Cadillac 500 cid "optimointi"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Silvarello, 27.12.2017.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Muutaman cadillacinkin tehneenä, en oikeen osaa tohon paremmuuteen sen enempäää disainin kun käytettyjen osienkaan suhteen yhtyä. Ei ne kaikkein kököimpiä ehkä ole, mut ei kyl aiheuta paljo henkselinpaukuttelujakaan.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Veikkaan että niitä osia tehään vaan niin paljon vähemmän että ne maksaa vrt. joku sevy
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mikä niissä 70 lukusissa laaduttomampaa on?
     
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Näinhän se on, valmistusmäärät ovat paljon pienmpiä minkä lisäksi cadillac yleisö on vähemmän performance orientoitunutta. Pikkulohkoletukka on oma lukunsa ton miedon performanssin halpuuden suhteen, pikkufordi on kans kova luu, ja sit taitaakin tulla isolohkomoppe. Mopariakin on tehty vähän, varmaan kuten vaikka pontiaccia, buickia tai oldsia, mut tehdas on ollut aktiivinen pervormanssin suhteen j ajakanut tietotaitoa sekä osia auliisti, mikä sit edesauttanut tota tilannetta. Kiinan tuotanto sit mullistanu loput niinku vähän kaikkien kohdalla.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Muistaakseni sinä niitä eniten täällä "haukuit"? Kun 60-luvulla vielä oli aidot puut sisällä ja luukut oli kohdallaan jne.


    70-luku ei silti ollut vain Cadillacilla se. Mielestäni gmmän paras laatu kuitenkin aina ajallaan jos ei mitään lepuutusmoottoria lasketa ym.



    Runko jytkyä kuten perä jouset ym. Paljon löytyy cadillac osaa alustastakin ettei esimerkiksi voi ostaa chevyn tai buikin vastaavaa.


    Lohkon lujuus ja materiaalit parempia kun chevyssä esimerkiksi. Nikkelipitoisuus?
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin joo luulin että tarkotit pelkkää konetta. Autot kokonaisuutena meni laadussa alaspäin tollon mutta ei itte koneeseen kai tullu heikennyksiä paitti saastelaitteet.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu joo. Siks otin itte auton puheisiin että kyllähän sitä kelpaa laitella ja ajella vaikka vähän tuntuskin koneen osat kalliilta.


    Joo koneeseen ei ihmeitä tullut. 74 saastelaite heleppo purkaa kun kiersi vaan kannet yhdysputkella vai? En tiä miten 75.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Yks asia mistä tykkään cadillacissa on se ettei siellä kierrä pakkasneste imarissa.
     
    Karpov tykkää tästä.
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Sama ku mopar isolohko ja Ford cleveland ja M sarja, ainakin.
     
  10. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    No niin. Välipäivitystä.
    Rojut koneistamossa. Lohkoon hoonaus ja männät dekkiin. Männistä mittasin 5cc kuopat, tarvikkeissa mittasin melkein tuplat- näkee jo silmällä eron.

    Kannet tulee -493 numerolla 120cc palotilalla (mittasin) eli -75 alkuperäiset. Minulla on noita kaksi paria ja Kaliforniakannet oli pakokanavan ilmareijillä mutta Floridan kannet ilman Niimpä ilmapumppu jää luontevasti pois.
    Kanavat kävin itse läpi ja venttiilit hiplasin kanssa. Lyhentelin ohjurit. Koneistamolle jäi venttiilityöt ja -0,8 siivu tiivistepinnasta.

    Näillä siivuilla laskin n. ysin rutut olisi tuleva. Nokaksi tulee nyt kuitenkin Compin 270 ja jakopää cloyes. Saa nähä miten sattuu vakioturbaanille vai onko sinne kajottava jossain vaiheessa? Ajattelin että tuommonen viissatanen nielaisee tuommosen nokan aika sujuvasti.. Venttiilijouset tulee yksinkertaiset compilta. En ottanut tuplia mitä suosittelee kun nostokin ilmoitetaan kuulema väärällä kertoimella ollen lähempänä 0.49 enkä usko tuon kiertävän yli 4500.
    Muuten perus pässinlihaa kuluvien osalta. Osabudjetti on n. 1300 e

    Tuo venttiilikoneisto hieman ärsyttää. Miks siitä on tehty tuommonen pilipali. Onneks se on helppo päivittää jälkeenpäin.
     
