ebay.com/itm/Dodge-Cumm...ash=item41d89a1aba:g:nFAAAOSwD0lUefPe&vxp=mtr
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Juu, ei oo visko halpa ja laakerin siihen brackettiin saa ja ei oo sekään halpa. Mutta laatu maksaa (siis siinä viskossa, laakeri on varmaan ihan peruskamaa, tosin on niissäkin laatueroja...) ja tarvikkeita ei mun tukkurit tunne ollenkaan....
     
  10. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

  11. Jantikka

    Jantikka 3rd gear

    Tarkoitatko että itse viskossa laakeri ja jos on niin onko se vaihdettavissa?
    Ja tosiaan nuo purkuosat Suomessa on hinnoiteltu "huolellisesti", koko paketti purkuosana löytyy hintaan 440 €
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei, se laakeri on siinä bracketissa joka on koneessa kiinni, se laakeri tukee sitä akselia, jossa se visko on kiinni ja jota hihna pyörittää...
     
  13. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Muokattu: 8.2.2018
  14. Ck

    Ck Gearhead

    Tässä tapauksessa taisi olla visco rikki mutta jos joku joskus joutuu vaihtaan niin näillä numeroilla löytyy.
    NTN DF0766LUA tai NSK BD35-12DU8A.
     
  15. Jantikka

    Jantikka 3rd gear

    Onhan viskon sisälläkin oltava laakeri? Akseli pyörii koko ajana mutta siivet vain kun tarvitaan jäähdytystä. Mutta voiko vaihtaa, saattaa olla umpipaketti. ja onko kulunut muutakin nyt kun se on ollut väljä...
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    On siellä laakeri tai kaks, mutta niitä ei pysty vaihtamaan (seuraavaksi joku taas kommentoi, että pystyy, no kerro kuinka onnistui)!
     
  17. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Välillä näkee että sen uloimman (takimmaisen) laakerin suojus on pullahtanut siihen akselille ja kuulat näkyy, mutta en oo kyllä keksinyt että miten se purkautuu saatikka miten sen sais takaisin kasaan...
     
    Ck tykkää tästä.
  18. Ck

    Ck Gearhead

  19. Jantikka

    Jantikka 3rd gear

    Joo, ei tuo kiinalainen ole kallis. Hyvä vinkki.
    RAM on 2005 ja ajettu 250000 km.
     
  20. Pertura

    Pertura Gearhead

    Toi on kanssa etuakselille, eikös tässä ollut taka-akselille tarkoitus lukkoa hankkia? Ja kannattaa tuon kanssa huomioida että samalla tarttee hommata asennussarja pinionille ja poskilaakereille. Halvimmillaan shimmit, pinionin stefa ja mutteri, sekä lautaspyörän pultit eli tämmönen setti on näemmä seitsemisen kymppiä plus tulli ja alvi, eli kaiketi osunee satasen korville. Laakereiden kanssa näyttäisivät olevan jostain puolestatoista sadasta pariin sataan nuo asennuskitit, toki noi laakerit voi laskea ihan huolto-osiksi, joskus ne pitää kuitenkin vaihtaa.

    Lisäksi työmäärä on moninkertainen, ite muistaakseni veivasin murikkaa edestakaisin varmaan parikymmentä kertaa, ennen kuin hammaskosketus oli semmoinen kuin pitää. Tekijämies selvinnee helpommalla, mutta aikaa ja tupakkia menee shimmatessa joka tapauksessa reilusti.

    Lock Rightin silloin aikoinaan asennutin Jamantilla, kun mulla loppu keskitapin lukitussokan kanssa keinot kesken, se kun tuntui olevan ihan oikeasti jumissa. En nyt tarkkaan muista mitä se silloin maksoi, eli ei siis tainnut olla kauhean kallista, kun ei ole jäänyt lähtemättömästi mieleen :rotfl:
     
    Saetkae tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!