Kannen laskemisen hinta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja xarper, 12.2.2018.

  1. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Koska taunustrolli sanoo niin.
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Itselläkin kannesta otettu jotain satasia maksimissaan kymppi, kun ei ollut aivan suora, mutta yhtään enempää en ite ottais. Kannet maksaa luokkaa £4950+Vat per pair Vaarana kannen laskemisessa on vesitilan reikien kohtien muuttuminen erityisesti V-moottoreissa ja myöskin työntötankojen pituus muuttuu. Itsellä saattaa tulla ongelmia juurikin tuon työntötangon pituuden kanssa jo nyt kun nokkamuuttuu erilaiseksi. Vaarana, että riitääkö tönäreitten pituus

    Niin ja otan tuon luokkauksena! En omista taunusta!
     
  3. rb

    rb Double Gearhead

    No huh huh!!

    Kuvia?
     
  4. Keme

    Keme Gearhead

    Onhan se kiva tietää jonkun minkälie V6 koneen kansien ja erikoistilaus mäntien hinta vaikkei niitä kukaan kysynytkään. Toisekseen; nuo linkatut Ebay männätkään ei ole mitään "muutamien kymppien mäntiä", kun kuluihin tarvitsee huomioida männänrenkaat, rahdit, tullit sekä alv ja lohkon koneistus.
     
    Karpov tykkää tästä.
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    http://www.weslake-capri.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/09/v6_cylinder_head.jpg Tuolta puljusta ostan kannet uudet jos vanhat leviää, kukaan muu ei myy uusia kansia tähän autoon. Toisaalta mulla on varastossa 100.000km+ ajettuja kansia useampikin pari.

    Niin ja mitä tuli mäntiin, jos haet korkeampaa puristusta, niin miksi tarvis koneistaa moottoria uudestaan, jos ei oo väljä? Männillä itse ainakin pelaan puristuksen kanssa, kanteen en koska, koska tällöin monesti jos on kapea raot kannen tiivisteen vesitilojen ja sylinterien välissä, saadaan kannentiiviste ongelmia vielä. Myöskin kun puhutaan että kannenlaskeminen maksaa jonkun 30€ kyläpajalla niin jos haluaa hyvät pitää muotoilla uudestaan palotilojen reunat, että on ei jyrkkia kulmia. Kannentiivistettä saattaa joutua leikkaamaan että se istuu täydellisesti.
    Toisaalta jossain kansissa on varaa ottaa pois, toisissa taas millikin on liikaa...

    Unohdin, tietyisti sen yhden vaihtoehdon, jos kannesta ottaa pois on tietysti puristussuhdetta tiestysti mahodollista muuttaa paksummalla kannentiivistelllä, jos sellaista on saatavilla moottoriin.

    En tiedä miten (360"?) moottoriin on mäntiä saatavilla mutta moneen autoon on useampaa eri puristuhteellista mäntää saaatavilla. Itsellä esim vakio valumäntiä saa 8.0:1, 8.2:1 ja 9.2:1 puristeisia. Takomännissä saa oikein mitä tahansa, mutta pitää aina tilauttaa jostain CP-carillolta tai Accreliteltä (Burton). Valumännissä on usein myös varaa sorvata pois, mutta tällöin heikkenee kyllä rakenne aikalailla.

    Ettei mene offtopiciksi niin hinnasto esimerkki, ei kyläpaja firmasta.
    http://www.moottorikoneistamo.com/palvelut/hinnasto/
    (Lahden kansityöllä ei taida olla netissä hinnastoa)


    PS. Keme komeet pakosarjat, sulla autossa! (Kateellinen)
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Kyseessähän on 4000km ajettu 340 alakerta missä päälle nuo 360 kannet. Ja ruttu taitaa jäädä johonkin 9.5 paikkeille vaikkka uutena muka ollut 10.5 puristukset. Eli lisää kaivataan!
     
    Rotten tykkää tästä.
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu 360 kansien vertailu 5000 maksaviin kansiin turhaa.

    Ota vaan siivu pois, halvemmin et ruttua saa lisää. Äkkiä siihen samanlaiset kannet löydät jos mieli joskus muuttuu.
     
    Rotten ja xarper tykkäävät tästä.
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos vaihtaa nokan missä on suurempi nosto kuin alkuperäisessä, niin nokan peruskehä on pienempihalkaisijainen, eli työntötanko putoaa alaspäin ollessaan peruskehällä. Silloin kansien madaltamien sopii tähän hyvin koska keinuvipukin putoaa alaspäin.

    Jos tarkoitat kansien etu- ja takapään vesikanavien paikkojen muuttumista, niin se on aika vähäistä. Dekkitasossahan ne ei mihinkään muutu.
     
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Omassa tapauksessa nokka muuttuu miedommaksi jonkun verran " en tiedä tarkkaa eroa".

