Ruostekohtien käsittely ja sen päälle pohjamaali???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja grimmari, 10.8.2017.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Mihinköhän tuo happopohjamaalin idea perustuu? Ainakaan trotonin 2k happopohjamaali ei käyttöturvallisuustiedotteen mukaan sisällä mitään happoa?
     
  2. passerby

    passerby Gearhead

    olikohan happopohjamaalin idea parantaa (pohja- ja pintamaalin) tarttuvuutta alustaan, esim muovi ja alumiini, eli sen koommin ei liene tekemistä ruostumisen eston kanssa. korjatkoon viisaammat ja heittäköön ensimmäisen kävyn.
     
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Sehän se on happomaalin tarkoitus. Parantaahan se siinä samalla ruostumisen estoakin, kun pintamaali pysyy kiinni...

    Mastonin 1k kilikolihapon olen todennut olevan ihan asiallista tavaraa, kunhan unohtaa purkin lupaukset hiontamaalina käytöstä (ohutta, eli valuu eikä täytä, ja paksumpi kerros onnetonta hiottavaa) ja hitsauskelpoisuudesta (no voihan sitä hitsata, räiskii ihan yhtä paljon, kuin mikä tahansa maali.) Mutta kyllä se tarttuvuutta parantaa ja ottaa itse asiassa kiinni aika hyvin. Pikkuhommissa olen vetänyt päälle sinkkimaalia, alkydia, akryylia ja vesiohenteista metalliväriä ilman keittämis- tai muita ongelmia.
     
  4. Swoop

    Swoop 3rd gear

    Carpaintcenteristä tilailin maaleja pari vuotta sitten ja sillon suosittelivat tota happopohjaa helmoihin kun ruosteensuojaltaan parempaa. En mä siitä sen enempää tiedä.:D Itellä nää tosiaan kilikali maaleja kun on toi kompura osasto vielä vähän kehnohko. Mut omasta mielestä ihan päteviä maaleja. Ainakaan mun taidoilla ei työn jälki ole maaleista kiinni. Colormaticin tuotteita ovat.

    Pari vuotta sitten noi helmat viimeksi tein ja jotkut tehdyt kohdat onkin pysyneet tosi hyvin ja jotkut ei. Ne mitkä ei niin sinne on kraatereihin kuppaa jäänyt. Nyt otin ton rustycon geelin avuksi niin katotaan mitä tulee.

    Tosiaan tossa ekassa viestissä tarkotin että jos jätän korjattavan kohteen vaikka yöksi pelkän happopohjan varaan niin imeytyykö kosteus sen hapon läpi peltiin? Suunnitelmissa kyllä tehdä päivässä sen verran vaan että kerkee laskea pintavärin ja lakan päälle. Kittiä tuonne nyt en laita väliin vaikka vähän kaipaiskin. Kun eipä ne tuolta juuri näy jos ei viereen kumarru ja näkee uusivat kupat nopeammin ku ei tarvii kitin alla muhia. Sen verran kuitenkin luottoa omiin taitoihin...:D
     
  5. passerby

    passerby Gearhead

    vastasinkin tähän jo kerran mutta tohkeissani taisin ymmärtää kyssärin ainakin osittain väärin.

    Sitä en kyllä tiedä miten toimii hapoton happopohjamaali :odbiggrin:
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Kun oon luulossa, että käyttöturvallisuus tiedotteissa pitää ilmoittaa vaaralliset aineosat. Ja kun noita erimerkkisten etch primereiden yms. tiedotteita katsoo, niin ei niissä näe mitään happoja?
    Ei fosforihappoa tai muutakaan.
     
    passerby tykkää tästä.
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kun satuin tuon tyhjän maalipurkin löytämään tuolta kaapista, en tiedä miksi se siellä oli, niin tuommoista 1k epoksia se oli. https://1drv.ms/u/s!AsHzGXluKfFD7n9ueyCuML_CJIvV
     