  11. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Tuossa ihmettelin tuota nokkaa. Siin on kahden kokoista perusympyrää, eli kun laakeripintojen väliin jää neljä nenua, niin laitimmaiset on isommalla ympyrällä.
    Cadillacin koneessahan nuo nokat on vuorotellen , joten ei mee edes niin että olis vaikka imulle pienemmät ja pakolle suuremmat vaan ne on nyt "sekaisin"
    Eihän se mitään muuta jos vaan preload riittää mutta ihmettelen mitä tuolla on haettu?

    Nokkahan oli Compin 270H

    Edit: Siis nyt kun tyrkkäsin tuon paikalleen niin huomasin että ne on just nuo pakonokat sillä isommalla ympyrällä kuin imut. Ei siis sekaisin.
     
    Muokattu: 5.3.2018
  12. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Imusarja pohdintaa. Ei aluimari mahdu nyt budjettiin kun ei noita tunnu käytettynäkään löytyvän, niin mietin jos hieman hiplaisi tuota rautaista.
    Minulla on varattuna tuumainen korotuspala spreadbore reijillä, mutta sitten tuli mieleen että tuo imarihan muokkaantuisi helpohkosti plenum- tyyppiseksi kun sahailisi nuo reijät yhtenäiseksi sekä imarista, että korotuspalasta.
    Jotkuthan ovat saaneet jonkinlaista parannusta aikaan moisella.
    Onko kukaan kokeillut?

    http://www.cadillacforums.com/forums/500-472-425-368/121589-intake-manifold-modification.html
     
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No eihän siin paloo menetä, ja se imis kutienkin sut helppo vaihtaa myöhemmin. Ite en oo edes nähnyt orkkista et osasi millään lailla arvioida. Siel se 472 edelleen seisoo lattialla..., ei oo omistajast kuulunu koht puoleen vuoteen.
     
  14. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Etenkin kun noita 500 imareita on minulla kaksi. Lisäksi löytyy yksi 425 imusarja. Jyrsimellä tuon sais tehtyy helposti, mutta kai tuo menee ihan käsityökaluillakin.
    Taidan jättää tuon korotuspalan leikkaamatta ainakin näin aluksi.
    Se on tää pitkittynyt kevätkausi ettei 472 omistaja ole herännyt. Odotahan kun räystäät alkaa kunnolla tippumaan... Siin tulee vielä niin kiire että työkalutkin on asennuksessa vain tiellä.
     
    Rotten tykkää tästä.
  15. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Ehhehhehhee. Kaikki osat kotona ja rupesin mittaamaan noita jousia ja joutus 4 mm pistämään shimmejä että seetipaine sattus- eikun tilaamaan letukan ls beehivejä. Compilta löytys melkein sopivat kalliilla.

    No seuraavaks kansi paikalleen kokeeksi ja kattelemaan preloadeja- jää noista pienemmistä imupuolen perusympyröistä johtuen millin verran vajaaksi.
    Laitoimpa Comp camsille kyselyä tuosta nokasta kun alkoi ihmetyttämään- katotaan mitä vastaavat.

    Oi. Miksi en pysynyt letukan koneissa..
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikai ne sitten turhaan jenkeissä sanoneet, että noihin koneisiin se oma nokkansa esim mts:sältä?
     
  17. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Kai se pitäs tuo comppikin käydä- alkaa eppäilyttämään että onko minulla joku maanantaikappale..
    Onkos sinulla vielä se compin 268 olemassa? Tai kenellä se oli?
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei mulla ainakaan. Juu en tiiä toivon mukaan homma tulee kuntoon.
     
  19. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Kyllä se tulee- aikataulu ja budjetti vaan venyy..
     
  20. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Letukan koneen rakentaminen on kuin kulkisi tuulipuvussa ja harrastaisi sauvakävelyä, ettei vain erottuisi ihmismassasta olemalla erilainen...

    Viilaa joskus semmonen moottori, mikä kuuluisi olla tuossa sun profiilikuvan autossa. Sijoitetut eurot/saavutetut tehot, ei minkään näköistä tolkkua...

    Hyvää perjantai iltaa, siirryn takaisin taustalle seurailemaan rakentelua.
     
    MJF tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!