1988 efi LTD Fordissa lisää ongelmia.....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja fairlane 66, 5.3.2018.

  1. fairlane 66

    fairlane 66 3rd gear

    Nyt ilmeni jotta lähtee nätisti käymään ja heti miten alkaa käynti vaeltamaan rajusti ja hilkulla ettei sammu mutta lopulta sammuu kuitenkin,kone ei tahdo vastata kaasuun ja kun vastaa niin "ryntää" ja kun pitää kierroksia koneessa lopulta tipauttaa kone ne itse alas taas vaikeroivaan tyhjäkäyntiin ja kierroksilla ei selvästikään käy kaikilla vaan "röpeltää" ja paukauttaa putkistossakin,juuri äsken vaihdoin uudet tulpatkin eikä entisetkään olleet huonoja vaan ei apuja siitäkään.
    Alipaine letkija kävin myös läpi eikä niissäkään vikaa tunnu olevan,nyt tuli mieleen että olisiko tuo uusi sytkäboksi jo poikinut?tai pätkisikö se?
    Jos jollakin olisi hyllyssä joutavaa 1988 malliseen fordiin 302 efi koneen sytkäboksia niin ostan mielelläni ja pääsisin testaamaan onko tuossa nyt ongelmia.
     
  2. fairlane 66

    fairlane 66 3rd gear

    Ideoita kaipailisin...muutakin kuin naapurin "vaihda japskiin",fordin edellä mainittu ongelma onkin selvästi sähkövika sillä kun irroitin laturin tasasuuntajille menevän liittimen käy auto nätisti,säädin osan vaihdoin jo uuteen eikä apuja,diodi siltaa en vaihtanut kun on mitaten ehyt,diodeiltahan johdot menevät suoraan tuolle käynnistys soledoidi boksille ja noissa piuhoissa on fusiple linkin joiden luulisin napsahtavan jos ongelmia olisi siellä päässä.
    laturin liittimien ollessa kiinni ja kun kone käy vaikeroiden on lataus jännite mitaten 14.65V eli laturi toimisi?
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En ole ford efi asiantuntija mutta:

    Lämpöanturi? Tyhjäläyntisäädin?

    14.6v on mun mielestä aikalailla yläraja lataukselle. Ei se periaatteessa liikaa ole jos kylmä kone ja akku tyhjä, mutta ei kovin kaukana liiasta.
     
  4. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Ei oo kyllä fjoordeista mullakaan kokemuksia mut arvaillaan..

    -Ootko strobolla kattonu tulpanjohto kerrallaan välkyttääkö tasaisella välillä valoa?
    -Tulpanjohdot mitannu onko niissä katkoksia (piipperi kiinni ja ravistelee johtoja)?
    -Jakajan sisään kurkannu miltä siellä näyttää kannen sisäpuoli ja pyörijä?
    -Puola(t)?
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Yhdessä 302 efissä oli aikoinaan jotain outoja käyntihäiriöitä, ja syyksi paljastui lopulta vastukseton puolanjohto. Sellainen oli jossain "huollossa" sinne tiensä löytänyt ja sotki käynnin.

    Jos se laturin piuhan irrotus tasoittaa käynnin, niin sieltä puolelta sen luulis häiriöitä saavan.
    Johtuuko sit itse laturista vai ihan jostain muusta.. mystisiin vikoihin löytyy usein hyvin yksinkertainen aiheuttaja, kun sen vaan jotenkin löytää.
     
  6. fairlane 66

    fairlane 66 3rd gear

    Lämmöt mittarin(lisä) mukaan ok,vika ilmeni sen jälkeen heti kun olin vaihtanut sytkäpoksin joka hajosi varottamatta ja jätti tien päälle,tosin olin juuri antanut virtaa aika reippaasti vaniin (noin puoli tuntia aiemmin kuin tuo poksi hajosi).
    Jos nyt antaa vain käydä ja starttaa aina uudelleen kun sammuu niin lämmettyään käy paremmin mutta jos esim:laittaa valot päälle niin kyykähtää siihen jolloin tuntuisi ettei enää piisaa virtaa itse käyntiin?kahdella akullakin koetellut eikä apuja...olisiko kuitenkin laturi?
     
  7. fairlane 66

    fairlane 66 3rd gear

    Tulpan johdot ovat uudet,jakajankin tutkin ja sielläkin on vajaa vuoden olleet osat kiinni,puolan vaihdoin jo alku metreillä kun itsekin epäilin
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En tiedä tekeekö hyvää käyttää ilman laturia mutta jos ei tule vahinkoa niin kokeilisin.

    Siis niin että johdot irti ei fyysisesti koko laturi.
     
  9. fairlane 66

    fairlane 66 3rd gear

    Puolan johdossa ei nähdäkseni ole vastusta kun ovat melko uudet(vaihdettu n.vuosi sitten)nuo laturista lähtevät piuhat ovat kyllä aika hyvin suojattu fusiple linkeillä vaan tuosta hemmetin solenoidilta lähtee kyllä piuhoja joka puolelle?en jaksa uskoa että tuo sytkä poksi olisi rikki siten ettei kestäisi normaali virtaa?laturin ollessa kiinni?
     
  10. fairlane 66

    fairlane 66 3rd gear

    Juuri noin testailin (tasasuuntaja liitin irti) ja käy kuin kello nätisti ilman ongelmia.
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Siinähän siis pitää olla vastukselliset johdot, vastukseton aiheuttaa häiriöitä.
    Mutta kai sulla on oikeet piuhat siinä, jos kerran niillä aiemmin toiminu.
     
  12. fairlane 66

    fairlane 66 3rd gear

    Itsekin sen näin ajattelin,tosin kun vaihdoin puolan hädissäni testasin jollakin vanhalla puolan johdolla,totta puhuen on omat ideat aika vähissä.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joskus -90 luvulla fyyran ambulanssi laukes turkkusse vähän samantapaisilla oireilla ja helvetin hämärän muistikuvan mukaan vika löytyi lopulta jakajan sisältä. Pip sensori anto höpöhöpötietoa sytkän ohjaukselle.
     
  14. fairlane 66

    fairlane 66 3rd gear

    Täytyy huomenna testata tuokin
     
  15. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Kaverin Fordissa oli vastaavanlaista vikaa.Käynti rupesi vaeltamaan ja pikkuhiljaa paheni juurikin tuollaiseksi kun tuossa viestin alussa kuvailet.MAP-anturin vaihdolla korjaantui tuo vika.
     
  16. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos ei ole lukijaa käytössä mikä antaa myös live dataa tee KOER testi ,testaa itse itsensä esim:
     
  17. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tsekkaappa kaikki maadotukset akusta lähtien. Saattaapi vika löytyä...
     
  18. fairlane 66

    fairlane 66 3rd gear

    Päivitystä sen verran että käynti vikakin löytyi,eli paikallisen varaosa liikkeen kautta uusi sytkäpoksi ja kone toimii kuin ajatus,eli tuo Rock autosta tilaamani oli siten valmiiksi risa että auto käynnistyy vaan ei jostakin kummasta syystä kestänyt laturia.
    Jäljelle jäi vielä lataus valo joka palaa itse pintaisesti jatkuvasti mutta auto lataa kuitenkin käydessä akulta mitaten 14.78V mikä on aika reilusti (valot päällä myös sama) tuohon tutustun huomenna tarkemmin.
    Kiitokset kaikille hyvistä neuvoa antavista vinkeistä jotka tulivat ihan tarpeeseen.
     

Kerro tästä muillekin!