  8. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Tuohon kohtaan 1) tekisi mieli kommentoida pikkasen;
    Rälläkällä poistetaan materiaalia (ihan sama mikä laikka).
    Jos hiomakoneella työstämällä aikoo poistaa kaiken tyypillisesti kuoppautuneen korroosion, tulee ohentaneeksi samalla pellin pois tiehensä. Minusta rällälöinti passaa lähinnä silloin, jos on tarkoitus korjata vaurio hitsaamalla avattuun kohtaan uutta peltiä.
    Hiekkapuhaltamalla on pilattu perusteellisesti valtavasti autojen peltiosia.
    Tuleeko yllätyksenä, ettei irrallaan puhalletut osat mahdu enää paikalleen, tai saumojen raot ovatkin ihan villejä?
    Olen nähnyt muutaman ihan ammattilaisen pilaaman konepellin, kun tarkoitus oli hipaista pintaruoste alapuolelta. Pintapellin venymän huomaa vasta kun kiiltävä pinta on ruiskutettu ulkopintaan.
    Paksuille raudoille, kuten valuosat, rungot ja vanteet hiekkapuhallus on toki nopea ja helppo puhdistusmenetelmä, vaikka poistaahan se muutakin materiaalia kuin ruosteen.

    Sitruunahappo on mielestäni paras, edullisin ja helpoin ruosteenpoistomenetelmä, varsinkin jos osa on semmoinen, että sen ruosteiden kohdan saa huppeluksiin happoaltaaseen. Huolellisen pesu ja kuivatus on tärkeää lopputuloksen kannalta. Muuten hapon jäämä saattaa aloittaa uuden korroosio. Fosforihapon vissiin voi jättää pesemättä, mutta se on myrkyllisyytensä takia muutoin ongelmallinen käsiteltävä kotiverstaassa. Ja sitruunahappoon verrattuna kallistakin.

    2K epoksi on monessa mielessä oivallinen pohjakäsittely. Ehkä parasta o sen eristyskyky ja kestävyys. Ei kiehu minkään pinnan alla eikä päästä läpi sen enenpää liuottimia kuin kosteuttakaan.
     
    RokRoland tykkää tästä.
  9. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Nämä ovat ihan järjen sanoja.
    Hiekkapuhalluksessa tosin harrastekäyttöön suunnatulla 10-15L puhalluspytyllä, kun käytetään raekokoa 0,1-0,6 mm ja tuollaista 5-6 barin painetta, ei omien kokemusteni mukaan tehdä vielä pintapellillekkään pahaa jälkeä jos tekee järjen kanssa.
    Asia erikseen, kun lähdetään ns. oikeasti hiekkapuhaltamaan ammattilaisvehkeillä, joissa matskua tulee vähän eri meiningillä suuttimen päästä.
    Lasimurska on silti suositeltavampi puhallusmedia ammattilaisvehkeilläkin.
    Omasta autostani lasimurskalla puhdistettiin pellille ovet, konepelti, tavaratilan kansi ja etulokarit.
     
    DX tykkää tästä.
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Fosforihappoa on kokiksessa, joten ei se nyt ihan hirveä myrkky ole.
    Järjellä sen kanssa pärjää.
    Testailin sitruuna- ja fosforihappokäsittelyä keskenään. Sitruunahapon jäljiltä tulee nopeasti ruostehuntu. Fosfori oli vähän nopeampi ja siitä jää hiukan suojaava pinta. Käytän sitruunaa, jos saa hyvin huuhdeltua ja pääsee heti maalaamaan, muuten fosforia.
     
    valpas tykkää tästä.
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jep, fosforihappoa käytetään elintarvikkeena, kuten sitruunahappoakin, ja taisi fosforihappo olla myös yksi DNA:n rakennusaineistakin. Kyllä se silti tarpeeksi vahvana nahalla ja silmissä kirvelee, eli järjen kanssa pärjää. Melko heikkoina happoina nämä ei mitään neutralointeja tarvitse, kunhan jäämät vain tulevat putsatuksi pois pinnalta siinä missä mitkä tahansa epäpuhtaudet.

    Hapottaessa ei kannata ripustaa osia kuparilangalla, ainakaan pitkäksi aikaa. Ruosteen jälkeen alkaa nimittäin lähtemään tervekin rauta. Kokemusta on... Jäi sentään alkuperäisistä sen verran jäljelle, että malliksi kelpaa. :confused:
     
    240163 tykkää tästä.
  12. Toope

    Toope 2nd gear

    Fosforihapolla käsitellyt osaset ei tartte muuta kun maalin päälle (ei edes huuhtomista). Valveutuneemmat tietysti sinkitsee, (Puhtaita rautoja). No ruostekohtien käsittelyyn ei mullakaan ole muuta neuvoa kun,sulkea se ruoste hapen vaikutukselta. Esim. maalilla? Hidastaa ainakin.. Ruostehan on,kuten kaikki tietää,raudan "palamista",ja palaminen tapahtuu vain ja ainoastaan hapen ollessa läsnä.
     