    Tässä kyseisessä tapauksessa siis jos oikein ymmärsin 340" moottoriin on laitettu 360 kansi, jolloin eikös siinä oo yleensä isompi palotila jolloin puristuskin on matalampi?
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    72cc pitäs olla molemmissa, 340 kannessa isommat venat kun 360. Minkähän mittasia stanu tönärit on 340? Vois mittailla nekin kun tosiaan koneen sisällä oli Compin 292 Magnum, eli ne saattaa olla vaikka pitemmät kun vakiot?
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Meillä oli kerran oikein X-kantinen 340 siihen tarkoitetuilla takomännillä ja ruttu jäi sillä mopar performancen punaisella ohuella tiivisteelläkin alle kympin.
    Kansissa oli vaan käsittämättömän isot palotilat.
    n.65cc niissä X-kansissa ilmoitetaan...
     
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tdellisuus on isompi. 340 ja 360 käyttivät samaa kansivalua vuodesta 1971, '71 340:ssä vaan oli isommat imuventtiilit, 2.02 vs 1.88". Sillä ei ole just mitään käytännön merkitystä vakiomoottorissa, 1.88:llakin saa virtausta ihan sen verran mitä mieto 340 tuottaa. '72 ja '73 340 moteissa oli sit toi pienempi imuventtiilikin. Ja itseasiassa "tehokkain" 340, eli six pack käytti nimenomaan 360 kantta valunumeron loppu 915, eikä sitä kantta mitä normi 1970 340 käytti.
     
    xarper tykkää tästä.
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Paljonkohan tommosista 596 uskaltaa höylätä? Kokemuksia? Vai joutuuko laiska ite laskeskelee. Otan kyllä kaiken mitä uskaltaa vaan. Vai ping @artsiracing faktoja?

    ps. vaihetaan 4000km ajettu 292 magnum + nostajat miedompaan...
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En ole paras asiantuntia sbm jutuissa, mutta open chamber kansista lähtee kyllä millinkin plaanauksella aika hyvin jo tilavuutta pois. Eikä tule vielä isompia imusarjan sovitus ongelmia.
    Jos siellä nyt on oikeesti 9.5 rutut, niin millillä mennään jo reippaasti yli kymppiin että heilahtaa!

    Kun plaanataan reilummin, niin hinta yleensä nousee perus moottorikoneistamossa.
    Kannattaa kysellä myös muista koneistamoista, niissä usein hinta sama pyydätpä sitten ottamaan kympin tai millin.
     
    jorkat tykkää tästä.
  15. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Mulla höylättiin Olds BB kansista viime kesänä 1,3mm pois. Palotila oli ennen höyläystä n.80cc. Höyläyksen jälkeen n.68-69cc. Puristukset pitäisi olla nyt 10,8-11:1 sisällä. Jos haluan joskus laskea puristuksia, löytyy paksumpia kansipahveja.

    Kokkolan moottorikoneistamossa ottivat 300€. Rautakansien höyläys on paljon kalliimpaa kuin alukansien, Oikaisu varmaankin samaa luokkaa, mutta kun otetaan oikein lastua, alkaa hintakin nousta.
     
    Substitute tykkää tästä.
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin eikai se kummosta kummosta jyrsintä vaadi kunhan kannen saa koneeseen suoraan kiinni?

    Periaatteessa vaikka vanha bridgeportin käsipelillä ohjattu jyrsin ja vaikka puolet kannesta oleva terä. Ajaa vaan pari kertaa niin lähtee tasasesti koko kannesta.
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Sekin vaikuttaa työmäärään että onko venttiilikopan tiivistepinta keneistettu ja samansuuntainen dekkitason pinnan kanssa. Moparista en muista mutta Odsissa on. Moottorikoneistamossa tuo mullekin on ollut arvokasta, mutta muutamat teetin Sumiaisten koneistamossa, se oli edullinen. Siellä tekivät just noin kuten Karpov kertoi eli kahdella ajolla rinnakkain.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onko tollasia ongelmia tullu jossain koneessa?

    Kun aika paljon maailmassa on kansia joka koneesta laskettu varsinki tollasia millin tiputuksia.
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Aika huoletta pystyy laskee, ekana tulee imusarjan sopivuus vastaan, sit tietty preloadi vähän muuttuu mut ku ei nois oo säädettäviä ni se skaala nostajassa on suuri ja jos ei tavottele täydellisyyttä ni ei niin välii. 2.5 milliä ni siit tulee closed chamber..., siin vaihees saa kyl vähän fiilaa ja höylää sielt & täältä. 1.5 millii ni selvinnee viel imukanavien kohdistamisella ja pultinereikien teolla ovaaliks. Milli ni ei välttämättä tarvi tehä mitään. milli on n. 9cc:tä palotilasta.
     
    Substitute tykkää tästä.
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Ja 2.5 varmaan liikaa jo jos niistä tulee "closed chamber" sit jos ymmärsin mitä tarkotat, nuo männät kun tulee 0.018 yli deckin, taitaa mennä liian tiukaks vaikka pahvi onkin 0.040?

    60 oli kun kaverin Volvon kannesta lähti millin siivu pois, kai tohon pari kymppiä joutuu vielä lisää jos imusarjan puolelta joutuu kanssa ottaa vähän pois.
     

Kerro tästä muillekin!