    Muokattu: 17.3.2018
  13. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Kun sitä jäykkää fosforihappoa on IKHsta tullu ostettua, ni paljos sitä sitte pitäs laimentaa, ja millä? Että sillä litkulla voi ja saa ruosteita hoidella. ?
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Annitrolia? Ei kai sitä laimentaa tarvitse. Ottaa harjaamalla irtoruosteen pois ja tekee haposta ja vaikka käsipyyhkeistä hauteen, muovia päälle. Päivän päästä tarkastaa, mitä on jäljellä. Kuivaus ja maali päälle. En ainakaan itse ole pessyt pois.
     
    A.J. tykkää tästä.
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Annitrol on n.30% ja sitä käytetään sellaisenaan. Jos se on sitä lähelle 100%, niin vedellä voi lantrata sen esim. tuohon 30%
     
  16. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Onko jotakin nettisivua tai käytännön kokemusta, et mistä löytyys sävytettävää epoksipohjamaalia?
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jyväskylästä colornet nyt ainakin ja varmaan muistakin maaliliikkeistä. Sieltä hain itse, tosin harmaana mutta olisi saanut liki mihin vaan sävyyn.
     
  18. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    Minä olen sivellyt nykyään IKH:n happoa raakana pintaan, joskus laittanut elmu-kelmua pintaan, joskus en. Jos jäykkää happoa kuivuu pintaan ihan ilmi-kerrokseksi olen huuhdellut vedellä.

    Siveltynä ei näyttäisi pystyvän kovin paksuun kerrokseen, voi joutua tekemään teräsharjausta ja painepesua. Happo on hyvä etsimään maalin altakin ruosteenalut.

    Aika inhasti polttelee käsissä ainakin raaka happo. Jostain luin että fosforihappo voisi aiheuttaa reumaa jos menee runsaasti ihon läpi niveliin, ei mikään ihme jos tulee jotain vaurioita sen verran ätäkkää tavaraa on. Ja aika muikee oli haju kun liottelin motskarin satulan pohjaa lasten pulkassa kämpän pesuhuoneessa.
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    just näin, ite puhaltelen suoraan säkistä vetävällä kahvalla (plussaa mm. kahvan lyhyt rakenne, pääsee ovienkin alasisäreunat puhaltamaan koko matkalta kynnyksistä ja hytistä pois päin, puhaltaminen itsessään on kuin paineilmapillillä suhauttelua) nollakutosta hiekkaa pikkupaineella.
    silleen oon pitänyt nyrkkisääntönä, että paine on riittävän pieni kun puhaltaessa ei välttämättä tarvitse t-paitaa kummosempia suojahanskoja, eli nahka ei heti mene rullalle jos omaan kämmenselkäänkin epähuomiossa vähän tohauttaa.

    pistepuhaltimella saakin helposti venytettyä sentin halkaisijaltaan olevan kuopan, toisaalta sekään ei yleensä haittaa, puhalluskraateri usein vaatii jokatapauksessa kittauksen, eka vaan happoväri pohjille, epoksi tai polyurtsi päälle, sitten kitti, hinkka jne., eli normaalit pohjatyöt ennen maalausta.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Fosforihappoa on mm. kolajuomissa, ja se on yksi dna:n rakennuspalikoista... Ei varsinaisesti myrkyllinen, paitsi yliannosteltuna. Kuten on vesikin.

    Aika surkean näköiseksi menneen akkutelineen putsasin aikoinaan rälläkän kuppiharjan ja ehkä 30-40%:ksia laimennetun fosforihapon kanssa. Lopputulos olis oikein nätti teräksenharmaa pinta. Ei ollut hiekkapuhallusvehkeitä silloin, niin piti nysvätä. Eipähän toisaalta tarvinnut sitä hiekkaakaan sitten siivota joka kolosta.
     
    A.J. tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!